REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty bez faktury - kiedy nie jest potrzebna faktura lub rachunek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Koszty bez faktury. Podstawa opodatkowania może zostać zmniejszona poprzez odliczenie kosztów uzyskania przychodu. Aby tego dokonać należy przedstawić potwierdzenie tych kosztów w postaci faktur lub rachunków. Czy możliwe jest odliczenie kosztów bez faktury lub rachunku?

Koszty uzyskania przychodu


Kosztami uzyskania przychodu są wydatki, jakie ponoszone są przez podatnika w celu uzyskania przychodu. Nie jest jednak prostą sprawą ustalenie co można zaliczyć do kosztów. Przyjmuje się jednak, że kosztami uzyskania przychodów będą wydatki, związane bezpośrednio z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, a ich poniesienie może w sposób bezpośredni przyczynić się do powiększenia osiąganego przychodu.

REKLAMA


Co więcej większość wydatków, aby mogła być zakwalifikowana jako koszty musi być potwierdzona wystawioną fakturą lub rachunkiem. Istnieją jednak takie koszty które nie muszą być potwierdzone wskazanymi dokumentami.


Zobacz: Więcej firm powstaje niż się zamyka


Dowód wewnętrzny

REKLAMA


Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą potwierdzić poniesione koszty firmowe, na które nie mają faktury ani rachunku, poprzez wystawienie dowodu wewnętrznego. Jest to jednak możliwe jedynie w przypadku, gdy osoba prowadząca taką działalność prowadzi własną księgowość. Dowód wewnętrzny stanowi potwierdzenie poniesienia kosztów przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą.


Dowody wewnętrzne, które dokumentują niektóre wydatki muszą być zaopatrzone w podpisy osób, które dokonały potwierdzanych w ten sposób wydatków oraz muszą być opatrzone datą. Dowód wewnętrzny powinien określać nazwę, ilość, ceną jednostkową oraz wartość towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz: Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej - prawo upadłościowe


Koszty bez faktury i rachunku


Jak już było wspominane, tylko wyjątkowo możliwe jest nieudokumentowanie poniesionych kosztów fakturą lub rachunkiem. Poniżej prezentujemy listę wydatków, które można zaliczyć do kosztów firmowych, a które nie wymagają potwierdzenia w formie faktury lub rachunku. Wydatkami tymi są:

     
Koszty zakupu materiałów biurowych - wystarczy paragon,

    
 
Wydatki na bilety, np. PKP - bilet zastępuje fakturę. Należy jednak wspomnieć, że bilet musi być na podróż dalszą niż 50 kilometrów, posiadać nazwę i numer identyfikacji podatkowej (NIP) sprzedawcy, datę wystawienia, numer biletu, kwotę do zapłaty wliczającą podatek oraz kwotę podatku.

     
Wydatki na prąd i gaz, - w przypadku prowadzenia biura we własnym domu lub w wynajętym mieszkaniu. Wystarczające jest okazanie potwierdzenia zapłaty.

     
Wydatki na środki czystości - wystarczy paragon,

     
Koszty diety podczas wyjazdów służbowych - diety nie wymagają żadnych potwierdzeń.

     
Zakup paliwa, przejazdów i parkingów zagranicą - koszty związane z zagraniczną podróżą służbową samochodem można udowodnić paragonem.

      
Koszty operacji finansowych - do potwierdzenia wystarczy wyciąg z konta bankowego, czy potwierdzenie wymiany pieniędzy w kantorze.


Zobacz: Zagrożenia dla przedsiębiorstw w 2013 roku

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA