Co trzecia firma kupi w tym roku nowy samochód
REKLAMA
REKLAMA
Średnie firmy zdecydują się w 70% na auto osobowe, w 26% na dostawczy, a 17% na samochód ciężarowy).
REKLAMA
W przypadku małych firm prawie połowa (49%) preferuje zakup auta dostawczego, nieco mniej (42%) osobowego i co czwarta samochodu ciężarowego.
Co czwarta mała i średnia firma zmieniła plany zakupowe dotyczące samochodów firmowych w związku z informacjami o spowolnieniu gospodarczym. W tej grupie 5% firm zrezygnowało z zakupu całkowicie, 4% zredukowało ilość, a niemal co szósta firma (16%) odłożyła zakup lub leasing na później.
Aż 41% średnich i 46% małych firm, ankietowanych przez ABR Opinia, nie miało na ten rok planów związanych kupnem bądź leasingiem samochodu.
Badanie przeprowadzone było w dniach 14-26 stycznia 2009 roku.
Komentarze
Bartosz Banaszak, Fleet Sales Manager SKODA AUTO POLSKA S.A.:
Sytuacja rynkowa jest obecnie trudno przewidywalna. Szacujemy, że w 2009 roku będzie ona równie dynamiczna jak rok temu. Na decyzje zakupowe będzie wpływała kondycja poszczególnych przedsiębiorstw. Niektóre firmy muszą odnowić swój park samochodowy - inaczej wzrosną koszty jego utrzymania. Będą rosły na znaczeniu produkty dla flot pomagające w optymalizacji kosztów - takich jak oferowany przez nas Serwisowy Program Flotowy.
Tomasz Tonder, Volkswagen PR Manager
REKLAMA
W 2008 roku nasz rynek obronił się przed światowym kryzysem, wszyscy są jednak zgodni, że również nasz kraj nie uniknie jego skutków. Ekonomiści różnią się natomiast określając skalę spowolnienia rozwoju gospodarczego, a dostępne prognozy różnych ekspertów zapowiadają spadek sprzedaży nowych aut w zakresie od 10 do nawet 25 procent. Bardzo dobre wyniki sprzedaży w ostatnich 3 miesiącach nie potwierdzają jednak takiego scenariusza. W styczniu tego roku sprzedaliśmy ponad 20% więcej samochodów niż w tym samym miesiącu roku ubiegłego.
Branża motoryzacyjna nie jest oczywiście jedyną, nad którą wisi widmo niepewności tego co wydarzy się w bieżącym roku. Zrozumiałe są zatem decyzje firm, które wstrzymują się z zakupem nowych samochodów. Miejmy nadzieję, że odpowiednio wcześnie zareaguje Polski rząd, wprowadzając właściwe regulacje prawne, które zapobiegną spadkom sprzedaży nowych samochodów.
Grzegorz Paszta, attache prasowy Renault Polska
Kilka czynników może w tym roku mieć wpływ na kształtowanie się rynku zakupów samochodów przez firmy. Według naszych prognoz ubiegłoroczny wzrost sprzedaży samochodów w Polsce nie utrzyma się w bieżącym roku - przeciwnie, możliwy jest spadek sprzedaży ok. 10-12 %, a dla samochodów dostawczych nawet więcej.
Ma to związek także z wysokim kursem Euro. O ile będzie się on nadal utrzymywać, spowoduje, że podwyżki cen samochodów staną nieuniknione. Także obecne utrudnienia w uzyskiwaniu kredytów i leasingu na zakup samochodów nie ułatwią rozwoju rynku nowych pojazdów.
REKLAMA
Dodatni wpływ na wielkość rynku w bieżącym roku może mieć wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, dotyczący możliwości odliczania podatku VAT przy zakupie auta na potrzeby firmy i od zużytego paliwa, o ile samochód spełnia odpowiednie przepisy homologacyjne.
Także wprowadzenie zapowiadanego rządowego projektu dotyczącego leasingu dla osób fizycznych (unikanie podwójnego opodatkowania) może pozytywnie wpłynąć na rozwój rynku nowych samochodów.
Leszek Kempiński, Audi PR Manager
Ostrożność przedsiębiorców i weryfikacja wcześniejszych planów bierze się oczywiście z sytuacji gospodarczej w Polsce i na świecie. Zahamowanie inwestycji oraz słabnąca konsumpcja znajdą również wkrótce odzwierciedlenie w niższym zainteresowaniu zakupami nowych samochodów w kraju. Ostatnie zmiany w wysokości podatku akcyzowego dla samochodów z silnikami o pojemności ponad 2 litry i wysoki kurs euro dodatkowo spotęgują to zjawisko.
Tym niemniej w perspektywie najbliższych miesięcy sytuacja powinna ulec przynajmniej częściowemu odwróceniu i przedsiębiorcy oraz właściciele firm będą starali się odmłodzić swój park samochodowy.
Michała Basaja - Fiat, kierownik sprzedaży flotowej i samochodów używanych
Polskie średnie i małe przedsiębiorstwa, wraz z dynamicznym rozwojem w latach ubiegłych dokonały wyboru floty samochodowej, kupując za gotówkę lub leasingując, w niektórych przypadkach dokupując pakiety obsługi serwisowej, czyli wynajmując samochody. Wzrost ilości samochodów użytkowanych przez przedsiębiorstwa zależny jest bardzo ściśle od tempa wzrostu gospodarczego, inaczej mówiąc rozwoju, a na ten w roku bieżącym raczej się nie zanosi. oznacza to jednak wyhamowania procesów kupowania lub leasingowania samochodów, które są przecież narzędziem pracy. W związku z naturalnym cyklem trwania umów leasingowych oraz naturalnym cyklem życia samochodów firmowych (przeciętnie 3 do 5 lat), przedsiębiorstwa dokonają wymiany samochodów dotychczas użytkowanych na nowe. Wraz z podniesieniem się poziomu niepewności wobec niewiadomych skutków kryzysu należy spodziewać się większego udziału leasingu w sposobach finansowania, co ułatwi przedsiębiorstwom utrzymanie płynności finansowej. Niepewność ta może jednak spowodować wydłużenie okresu eksploatacji samochodów, ale także wnikliwe przeanalizowanie własnych potrzeb transportowych.
REKLAMA
REKLAMA