REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie odrzucić reklamację klientów

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedając towary trzeba liczyć się z odpowiedzialnością za ich wady. Nie każda reklamacja klienta jest jednak zasadna. W pewnych okolicznościach można ją skutecznie odrzucić.

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego daje kupującemu nie tylko prawo do reklamacji, ale również nakłada na niego obowiązki. Uchybienie im powoduje utratę uprawnień reklamacyjnych.

REKLAMA


Wady znane w chwili zakupu


Sprzedawca może nie uznać reklamacji klienta, który skarży się na wady, które istniały już w chwili kupna towaru. Będzie to jednak możliwe tylko wtedy, gdy klient o niezgodności towaru z umową wiedział w momencie dokonywania zakupu lub oceniając sprawę rozsądnie powinien był wiedzieć. Innymi słowy, jeśli towar został przeceniony z uwagi na fakt, że wypłowiał na wystawie, to tejże utraty koloru kupujący nie będzie mógł reklamować.


Zgłoszenie wady po czasie


Klient, który zauważy, że produkt się psuje ma obowiązek powiadomić o tym fakcie sprzedawcę. Termin, w jakim powinien to uczynić, wynosi dwa miesiące. Biegnie on od chwili, gdy kupujący stwierdzi niezgodność towaru z umową. Jeśli więc kupujący zgłasza się do sprzedawcy i chce zareklamować produkt, który zepsuł się pół roku temu, to reklamację można odrzucić. Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej bowiem uchybienie terminowi zawiadomienia sprzedawcy o wadzie skutkuje utratą uprawnień reklamacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usterka wykryta po dwóch latach od zakupu


Sprzedawca odpowiada jedynie za te niezgodności towaru z umową, które ujawnią się w okresie dwóch lat od dnia wydania produktu. Częstym błędem sprzedających jest twierdzenie, że klient może zareklamować produkt tylko przez okres dwóch lat. Termin ten dotyczy jednak ujawnienia się wady, nie zaś samej możliwości zgłaszania roszczeń. Oznacza to, że kupujący może stwierdzić rozklejenie się butów w ostatnim dniu dwuletniego okresu i fakt ten zaś zgłosić w terminie dwóch miesięcy. Sprzedawca nie będzie mógł wtedy odrzucić reklamacji. Jeśli usterka produktu ujawni się po upływie dwóch lat od wydania towaru, to reklamacja klienta jest bezzasadna.


Ciężar dowodu


Przepisy przewidują, że po upływie sześciu miesięcy od dnia wydania towaru kupującemu, to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że towar był niezgodny z umową z chwili jego wydania. Jeśli więc klient, który zgłasza reklamację po np. roku czasu od kupna nie przedstawia żadnych okoliczności uprawdopodobniających istnienie wady już wydania towaru, to można taką reklamację odrzucić.


Przedawnienie roszczeń


Konsument ma określony czas na dochodzenie swoich praw wynikających ze złożonej reklamacji. Jego roszczenia przedawniają się z upływem roku od dnia stwierdzenia niezgodności towaru z umową, ale nie wcześniej niż przed upływem dwóch lat od wydania towaru. Jeśli więc klient we wskazanym czasie nie podejmie działań  zmierzających do zareklamowania towaru, to jego roszczenia ulegną przedawnieniu. Oznacza to, że w razie wytoczenia sprawy w sądzie sprzedawca będzie mógł podnieść ten fakt i tym samym uchylić się od zaspokojenia żądań klienta.

  

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

REKLAMA

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

REKLAMA