REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie odrzucić reklamację klientów

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedając towary trzeba liczyć się z odpowiedzialnością za ich wady. Nie każda reklamacja klienta jest jednak zasadna. W pewnych okolicznościach można ją skutecznie odrzucić.

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego daje kupującemu nie tylko prawo do reklamacji, ale również nakłada na niego obowiązki. Uchybienie im powoduje utratę uprawnień reklamacyjnych.

REKLAMA


Wady znane w chwili zakupu


Sprzedawca może nie uznać reklamacji klienta, który skarży się na wady, które istniały już w chwili kupna towaru. Będzie to jednak możliwe tylko wtedy, gdy klient o niezgodności towaru z umową wiedział w momencie dokonywania zakupu lub oceniając sprawę rozsądnie powinien był wiedzieć. Innymi słowy, jeśli towar został przeceniony z uwagi na fakt, że wypłowiał na wystawie, to tejże utraty koloru kupujący nie będzie mógł reklamować.


Zgłoszenie wady po czasie


Klient, który zauważy, że produkt się psuje ma obowiązek powiadomić o tym fakcie sprzedawcę. Termin, w jakim powinien to uczynić, wynosi dwa miesiące. Biegnie on od chwili, gdy kupujący stwierdzi niezgodność towaru z umową. Jeśli więc kupujący zgłasza się do sprzedawcy i chce zareklamować produkt, który zepsuł się pół roku temu, to reklamację można odrzucić. Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej bowiem uchybienie terminowi zawiadomienia sprzedawcy o wadzie skutkuje utratą uprawnień reklamacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usterka wykryta po dwóch latach od zakupu


Sprzedawca odpowiada jedynie za te niezgodności towaru z umową, które ujawnią się w okresie dwóch lat od dnia wydania produktu. Częstym błędem sprzedających jest twierdzenie, że klient może zareklamować produkt tylko przez okres dwóch lat. Termin ten dotyczy jednak ujawnienia się wady, nie zaś samej możliwości zgłaszania roszczeń. Oznacza to, że kupujący może stwierdzić rozklejenie się butów w ostatnim dniu dwuletniego okresu i fakt ten zaś zgłosić w terminie dwóch miesięcy. Sprzedawca nie będzie mógł wtedy odrzucić reklamacji. Jeśli usterka produktu ujawni się po upływie dwóch lat od wydania towaru, to reklamacja klienta jest bezzasadna.


Ciężar dowodu


Przepisy przewidują, że po upływie sześciu miesięcy od dnia wydania towaru kupującemu, to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że towar był niezgodny z umową z chwili jego wydania. Jeśli więc klient, który zgłasza reklamację po np. roku czasu od kupna nie przedstawia żadnych okoliczności uprawdopodobniających istnienie wady już wydania towaru, to można taką reklamację odrzucić.


Przedawnienie roszczeń


Konsument ma określony czas na dochodzenie swoich praw wynikających ze złożonej reklamacji. Jego roszczenia przedawniają się z upływem roku od dnia stwierdzenia niezgodności towaru z umową, ale nie wcześniej niż przed upływem dwóch lat od wydania towaru. Jeśli więc klient we wskazanym czasie nie podejmie działań  zmierzających do zareklamowania towaru, to jego roszczenia ulegną przedawnieniu. Oznacza to, że w razie wytoczenia sprawy w sądzie sprzedawca będzie mógł podnieść ten fakt i tym samym uchylić się od zaspokojenia żądań klienta.

  

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA