REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie proste, łatwe i przyjemne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Eliza Smyrgała
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dzisiejsze wyobrażenie korporacji to wielopoziomowa struktura, olbrzymie magazyny, tajne informacje dostępne dla wybranych i niekończąca się biurokracja. Można jednak inaczej. Zastosowanie lean management pozwala na niwelację niekorzystnych zwyczajów i ich skutków.

Dzisiejsze wyobrażenie korporacji to wielopoziomowa struktura, olbrzymie magazyny, tajne informacje dostępne dla wybranych i niekończąca się biurokracja. Można jednak inaczej. Zastosowanie lean management pozwala na niwelację niekorzystnych zwyczajów i ich skutków.

REKLAMA

Lean management jest japońską techniką zarządzania, stojącą niejako w opozycji do tradycyjnych modeli. Sednem tej metody jest spłaszczenie struktury oraz ciągła racjonalizacja organizacji i stosunków z otoczeniem. Podstawą działalności według koncepcji lean management jest teoria uczenia się przedsiębiorstwa. Zgodnie z nią, z upływem czasu procesy przebywają sprawniej, a zasoby wykorzystywane są efektywniej.

Cele, jakie ma osiągnąć przedsiębiorstwo, dzięki zastosowaniu lean management to:

• efektywność,
• jakość,
• elastyczność.

REKLAMA

Mimo wewnętrznej sprzeczności tego zestawu dążeń, wskazuje się na dwa podstawowe sposoby ich osiągnięcia. Pierwszym z nich są dywestycje. Pojęcie to oznacza dobrowolne lub determinowane warunkami zewnętrznymi ograniczenie zakresu działania organizacji poprzez sprzedaż lub likwidację części działalności. Zawężenie pola działania może dotyczyć aktywności produkcyjnej, usługowej, pomocniczej, a także marketingu i badań naukowych. Dzięki temu firma może zredukować liczbę zbędnych czynności do minimum, poprawiając elastyczność i zdolność przedsiębiorstwa do adaptacji do nowych warunków otoczenia. Jednak wartość przeprowadzania procesu dywestycji ukazuje się przede wszystkim przy rezygnacji z produkowania dobra, które przestaje być rentowne. Dzięki temu przedsiębiorstwo może ograniczyć straty notowane obecnie lub w przyszłości (np. gdy obserwuje się kurczenie grupy docelowej produktu), poprawić wskaźniki, w tym dotyczące rentowności oraz ograniczając wydatki na promocję tych produktów, może uzyskać dodatkowy kapitał na finansowanie działalności przynoszącej wyższe zyski.

REKLAMA

Drugim instrumentem osiągania celów przez przedsiębiorstwo jest outsourcing. Termin ten oznacza wydzielenie części działalności przedsiębiorstwa i zlecenie jego wykonania zewnętrznej firmie. W praktyce outsourcing dotyczy działalności nienależącej do tzw. core business, czyli niebędącej podstawową funkcją firmy. W większości przypadków, oddelegowywane na tej zasadzie są usługi informatyczne, transportowe, księgowe oraz pozyskiwanie kadr. Podobnie jak dywestycje, outsourcing pozwala na ograniczenie wydatkowania środków na cele poboczne i skupienie się na podstawowej działalności przedsiębiorstwa. Dzięki temu firma oszczędza pieniądze i pracowników, mogąc wykorzystać ich zdolności do realizacji innych celów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak oprócz tych dwóch strategii istnieją także inne założenia pozwalające na wcielenie zarządzania lean w przedsiębiorstwie. Podstawą jest budowanie wartości firmy z punktu widzenia potencjalnego nabywcy produktu. Z tego względu wszystko, co pociąga za sobą dodatkowy koszt oraz angażuje czas, zasoby i pracowników, nie przynosząc znaczącego zwiększenia atrakcyjności produktu dla klienta, jest brakiem efektywności i powinno ulec ograniczeniu, a w przyszłości - eliminacji. By to osiągnąć, unika się produkcji „na magazyn”, skracając serie produkcyjne, do takich, na jakie właśnie jest zgłaszane zapotrzebowanie. Nie magazynuje się także materiałów, preferując zaopatrzenie just-in-time. W takim przypadku dostawca przywozi do firmy daną ilość produktu o określonej jakości w precyzyjnie wyznaczonym czasie. Oszczędność czasu dotyczy zarówno przepływu informacji w przedsiębiorstwie, jak i częstotliwości prowadzonych negocjacji oraz zbędnego transportu czy oczekiwania. Nowe technologie w znacznym stopniu ułatwiają przepływ informacji w firmie, jednak zawsze w takim wypadku pojawia się „wąskie gardło” albo w postaci osoby, albo w formie informacji niedostępnych lub źle skatalogowanych. Lekarstwem na to według lean management jest powszechny dostęp do informacji.

Kolejnej trudności - prowadzonym na każdym kroku negocjacjom - proponuje się zaradzić poprzez zawieranie długoterminowych kontraktów z nielicznymi, zaufanymi dostawcami. Jako stały klient, firma często może liczyć na dodatkowe korzyści i wyjątkowe traktowanie, oszczędzając przy tym czas na poszukiwanie i targowanie się z nowymi kontrahentami. Zbędny transport dotyczy zarówno przewozu materiałów, półproduktów i towarów gotowych na sprzedaż pomiędzy kolejnymi zakładami i magazynami, jak i wielokrotnego przenoszenia i przesyłania dokumentów i innych informacji przez pracowników oraz przy użyciu środków komunikacji. W obu przypadkach transport może być następstwem błędnej informacji, jak i złej organizacji lub niedoinformowania pracowników. Strata czasu przez oczekiwanie na konkretne wydarzenie należy do najbardziej widocznych i irytujących. Pracownicy muszą czekać na akceptację prezesa, przesyłkę, wynik negocjacji czy dostawę. Jest to największa bolączka dużych firm i bardzo często wynika z braku wystarczającej samodzielności osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie -czyli biurokracji. Jednak przyczynami mogą być także zatory informacyjne oraz nieefektywność dotychczasowych metod pracy.

Głównymi determinantami sukcesu zastosowania modelu lean management jest więc decentralizacja odpowiedzialności, kompetencji i informacji połączona z samokontrolą, a także tworzenie małych i elastycznych jednostek organizacyjnych oraz działanie w zespołach. Nacisk kładzie się przede wszystkim na wkład czynnika ludzkiego w procesie przebudowy organizacji przedsiębiorstwa. Bowiem to sposób myślenia pracowników w głównym stopniu wpływa na podejmowane przez nich działania.

Lean management, mimo że jest alternatywą do budowania wartości produktu na zasadzie „koszt plus”, nie musi być zaprzeczeniem wszystkich tradycyjnych metod zarządzania. Jest to raczej sposób na ograniczenie kosztów i doskonalenie firmy. Mając na uwadze, że wprowadzenie tego modelu nie pociąga za sobą dodatkowego kosztu, jest to rozwiązanie dostępne dla każdego przedsiębiorstwa.

Eliza Smyrgała

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA