REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzecia firma kupi w tym roku nowy samochód

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Malinowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z badań ABR Opinia przeprowadzonych na zlecenie Infor.pl na reprezentatywnej grupie 550 polskich firm, co trzecia mała i średnia firma planuje w tym roku zakup lub leasing samochodu.

Średnie firmy zdecydują się w 70% na auto osobowe, w 26% na dostawczy, a 17% na samochód ciężarowy).

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku małych firm prawie połowa (49%) preferuje zakup auta dostawczego, nieco mniej (42%) osobowego i co czwarta samochodu ciężarowego.

Co czwarta mała i średnia firma zmieniła plany zakupowe dotyczące samochodów firmowych w związku z informacjami o spowolnieniu gospodarczym. W tej grupie  5% firm zrezygnowało z zakupu całkowicie, 4% zredukowało ilość, a niemal co szósta firma (16%) odłożyła zakup lub leasing na później.

Aż 41% średnich i 46% małych firm, ankietowanych przez ABR Opinia, nie miało na ten rok planów związanych kupnem bądź leasingiem samochodu.

REKLAMA

Badanie przeprowadzone było w dniach 14-26 stycznia 2009 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 
Komentarze


Bartosz Banaszak, Fleet Sales Manager SKODA AUTO POLSKA S.A.:


Sytuacja rynkowa jest obecnie trudno przewidywalna. Szacujemy, że w 2009 roku będzie ona równie dynamiczna jak rok temu. Na decyzje zakupowe będzie wpływała kondycja poszczególnych przedsiębiorstw. Niektóre firmy muszą odnowić swój park samochodowy - inaczej wzrosną koszty jego utrzymania. Będą rosły na znaczeniu produkty dla flot pomagające w optymalizacji kosztów - takich jak oferowany przez nas Serwisowy Program Flotowy.


Tomasz Tonder, Volkswagen PR Manager


W 2008 roku nasz rynek obronił się przed światowym kryzysem, wszyscy są jednak zgodni, że również nasz kraj nie uniknie jego skutków. Ekonomiści różnią się natomiast określając skalę spowolnienia rozwoju gospodarczego, a dostępne prognozy różnych ekspertów zapowiadają spadek sprzedaży nowych aut w zakresie od 10 do nawet 25 procent. Bardzo dobre wyniki sprzedaży w ostatnich 3 miesiącach nie potwierdzają jednak takiego scenariusza. W styczniu tego roku sprzedaliśmy ponad 20% więcej samochodów niż w tym samym miesiącu roku ubiegłego.

Branża motoryzacyjna nie jest oczywiście jedyną, nad którą wisi widmo niepewności tego co wydarzy się w bieżącym roku. Zrozumiałe są zatem decyzje firm, które wstrzymują się z zakupem nowych samochodów. Miejmy nadzieję, że odpowiednio wcześnie zareaguje Polski rząd, wprowadzając właściwe regulacje prawne, które zapobiegną spadkom sprzedaży nowych samochodów.

 


Grzegorz Paszta, attache prasowy Renault Polska


Kilka czynników może w tym roku mieć wpływ na kształtowanie się rynku zakupów samochodów przez firmy. Według naszych prognoz ubiegłoroczny wzrost sprzedaży samochodów w Polsce nie utrzyma się w bieżącym roku - przeciwnie, możliwy jest spadek sprzedaży ok. 10-12 %, a dla samochodów dostawczych nawet więcej.


Ma to związek także z wysokim kursem Euro. O ile będzie się on nadal utrzymywać, spowoduje, że podwyżki cen samochodów staną nieuniknione. Także obecne utrudnienia w uzyskiwaniu kredytów i leasingu na zakup samochodów nie ułatwią rozwoju rynku nowych pojazdów.


Dodatni wpływ na wielkość rynku w bieżącym roku może mieć wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, dotyczący możliwości odliczania podatku VAT przy zakupie auta na potrzeby firmy i od zużytego paliwa, o ile samochód spełnia odpowiednie przepisy homologacyjne.


Także wprowadzenie zapowiadanego rządowego projektu dotyczącego leasingu dla osób fizycznych (unikanie podwójnego opodatkowania) może pozytywnie wpłynąć na rozwój rynku nowych samochodów.
 


Leszek Kempiński, Audi PR Manager


Ostrożność przedsiębiorców i weryfikacja wcześniejszych planów bierze się oczywiście z sytuacji gospodarczej w Polsce i na świecie. Zahamowanie inwestycji oraz słabnąca konsumpcja znajdą również wkrótce odzwierciedlenie w niższym zainteresowaniu zakupami nowych samochodów w kraju. Ostatnie zmiany w wysokości podatku akcyzowego dla samochodów z silnikami o pojemności ponad 2 litry i wysoki kurs euro dodatkowo spotęgują to zjawisko.


Tym niemniej w perspektywie najbliższych miesięcy sytuacja powinna ulec przynajmniej częściowemu odwróceniu i przedsiębiorcy oraz właściciele firm będą starali się odmłodzić swój park samochodowy.


Michała Basaja - Fiat, kierownik sprzedaży flotowej i samochodów używanych


Polskie średnie i małe przedsiębiorstwa, wraz z dynamicznym rozwojem w latach ubiegłych dokonały wyboru floty samochodowej, kupując za  gotówkę lub leasingując, w niektórych przypadkach dokupując pakiety obsługi serwisowej, czyli wynajmując samochody. Wzrost ilości samochodów użytkowanych przez przedsiębiorstwa zależny jest bardzo ściśle od tempa wzrostu gospodarczego, inaczej mówiąc rozwoju, a na ten w roku bieżącym raczej się nie zanosi. oznacza to jednak wyhamowania procesów kupowania lub leasingowania samochodów, które są przecież narzędziem pracy. W związku z naturalnym cyklem trwania umów leasingowych oraz naturalnym cyklem życia samochodów firmowych (przeciętnie 3 do 5 lat), przedsiębiorstwa dokonają wymiany samochodów dotychczas użytkowanych na nowe. Wraz z podniesieniem się poziomu niepewności wobec niewiadomych skutków kryzysu należy spodziewać się większego udziału leasingu w sposobach finansowania, co ułatwi przedsiębiorstwom utrzymanie płynności finansowej. Niepewność ta może jednak spowodować wydłużenie okresu eksploatacji samochodów, ale także wnikliwe przeanalizowanie własnych potrzeb transportowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Mojafirma.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA