REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie odrzucić reklamację klientów

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedając towary trzeba liczyć się z odpowiedzialnością za ich wady. Nie każda reklamacja klienta jest jednak zasadna. W pewnych okolicznościach można ją skutecznie odrzucić.

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego daje kupującemu nie tylko prawo do reklamacji, ale również nakłada na niego obowiązki. Uchybienie im powoduje utratę uprawnień reklamacyjnych.

REKLAMA


Wady znane w chwili zakupu


Sprzedawca może nie uznać reklamacji klienta, który skarży się na wady, które istniały już w chwili kupna towaru. Będzie to jednak możliwe tylko wtedy, gdy klient o niezgodności towaru z umową wiedział w momencie dokonywania zakupu lub oceniając sprawę rozsądnie powinien był wiedzieć. Innymi słowy, jeśli towar został przeceniony z uwagi na fakt, że wypłowiał na wystawie, to tejże utraty koloru kupujący nie będzie mógł reklamować.


Zgłoszenie wady po czasie


Klient, który zauważy, że produkt się psuje ma obowiązek powiadomić o tym fakcie sprzedawcę. Termin, w jakim powinien to uczynić, wynosi dwa miesiące. Biegnie on od chwili, gdy kupujący stwierdzi niezgodność towaru z umową. Jeśli więc kupujący zgłasza się do sprzedawcy i chce zareklamować produkt, który zepsuł się pół roku temu, to reklamację można odrzucić. Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej bowiem uchybienie terminowi zawiadomienia sprzedawcy o wadzie skutkuje utratą uprawnień reklamacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usterka wykryta po dwóch latach od zakupu


Sprzedawca odpowiada jedynie za te niezgodności towaru z umową, które ujawnią się w okresie dwóch lat od dnia wydania produktu. Częstym błędem sprzedających jest twierdzenie, że klient może zareklamować produkt tylko przez okres dwóch lat. Termin ten dotyczy jednak ujawnienia się wady, nie zaś samej możliwości zgłaszania roszczeń. Oznacza to, że kupujący może stwierdzić rozklejenie się butów w ostatnim dniu dwuletniego okresu i fakt ten zaś zgłosić w terminie dwóch miesięcy. Sprzedawca nie będzie mógł wtedy odrzucić reklamacji. Jeśli usterka produktu ujawni się po upływie dwóch lat od wydania towaru, to reklamacja klienta jest bezzasadna.


Ciężar dowodu


Przepisy przewidują, że po upływie sześciu miesięcy od dnia wydania towaru kupującemu, to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że towar był niezgodny z umową z chwili jego wydania. Jeśli więc klient, który zgłasza reklamację po np. roku czasu od kupna nie przedstawia żadnych okoliczności uprawdopodobniających istnienie wady już wydania towaru, to można taką reklamację odrzucić.


Przedawnienie roszczeń


Konsument ma określony czas na dochodzenie swoich praw wynikających ze złożonej reklamacji. Jego roszczenia przedawniają się z upływem roku od dnia stwierdzenia niezgodności towaru z umową, ale nie wcześniej niż przed upływem dwóch lat od wydania towaru. Jeśli więc klient we wskazanym czasie nie podejmie działań  zmierzających do zareklamowania towaru, to jego roszczenia ulegną przedawnieniu. Oznacza to, że w razie wytoczenia sprawy w sądzie sprzedawca będzie mógł podnieść ten fakt i tym samym uchylić się od zaspokojenia żądań klienta.

  

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

REKLAMA

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA