REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Geneza powstania Międzynarodowych Standardów Rachunkowości

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W świecie rachunkowości prawie codziennie słyszymy o standardach: MSR 19 „Świadczenia pracownicze”, MSR 32 „Instrumenty finansowe: ujawnianie i prezentacja”, czy MSR 37 „Rezerwy, zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe”.

Wszystkie je łączy rok 1973. Wtedy to, 16 organizacji profesjonalnych księgowych z dziewięciu krajów: Australii, Kanady, Francji, Holandii, Japonii, Meksyku, Wielkiej Brytanii, USA oraz Niemiec (RFN), utworzyło w Londynie Komitet Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (KMSR).

REKLAMA

REKLAMA

Jego celem było formułowanie i ogłaszanie - w interesie publicznym - standardów rachunkowości. W zamierzeniu, wprowadzanie standardów miało zapewnić bezpośrednią porównywalność sprawozdań finansowych spółek funkcjonujących w różnych krajach. Do tamtej pory w poszczególnych krajach obowiązywały różne zasady rachunkowości. W efekcie sporządzone na ich podstawie sprawozdania finansowe firm, znacznie się od siebie różniły. Posiadanie jednolitych danych finansowych stało się sprawą kluczową w dobie otwartego, globalnego rynku kapitałowego, na którym inwestorzy lokowali swój kapitał i oceniali wartość spółek. Byłby to stan pożądany przede wszystkim przez międzynarodowe korporacje i inwestorów, jak również rządy poszczególnych państw. Celem KMSR było również promowanie standardów rachunkowości, tak aby zostały one zaakceptowane i były przestrzegane na całym świecie.

Po prawie 25 latach działalności, w 1997 r., KMSR w celu poprawy skuteczności swojego funkcjonowania, podjął działania, mające zagwarantować wysoką jakość, zapewnić ujednolicenie lokalnych standardów rachunkowości oraz przyjętych praktyk. W tym celu podjęto prace nad restrukturyzacją KMSR. W marcu 2010 r. została powołana Fundacja KMSR, w której skład weszły dwa podstawowe organy: Fundatorzy KMSR oraz Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR). Dodatkowo utworzono Stały Komitet ds. Interpretacji oraz Grupę Doradczą ds. Standardów.

REKLAMA

Do zadań Fundatorów KMSR zalicza się powoływanie członków RMSR, Stałego Komitetu ds. Interpretacji i Grupy Doradczej ds. Standardów oraz zdobywanie niezbędnych funduszy i sprawowanie nad nimi kontroli. Organem odpowiedzialnym za opracowywanie i publikowanie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości jest zaś RMSR. Jednostka ta jest odpowiedzialna również za projektowanie standardów oraz zatwierdzanie interpretacji Stałego Komitetu ds. Interpretacji.

Swoją działalność RMSR rozpoczęła w kwietniu 2001 roku. Owocem przeprowadzonej przez nią pierwszej sesji w dniach 18-20 kwietnia było przyjęcie wszystkich dotychczasowych Międzynarodowych Standardów Rachunkowości i projektów standardów. Publikowane przez RMSR standardy określane są mianem „Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej” (MSR, ang. International Financial Reporting Standards, IFRS). Tematem sesji był szereg propozycji dotyczących ich zawartości. Rozmowy na ten temat kontynuowano na kolejnym zebraniu RMSR, które miało miejsce w maju 2001 roku. Jednak żadnych decyzji co do zawartości standardów nie podjęto. Nastąpiło to dopiero po utworzeniu Grupy Doradczej ds. Standardów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie MSR w Europie - przegląd wydarzeń

W lutym 2001 r. Komisja Europejska wprowadziła przepisy, które nakazały, aby spółki giełdowe zaczęły sporządzać skonsolidowane sprawozdania finansowe zgodnie z MSR najpóźniej od 2005 roku. By wspomóc prace RMSR, w marcu 2001 r. grupa organizacji reprezentujących europejskich specjalistów w dziedzinie rachunkowości, użytkowników sprawozdań, jednostki opracowujące sprawozdania finansowe oraz organy ustanawiające standardy krajowe zainicjowały powstanie struktury składającej się z przedstawicieli sektora prywatnego, która miała uczestniczyć w pracach RMSR oraz ocenie MSR i interpretacji Stałego Komitetu ds. Interpretacji pod kątem stosowania ich w Europie. W ten sposób powstała Europejska Grupa Doradcza ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG). W skład Grupy weszły następujące organy: Komitet techniczny ds. rachunkowości, który stworzyli wysoko wykwalifikowani eksperci techniczni powołani spośród osób odpowiedzialnych za opracowanie krajowych standardów, przedstawiciele jednostek opracowujących sprawozdania finansowe, specjaliści w zakresie rachunkowości i użytkownicy tych sprawozdań oraz Rada Nadzorcza Organizacji Europejskich, która miała zagwarantować realizację ogólnoeuropejskich interesów oraz legalność i wiarygodność EFRAG.

Zgodnie z pismem proponującym utworzenie EFRAG, Komitet techniczny ds. rachunkowości miał sporządzać ekspertyzy techniczne dotyczące stosowania MSR w europejskim Środowisku prawnym. Komitet aktywnie uczestniczył w procesie opracowania standardów rachunkowości i dążył do wypracowania jednolitej opinii dotyczącej tych standardów w Unii Europejskiej. Komitet miał zacząć funkcjonować w drugim kwartale 2001 r., czyli tuż po rozpoczęciu działalności RMSR. W charakterze obserwatorów w posiedzeniach komitetu brali udział Przedstawiciele Komisji Europejskiej.

Rachunkowość to „język biznesu”, wspiera proces komunikowania się ludzi i firm poprzez dostarczanie informacji niezbędnych do podejmowania kluczowych decyzji. Dlatego tak istotne stało się w obliczu globalizacji uczynienie z rachunkowości „międzynarodowego języka biznesu”. Oznacza to, że sprawozdania finansowe muszą stanowić syntetyczny, przejrzysty, wiarygodny i porównywalny obraz sytuacji finansowej podmiotu gospodarczego. Służyć temu ma opracowanie jednego, powszechnie przyjętego zestawu standardów rachunkowości jakim jest MSR.

Źródła: „Ku globalnym standardom rachunkowości - MSSF i US GAAP” (grudzień 2010)

Attuario - biuro aktuarialne

www.attuario.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA