REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednoosobowe firmy muszą mieć swoją nazwę

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dzisiaj mija termin, do którego spółki handlowe oraz jednoosobowi przedsiębiorcy powinni określić odpowiadającą nowym wymogom nazwę firmy, pod którą prowadzą działalność gospodarczą.


Nowe Prawo

 

REKLAMA


Dzisiaj mija termin, do którego spółki handlowe oraz jednoosobowi przedsiębiorcy powinni określić odpowiadającą nowym wymogom nazwę firmy, która odróżniać będzie ich od innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku. Taki obowiązek został na nich nałożony przez przepisy ustawy z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 49, poz. 408).

 


Uchwalona w 2003 roku nowelizacja kodeksu cywilnego wprowadziła między innymi definicję przedsiębiorcy oraz określiła sposób ich oznaczania. Zobowiązała też przedsiębiorców, aby w ciągu czterech lat od wejścia w życie ustawy dostosowali nazwę firmy do wymogów określonych w przepisach. Gdyby w tym czasie przedsiębiorca nie mógł tego uczynić, to powinien przynajmniej złożyć wniosek do sądu rejestrowego o zezwolenie mu na zachowanie dotychczasowej nazwy firmy w całości lub z niezbędnymi zmianami. Sąd musiałby wydać orzeczenie w tej sprawie najpóźniej do 25 września 2008 r.


Działalność pod firmą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Przed nowelizacją w 2003 roku kodeksu cywilnego pod firmą musiały działać wyłącznie spółki prawa handlowego. Teraz taki obowiązek ciąży również na osobach fizycznych, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą. Firma przedsiębiorcy powinna być określona w taki sposób, aby odróżniała go w sposób dostateczny od firm innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku (na przykład paliwowym, produktów rolnych itp.), a nie tylko w tej samej miejscowości.


Nazwa firmy nie może wprowadzać w błąd, w szczególności co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu i miejsca jego działalności oraz źródeł jego zaopatrzenia. Chodzi bowiem o ochronę przedsiębiorców przed nieuczciwą konkurencją i przed wprowadzaniem w błąd innych przedsiębiorców oraz klientów.


Oznaczenie firmy


Sposób oznaczenia firmy zależy od tego, czy przedsiębiorca jest osobą fizyczną, czy prawną. Dla osoby fizycznej firmą jest jej imię i nazwisko. Nie wystarczy więc, aby przedsiębiorca wskazał tylko pierwszą literę imienia. Natomiast będzie mógł do firmy włączyć również pseudonim lub dane wskazujące na przedmiot lub miejsce prowadzenia działalności, a nawet inne dowolnie dobrane określenia, gdyby okazały się niezbędne do wyróżnienia firmy.


Z kolei w spółce cywilnej firmę stanowić powinny imiona i nazwiska wszystkich wspólników, którzy zawarli umowę spółki wraz z dodatkiem, że chodzi o spółkę cywilną.


Firmą osoby prawnej jest jej nazwa, która najczęściej może zostać obrana w sposób dowolny. Oprócz niej firma powinna też zawierać określenie formy prawnej, nawet w skrócie. Wyjątkowo firma osoby prawnej może zawierać nawet nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej, jeżeli służyłoby to wykazaniu związków tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy. Jednakże ta osoba powinna na piśmie wyrazić zgodę na umieszczenie jej danych w formie osoby prawnej. Natomiast w razie jej śmierci potrzebna jest pisemna zgoda jej małżonka i dzieci. Przedsiębiorca może się również posługiwać skrótem nazwy firmy.


Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl


Podstawa prawna

- Ustawa z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 49, poz. 408).


OPINIA

MARIUSZ ŻELICHOWSKI

sędzia Sądu Rejonowego w Kielcach

REKLAMA

W aktualnym stanie prawnym wymóg posługiwania się firmą obejmuje więc nie tylko spółki handlowe, ale również osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Natomiast nie dotyczy on spółek cywilnych, ponieważ nie mają one statusu przedsiębiorców. Posługiwanie się firmą ciąży tylko indywidualnie na przedsiębiorcach tworzących taką spółkę.

Nowe wymagania dotyczące firmy ciążą nie tylko na osobach fizycznych i prawnych, które podjęły działalność gospodarczą dopiero po wejściu w życie zmian, lecz równie na przedsiębiorcach, którzy już wcześniej działali na rynku. Na nich został nałożony obowiązek dostosowania nazw firm do nowych przepisów w ciągu czterech lat od wejścia w życie noweli.

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA