REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Geneza powstania Międzynarodowych Standardów Rachunkowości

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W świecie rachunkowości prawie codziennie słyszymy o standardach: MSR 19 „Świadczenia pracownicze”, MSR 32 „Instrumenty finansowe: ujawnianie i prezentacja”, czy MSR 37 „Rezerwy, zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe”.

REKLAMA

Wszystkie je łączy rok 1973. Wtedy to, 16 organizacji profesjonalnych księgowych z dziewięciu krajów: Australii, Kanady, Francji, Holandii, Japonii, Meksyku, Wielkiej Brytanii, USA oraz Niemiec (RFN), utworzyło w Londynie Komitet Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (KMSR).

REKLAMA

Jego celem było formułowanie i ogłaszanie - w interesie publicznym - standardów rachunkowości. W zamierzeniu, wprowadzanie standardów miało zapewnić bezpośrednią porównywalność sprawozdań finansowych spółek funkcjonujących w różnych krajach. Do tamtej pory w poszczególnych krajach obowiązywały różne zasady rachunkowości. W efekcie sporządzone na ich podstawie sprawozdania finansowe firm, znacznie się od siebie różniły. Posiadanie jednolitych danych finansowych stało się sprawą kluczową w dobie otwartego, globalnego rynku kapitałowego, na którym inwestorzy lokowali swój kapitał i oceniali wartość spółek. Byłby to stan pożądany przede wszystkim przez międzynarodowe korporacje i inwestorów, jak również rządy poszczególnych państw. Celem KMSR było również promowanie standardów rachunkowości, tak aby zostały one zaakceptowane i były przestrzegane na całym świecie.

REKLAMA

Po prawie 25 latach działalności, w 1997 r., KMSR w celu poprawy skuteczności swojego funkcjonowania, podjął działania, mające zagwarantować wysoką jakość, zapewnić ujednolicenie lokalnych standardów rachunkowości oraz przyjętych praktyk. W tym celu podjęto prace nad restrukturyzacją KMSR. W marcu 2010 r. została powołana Fundacja KMSR, w której skład weszły dwa podstawowe organy: Fundatorzy KMSR oraz Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR). Dodatkowo utworzono Stały Komitet ds. Interpretacji oraz Grupę Doradczą ds. Standardów.

Do zadań Fundatorów KMSR zalicza się powoływanie członków RMSR, Stałego Komitetu ds. Interpretacji i Grupy Doradczej ds. Standardów oraz zdobywanie niezbędnych funduszy i sprawowanie nad nimi kontroli. Organem odpowiedzialnym za opracowywanie i publikowanie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości jest zaś RMSR. Jednostka ta jest odpowiedzialna również za projektowanie standardów oraz zatwierdzanie interpretacji Stałego Komitetu ds. Interpretacji.

Swoją działalność RMSR rozpoczęła w kwietniu 2001 roku. Owocem przeprowadzonej przez nią pierwszej sesji w dniach 18-20 kwietnia było przyjęcie wszystkich dotychczasowych Międzynarodowych Standardów Rachunkowości i projektów standardów. Publikowane przez RMSR standardy określane są mianem „Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej” (MSR, ang. International Financial Reporting Standards, IFRS). Tematem sesji był szereg propozycji dotyczących ich zawartości. Rozmowy na ten temat kontynuowano na kolejnym zebraniu RMSR, które miało miejsce w maju 2001 roku. Jednak żadnych decyzji co do zawartości standardów nie podjęto. Nastąpiło to dopiero po utworzeniu Grupy Doradczej ds. Standardów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie MSR w Europie - przegląd wydarzeń

W lutym 2001 r. Komisja Europejska wprowadziła przepisy, które nakazały, aby spółki giełdowe zaczęły sporządzać skonsolidowane sprawozdania finansowe zgodnie z MSR najpóźniej od 2005 roku. By wspomóc prace RMSR, w marcu 2001 r. grupa organizacji reprezentujących europejskich specjalistów w dziedzinie rachunkowości, użytkowników sprawozdań, jednostki opracowujące sprawozdania finansowe oraz organy ustanawiające standardy krajowe zainicjowały powstanie struktury składającej się z przedstawicieli sektora prywatnego, która miała uczestniczyć w pracach RMSR oraz ocenie MSR i interpretacji Stałego Komitetu ds. Interpretacji pod kątem stosowania ich w Europie. W ten sposób powstała Europejska Grupa Doradcza ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG). W skład Grupy weszły następujące organy: Komitet techniczny ds. rachunkowości, który stworzyli wysoko wykwalifikowani eksperci techniczni powołani spośród osób odpowiedzialnych za opracowanie krajowych standardów, przedstawiciele jednostek opracowujących sprawozdania finansowe, specjaliści w zakresie rachunkowości i użytkownicy tych sprawozdań oraz Rada Nadzorcza Organizacji Europejskich, która miała zagwarantować realizację ogólnoeuropejskich interesów oraz legalność i wiarygodność EFRAG.

Zgodnie z pismem proponującym utworzenie EFRAG, Komitet techniczny ds. rachunkowości miał sporządzać ekspertyzy techniczne dotyczące stosowania MSR w europejskim Środowisku prawnym. Komitet aktywnie uczestniczył w procesie opracowania standardów rachunkowości i dążył do wypracowania jednolitej opinii dotyczącej tych standardów w Unii Europejskiej. Komitet miał zacząć funkcjonować w drugim kwartale 2001 r., czyli tuż po rozpoczęciu działalności RMSR. W charakterze obserwatorów w posiedzeniach komitetu brali udział Przedstawiciele Komisji Europejskiej.

Rachunkowość to „język biznesu”, wspiera proces komunikowania się ludzi i firm poprzez dostarczanie informacji niezbędnych do podejmowania kluczowych decyzji. Dlatego tak istotne stało się w obliczu globalizacji uczynienie z rachunkowości „międzynarodowego języka biznesu”. Oznacza to, że sprawozdania finansowe muszą stanowić syntetyczny, przejrzysty, wiarygodny i porównywalny obraz sytuacji finansowej podmiotu gospodarczego. Służyć temu ma opracowanie jednego, powszechnie przyjętego zestawu standardów rachunkowości jakim jest MSR.

Źródła: „Ku globalnym standardom rachunkowości - MSSF i US GAAP” (grudzień 2010)

Attuario - biuro aktuarialne

www.attuario.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA