REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing zwrotny dobrym sposobem na trudne czasy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Dobrowolska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gdy w bankach coraz trudniej o kredyty, w tym na prowadzenie działalności, także przedsiębiorcy mający spory staż w biznesie powinni dostrzec potencjał ukryty w leasingu.

Na ogół znane są korzyści podatkowe z leasingu, natomiast wciąż mała jest u przedsiębiorców wiedza dotycząca innych korzyści finansowych. Poza łatwiejszym dostępem do leasingu niż do kredytu ze względu na łagodniejsze kryteria ustalania zdolności leasingowej w stosunku do zdolności kredytowej, ogromne możliwości leasingu wynikają z techniki refinansowania inwestycji. Bezpośrednio służy jej leasing zwrotny.

REKLAMA

Leasing zamiast hipoteki

REKLAMA

By zdobyć środki obrotowe na działalność dzięki posiadanemu majątkowi, można postąpić dwojako: zaciągnąć pożyczkę hipoteczną, wykorzystując księgę wieczystą posiadanej nieruchomości do zabezpieczenia długu poprzez ustanowienie w niej hipoteki albo skorzystać z leasingu zwrotnego. Generalnie leasing zwrotny polega na tym, że firma leasingowa wykupuje lokal lub budynek od przyszłego leasingobiorcy a następnie oddaje mu go w użytkowanie na podstawie umowy leasingu. Jaki to ma sens? Ano taki, że były właściciel nadal dysponuje nieruchomością jak własną, a jednocześnie pozyskuje kapitał, który jest niezbędny do rozpoczęcia działalności.

Ogólnie można stwierdzić, iż leasing dla finansowania nieruchomości jest sposobem niezwykle ważnym i potrzebnym. Daje bowiem możliwość skorzystania z wariantu pośredniego między wynajmem a zakupem.

Sprzedać, by odkupić za 10 lat

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy czym finalnie w grę wchodzą oba te rozwiązania, a ostateczną decyzję można odłożyć na zakończenie umowy leasingowej. Co ważne, pozwala wliczyć w koszty działalności lub przychodów z najmu raty w nieograniczonej wysokości, dzięki czemu można w 10 lat zastąpić trwającą standardowo np. 40 lat amortyzację podatkową.

Dla przykładu przyszły przedsiębiorca, który planuje świadczyć usługi przeznaczając na ten cel część własnego domu lub mieszkania, może skorzystać z tej formy leasingu zwrotnego. Pozyska w ten sposób środki na zakup środków trwałych, w tym nawet samochodu, niezbędnych do prowadzenia działalności.

Nie ma też przeszkód, by po upływie umowy leasingu, zazwyczaj po 10 latach, mógł ponownie stać się właścicielem tej nieruchomości.

Podatek od sprzedaży i leasingu

REKLAMA

Ze względów podatkowych optymalnym rozwiązaniem jest sprzedaż nieruchomości jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Wówczas bowiem przychód lub dochód ze sprzedaży może być zwolniony z podatku, gdy przyszły przedsiębiorca jest jego właścicielem od co najmniej pięciu lat. Natomiast gdy nieruchomość już zostanie wpisana do ewidencji środków trwałych i stanie się składnikiem majątku firmy, dochód podlega podatkowi od działalności gospodarczej.

Natomiast wszystkie koszty związane z leasingiem zwrotnym mogą być wliczane w koszty działalności przez cały czas trwania umowy leasingowej. Uwolnione zaś w ten sposób środki mogą być w całości wykorzystywane do bieżącego finansowania działalności jako kapitał własny wniesiony do firmy przez przedsiębiorcę.

Leasing zwrotny może dotyczyć wszelkich nieruchomości - także dużych biur czy budynków mieszkalnych wybudowanych pod wynajem. Dzięki temu inwestorzy odzyskają szybko kapitał, który mogą przeznaczyć na kolejne inwestycje tego typu.

EDYTA DOBROWOLSKA

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA