REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty bez faktury - kiedy nie jest potrzebna faktura lub rachunek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Koszty bez faktury. Podstawa opodatkowania może zostać zmniejszona poprzez odliczenie kosztów uzyskania przychodu. Aby tego dokonać należy przedstawić potwierdzenie tych kosztów w postaci faktur lub rachunków. Czy możliwe jest odliczenie kosztów bez faktury lub rachunku?

Koszty uzyskania przychodu


Kosztami uzyskania przychodu są wydatki, jakie ponoszone są przez podatnika w celu uzyskania przychodu. Nie jest jednak prostą sprawą ustalenie co można zaliczyć do kosztów. Przyjmuje się jednak, że kosztami uzyskania przychodów będą wydatki, związane bezpośrednio z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, a ich poniesienie może w sposób bezpośredni przyczynić się do powiększenia osiąganego przychodu.

REKLAMA

REKLAMA


Co więcej większość wydatków, aby mogła być zakwalifikowana jako koszty musi być potwierdzona wystawioną fakturą lub rachunkiem. Istnieją jednak takie koszty które nie muszą być potwierdzone wskazanymi dokumentami.


Zobacz: Więcej firm powstaje niż się zamyka


Dowód wewnętrzny


Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą potwierdzić poniesione koszty firmowe, na które nie mają faktury ani rachunku, poprzez wystawienie dowodu wewnętrznego. Jest to jednak możliwe jedynie w przypadku, gdy osoba prowadząca taką działalność prowadzi własną księgowość. Dowód wewnętrzny stanowi potwierdzenie poniesienia kosztów przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą.

REKLAMA


Dowody wewnętrzne, które dokumentują niektóre wydatki muszą być zaopatrzone w podpisy osób, które dokonały potwierdzanych w ten sposób wydatków oraz muszą być opatrzone datą. Dowód wewnętrzny powinien określać nazwę, ilość, ceną jednostkową oraz wartość towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz: Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej - prawo upadłościowe


Koszty bez faktury i rachunku


Jak już było wspominane, tylko wyjątkowo możliwe jest nieudokumentowanie poniesionych kosztów fakturą lub rachunkiem. Poniżej prezentujemy listę wydatków, które można zaliczyć do kosztów firmowych, a które nie wymagają potwierdzenia w formie faktury lub rachunku. Wydatkami tymi są:

     
Koszty zakupu materiałów biurowych - wystarczy paragon,

    
 
Wydatki na bilety, np. PKP - bilet zastępuje fakturę. Należy jednak wspomnieć, że bilet musi być na podróż dalszą niż 50 kilometrów, posiadać nazwę i numer identyfikacji podatkowej (NIP) sprzedawcy, datę wystawienia, numer biletu, kwotę do zapłaty wliczającą podatek oraz kwotę podatku.

     
Wydatki na prąd i gaz, - w przypadku prowadzenia biura we własnym domu lub w wynajętym mieszkaniu. Wystarczające jest okazanie potwierdzenia zapłaty.

     
Wydatki na środki czystości - wystarczy paragon,

     
Koszty diety podczas wyjazdów służbowych - diety nie wymagają żadnych potwierdzeń.

     
Zakup paliwa, przejazdów i parkingów zagranicą - koszty związane z zagraniczną podróżą służbową samochodem można udowodnić paragonem.

      
Koszty operacji finansowych - do potwierdzenia wystarczy wyciąg z konta bankowego, czy potwierdzenie wymiany pieniędzy w kantorze.


Zobacz: Zagrożenia dla przedsiębiorstw w 2013 roku

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA