REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie proste, łatwe i przyjemne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Eliza Smyrgała
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dzisiejsze wyobrażenie korporacji to wielopoziomowa struktura, olbrzymie magazyny, tajne informacje dostępne dla wybranych i niekończąca się biurokracja. Można jednak inaczej. Zastosowanie lean management pozwala na niwelację niekorzystnych zwyczajów i ich skutków.

Dzisiejsze wyobrażenie korporacji to wielopoziomowa struktura, olbrzymie magazyny, tajne informacje dostępne dla wybranych i niekończąca się biurokracja. Można jednak inaczej. Zastosowanie lean management pozwala na niwelację niekorzystnych zwyczajów i ich skutków.

REKLAMA

Lean management jest japońską techniką zarządzania, stojącą niejako w opozycji do tradycyjnych modeli. Sednem tej metody jest spłaszczenie struktury oraz ciągła racjonalizacja organizacji i stosunków z otoczeniem. Podstawą działalności według koncepcji lean management jest teoria uczenia się przedsiębiorstwa. Zgodnie z nią, z upływem czasu procesy przebywają sprawniej, a zasoby wykorzystywane są efektywniej.

Cele, jakie ma osiągnąć przedsiębiorstwo, dzięki zastosowaniu lean management to:

• efektywność,
• jakość,
• elastyczność.

REKLAMA

Mimo wewnętrznej sprzeczności tego zestawu dążeń, wskazuje się na dwa podstawowe sposoby ich osiągnięcia. Pierwszym z nich są dywestycje. Pojęcie to oznacza dobrowolne lub determinowane warunkami zewnętrznymi ograniczenie zakresu działania organizacji poprzez sprzedaż lub likwidację części działalności. Zawężenie pola działania może dotyczyć aktywności produkcyjnej, usługowej, pomocniczej, a także marketingu i badań naukowych. Dzięki temu firma może zredukować liczbę zbędnych czynności do minimum, poprawiając elastyczność i zdolność przedsiębiorstwa do adaptacji do nowych warunków otoczenia. Jednak wartość przeprowadzania procesu dywestycji ukazuje się przede wszystkim przy rezygnacji z produkowania dobra, które przestaje być rentowne. Dzięki temu przedsiębiorstwo może ograniczyć straty notowane obecnie lub w przyszłości (np. gdy obserwuje się kurczenie grupy docelowej produktu), poprawić wskaźniki, w tym dotyczące rentowności oraz ograniczając wydatki na promocję tych produktów, może uzyskać dodatkowy kapitał na finansowanie działalności przynoszącej wyższe zyski.

REKLAMA

Drugim instrumentem osiągania celów przez przedsiębiorstwo jest outsourcing. Termin ten oznacza wydzielenie części działalności przedsiębiorstwa i zlecenie jego wykonania zewnętrznej firmie. W praktyce outsourcing dotyczy działalności nienależącej do tzw. core business, czyli niebędącej podstawową funkcją firmy. W większości przypadków, oddelegowywane na tej zasadzie są usługi informatyczne, transportowe, księgowe oraz pozyskiwanie kadr. Podobnie jak dywestycje, outsourcing pozwala na ograniczenie wydatkowania środków na cele poboczne i skupienie się na podstawowej działalności przedsiębiorstwa. Dzięki temu firma oszczędza pieniądze i pracowników, mogąc wykorzystać ich zdolności do realizacji innych celów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak oprócz tych dwóch strategii istnieją także inne założenia pozwalające na wcielenie zarządzania lean w przedsiębiorstwie. Podstawą jest budowanie wartości firmy z punktu widzenia potencjalnego nabywcy produktu. Z tego względu wszystko, co pociąga za sobą dodatkowy koszt oraz angażuje czas, zasoby i pracowników, nie przynosząc znaczącego zwiększenia atrakcyjności produktu dla klienta, jest brakiem efektywności i powinno ulec ograniczeniu, a w przyszłości - eliminacji. By to osiągnąć, unika się produkcji „na magazyn”, skracając serie produkcyjne, do takich, na jakie właśnie jest zgłaszane zapotrzebowanie. Nie magazynuje się także materiałów, preferując zaopatrzenie just-in-time. W takim przypadku dostawca przywozi do firmy daną ilość produktu o określonej jakości w precyzyjnie wyznaczonym czasie. Oszczędność czasu dotyczy zarówno przepływu informacji w przedsiębiorstwie, jak i częstotliwości prowadzonych negocjacji oraz zbędnego transportu czy oczekiwania. Nowe technologie w znacznym stopniu ułatwiają przepływ informacji w firmie, jednak zawsze w takim wypadku pojawia się „wąskie gardło” albo w postaci osoby, albo w formie informacji niedostępnych lub źle skatalogowanych. Lekarstwem na to według lean management jest powszechny dostęp do informacji.

Kolejnej trudności - prowadzonym na każdym kroku negocjacjom - proponuje się zaradzić poprzez zawieranie długoterminowych kontraktów z nielicznymi, zaufanymi dostawcami. Jako stały klient, firma często może liczyć na dodatkowe korzyści i wyjątkowe traktowanie, oszczędzając przy tym czas na poszukiwanie i targowanie się z nowymi kontrahentami. Zbędny transport dotyczy zarówno przewozu materiałów, półproduktów i towarów gotowych na sprzedaż pomiędzy kolejnymi zakładami i magazynami, jak i wielokrotnego przenoszenia i przesyłania dokumentów i innych informacji przez pracowników oraz przy użyciu środków komunikacji. W obu przypadkach transport może być następstwem błędnej informacji, jak i złej organizacji lub niedoinformowania pracowników. Strata czasu przez oczekiwanie na konkretne wydarzenie należy do najbardziej widocznych i irytujących. Pracownicy muszą czekać na akceptację prezesa, przesyłkę, wynik negocjacji czy dostawę. Jest to największa bolączka dużych firm i bardzo często wynika z braku wystarczającej samodzielności osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie -czyli biurokracji. Jednak przyczynami mogą być także zatory informacyjne oraz nieefektywność dotychczasowych metod pracy.

Głównymi determinantami sukcesu zastosowania modelu lean management jest więc decentralizacja odpowiedzialności, kompetencji i informacji połączona z samokontrolą, a także tworzenie małych i elastycznych jednostek organizacyjnych oraz działanie w zespołach. Nacisk kładzie się przede wszystkim na wkład czynnika ludzkiego w procesie przebudowy organizacji przedsiębiorstwa. Bowiem to sposób myślenia pracowników w głównym stopniu wpływa na podejmowane przez nich działania.

Lean management, mimo że jest alternatywą do budowania wartości produktu na zasadzie „koszt plus”, nie musi być zaprzeczeniem wszystkich tradycyjnych metod zarządzania. Jest to raczej sposób na ograniczenie kosztów i doskonalenie firmy. Mając na uwadze, że wprowadzenie tego modelu nie pociąga za sobą dodatkowego kosztu, jest to rozwiązanie dostępne dla każdego przedsiębiorstwa.

Eliza Smyrgała

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA