REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Redukcja obowiązków płatników składek od nowego roku

Piotr Kostrzewa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2012 r. ubezpieczony będzie otrzymywał raz na rok informację o odprowadzonych składkach na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Na żądanie ubezpieczonego informacje te płatnik składek będzie zobowiązany przekazać – nie częściej niż raz na miesiąc – za miesiąc poprzedni.

W ostatnim czasie w Sejmie zostały uchwalone ustawy, które mają na celu ograniczenie licznych obowiązków publicznoprawnych, które ciążą na przedsiębiorcach i w dużym stopniu krępują ich swobodę działalności gospodarczej, a niejednokrotnie pociągają za sobą znaczące koszty. Do takich ustaw należy m.in. ustawa z 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (DzU nr 232, poz. 1378), zwana dalej ustawą redukującą, która wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r. Wśród obowiązków publicznoprawnych, które ww. ustawa redukuje, są również obowiązki płatników składek.

REKLAMA

REKLAMA

Przedawnienie należności z tytułu składek

Obecnie termin przedawnienia należności z tytułu składek i termin przedawnienia nienależnie opłaconych składek wynosi 10 lat (art. 24 ust. 4 i 6g ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, zwanej dalej ustawą systemową). Z art. 11 pkt 1 ustawy redukującej wynika, że od początku przyszłego roku termin przedawnienia należności z tytułu składek i termin przedawnienia nienależnie opłaconych składek będzie wynosił 5 lat. Należy przy tym wyjaśnić, że tak jak ma to miejsce obecnie, termin przedawnienia należności z tytułu składek będzie biegł od dnia, w którym te należności staną się wymagalne, a termin przedawnienia nienależnie opłaconych składek - od dnia otrzymania zawiadomienia ZUS o kwocie nienależnie opłaconych składek, a w przypadku braku takiego zawiadomienia - od dnia opłacenia składek.

Jeśli chodzi o termin przedawnienia należności z tytułu składek, które stały się wymagalne przed 1 stycznia 2012 r., czy o termin przedawnienia składek nienależnie opłaconych przed tym dniem, to istotne znaczenie dla ich obliczania będzie miał art. 27 ustawy redukującej.

REKLAMA

Z art. 27 ustawy redukującej wynika, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przedawnienie należności z tytułu składek, którego bieg rozpoczął się przed 1 stycznia 2012 r., będzie następowało po upływie 5 lat, licząc od 1 stycznia 2012 r.,

• jeżeli przedawnienie należności z tytułu składek rozpoczęte przed 1 stycznia 2012 r. nastąpiłoby - zgodnie z przepisami obowiązującymi przed tą datą - wcześniej, przedawnienie będzie następowało po upływie 10 lat, licząc od dnia, w którym przedmiotowe należności stały się wymagalne,

• zasady sformułowane w pkt 1 i 2 będzie stosowało się odpowiednio do składek nienależnie opłaconych przed 1 stycznia 2012 r.

Przykłady

Spółka z o.o. z uwagi na trudności finansowe nie opłaciła składek na ubezpieczenia społeczne należnych za październik 2011 r. Bieg przedawnienia przedmiotowych należności z tytułu składek rozpoczął się 16 listopada 2011 r., gdyż termin ich płatności upłynął 15 listopada 2011 r. Mimo że należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne należne za październik 2011 r. stały się wymagalne przed 1 stycznia 2012 r., od tego dnia będą objęte 5-letnim, a nie 10-letnim terminem przedawnienia. Bieg 5-letniego terminu przedawnienia przedmiotowych należności z tytułu składek rozpocznie się jednak dopiero 1 stycznia 2012 r.

***

Jan K., który prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą, nie opłacił składek na ubezpieczenia społeczne należnych za styczeń 2003 r. Przedmiotowe należności stały się wymagalne 11 lutego 2003 r. Z uwagi na to, że - przy zastosowaniu 10-letniego terminu przedawnienia - przedawnienie należności z tytułu składek nastąpi wcześniej aniżeli przy zastosowaniu 5-letniego terminu przedawnienia, także po 31 grudnia 2011 r. do tych należności będzie stosowało się 10-letni termin przedawnienia.

Przekazywanie ubezpieczonemu ZUS RMUA

W szczególności w dużych zakładach pracy obowiązek comiesięcznego drukowania i wydawania pracownikom raportów ZUS RMUA jest uciążliwym i kosztownym obowiązkiem. Ustawa redukująca przyniesie również istotne ułatwienie w wykonywaniu tego obowiązku. Mianowicie z art. 11 pkt 2 ustawy redukującej wynika, że poczynając od 2012 r., płatnik składek będzie przekazywał ubezpieczonemu raport ZUS RMUA (zawierający informacje o składkach w podziale na poszczególne miesiące) za rok ubiegły w terminie do 28 lutego roku następnego na piśmie lub za zgodą ubezpieczonego - w formie dokumentu elektronicznego - w celu ich weryfikacji. Nie częściej jednak niż raz na miesiąc - za miesiąc poprzedni płatnik składek będzie zobowiązany przekazać ubezpieczonemu raport ZUS RMUA wyłącznie na jego żądanie. Powyższe oznacza, że od przyszłego roku zasadą będzie przekazywanie ubezpieczonemu raportu ZUS RMUA raz za cały rok kalendarzowy.

Przechowywanie dokumentów rozliczeniowych

Obowiązek przechowywania dokumentów ubezpieczeniowych jest uciążliwy dla płatników składek, jeżeli weźmie się pod uwagę liczbę dokumentów ubezpieczeniowych przesyłanych w skali całego roku. Również w tym zakresie ustawodawca postanowił zredukować obowiązki płatników składek. Do końca tego roku kopie deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych oraz dokumentów korygujących te dokumenty płatnik składek jest zobowiązany przechowywać przez okres 10 lat, licząc od dnia ich przekazania do ZUS, w formie dokumentu pisemnego lub elektronicznego (art. 47 ust. 3c ustawy systemowej). Tymczasem z art. 11 pkt 3 ustawy redukującej wynika, że od 1 stycznia 2012 r. kopie deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych oraz dokumentów korygujących te dokumenty płatnik składek będzie zobowiązany przechowywać przez okres 5 lat od dnia ich przekazania do wskazanej przez Zakład jednostki organizacyjnej Zakładu, w formie dokumentu pisemnego lub elektronicznego. Niewątpliwie skrócenie tego terminu powiązane jest ze skróceniem terminu przedawnienia należności z tytułu składek.

Piotr Kostrzewa

Podstawa prawna:

• art. 24 ust. 4 i 6g, art. 41 ust. 8 i 9 oraz art. 47 ust. 3c ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.),

• art. 11, 27 ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (DzU nr 232, poz. 1378).

 

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Czy Wigilia 2025 jest dniem wolnym od pracy dla wszystkich? Wyjaśniamy

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA