REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szukanie klientów w internecie mało popularne wśród mikro firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zaledwie jedna trzecia mikro firm ogłasza się w internecie, aby pozyskać klientów lub kontrahentów. Jeśli już to robią, to w serwisach branżowych. Drobni przedsiębiorcy sporadycznie korzystają natomiast z serwisów społecznościach, na przykład Facebooka.

Zamieszczanie ogłoszeń bądź reklam w internecie zadeklarowało zaledwie 35% mikro firm, które wzięły udział w badaniu Tax Care i Idea Banku. Zostało one przeprowadzone w dniach 12-18 stycznia metodą wywiadu telefonicznego. Wzięło w nim udział 1000 drobnych przedsiębiorców. W większości wypadków były to osoby świadczące usługę dla masowego odbiorcy (55%). 38% stanowili dostawcy usług specjalistycznych, a tylko 7% firmy produkcyjne.

REKLAMA

REKLAMA


Niewielka popularność Facebooka

Wśród przedsiębiorców, którzy poprzez internet zdobywają klientów czy kontrahentów najwięcej jest takich, którzy ogłaszają się w serwisach branżowych. Stanowią oni 18% wszystkich badanych i połowę tych, którzy ogłaszają się w sieci. Co dziesiąta mała firma deklaruje, że reklamuje się na portalach ogólnych (np. Interia, Onet, Wp). W tej grupie najprawdopodobniej znalazły się też podmioty zamieszczające ogłoszenia w serwisach ogłoszeniowych (np. Allegro, Otodom, Gratka, itp.). Tylko 2% drobnych przedsiębiorców wykorzystuje serwisy społecznościowe (np. Facebook, Nasza Klasa).


  

REKLAMA

Marketing szeptany bardziej skuteczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykorzystywanie internetu do zdobywania klientów tylko przez jedną trzecią małych firm nie jest rezultatem świadczącym o ich dużej nowoczesności. Z drugiej jednak strony, znając specyfikę


mikrobiznesu, można stwierdzić, że tego typu podmioty często nie mają potrzeby podejmowania działań, które zwiększyłyby liczbę klientów. Jeśli bowiem przedsiębiorca ma optymalną z punktu widzenia rozmiarów jego firmy liczbę odbiorców, a nie planuje zwiększenia skali biznesu (czyli inaczej nie chce rozbudowywać swojej firmy), zakrojone na większą skalę działania reklamowe po prostu nie są mu potrzebne.


Mam stronę, robię kolejny krok

Badanie wykazało też inną ciekawą prawidłowość - w zewnętrznych serwisach częściej ogłaszają się ci przedsiębiorcy, którzy mają jednocześnie własną stronę www. Witryna internetowa może być pierwszym krokiem do promowania swojej firmy w sieci, a więc wykorzystania serwisów www jako kanału sprzedaży.

Zamów książkę: Ryzyko bez tajemnic >>

Wśród posiadających własną stronę odsetek tych, którzy jednocześnie ogłaszają się w internecie wynosi 56%. Z kolei wśród nieposiadających własnej strony zaledwie 20% stanowią przedsiębiorcy, którzy zamieszczają w sieci ogłoszenia czy reklamy. Można więc powiedzieć, że jeśli przedsiębiorca ma świadomość korzyści płynących z pozyskiwania klientów w internecie, to robi to na większą skalę, łącząc posiadanie swojej witryny z innymi działaniami.

Internet może być też miejscem bardziej zaawansowanych działań marketingowych, ale to już wymaga dużej wiedzy z tego zakresu. Przedsiębiorca, który ją ma, bądź korzysta z pomocy specjalistów, może na przykład pozycjonować swoją stronę w popularnych wyszukiwarkach, zamieszczać bardziej wyrafinowane ogłoszenia na branżowych portalach czy wreszcie wysyłać komunikaty promocyjne za pomocą poczty elektronicznej.


 


Klienci z polecenia

Co ciekawe, popularność działań reklamowych czy ogłoszeniowych w sieci nie ma silnego związku z wielkością firmy. Zarówno w przypadku działalności prowadzonych przez przedsiębiorcę samodzielnie, jak i w przypadku tych, gdzie mamy do czynienia z zatrudnieniem ponad 10 pracowników, odsetek firm, które się reklamują jest podobny (ok. jednej trzeciej). Najwięcej aktywności w badaniu przeprowadzonym przez Tax Care i Idea Bank wykazały firmy zatrudniające od 5 do 10 osób. W tej grupie „aż” 45% zadeklarowało, że ogłasza się bądź reklamuje w sieci.


Najniższy odsetek aktywnie poszukujących w sieci klientów czy kontrahentów mają jednak firmy, które nie zatrudniają pracowników - wynosi on 32% (choć tylko minimalnie różni się od tych z zatrudnieniem 10+). Grupę tę tworzą trzy rodzaje przedsiębiorców: osoby na tzw. samozatrudnieniu (inna forma świadczenia usług na rzecz dotychczasowego pracodawcy), osoby świadczące drobne usługi (krawcowa, taksówkarz, kosmetyczka, itp.), a także osoby wykonujące tzw. zawody zaufania publicznego (lekarz, stomatolog, radca prawny, adwokat, itp.). Tego typu działalność, często po prostu nie wymaga podejmowania działań reklamowych. W przypadku niektórych zawodów zaufania publicznego jest to wręcz niedozwolone.

W pozostałych przypadkach brak aktywności w internecie może być uzasadniony rodzajem biznesu, na przykład świadczeniem usług na rzecz lokalnej społeczności (np. sklep osiedlowy, warsztat samochodowy, drobne usługi budowlane), co wiąże się ze zdobywaniem klientów w inny sposób niż przez internet (np. polecenia, ogłoszenia na słupach).

Katarzyna Siwek

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA