REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za 21 złotych możesz bezpieczniej odliczyć VAT

Iwona Cackowska
Elżbieta Węcławik

REKLAMA

W przypadku gdy przedsiębiorca ma wątpliwości, np. co do rzetelności swojego kontrahenta może sprawdzić jego status jako podatnika VAT. Pozwoli to na bezpieczniejsze odliczenie VATu z otrzymanej faktury. Trzeba jednak liczyć się z koniecznością poniesienia opłaty w wysokości 21 zł.

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zobowiązani są do złożenia w urzędzie skarbowym deklaracji VAT-R, w celu uzyskania odpowiedniego statusu podatkowego w VAT. Powinni to zrobić  jeszcze przed dokonaniem pierwszej czynności rodzącej konsekwencje na gruncie ustawy o VAT. Obowiązek ten nie dotyczy jednak podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego.

REKLAMA

Podatnik zwolniony podmiotowo z jednej strony sprzedaje swoje towary lub świadczy usług bez naliczania podatku VAT, jednakże z drugiej strony nie ma prawa do odliczenia VAT, jaki zapłacił dokonując zakupów na potrzeby swojej działalności gospodarczej. Nie musi również składać zgłoszenia rejestracyjnego.

Czasami warto sprawdzić...

Pomimo, iż podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zobowiązani są umieszczać numer identyfikacji podatkowej na fakturach, co wynika bezpośrednio z art. 96 ust. 11 wspomnianego aktu prawnego, warto niekiedy upewnić się, czy informacja podana np. przez kontrahenta ta jest zgodna   z rzeczywistością.  Ustawa o podatku od towarów wyłącza bowiem prawo do odliczenia w przypadku, gdy sprzedaż została udokumentowana fakturami (lub fakturami korygującymi) wystawionymi przez podmiot nieistniejący. Co prawda orzecznictwo polskich sądów administracyjnych w ślad za wyrokami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dopuszcza odliczenie VATu z faktury wystawionej przez podmiot nieistniejący jednak jest to zawsze kwestia ocenna. W takich sytuacjach badane jest, czy istnieją obiektywne okoliczności, które pozwalałaby na wniosek, że adresat faktury wiedział lub powinien był wiedzieć, iż uczestniczył w transakcji stanowiącej oszustwo w VAT (np. wyrok TSUE w sprawie C 324/11). W przypadku wątpliwości warto więc sprawdzić status podatkowy kontrahenta.

Praktyczne warsztaty: Jak przygotować firmę do zmian w VAT od 2013 roku >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potrzebny wniosek do urzędu skarbowego  

Weryfikacji statusu podatkowego w VAT można dokonać w urzędzie skarbowym, składając do naczelnika urzędu odpowiedni wniosek. Prawo do uzyskania informacji na temat statusu podatkowego kontrahenta przysługuje każdemu przedsiębiorcy. Naczelnik urzędu skarbowego jest obowiązany potwierdzić, czy wskazany podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony. Należy przy tym pamiętać, że stosowna informacja udzielana jest na wniosek zarówno podatnika, którego dotyczy, jak również osoby trzeciej mającej interes prawny w złożeniu wniosku. Składając taki wniosek trzeba uiścić opłatę skarbową w kwocie 21 zł.

Stanowisko wyrażane przez NSA

Podkreślenia w tym miejscu wymaga jednak fakt, iż weryfikacja statusu podatkowego w VAT, posiadanego przez sprzedawcę, nie jest obowiązkowa. Stanowi jedynie swojego rodzaju zabezpieczenie przed ewentualnymi problemami dotyczącymi rozliczenia podatkowego, w którym kwota podatku należnego została obniżona o podatek naliczony w oparciu o fakturę wzbudzającą zastrzeżenia lub podejrzenia oszustwa. Stanowisko to zostało potwierdzone w wyrokach  NSA z dnia 26 czerwca 2012 r. (sygn. akt I FSK 1200/11 oraz I FSK 1201/11).

Elżbieta Węcławik,

Iwona Cackowska

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

Jak chronić firmowe pieniądze przez utratą wartości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak uchronić swój kapitał w czasach wysokiej inflacji. Podobnie jak oni, ich pieniądze powinny pracować. Bank Pekao ma propozycję dla prowadzących działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub osobową z uproszczoną księgowością, pozwalającą łączyć wysokie oprocentowanie z elastycznością

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

REKLAMA

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

Analiza wpływu ryzyka jako narzędzie zarządzania kryzysowego w firmach produkcyjnych [Poradnik]

Firmy produkcyjne, które operują złożonymi procesami, zaawansowanymi technologiami oraz różnorodnymi materiałami, są szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia kryzysu. Analiza wpływu ryzyka (ang. Risk Impact Analysis) jest narzędziem, które pozwala firmom oszacować, jakie skutki dla organizacji mogą mieć określone zdarzenia i podjąć kroki w celu ich minimalizacji. Jak firmy produkcyjne mogą wykorzystać to narzędzie, aby skuteczniej zarządzać kryzysami?

REKLAMA

Współpraca z agencją SEO - przewodnik

Jak wygląda współpraca z agencją SEO? Co obejmuje? Jak jest rozliczana? Oto przewodnik.

ZUS: 717 wniosków o świadczenie interwencyjne. ZUS wypłacił do tej pory ponad 31 mln 350 tys. zł z tego tytułu. Jak i gdzie złożyć wniosek o świadczenie?

ZUS: 717 wniosków o świadczenie interwencyjne. ZUS wypłacił do tej pory ponad 31 mln 350 tys. zł z tego tytułu. Jak i gdzie złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne? Kto może ubiegać się o świadczenie interwencyjne? 

REKLAMA