REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty bez faktury - kiedy nie jest potrzebna faktura lub rachunek?

Jarosław Krasnodęmbski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Koszty bez faktury. Podstawa opodatkowania może zostać zmniejszona poprzez odliczenie kosztów uzyskania przychodu. Aby tego dokonać należy przedstawić potwierdzenie tych kosztów w postaci faktur lub rachunków. Czy możliwe jest odliczenie kosztów bez faktury lub rachunku?

Koszty uzyskania przychodu


Kosztami uzyskania przychodu są wydatki, jakie ponoszone są przez podatnika w celu uzyskania przychodu. Nie jest jednak prostą sprawą ustalenie co można zaliczyć do kosztów. Przyjmuje się jednak, że kosztami uzyskania przychodów będą wydatki, związane bezpośrednio z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, a ich poniesienie może w sposób bezpośredni przyczynić się do powiększenia osiąganego przychodu.

REKLAMA


Co więcej większość wydatków, aby mogła być zakwalifikowana jako koszty musi być potwierdzona wystawioną fakturą lub rachunkiem. Istnieją jednak takie koszty które nie muszą być potwierdzone wskazanymi dokumentami.


Zobacz: Więcej firm powstaje niż się zamyka


Dowód wewnętrzny

REKLAMA


Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą potwierdzić poniesione koszty firmowe, na które nie mają faktury ani rachunku, poprzez wystawienie dowodu wewnętrznego. Jest to jednak możliwe jedynie w przypadku, gdy osoba prowadząca taką działalność prowadzi własną księgowość. Dowód wewnętrzny stanowi potwierdzenie poniesienia kosztów przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą.


Dowody wewnętrzne, które dokumentują niektóre wydatki muszą być zaopatrzone w podpisy osób, które dokonały potwierdzanych w ten sposób wydatków oraz muszą być opatrzone datą. Dowód wewnętrzny powinien określać nazwę, ilość, ceną jednostkową oraz wartość towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz: Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej - prawo upadłościowe


Koszty bez faktury i rachunku


Jak już było wspominane, tylko wyjątkowo możliwe jest nieudokumentowanie poniesionych kosztów fakturą lub rachunkiem. Poniżej prezentujemy listę wydatków, które można zaliczyć do kosztów firmowych, a które nie wymagają potwierdzenia w formie faktury lub rachunku. Wydatkami tymi są:

     
Koszty zakupu materiałów biurowych - wystarczy paragon,

    
 
Wydatki na bilety, np. PKP - bilet zastępuje fakturę. Należy jednak wspomnieć, że bilet musi być na podróż dalszą niż 50 kilometrów, posiadać nazwę i numer identyfikacji podatkowej (NIP) sprzedawcy, datę wystawienia, numer biletu, kwotę do zapłaty wliczającą podatek oraz kwotę podatku.

     
Wydatki na prąd i gaz, - w przypadku prowadzenia biura we własnym domu lub w wynajętym mieszkaniu. Wystarczające jest okazanie potwierdzenia zapłaty.

     
Wydatki na środki czystości - wystarczy paragon,

     
Koszty diety podczas wyjazdów służbowych - diety nie wymagają żadnych potwierdzeń.

     
Zakup paliwa, przejazdów i parkingów zagranicą - koszty związane z zagraniczną podróżą służbową samochodem można udowodnić paragonem.

      
Koszty operacji finansowych - do potwierdzenia wystarczy wyciąg z konta bankowego, czy potwierdzenie wymiany pieniędzy w kantorze.


Zobacz: Zagrożenia dla przedsiębiorstw w 2013 roku

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA