REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzecia firma kupi w tym roku nowy samochód

Marcin Malinowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z badań ABR Opinia przeprowadzonych na zlecenie Infor.pl na reprezentatywnej grupie 550 polskich firm, co trzecia mała i średnia firma planuje w tym roku zakup lub leasing samochodu.

Średnie firmy zdecydują się w 70% na auto osobowe, w 26% na dostawczy, a 17% na samochód ciężarowy).

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku małych firm prawie połowa (49%) preferuje zakup auta dostawczego, nieco mniej (42%) osobowego i co czwarta samochodu ciężarowego.

Co czwarta mała i średnia firma zmieniła plany zakupowe dotyczące samochodów firmowych w związku z informacjami o spowolnieniu gospodarczym. W tej grupie  5% firm zrezygnowało z zakupu całkowicie, 4% zredukowało ilość, a niemal co szósta firma (16%) odłożyła zakup lub leasing na później.

Aż 41% średnich i 46% małych firm, ankietowanych przez ABR Opinia, nie miało na ten rok planów związanych kupnem bądź leasingiem samochodu.

REKLAMA

Badanie przeprowadzone było w dniach 14-26 stycznia 2009 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 
Komentarze


Bartosz Banaszak, Fleet Sales Manager SKODA AUTO POLSKA S.A.:


Sytuacja rynkowa jest obecnie trudno przewidywalna. Szacujemy, że w 2009 roku będzie ona równie dynamiczna jak rok temu. Na decyzje zakupowe będzie wpływała kondycja poszczególnych przedsiębiorstw. Niektóre firmy muszą odnowić swój park samochodowy - inaczej wzrosną koszty jego utrzymania. Będą rosły na znaczeniu produkty dla flot pomagające w optymalizacji kosztów - takich jak oferowany przez nas Serwisowy Program Flotowy.


Tomasz Tonder, Volkswagen PR Manager


W 2008 roku nasz rynek obronił się przed światowym kryzysem, wszyscy są jednak zgodni, że również nasz kraj nie uniknie jego skutków. Ekonomiści różnią się natomiast określając skalę spowolnienia rozwoju gospodarczego, a dostępne prognozy różnych ekspertów zapowiadają spadek sprzedaży nowych aut w zakresie od 10 do nawet 25 procent. Bardzo dobre wyniki sprzedaży w ostatnich 3 miesiącach nie potwierdzają jednak takiego scenariusza. W styczniu tego roku sprzedaliśmy ponad 20% więcej samochodów niż w tym samym miesiącu roku ubiegłego.

Branża motoryzacyjna nie jest oczywiście jedyną, nad którą wisi widmo niepewności tego co wydarzy się w bieżącym roku. Zrozumiałe są zatem decyzje firm, które wstrzymują się z zakupem nowych samochodów. Miejmy nadzieję, że odpowiednio wcześnie zareaguje Polski rząd, wprowadzając właściwe regulacje prawne, które zapobiegną spadkom sprzedaży nowych samochodów.

 


Grzegorz Paszta, attache prasowy Renault Polska


Kilka czynników może w tym roku mieć wpływ na kształtowanie się rynku zakupów samochodów przez firmy. Według naszych prognoz ubiegłoroczny wzrost sprzedaży samochodów w Polsce nie utrzyma się w bieżącym roku - przeciwnie, możliwy jest spadek sprzedaży ok. 10-12 %, a dla samochodów dostawczych nawet więcej.


Ma to związek także z wysokim kursem Euro. O ile będzie się on nadal utrzymywać, spowoduje, że podwyżki cen samochodów staną nieuniknione. Także obecne utrudnienia w uzyskiwaniu kredytów i leasingu na zakup samochodów nie ułatwią rozwoju rynku nowych pojazdów.


Dodatni wpływ na wielkość rynku w bieżącym roku może mieć wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, dotyczący możliwości odliczania podatku VAT przy zakupie auta na potrzeby firmy i od zużytego paliwa, o ile samochód spełnia odpowiednie przepisy homologacyjne.


Także wprowadzenie zapowiadanego rządowego projektu dotyczącego leasingu dla osób fizycznych (unikanie podwójnego opodatkowania) może pozytywnie wpłynąć na rozwój rynku nowych samochodów.
 


Leszek Kempiński, Audi PR Manager


Ostrożność przedsiębiorców i weryfikacja wcześniejszych planów bierze się oczywiście z sytuacji gospodarczej w Polsce i na świecie. Zahamowanie inwestycji oraz słabnąca konsumpcja znajdą również wkrótce odzwierciedlenie w niższym zainteresowaniu zakupami nowych samochodów w kraju. Ostatnie zmiany w wysokości podatku akcyzowego dla samochodów z silnikami o pojemności ponad 2 litry i wysoki kurs euro dodatkowo spotęgują to zjawisko.


Tym niemniej w perspektywie najbliższych miesięcy sytuacja powinna ulec przynajmniej częściowemu odwróceniu i przedsiębiorcy oraz właściciele firm będą starali się odmłodzić swój park samochodowy.


Michała Basaja - Fiat, kierownik sprzedaży flotowej i samochodów używanych


Polskie średnie i małe przedsiębiorstwa, wraz z dynamicznym rozwojem w latach ubiegłych dokonały wyboru floty samochodowej, kupując za  gotówkę lub leasingując, w niektórych przypadkach dokupując pakiety obsługi serwisowej, czyli wynajmując samochody. Wzrost ilości samochodów użytkowanych przez przedsiębiorstwa zależny jest bardzo ściśle od tempa wzrostu gospodarczego, inaczej mówiąc rozwoju, a na ten w roku bieżącym raczej się nie zanosi. oznacza to jednak wyhamowania procesów kupowania lub leasingowania samochodów, które są przecież narzędziem pracy. W związku z naturalnym cyklem trwania umów leasingowych oraz naturalnym cyklem życia samochodów firmowych (przeciętnie 3 do 5 lat), przedsiębiorstwa dokonają wymiany samochodów dotychczas użytkowanych na nowe. Wraz z podniesieniem się poziomu niepewności wobec niewiadomych skutków kryzysu należy spodziewać się większego udziału leasingu w sposobach finansowania, co ułatwi przedsiębiorstwom utrzymanie płynności finansowej. Niepewność ta może jednak spowodować wydłużenie okresu eksploatacji samochodów, ale także wnikliwe przeanalizowanie własnych potrzeb transportowych.

Źródło: Mojafirma.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

REKLAMA

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA