REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednoosobowe firmy muszą mieć swoją nazwę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dzisiaj mija termin, do którego spółki handlowe oraz jednoosobowi przedsiębiorcy powinni określić odpowiadającą nowym wymogom nazwę firmy, pod którą prowadzą działalność gospodarczą.


Nowe Prawo

 

REKLAMA


Dzisiaj mija termin, do którego spółki handlowe oraz jednoosobowi przedsiębiorcy powinni określić odpowiadającą nowym wymogom nazwę firmy, która odróżniać będzie ich od innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku. Taki obowiązek został na nich nałożony przez przepisy ustawy z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 49, poz. 408).

 


Uchwalona w 2003 roku nowelizacja kodeksu cywilnego wprowadziła między innymi definicję przedsiębiorcy oraz określiła sposób ich oznaczania. Zobowiązała też przedsiębiorców, aby w ciągu czterech lat od wejścia w życie ustawy dostosowali nazwę firmy do wymogów określonych w przepisach. Gdyby w tym czasie przedsiębiorca nie mógł tego uczynić, to powinien przynajmniej złożyć wniosek do sądu rejestrowego o zezwolenie mu na zachowanie dotychczasowej nazwy firmy w całości lub z niezbędnymi zmianami. Sąd musiałby wydać orzeczenie w tej sprawie najpóźniej do 25 września 2008 r.


Działalność pod firmą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Przed nowelizacją w 2003 roku kodeksu cywilnego pod firmą musiały działać wyłącznie spółki prawa handlowego. Teraz taki obowiązek ciąży również na osobach fizycznych, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą. Firma przedsiębiorcy powinna być określona w taki sposób, aby odróżniała go w sposób dostateczny od firm innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku (na przykład paliwowym, produktów rolnych itp.), a nie tylko w tej samej miejscowości.


Nazwa firmy nie może wprowadzać w błąd, w szczególności co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu i miejsca jego działalności oraz źródeł jego zaopatrzenia. Chodzi bowiem o ochronę przedsiębiorców przed nieuczciwą konkurencją i przed wprowadzaniem w błąd innych przedsiębiorców oraz klientów.


Oznaczenie firmy


Sposób oznaczenia firmy zależy od tego, czy przedsiębiorca jest osobą fizyczną, czy prawną. Dla osoby fizycznej firmą jest jej imię i nazwisko. Nie wystarczy więc, aby przedsiębiorca wskazał tylko pierwszą literę imienia. Natomiast będzie mógł do firmy włączyć również pseudonim lub dane wskazujące na przedmiot lub miejsce prowadzenia działalności, a nawet inne dowolnie dobrane określenia, gdyby okazały się niezbędne do wyróżnienia firmy.


Z kolei w spółce cywilnej firmę stanowić powinny imiona i nazwiska wszystkich wspólników, którzy zawarli umowę spółki wraz z dodatkiem, że chodzi o spółkę cywilną.


Firmą osoby prawnej jest jej nazwa, która najczęściej może zostać obrana w sposób dowolny. Oprócz niej firma powinna też zawierać określenie formy prawnej, nawet w skrócie. Wyjątkowo firma osoby prawnej może zawierać nawet nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej, jeżeli służyłoby to wykazaniu związków tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy. Jednakże ta osoba powinna na piśmie wyrazić zgodę na umieszczenie jej danych w formie osoby prawnej. Natomiast w razie jej śmierci potrzebna jest pisemna zgoda jej małżonka i dzieci. Przedsiębiorca może się również posługiwać skrótem nazwy firmy.


Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl


Podstawa prawna

- Ustawa z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 49, poz. 408).


OPINIA

MARIUSZ ŻELICHOWSKI

sędzia Sądu Rejonowego w Kielcach

REKLAMA

W aktualnym stanie prawnym wymóg posługiwania się firmą obejmuje więc nie tylko spółki handlowe, ale również osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Natomiast nie dotyczy on spółek cywilnych, ponieważ nie mają one statusu przedsiębiorców. Posługiwanie się firmą ciąży tylko indywidualnie na przedsiębiorcach tworzących taką spółkę.

Nowe wymagania dotyczące firmy ciążą nie tylko na osobach fizycznych i prawnych, które podjęły działalność gospodarczą dopiero po wejściu w życie zmian, lecz równie na przedsiębiorcach, którzy już wcześniej działali na rynku. Na nich został nałożony obowiązek dostosowania nazw firm do nowych przepisów w ciągu czterech lat od wejścia w życie noweli.

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA