REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednoosobowe firmy muszą mieć swoją nazwę

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dzisiaj mija termin, do którego spółki handlowe oraz jednoosobowi przedsiębiorcy powinni określić odpowiadającą nowym wymogom nazwę firmy, pod którą prowadzą działalność gospodarczą.


Nowe Prawo

 

REKLAMA


Dzisiaj mija termin, do którego spółki handlowe oraz jednoosobowi przedsiębiorcy powinni określić odpowiadającą nowym wymogom nazwę firmy, która odróżniać będzie ich od innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku. Taki obowiązek został na nich nałożony przez przepisy ustawy z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 49, poz. 408).

 


Uchwalona w 2003 roku nowelizacja kodeksu cywilnego wprowadziła między innymi definicję przedsiębiorcy oraz określiła sposób ich oznaczania. Zobowiązała też przedsiębiorców, aby w ciągu czterech lat od wejścia w życie ustawy dostosowali nazwę firmy do wymogów określonych w przepisach. Gdyby w tym czasie przedsiębiorca nie mógł tego uczynić, to powinien przynajmniej złożyć wniosek do sądu rejestrowego o zezwolenie mu na zachowanie dotychczasowej nazwy firmy w całości lub z niezbędnymi zmianami. Sąd musiałby wydać orzeczenie w tej sprawie najpóźniej do 25 września 2008 r.


Działalność pod firmą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Przed nowelizacją w 2003 roku kodeksu cywilnego pod firmą musiały działać wyłącznie spółki prawa handlowego. Teraz taki obowiązek ciąży również na osobach fizycznych, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą. Firma przedsiębiorcy powinna być określona w taki sposób, aby odróżniała go w sposób dostateczny od firm innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku (na przykład paliwowym, produktów rolnych itp.), a nie tylko w tej samej miejscowości.


Nazwa firmy nie może wprowadzać w błąd, w szczególności co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu i miejsca jego działalności oraz źródeł jego zaopatrzenia. Chodzi bowiem o ochronę przedsiębiorców przed nieuczciwą konkurencją i przed wprowadzaniem w błąd innych przedsiębiorców oraz klientów.


Oznaczenie firmy


Sposób oznaczenia firmy zależy od tego, czy przedsiębiorca jest osobą fizyczną, czy prawną. Dla osoby fizycznej firmą jest jej imię i nazwisko. Nie wystarczy więc, aby przedsiębiorca wskazał tylko pierwszą literę imienia. Natomiast będzie mógł do firmy włączyć również pseudonim lub dane wskazujące na przedmiot lub miejsce prowadzenia działalności, a nawet inne dowolnie dobrane określenia, gdyby okazały się niezbędne do wyróżnienia firmy.


Z kolei w spółce cywilnej firmę stanowić powinny imiona i nazwiska wszystkich wspólników, którzy zawarli umowę spółki wraz z dodatkiem, że chodzi o spółkę cywilną.


Firmą osoby prawnej jest jej nazwa, która najczęściej może zostać obrana w sposób dowolny. Oprócz niej firma powinna też zawierać określenie formy prawnej, nawet w skrócie. Wyjątkowo firma osoby prawnej może zawierać nawet nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej, jeżeli służyłoby to wykazaniu związków tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy. Jednakże ta osoba powinna na piśmie wyrazić zgodę na umieszczenie jej danych w formie osoby prawnej. Natomiast w razie jej śmierci potrzebna jest pisemna zgoda jej małżonka i dzieci. Przedsiębiorca może się również posługiwać skrótem nazwy firmy.


Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl


Podstawa prawna

- Ustawa z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 49, poz. 408).


OPINIA

MARIUSZ ŻELICHOWSKI

sędzia Sądu Rejonowego w Kielcach

REKLAMA

W aktualnym stanie prawnym wymóg posługiwania się firmą obejmuje więc nie tylko spółki handlowe, ale również osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Natomiast nie dotyczy on spółek cywilnych, ponieważ nie mają one statusu przedsiębiorców. Posługiwanie się firmą ciąży tylko indywidualnie na przedsiębiorcach tworzących taką spółkę.

Nowe wymagania dotyczące firmy ciążą nie tylko na osobach fizycznych i prawnych, które podjęły działalność gospodarczą dopiero po wejściu w życie zmian, lecz równie na przedsiębiorcach, którzy już wcześniej działali na rynku. Na nich został nałożony obowiązek dostosowania nazw firm do nowych przepisów w ciągu czterech lat od wejścia w życie noweli.

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA