REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na zwrot nadpłaty z PIT trzeba czekać nawet do 3 miesięcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Węcławik
Adam Bujalski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Złożyłeś swoje zeznanie i czekasz na zwrot nadpłaty? Fiskus ma na to maksymalnie 3 miesiące. Wiele zależy więc od tego kiedy złożyłeś PIT-a, gdyż od tego dnia liczy się ten okres.

30 kwietnia to ostatni dzwonek na dokonanie rozliczenia podatkowego. Do tego bowiem dnia, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych,  podatnicy zobowiązani są dostarczyć do właściwego urzędu skarbowego wypełnione zeznanie podatkowe  celem rozliczenia podatku od dochodu uzyskanego w trakcie trwania minionego roku. W przypadku, gdy w deklaracji podatkowej wykazana zostanie nadpłata, przysługuje prawo do zwrotu pieniędzy.

REKLAMA

REKLAMA

Kto pierwszy ten lepszy, czyli 3 miesiące od złożenia zeznania

W przypadku, gdy z wypełnionego zeznania podatkowego wynika nadpłata podatku, podatnicy mogą liczyć na zwrot stosownej kwoty w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia formularza. Oznacza to, że im szybciej wywiązali się oni z obowiązku rozliczenia podatku dochodowego, tym szybciej zostaną zwrócone im pieniądze. Trzeba pamiętać, że 3 miesiące to maksymalny okres na zwrot, jaki ma fiskus. Oznacza to, że zwrot może nastąpić na przykład po 4 tygodniach lub po 2 miesiącach. Wiele zależy od tego, w jakim momencie złożyliśmy nasze zeznanie. Dopóki jednak nie upłynie przewidziany ustawą 3 miesięczny termin, nie ma powodów do niepokoju.

Warto w tym miejscu podkreślić, że za dzień złożenia zeznania uznaje się w szczególności dzień jego złożenia w urzędzie (gdy formularz jest przekazywany osobiście), dzień nadania na poczcie (gdy korzystamy z tej formy) lub dzień, w którym nadawca otrzymał urzędowe potwierdzenie odbioru (gdy zeznanie zostało wysłane przez Internet).

REKLAMA

Uwaga! Jeżeli złożona została korekta zeznania zanim jeszcze nastąpił zwrot podatku, trzy miesięczny termin jest liczony od dnia złożenia korekty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło nadpłaty

Analizując problem nadpłaty podatku i związanego z nim zwrotu podatku istotnym wydaje się ustalenie źródeł tego zjawiska. Przede wszystkim należy pamiętać, że pojęcie nadpłaty obejmuje nie tylko kwoty podatku, których wartość została zawyżona, jak również nienależnie uregulowana, ale także sumy pobrane przez płatników podatku, jako okresowe zaliczki na podatek dochodowy, wpłacane na rachunek fiskusa w trakcie roku.

Nadpłata wykazywana w rocznym zeznaniu może wynikać z preferencyjnego sposobu rozliczenia np. wspólnie z małżonkiem lub ulg podatkowych - np. ulgi prorodzinnej.  Nie bez znaczenia dla ostatecznej wartości zobowiązania podatkowego wykazywanego w deklaracji PIT pozostają różnego rodzaju odliczenia od dochodu na przykład przekazanych darowizn na rzecz organizacji realizujących cele społecznie użyteczne, czy wydatków na Internet. Nadpłata może być także wynikiem na przykład podwyższonych kosztów pracowniczych wynikających z tego, że pracownik poniósł dodatkowe wydatki na dojazd do pracy (tylko udokumentowane biletami imiennymi okresowymi), których wartość przekracza 111 zł 25 gr, czyli przyjętą  w ustawie wartość  limitu  kosztów kwotowych.

Na konto, w placówce skarbowej czy też przekazem pocztowym - wybór należy do podatnika

Istotną kwestią, o której należy wiedzieć, jest fakt, że forma w jakiej nastąpi zwrot nadpłaconego podatku jest uzależniona od preferencji podatnika. Prawo podatkowe przewiduje bowiem trzy alternatywne rozwiązania. Pierwszym, a zarazem chyba najwygodniejszym, jest przelew, który dokonywany jest bezpośrednio  na wskazany przez podatnika rachunek bankowy.  

 Zamów e-book: Przedsiębiorca w kontaktach z urzędem skarbowym >>

Jest to jednocześnie jedyna forma zwrotu dla tych osób, które są zobowiązane do posiadania rachunku bankowego. W przypadku, gdy podatnik nie posiada rachunku w instytucji kredytowej, zwrot dokonywany jest  w gotówce. Nadpłaconą kwotę można odebrać w kasie lub też za pośrednictwem Poczty Polskiej w formie przekazu pieniężnego, którego kosztem z zasady obciąża się podatnika.

Warto jednak pamiętać o tym, że nadpłata, której wysokość nie przekracza kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym (8,80 zł), podlega zwrotowi tylko i wyłącznie w kasie urzędu skarbowego.


Najpierw zaległości podatkowe

Niestety wykazanie nadpłaty w rocznym zeznaniu podatkowym nie zawsze musi oznaczać zwrotu pieniędzy. W sytuacji, gdy podatnik posiada nieuregulowane zaległości podatkowe, wartość nadpłaty zostanie w pierwszej kolejności  zaliczona z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z naliczonymi odsetkami.  Dopiero po ich uregulowaniu  pozostała po potrąceniach kwota zostanie  podatnikowi zwrócona, o ile nie złożył on  wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

Elżbieta Węcławik

Adam Bujalski

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA