REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak są opodatkowane pakiety medyczne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Pakiety medyczne kupione dla pracowników są zwolnione z VAT. Nie ma znaczenia, czy pracownik pokrywa koszty zakupu, czy nie. Pracodawcy, którzy w okresie od 1 stycznia do 31 marca naliczali VAT, mogą teraz skorygować podatek. 

Pracodawcy sami finansują pakiety medyczne dla pracowników lub obciążają ich kosztami zakupu, w całości lub w części. Zmiana przepisów od 1 kwietnia br. powoduje, że zarówno pakiety medyczne (a dokładniej usługi medyczne świadczone w ich ramach) finansowane przez pracodawcę, jak i pakiety, których kosztami obciąża się pracownika, są zwolnione z VAT. Rozważmy jednak odrębnie obie sytuacje.

REKLAMA

 

Gdy pracownik w całości lub w części pokrywa koszty pakietów

 

REKLAMA

W przypadku pakietów medycznych sytuacja wygląda w ten sposób, że pracodawca, działając we własnym imieniu, ale na rzecz pracownika (osoby trzeciej), nabywa usługę medyczną. W takim przypadku dochodzi do refakturowania usługi medycznej nabytej przez pracodawcę. Pracodawca jest traktowany jako podmiot, który sam wyświadczył odpłatną usługę medyczną. Od 1 stycznia br. pracodawcy zostali pozbawieni prawa do stosowania zwolnienia, gdyż przysługiwało ono wyłącznie podmiotom, które wykonują usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i posiadają status zoz (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy). Pracodawcy musieli więc naliczać 23% VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błąd ten został naprawiony przez ustawodawcę. Wprowadził on od 1 kwietnia br. art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy o VAT. Obecnie ze zwolnienia korzysta świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, które służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, od podmiotów posiadających status zoz. Co więcej, podatnik może stosować to zwolnienie z mocą wsteczną, od 1 stycznia do 31 marca br. Jest to uprawnienie podatnika, a nie obowiązek. Sam zdecyduje, czy będzie korygował rozliczenie.

 

W tym przypadku obowiązek wystawienia faktury VAT istnieje wówczas, gdy pracownik wystąpił z żądaniem jej wystawienia.

 

Mimo że od 1 maja br. usługi medyczne nie będą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, nie oznacza to, że pracodawca będzie miał obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania, ponieważ dostawa towarów i świadczenie usług na rzecz pracowników są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej (poz. 33 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących). Zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie przed 1 stycznia 2011 r.

 

Gdy pracownik nie pokrywa kosztów pakietów

 

Jeśli pracodawca bierze na siebie koszty pakietów medycznych, wykonuje na rzecz pracownika nieodpłatne świadczenie, które od 1 kwietnia jest zwolnione z VAT, a przed tą datą w ogóle nie podlegało opodatkowaniu. Na czym polega różnica? Obrót z tytułu czynności zwolnionych z VAT czynny podatnik wykazuje w deklaracji, natomiast obrotu z tytułu czynności niepodlegających opodatkowaniu w ogóle nie wykazuje w deklaracji.

 

Zmiana wynika z nowelizacji art. 8 ust. 2 ustawy. Przed zmianą przepisów podlegało VAT jako odpłatne świadczenie usług nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Ponieważ pracodawca, kupując pakiety medyczne nabywał usługę zwolnioną z VAT, nie przysługiwało mu prawo do odliczenia. Nie rozliczał w ogóle dla VAT tej transakcji. Od 1 kwietnia br. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracownika podlega VAT, i to niezależnie od tego, czy pracodawcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Dlatego pokrycie kosztów zakupu pakietów medycznych jest de facto nieodpłatnym świadczeniem usług, które podlega VAT. Jednak na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy jest ono zwolnione od podatku. Oznacza to, że pracodawca nie będzie naliczał VAT. Jednak będzie musiał wykazać obrót z tego tytułu w poz. 20 deklaracji, a wcześniej, wystawiając fakturę wewnętrzną.

 

Nie jest to korzystna sytuacja, gdyż obrót zwolniony może wpłynąć na prawo do odliczenia VAT i powinien być uwzględniony w ewentualnej proporcji. Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę wewnętrzną dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

 

Podstawa prawna
• art. 8 ust. 2 i 2a, art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 64, poz. 332

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ten głos zaboli polityków. "Do 2030 roku zabraknie nam prądu, firmy uciekną za granicę"
Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Zdaniem szkolonych menadżerów, szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie: są nie tylko potrzebne, ale i skuteczne.

Dłużnicy wykorzystują brak znajomości prawa u wierzycieli i specjalnie zwlekają z zapłatą za faktury, traktując zwłokę jako formę bezpłatnego kredytu. Powinni i mogą jednak słono za to zapłacić

Słaba znajomość podstawowych przepisów prawa finansowego u przedsiębiorców sprawia, że dłużnicy celowo przeciągają płatności, zyskując w ten sposób darmowy, nieoprocentowany kredyt. Dzieje się to w czasie, gdy zatory płatnicze w polskich przedsiębiorstwach cały czas rosną, a utrata płynności finansowej jest realnym zagrożeniem dla małych i średnich firm.

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

REKLAMA

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Już pod koniec czerwca wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności. Nowe przepisy oznaczają dla przedsiębiorców nie tylko obowiązki, ale i nowe możliwości. Kogo dotyczą te zmiany? Co czeka konsumentów, a co przedsiębiorców? Skąd można wziąć pieniądze na ich wprowadzenie?

Zaprojektuj z nami swoją pierwszą innowację – poznaj bezpłatną usługę Innovation Coach i weź udział w wydarzeniu w Łodzi

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej konkurencji, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują sposobów na wdrażanie innowacji w swoich firmach. Nie każdy jednak wie, od czego zacząć, jak zdobyć fundusze na rozwój, czy jak skutecznie przejść przez proces planowania i realizacji innowacyjnego projektu.

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek?

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek? W ubiegłym roku z odroczenia terminu płatności składek najczęściej korzystali mali płatnicy.

REKLAMA

Przewodnik po spółce w Delaware – wszystko, co musisz wiedzieć zanim założysz firmę w USA

Założenie spółki w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności w stanie Delaware, to marzenie wielu przedsiębiorców – zarówno z Polski, jak i z całego świata. Delaware od dekad uważany jest za światowe centrum dla biznesu dzięki swojej wyjątkowej legislacji, przyjaznemu klimatowi dla przedsiębiorców oraz elastycznym strukturze prawnej. Ale czy spółka w Delaware to dobry wybór dla każdego? I co warto wiedzieć zanim złożysz wniosek o rejestrację?

Europejski Akt Dostępności zacznie obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku. Za niespełnienie wymagań dyrektywy wysokie kary

Zbliża się termin, od którego wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Od 28 czerwca 2025 r. niespełnienie wymagań może wiązać się z wysokimi grzywnami oraz utratą reputacji.

REKLAMA