REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing zwrotny dobrym sposobem na trudne czasy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Dobrowolska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gdy w bankach coraz trudniej o kredyty, w tym na prowadzenie działalności, także przedsiębiorcy mający spory staż w biznesie powinni dostrzec potencjał ukryty w leasingu.

Na ogół znane są korzyści podatkowe z leasingu, natomiast wciąż mała jest u przedsiębiorców wiedza dotycząca innych korzyści finansowych. Poza łatwiejszym dostępem do leasingu niż do kredytu ze względu na łagodniejsze kryteria ustalania zdolności leasingowej w stosunku do zdolności kredytowej, ogromne możliwości leasingu wynikają z techniki refinansowania inwestycji. Bezpośrednio służy jej leasing zwrotny.

REKLAMA

REKLAMA

Leasing zamiast hipoteki

By zdobyć środki obrotowe na działalność dzięki posiadanemu majątkowi, można postąpić dwojako: zaciągnąć pożyczkę hipoteczną, wykorzystując księgę wieczystą posiadanej nieruchomości do zabezpieczenia długu poprzez ustanowienie w niej hipoteki albo skorzystać z leasingu zwrotnego. Generalnie leasing zwrotny polega na tym, że firma leasingowa wykupuje lokal lub budynek od przyszłego leasingobiorcy a następnie oddaje mu go w użytkowanie na podstawie umowy leasingu. Jaki to ma sens? Ano taki, że były właściciel nadal dysponuje nieruchomością jak własną, a jednocześnie pozyskuje kapitał, który jest niezbędny do rozpoczęcia działalności.

Ogólnie można stwierdzić, iż leasing dla finansowania nieruchomości jest sposobem niezwykle ważnym i potrzebnym. Daje bowiem możliwość skorzystania z wariantu pośredniego między wynajmem a zakupem.

REKLAMA

Sprzedać, by odkupić za 10 lat

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy czym finalnie w grę wchodzą oba te rozwiązania, a ostateczną decyzję można odłożyć na zakończenie umowy leasingowej. Co ważne, pozwala wliczyć w koszty działalności lub przychodów z najmu raty w nieograniczonej wysokości, dzięki czemu można w 10 lat zastąpić trwającą standardowo np. 40 lat amortyzację podatkową.

Dla przykładu przyszły przedsiębiorca, który planuje świadczyć usługi przeznaczając na ten cel część własnego domu lub mieszkania, może skorzystać z tej formy leasingu zwrotnego. Pozyska w ten sposób środki na zakup środków trwałych, w tym nawet samochodu, niezbędnych do prowadzenia działalności.

Nie ma też przeszkód, by po upływie umowy leasingu, zazwyczaj po 10 latach, mógł ponownie stać się właścicielem tej nieruchomości.

Podatek od sprzedaży i leasingu

Ze względów podatkowych optymalnym rozwiązaniem jest sprzedaż nieruchomości jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Wówczas bowiem przychód lub dochód ze sprzedaży może być zwolniony z podatku, gdy przyszły przedsiębiorca jest jego właścicielem od co najmniej pięciu lat. Natomiast gdy nieruchomość już zostanie wpisana do ewidencji środków trwałych i stanie się składnikiem majątku firmy, dochód podlega podatkowi od działalności gospodarczej.

Natomiast wszystkie koszty związane z leasingiem zwrotnym mogą być wliczane w koszty działalności przez cały czas trwania umowy leasingowej. Uwolnione zaś w ten sposób środki mogą być w całości wykorzystywane do bieżącego finansowania działalności jako kapitał własny wniesiony do firmy przez przedsiębiorcę.

Leasing zwrotny może dotyczyć wszelkich nieruchomości - także dużych biur czy budynków mieszkalnych wybudowanych pod wynajem. Dzięki temu inwestorzy odzyskają szybko kapitał, który mogą przeznaczyć na kolejne inwestycje tego typu.

EDYTA DOBROWOLSKA

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA