REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie odrzucić reklamację klientów

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedając towary trzeba liczyć się z odpowiedzialnością za ich wady. Nie każda reklamacja klienta jest jednak zasadna. W pewnych okolicznościach można ją skutecznie odrzucić.

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego daje kupującemu nie tylko prawo do reklamacji, ale również nakłada na niego obowiązki. Uchybienie im powoduje utratę uprawnień reklamacyjnych.

REKLAMA


Wady znane w chwili zakupu


Sprzedawca może nie uznać reklamacji klienta, który skarży się na wady, które istniały już w chwili kupna towaru. Będzie to jednak możliwe tylko wtedy, gdy klient o niezgodności towaru z umową wiedział w momencie dokonywania zakupu lub oceniając sprawę rozsądnie powinien był wiedzieć. Innymi słowy, jeśli towar został przeceniony z uwagi na fakt, że wypłowiał na wystawie, to tejże utraty koloru kupujący nie będzie mógł reklamować.


Zgłoszenie wady po czasie


Klient, który zauważy, że produkt się psuje ma obowiązek powiadomić o tym fakcie sprzedawcę. Termin, w jakim powinien to uczynić, wynosi dwa miesiące. Biegnie on od chwili, gdy kupujący stwierdzi niezgodność towaru z umową. Jeśli więc kupujący zgłasza się do sprzedawcy i chce zareklamować produkt, który zepsuł się pół roku temu, to reklamację można odrzucić. Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej bowiem uchybienie terminowi zawiadomienia sprzedawcy o wadzie skutkuje utratą uprawnień reklamacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usterka wykryta po dwóch latach od zakupu


Sprzedawca odpowiada jedynie za te niezgodności towaru z umową, które ujawnią się w okresie dwóch lat od dnia wydania produktu. Częstym błędem sprzedających jest twierdzenie, że klient może zareklamować produkt tylko przez okres dwóch lat. Termin ten dotyczy jednak ujawnienia się wady, nie zaś samej możliwości zgłaszania roszczeń. Oznacza to, że kupujący może stwierdzić rozklejenie się butów w ostatnim dniu dwuletniego okresu i fakt ten zaś zgłosić w terminie dwóch miesięcy. Sprzedawca nie będzie mógł wtedy odrzucić reklamacji. Jeśli usterka produktu ujawni się po upływie dwóch lat od wydania towaru, to reklamacja klienta jest bezzasadna.


Ciężar dowodu


Przepisy przewidują, że po upływie sześciu miesięcy od dnia wydania towaru kupującemu, to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że towar był niezgodny z umową z chwili jego wydania. Jeśli więc klient, który zgłasza reklamację po np. roku czasu od kupna nie przedstawia żadnych okoliczności uprawdopodobniających istnienie wady już wydania towaru, to można taką reklamację odrzucić.


Przedawnienie roszczeń


Konsument ma określony czas na dochodzenie swoich praw wynikających ze złożonej reklamacji. Jego roszczenia przedawniają się z upływem roku od dnia stwierdzenia niezgodności towaru z umową, ale nie wcześniej niż przed upływem dwóch lat od wydania towaru. Jeśli więc klient we wskazanym czasie nie podejmie działań  zmierzających do zareklamowania towaru, to jego roszczenia ulegną przedawnieniu. Oznacza to, że w razie wytoczenia sprawy w sądzie sprzedawca będzie mógł podnieść ten fakt i tym samym uchylić się od zaspokojenia żądań klienta.

  

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA