reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama

Praca i ubezpieczenia

Jak rozliczać czas pracy pracowników pracujących w nocy, w której następuje zmiana czasu letniego na zimowy

Aktualizacja: 13.10.2009

W naszym zakładzie praca jest wykonywana na trzy zmiany (w godzinach od 6.00 do 14.00, od 14.00 do 22.00 i od 22.00 do 6.00) przez 7 dni w tygodniu. Pracownicy pracują w systemie podstawowym czasu pracy. Jak powinniśmy rozliczyć czas pracy pracowników pracujących na nocną zmianę (w godz. od 22.00 do 6.00) w przypadku zmiany czasu letniego na zimowy, która będzie miała miejsce z 24 na 25 października br.? »

Wynagrodzenie i składki na ubezpieczenia zatrudnionego członka rodziny

Aktualizacja: 06.10.2009

Pracodawca prowadzący działalność gospodarczą chce zatrudnić swojego syna na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem miesięcznym 2000 zł brutto. Syn pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą prowadzącą działalność. W jaki sposób należy wypełnić zgłoszenie ZUA do ubezpieczeń ZUS oraz w jaki sposób dokonywać na liście płac rozliczenia składkowo-podatkowego wynagrodzenia za pracę? Czy są jeszcze dodatkowe istotne aspekty zatrudnienia w ww. przypadku? »

Czy redukcję etatu należy zgłosić w ZUS

Aktualizacja: 06.10.2009

Pracownica, której skończył się urlop macierzyński, złożyła wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy z pełnego do połowy w okresie, z którego mogłaby korzystać z urlopu wychowawczego. Czy zmniejszenie etatu musimy zgłosić w ZUS? Czy pracownicę trzeba wyrejestrować z ubezpieczeń i ponownie do nich zgłosić? »

Jak należy rozliczać wynagrodzenie za czas dyżuru

Aktualizacja: 02.10.2009

Dyżur to pozostawanie pracownika w dyspozycji pracodawcy poza normalnymi godzinami pracy, w wyznaczonym miejscu i czasie, w stałej gotowości do świadczenia pracy. Może on być pełniony w zakładzie pracy lub w innym wyznaczonym przez pracodawcę miejscu bądź poza zakładem pracy, niekoniecznie w domu. »

Czy można równocześnie prowadzić działalność gospodarczą i pobierać zasiłek macierzyński z ZUS

Aktualizacja: 01.10.2009

 Prowadzę działalność gospodarczą od 2006 r. Do ubezpieczenia chorobowego przystąpiłam dopiero w sierpniu 2009 r. Nie zatrudniam pracowników. W październiku 2009 r. pójdę na urlop macierzyński. Chcę otrzymywać z ZUS zasiłek macierzyński i opłacać tylko składkę zdrowotną. Czy w trakcie zasiłku macierzyńskiego mogę równocześnie prowadzić działalność, tj. dokonywać zakupów i sprzedawać usługi, podpisywać faktury i umowy, czy w tym przypadku stracę prawo do zasiłku macierzyńskiego? »

Podwyżka wynagrodzenia z mocą wsteczną

Aktualizacja: 21.09.2009

Wsteczne zwiększenie wynagrodzenia pracowników powoduje, że wyrównanie trzeba wypłacić także byłym pracownikom. »

Jak sprostować świadectwo pracy

Aktualizacja: 18.09.2009

Po zakończeniu umowy o pracę wydałem byłemu pracownikowi świadectwo pracy. Niestety okazało się, że świadectwo zostało błędnie sporządzone i istnieje konieczność jego sprostowania. Jak należy tego dokonać? »

Jak obliczyć potrącenia niealimentacyjne z pensji

Aktualizacja: 16.09.2009

Pracownik otrzymuje wyłącznie 2000 zł brutto wynagrodzenia. Niedawno komornik nakazał mi potrącenie z jego poborów niespłaconej pożyczki w wysokości 600 zł. Jak wygląda schemat obliczenia kwoty, jaką mogę potrącić z jego pensji z tytułu egzekucji należności niealimentacyjnych? »

Dwie kontrole ZUS w jednym roku kalendarzowym

Aktualizacja: 15.09.2009

Na początku roku w mojej firmie była przeprowadzona kontrola ZUS. Niedawno znowu otrzymałem zawiadomienie o ponownej kontroli. Zawiadomienie to otrzymałem na pięć dni przed jej rozpoczęciem. Czy kontrola ZUS podlega jakimś ograniczeniom czasowym w jednym roku kalendarzowym? Co może obejmować tym razem taka kontrola? »

W jakiej wysokości odprowadzamy drugą ratę odpisu na zfśs w razie zmian w stanie zatrudnienia

Aktualizacja: 15.09.2009

Tworzymy w zakładzie pracy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Średnioroczny stan zatrudnienia wyliczony przed pierwszą ratą odpisu na fundusz wynosił 73 osoby, jednak z różnych przyczyn zmalał do 50 osób i nie planujemy w tym roku jego zwiększenia. Biorąc pod uwagę daty zwolnień, średnioroczny stan zatrudnienia będzie w konsekwencji wynosił 56 pracowników (jeśli nie nastąpią dalsze zmiany). Czy dokonując drugiej wpłaty możemy zredukować kwotę odpisu na zfśs, czy musimy z korektą czekać na koniec roku? »

Jak prawidłowo przeprowadzić kontrolę zwolnienia lekarskiego

Aktualizacja: 10.09.2009

Zatrudniamy 28 osób, dlatego sami wypłacamy zasiłki z ubezpieczenia społecznego. Zauważyliśmy w firmie wzrost zwolnień lekarskich, szczególnie w okresie wakacyjnym. Są to zwolnienia, za które przysługuje wynagrodzenie chorobowe, jak również zasiłek chorobowy. Czy możemy przeprowadzać kontrole zwolnień lekarskich pracowników? Jeżeli tak, to jak powinna wyglądać kontrola i na co mamy zwrócić uwagę podczas jej przeprowadzania? Czy po kontroli jest wymagana opinia ZUS? »

Kiedy przedsiębiorca traci prawo do opłacania niższych składek na ZUS

Aktualizacja: 07.09.2009

Do ubiegłego roku pracowałem na podstawie umowy o pracę w firmie budowlanej jako elektryk. Zrezygnowałem z pracy i założyłem własną firmę, która działa w tej samej branży. Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej opłacam składki na ubezpieczenia społeczne od niższej podstawy wymiaru (30% minimalnego wynagrodzenia). Mój były pracodawca chce, bym wykonał dla niego kilka zleceń jako podwykonawca. Chodzi o wymianę instalacji elektrycznej w dużym obiekcie. Jeśli podejmę się tego zlecenia, to czy utracę prawo do opłacania niższych składek na ubezpieczenia społeczne? »

Jak prawidłowo ustalić, za które osoby w wieku powyżej 50, 55 i 60 lat nie trzeba płacić składek na FP i FGŚP

Aktualizacja: 23.08.2019

Zatrudniamy w zakładzie produkcyjnym wielu doświadczonych pracowników. Wiemy z prasy, że pracodawcy zatrudniający osoby w wieku powyżej 50, 55 i 60 lat są zwolnieni z obowiązku płacenia za nie składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Na jakich zasadach przysługuje zwolnienie z obowiązku płacenia składek na te fundusze? »

BHP w średnim przedsiębiorstwie

Aktualizacja: 07.09.2009

Nasza firma zatrudnia około 80 pracowników. Sprawy bhp zlecamy firmie zewnętrznej. Jeden z pracowników zajmujących się sprawami kadrowymi ukończył niedawno studia podyplomowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Mam pytanie, czy taki pracownik mógłby zająć się sprawami bhp naszej firmy? »

Kiedy należy utworzyć regulamin pracy

Aktualizacja: 02.09.2009

Zgodnie z kodeksem pracy firmy zatrudniające 20 pracowników mają obowiązek tworzenia regulaminu pracy. W jakim momencie ten stan zatrudnienia decyduje o obowiązku utworzenia tego regulaminu i jak należy go ustalać (których pracowników uwzględniać, a których nie, np. osoby przebywające na urlopach wychowawczych, bezpłatnych)? Co w sytuacji, jeśli przeciętne zatrudnienie nie osiąga 20 osób, a stan powyżej 20 osób występuje sporadycznie, tak jak ma to miejsce w naszym zakładzie? »

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Dotacje dla firm

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Jobs Plus

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama