REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Geneza powstania Międzynarodowych Standardów Rachunkowości

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W świecie rachunkowości prawie codziennie słyszymy o standardach: MSR 19 „Świadczenia pracownicze”, MSR 32 „Instrumenty finansowe: ujawnianie i prezentacja”, czy MSR 37 „Rezerwy, zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe”.

Wszystkie je łączy rok 1973. Wtedy to, 16 organizacji profesjonalnych księgowych z dziewięciu krajów: Australii, Kanady, Francji, Holandii, Japonii, Meksyku, Wielkiej Brytanii, USA oraz Niemiec (RFN), utworzyło w Londynie Komitet Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (KMSR).

REKLAMA

REKLAMA

Jego celem było formułowanie i ogłaszanie - w interesie publicznym - standardów rachunkowości. W zamierzeniu, wprowadzanie standardów miało zapewnić bezpośrednią porównywalność sprawozdań finansowych spółek funkcjonujących w różnych krajach. Do tamtej pory w poszczególnych krajach obowiązywały różne zasady rachunkowości. W efekcie sporządzone na ich podstawie sprawozdania finansowe firm, znacznie się od siebie różniły. Posiadanie jednolitych danych finansowych stało się sprawą kluczową w dobie otwartego, globalnego rynku kapitałowego, na którym inwestorzy lokowali swój kapitał i oceniali wartość spółek. Byłby to stan pożądany przede wszystkim przez międzynarodowe korporacje i inwestorów, jak również rządy poszczególnych państw. Celem KMSR było również promowanie standardów rachunkowości, tak aby zostały one zaakceptowane i były przestrzegane na całym świecie.

Po prawie 25 latach działalności, w 1997 r., KMSR w celu poprawy skuteczności swojego funkcjonowania, podjął działania, mające zagwarantować wysoką jakość, zapewnić ujednolicenie lokalnych standardów rachunkowości oraz przyjętych praktyk. W tym celu podjęto prace nad restrukturyzacją KMSR. W marcu 2010 r. została powołana Fundacja KMSR, w której skład weszły dwa podstawowe organy: Fundatorzy KMSR oraz Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR). Dodatkowo utworzono Stały Komitet ds. Interpretacji oraz Grupę Doradczą ds. Standardów.

Do zadań Fundatorów KMSR zalicza się powoływanie członków RMSR, Stałego Komitetu ds. Interpretacji i Grupy Doradczej ds. Standardów oraz zdobywanie niezbędnych funduszy i sprawowanie nad nimi kontroli. Organem odpowiedzialnym za opracowywanie i publikowanie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości jest zaś RMSR. Jednostka ta jest odpowiedzialna również za projektowanie standardów oraz zatwierdzanie interpretacji Stałego Komitetu ds. Interpretacji.

REKLAMA

Swoją działalność RMSR rozpoczęła w kwietniu 2001 roku. Owocem przeprowadzonej przez nią pierwszej sesji w dniach 18-20 kwietnia było przyjęcie wszystkich dotychczasowych Międzynarodowych Standardów Rachunkowości i projektów standardów. Publikowane przez RMSR standardy określane są mianem „Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej” (MSR, ang. International Financial Reporting Standards, IFRS). Tematem sesji był szereg propozycji dotyczących ich zawartości. Rozmowy na ten temat kontynuowano na kolejnym zebraniu RMSR, które miało miejsce w maju 2001 roku. Jednak żadnych decyzji co do zawartości standardów nie podjęto. Nastąpiło to dopiero po utworzeniu Grupy Doradczej ds. Standardów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie MSR w Europie - przegląd wydarzeń

W lutym 2001 r. Komisja Europejska wprowadziła przepisy, które nakazały, aby spółki giełdowe zaczęły sporządzać skonsolidowane sprawozdania finansowe zgodnie z MSR najpóźniej od 2005 roku. By wspomóc prace RMSR, w marcu 2001 r. grupa organizacji reprezentujących europejskich specjalistów w dziedzinie rachunkowości, użytkowników sprawozdań, jednostki opracowujące sprawozdania finansowe oraz organy ustanawiające standardy krajowe zainicjowały powstanie struktury składającej się z przedstawicieli sektora prywatnego, która miała uczestniczyć w pracach RMSR oraz ocenie MSR i interpretacji Stałego Komitetu ds. Interpretacji pod kątem stosowania ich w Europie. W ten sposób powstała Europejska Grupa Doradcza ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG). W skład Grupy weszły następujące organy: Komitet techniczny ds. rachunkowości, który stworzyli wysoko wykwalifikowani eksperci techniczni powołani spośród osób odpowiedzialnych za opracowanie krajowych standardów, przedstawiciele jednostek opracowujących sprawozdania finansowe, specjaliści w zakresie rachunkowości i użytkownicy tych sprawozdań oraz Rada Nadzorcza Organizacji Europejskich, która miała zagwarantować realizację ogólnoeuropejskich interesów oraz legalność i wiarygodność EFRAG.

Zgodnie z pismem proponującym utworzenie EFRAG, Komitet techniczny ds. rachunkowości miał sporządzać ekspertyzy techniczne dotyczące stosowania MSR w europejskim Środowisku prawnym. Komitet aktywnie uczestniczył w procesie opracowania standardów rachunkowości i dążył do wypracowania jednolitej opinii dotyczącej tych standardów w Unii Europejskiej. Komitet miał zacząć funkcjonować w drugim kwartale 2001 r., czyli tuż po rozpoczęciu działalności RMSR. W charakterze obserwatorów w posiedzeniach komitetu brali udział Przedstawiciele Komisji Europejskiej.

Rachunkowość to „język biznesu”, wspiera proces komunikowania się ludzi i firm poprzez dostarczanie informacji niezbędnych do podejmowania kluczowych decyzji. Dlatego tak istotne stało się w obliczu globalizacji uczynienie z rachunkowości „międzynarodowego języka biznesu”. Oznacza to, że sprawozdania finansowe muszą stanowić syntetyczny, przejrzysty, wiarygodny i porównywalny obraz sytuacji finansowej podmiotu gospodarczego. Służyć temu ma opracowanie jednego, powszechnie przyjętego zestawu standardów rachunkowości jakim jest MSR.

Źródła: „Ku globalnym standardom rachunkowości - MSSF i US GAAP” (grudzień 2010)

Attuario - biuro aktuarialne

www.attuario.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA