Kategorie

Jak przeprowadzić inwentaryzację majatku firmy

Cyganik Marta
inforCMS
Bywa, że przedsiębiorcy traktują inwentaryzację jako zbędny obowiązek, wiążący się z dodatkowym nakładem pracy. Jej przeprowadzenie niesie jednak ze sobą wiele korzyści, ponieważ umożliwia efektywniejsze zarządzanie majątkiem firmy.

Precyzyjna instrukcja

Zgodnie z wymogami przepisów o rachunkowości majątek trwały powinien być inwentaryzowany raz na cztery lata. Osobą odpowiedzialną za wprowadzenie zasad inwentaryzacji i przygotowanie jej instrukcji jest kierownik jednostki. Przepisy ustawy o rachunkowości nie określają jak powinna wyglądać instrukcja, jednakże aby spełniła swoje zadanie, powinna zawierać kilka podstawowych elementów. Warto doprecyzować cel dokumentu poprzez wyjaśnienie do czego on służy oraz informując o zakresie, którego dotyczy. Pomocne w zrozumieniu instrukcji będzie wyjaśnienie zastosowanych w niej pojęć (inwentaryzacja, grupy środków trwałych podlegających inwentaryzacji, metody inwentaryzacji, komisja inwentaryzacyjna, obszary spisowe, osoby odpowiedzialne etc.). Powinna tam znaleźć się również definicja obszarów odpowiedzialności członków komisji inwentaryzacyjnej oraz osób odpowiedzialnych za użytkowanie składników majątku. Kluczowym elementem tworzonej instrukcji będzie opis metody inwentaryzacji oraz szczegółowy harmonogram jej przeprowadzenia. Powinien on zawierać opis poszczególnych etapów i zadań, które należy wykonać, począwszy od zaplanowania inwentaryzacji poprzez jej przeprowadzenie, aż do rozliczenia.

Odpowiednia dokumentacja

Kolejny etap przygotowań do inwentaryzacji to opracowanie arkuszy spisowych. Ustawa o rachunkowości nie zawiera wytycznych w tej kwestii. Mimo tej dowolności, a może właśnie dlatego, warto zwrócić uwagę na to,  by arkusze spisowe, zostały sporządzone w taki sposób, aby zapewnić uznanie całego spisu za przeprowadzony  w sposób rzetelny, umożliwiając przy tym przeprowadzenie go na tyle szybko i sprawnie, by nie zakłócał normalnej działalność operacyjnej przedsiębiorstwa.

Służyć temu będą:

- numeracja oraz oznaczenia arkuszy, które uniemożliwiają ich późniejszą zamianę,

- zastosowanie jednostek miar, które używane są również w ewidencji ilościowo-wartościowej,

- zastosowanie symboliki oraz nazewnictwa przyjętego w kartotekach i spisach majątku,

- możliwość podziału składników na własne i obce z dalszym podziałem na pełnowartościowe, zepsute, uszkodzone lub inne, których wartość z różnych powodów uległa zmniejszeniu.

Wybór metody

W zależności od rodzaju składników aktywów i pasywów stosuje się odpowiednie sposoby inwentaryzacji. Jednym z nich jest dokonanie spisu z natury, który jest niczym innym jak fizycznym przeliczeniem ilości poszczególnych składników np. zapasów, środków trwałych bądź środków pieniężnych. Odbywa się przez powołaną do tego celu komisję, składająca się z co najmniej dwóch osób. Zawsze dzieje się to w obecności osoby materialnie odpowiedzialnej za powierzone mienie, przy czym osoba ta nie wchodzi w skład zespołu spisowego. Wariantem idealnym jest przeprowadzenie spisu z natury przez osoby spoza jednostki.

Zarówno liczba zespołów spisowych, jak i ilość osób z zespole zależna jest od wielkości firmy. Za wyjątkiem fizycznego przeliczenia składników pozostałe czynności mogą być wspomagane przez system komputerowy.

Zgodnie z pkt 42, 43 normy nr 1 wykonywania zawodu biegłego rewidenta, biegły rewident powinien: „zebrać stosowne dowody badania dotyczące ich istnienia, kompletności i przydatności drogą udziału w charakterze obserwatora w spisie z natury, oceniającego  i sprawdzającego wyrywkowo poprawność przeprowadzanych czynności inwentaryzacyjnych”.  Zaś kierownik jednostki zgodnie z art. 66 ust 5 ustawy o rachunkowości jest zobowiązany do zawarcia umowy z biegłym rewidentem w terminie umożliwiającym jego udział w inwentaryzacji.

Rozliczenie różnic

Zgodnie z przepisami Ustawy o rachunkowości (art. 27 ust. 1 ww. ustawy) przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji wymagają odpowiedniego udokumentowania i powiązania z księgami rachunkowymi. Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych podlegają wyjaśnieniu i rozliczeniu w księgach rachunkowych tego roku obrotowego,
na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 ust. 2 ww. ustawy).

Różnice inwentaryzacyjne mogą mieć postać niedoborów i nadwyżek. O niedoborze mówimy wtedy kiedy stan rzeczywisty w trakcie przeprowadzania inwentaryzacji jest niższy niż w księgach rachunkowych, a o nadwyżce kiedy stan jest wyższy. Stwierdzone różnice inwentaryzacyjne w zależności od przyczyn ich powstania można ująć w księgach rachunkowych, jako:

- ubytki naturalne mieszczące się w granicach norm i limitów,

- niedobory i nadwyżki podlegające kompensacie,

- niedobory zawinione i niezawinione,

- nadwyżki rzeczywiste i pozorne.

Niedobory i nadwyżki należy ująć w ewidencji księgowej już z chwilą ich stwierdzenia.

Spis z natury to czasem jedyna okazja aby ocenić przydatność posiadanych składników majątku oraz zidentyfikować zbędne elementy. Pozwala również ujawnić funkcjonujące nieprawidłowości w obszarze zarządzania środkami trwałymi, daje możliwość rozpoznania słabości, i wreszcie służy rozliczeniu osób materialnie odpowiedzialnych za powierzony majątek.

Przygotowanie i przeprowadzenie całego procesu inwentaryzacji może nie stanowi wielkiego wyzwania, jest jednak czasochłonnym zajęciem dodatkowym dla służb finansowo-księgowych i technicznych w każdej firmie. Do jego wykonania można również zatrudnić zewnętrzną firmę. Rzetelny partner zapewni, że proces przebiegnie szybko, sprawnie i bez zbędnych opóźnień. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania będzie lista rekomendowanych zmian, jeśli specjalista stwierdzi potencjalne obszary, w których występuje możliwość zwiększenia efektywności zarządzania składnikami majątku lub też zwiększone jest ryzyko występowania nieprawidłowości.

 

Marta Cyganik

Dyrektor Działu Usług Księgowych we wrocławskim oddziale Baker Tilly Poland.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Faktury VAT 2021
Faktury VAT 2021
Tylko teraz
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    17 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Duży popyt na mieszkania. Problemem deficyt gruntów

    Popyt na rynku mieszkaniowym nie słabnie, gdyż Polacy chcą kupować nowe mieszkania, a rynek jest chłonny. Powodem jest wysoki deficyt mieszkań, jeden z najniższych, na tle krajów UE, wskaźników liczby mieszkań na tysiąc mieszkańców, a także sprzyjająca sytuacja makro – ocenia członek zarządu Grupy Murapol Iwona Sroka.

    Gaz dla gospodarstw domowych droższy o 7,4% od 1 października

    Cena gazu dla gospodarstw domowych. Od 1 października 2021 r. gospodarstwa domowe korzystające z taryfy PGNiG Obrót Detaliczny zapłacą za gaz więcej o 7,4 proc. PGNiG poinformowało w czwartek 16 września 2021 r., że Prezes URE zaakceptował wniosek o podwyżkę cen w taryfie. Zmiana będzie obowiązywać od października do końca 2021 roku. Stawki opłat abonamentowych oraz stawki za dystrybucję paliw gazowych pozostały bez zmian.

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Nieważność decyzji administracyjnych - co się zmienia od 16 września 2021 r.

    Nieważność decyzji administracyjnych. Jeśli od decyzji administracyjnej minęło 30 lat nie wszczyna się postępowania w sprawie jej zakwestionowania - stanowią przepisy, które weszły w życie w czwartek 16 września 2021 r. Niezakończone postępowania ws. nieważności decyzji, wszczęte po 30 latach od ich ogłoszenia, zostają umorzone.

    Katowice. Kolejna edycja programu „Mieszkanie za remont”

    Program „Mieszkanie za remont”. 50 lokali w różnych częściach Katowic znalazło się w tegorocznej edycji miejskiego programu "Mieszkanie za remont", umożliwiającego wynajęcie od miasta mieszkania na preferencyjnych warunkach w zamian za jego odnowienie.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Większość studentów mieszka u rodziny lub znajomych

    Studenci na rynku nieruchomości. Rynek wynajmu nieruchomości zmienił się istotnie w czasie pandemii. Wzrosła liczba studentów mieszkających u rodziny lub znajomych i nieponoszących opłaty za najem – z poziomu 27% w 2020 r. do 52% w 2021 r. Jednocześnie, spadł odsetek wynajmujących nieruchomości (z 51% do 33%). Centrum AMRON, we współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości i koordynatorami Programu Edukacyjnego „Nowoczesne Zarządzanie Biznesem”, opublikowało raport „Studenci na rynku nieruchomości 2021”. Jednocześnie zapowiedziano, że już w drugiej połowie września 2021 r. zostanie opublikowana kolejna edycja raportu „Portfel studenta” nt. sytuacji finansowej polskich studentów.

    UOKiK zaleca rozwagę przy kupnie nieruchomości na kredyt

    Kupno mieszkania na kredyt. Przy braniu długoletniego kredytu na kupno nieruchomości trzeba liczyć się z ryzykiem, że w tym czasie istotnie wyrosną raty, spadnie cena i wartość nieruchomości, a także nastąpią zmiany na rynku pracy powodujące obniżkę dochodów - przestrzega UOKiK.

    Nabywanie gruntu przez wspólnotę mieszkaniową - zmiany od 9 września

    Nabywanie gruntu przez wspólnotę mieszkaniową. W dniu 9 września 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami, dzięki której wspólnoty mieszkaniowe będą mogły łatwiej nabywać grunty na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości budynkowych.

    W sektorze hotelowym nadal duża niepewność

    Działalność obiektów hotelowych. Mimo, iż sytuację branży nieco poprawiły wakacje, w sektorze hotelowym nadal widoczna jest duża niepewność. Branża, która jest jednym z segmentów najbardziej dotkniętych skutkami lockdownów, obawia się ponownego zamknięcia.

    Niedobór gruntów i drogie materiały budowlane zwiększają ceny mieszkań

    Wzrost cen materiałów budowlanych i kurcząca się podaż gruntów inwestycyjnych to obecnie dwie największe bolączki deweloperów mieszkaniowych. – Dziś widzimy na rynku takie sytuacje, że na niektórych inwestycjach generalny wykonawca schodzi z budowy, bo wie, że nie jest w stanie jej udźwignąć w cenie, na którą podpisał kontrakt. To oczywiście przekłada się później na inwestorów i na kupujących nieruchomości – mówi Przemysław Andrzejak, prezes Royal Sail Investment Group. Jak szacuje, średnia cena 1 mkw. mieszkania w Polsce jest dziś o około 1–1,5 tys. zł netto wyższa w stosunku do ubiegłego roku, a w przyszłym trzeba się spodziewać kolejnej, około 15-proc. podwyżki.

    GUS: w Polsce na koniec 2020 r. było ponad 15 mln mieszkań

    Zasoby mieszkaniowe. W Polsce według stanu na koniec 2020 r. odnotowano ponad 15 mln mieszkań (wzrost o 1,4 proc. w porównaniu do stanu na koniec 2019 r.), o łącznej powierzchni użytkowej 1 118,8 mln mkw., w których znajdowało się 57,4 mln izb – poinformował GUS.

    Wywołany pandemią boom mieszkaniowy trwa

    Ceny nieruchomości mieszkaniowych biją rekordy na całym świecie. W czerwcu 2021 roku został zanotowany wzrost cen nieruchomości średnio o 9,2 proc. w 55 krajach i regionach w ujęciu rok do roku – wynika z raportu kwartalnego Global House Price Index Q2 2021.

    Ubezpieczenie kredytu hipotecznego - co warto wiedzieć?

    Ubezpieczenie kredytu hipotecznego. Właśnie postanowiłeś, że złożysz wniosek o kredyt hipoteczny i zrealizujesz swoje marzenie o posiadaniu „czterech kątów” na własność. Jednak zanim bank przyzna Ci środki, powinieneś uzbroić się w wiedzę, która jest potrzebna przyszłemu kredytobiorcy. Wiesz już wszystko na temat parametrów oferty, która Cię zainteresowała, wiesz jakie czynnik wpływają na całkowity koszt kredytu, itp.? A co z ubezpieczeniem? Na jego temat istnieje wiele mitów.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego - jak to zrobić?

    Strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego. Jak wskazuje GUS - w Polsce mamy ponad 2 miliony firm rodzinnych. Generują ok. 8 milionów miejsc pracy, a ok. 60% z nich wysyła swoje produkty za granicę. Na rynku postrzegane mogą być przez pryzmat tradycji, stabilności, czy rzetelności. Czy na te aspekty warto jednak kłaść nacisk? W jaki sposób powinna być zbudowana strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego?

    Rekord deweloperów - 250 tys. mieszkań w budowie

    Mieszkania w budowie. W lipcu 2021 roku w budowie pozostawało prawie 245 tys. mieszkań deweloperskich – wynika z szacunków HRE Investments opartych o dane GUS. To historyczny rekord. Najnowszy odczyt jest aż o 26% lepszy niż przed rokiem.

    W pandemii wzrosło zainteresowanie mieszkaniami na parterze

    Mieszkania na parterze. W pandemii stopień wyprzedania mieszkań na parterze wzrósł w Warszawie z 61,5 proc. we wrześniu 2020 r. do 83,8 proc. w lipcu 2021 roku - wynika z analizy serwisu tabelaofert.pl. Eksperci serwisu wskazują, że wzrost popytu na mieszkania na parterze, raczej utrzyma się w kolejnych miesiącach.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...