REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak są opodatkowane pakiety medyczne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Pakiety medyczne kupione dla pracowników są zwolnione z VAT. Nie ma znaczenia, czy pracownik pokrywa koszty zakupu, czy nie. Pracodawcy, którzy w okresie od 1 stycznia do 31 marca naliczali VAT, mogą teraz skorygować podatek. 

Pracodawcy sami finansują pakiety medyczne dla pracowników lub obciążają ich kosztami zakupu, w całości lub w części. Zmiana przepisów od 1 kwietnia br. powoduje, że zarówno pakiety medyczne (a dokładniej usługi medyczne świadczone w ich ramach) finansowane przez pracodawcę, jak i pakiety, których kosztami obciąża się pracownika, są zwolnione z VAT. Rozważmy jednak odrębnie obie sytuacje.

REKLAMA

 

Gdy pracownik w całości lub w części pokrywa koszty pakietów

 

REKLAMA

W przypadku pakietów medycznych sytuacja wygląda w ten sposób, że pracodawca, działając we własnym imieniu, ale na rzecz pracownika (osoby trzeciej), nabywa usługę medyczną. W takim przypadku dochodzi do refakturowania usługi medycznej nabytej przez pracodawcę. Pracodawca jest traktowany jako podmiot, który sam wyświadczył odpłatną usługę medyczną. Od 1 stycznia br. pracodawcy zostali pozbawieni prawa do stosowania zwolnienia, gdyż przysługiwało ono wyłącznie podmiotom, które wykonują usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i posiadają status zoz (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy). Pracodawcy musieli więc naliczać 23% VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błąd ten został naprawiony przez ustawodawcę. Wprowadził on od 1 kwietnia br. art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy o VAT. Obecnie ze zwolnienia korzysta świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, które służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, od podmiotów posiadających status zoz. Co więcej, podatnik może stosować to zwolnienie z mocą wsteczną, od 1 stycznia do 31 marca br. Jest to uprawnienie podatnika, a nie obowiązek. Sam zdecyduje, czy będzie korygował rozliczenie.

 

W tym przypadku obowiązek wystawienia faktury VAT istnieje wówczas, gdy pracownik wystąpił z żądaniem jej wystawienia.

 

Mimo że od 1 maja br. usługi medyczne nie będą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, nie oznacza to, że pracodawca będzie miał obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania, ponieważ dostawa towarów i świadczenie usług na rzecz pracowników są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej (poz. 33 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących). Zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie przed 1 stycznia 2011 r.

 

Gdy pracownik nie pokrywa kosztów pakietów

 

Jeśli pracodawca bierze na siebie koszty pakietów medycznych, wykonuje na rzecz pracownika nieodpłatne świadczenie, które od 1 kwietnia jest zwolnione z VAT, a przed tą datą w ogóle nie podlegało opodatkowaniu. Na czym polega różnica? Obrót z tytułu czynności zwolnionych z VAT czynny podatnik wykazuje w deklaracji, natomiast obrotu z tytułu czynności niepodlegających opodatkowaniu w ogóle nie wykazuje w deklaracji.

 

Zmiana wynika z nowelizacji art. 8 ust. 2 ustawy. Przed zmianą przepisów podlegało VAT jako odpłatne świadczenie usług nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Ponieważ pracodawca, kupując pakiety medyczne nabywał usługę zwolnioną z VAT, nie przysługiwało mu prawo do odliczenia. Nie rozliczał w ogóle dla VAT tej transakcji. Od 1 kwietnia br. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracownika podlega VAT, i to niezależnie od tego, czy pracodawcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Dlatego pokrycie kosztów zakupu pakietów medycznych jest de facto nieodpłatnym świadczeniem usług, które podlega VAT. Jednak na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy jest ono zwolnione od podatku. Oznacza to, że pracodawca nie będzie naliczał VAT. Jednak będzie musiał wykazać obrót z tego tytułu w poz. 20 deklaracji, a wcześniej, wystawiając fakturę wewnętrzną.

 

Nie jest to korzystna sytuacja, gdyż obrót zwolniony może wpłynąć na prawo do odliczenia VAT i powinien być uwzględniony w ewentualnej proporcji. Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę wewnętrzną dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

 

Podstawa prawna
• art. 8 ust. 2 i 2a, art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 64, poz. 332

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA