REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak są opodatkowane pakiety medyczne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Pakiety medyczne kupione dla pracowników są zwolnione z VAT. Nie ma znaczenia, czy pracownik pokrywa koszty zakupu, czy nie. Pracodawcy, którzy w okresie od 1 stycznia do 31 marca naliczali VAT, mogą teraz skorygować podatek. 

Pracodawcy sami finansują pakiety medyczne dla pracowników lub obciążają ich kosztami zakupu, w całości lub w części. Zmiana przepisów od 1 kwietnia br. powoduje, że zarówno pakiety medyczne (a dokładniej usługi medyczne świadczone w ich ramach) finansowane przez pracodawcę, jak i pakiety, których kosztami obciąża się pracownika, są zwolnione z VAT. Rozważmy jednak odrębnie obie sytuacje.

REKLAMA

REKLAMA

 

Gdy pracownik w całości lub w części pokrywa koszty pakietów

 

REKLAMA

W przypadku pakietów medycznych sytuacja wygląda w ten sposób, że pracodawca, działając we własnym imieniu, ale na rzecz pracownika (osoby trzeciej), nabywa usługę medyczną. W takim przypadku dochodzi do refakturowania usługi medycznej nabytej przez pracodawcę. Pracodawca jest traktowany jako podmiot, który sam wyświadczył odpłatną usługę medyczną. Od 1 stycznia br. pracodawcy zostali pozbawieni prawa do stosowania zwolnienia, gdyż przysługiwało ono wyłącznie podmiotom, które wykonują usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i posiadają status zoz (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy). Pracodawcy musieli więc naliczać 23% VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błąd ten został naprawiony przez ustawodawcę. Wprowadził on od 1 kwietnia br. art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy o VAT. Obecnie ze zwolnienia korzysta świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, które służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, od podmiotów posiadających status zoz. Co więcej, podatnik może stosować to zwolnienie z mocą wsteczną, od 1 stycznia do 31 marca br. Jest to uprawnienie podatnika, a nie obowiązek. Sam zdecyduje, czy będzie korygował rozliczenie.

 

W tym przypadku obowiązek wystawienia faktury VAT istnieje wówczas, gdy pracownik wystąpił z żądaniem jej wystawienia.

 

Mimo że od 1 maja br. usługi medyczne nie będą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, nie oznacza to, że pracodawca będzie miał obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania, ponieważ dostawa towarów i świadczenie usług na rzecz pracowników są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej (poz. 33 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących). Zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie przed 1 stycznia 2011 r.

 

Gdy pracownik nie pokrywa kosztów pakietów

 

Jeśli pracodawca bierze na siebie koszty pakietów medycznych, wykonuje na rzecz pracownika nieodpłatne świadczenie, które od 1 kwietnia jest zwolnione z VAT, a przed tą datą w ogóle nie podlegało opodatkowaniu. Na czym polega różnica? Obrót z tytułu czynności zwolnionych z VAT czynny podatnik wykazuje w deklaracji, natomiast obrotu z tytułu czynności niepodlegających opodatkowaniu w ogóle nie wykazuje w deklaracji.

 

Zmiana wynika z nowelizacji art. 8 ust. 2 ustawy. Przed zmianą przepisów podlegało VAT jako odpłatne świadczenie usług nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Ponieważ pracodawca, kupując pakiety medyczne nabywał usługę zwolnioną z VAT, nie przysługiwało mu prawo do odliczenia. Nie rozliczał w ogóle dla VAT tej transakcji. Od 1 kwietnia br. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracownika podlega VAT, i to niezależnie od tego, czy pracodawcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Dlatego pokrycie kosztów zakupu pakietów medycznych jest de facto nieodpłatnym świadczeniem usług, które podlega VAT. Jednak na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy jest ono zwolnione od podatku. Oznacza to, że pracodawca nie będzie naliczał VAT. Jednak będzie musiał wykazać obrót z tego tytułu w poz. 20 deklaracji, a wcześniej, wystawiając fakturę wewnętrzną.

 

Nie jest to korzystna sytuacja, gdyż obrót zwolniony może wpłynąć na prawo do odliczenia VAT i powinien być uwzględniony w ewentualnej proporcji. Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę wewnętrzną dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

 

Podstawa prawna
• art. 8 ust. 2 i 2a, art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 64, poz. 332

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA