REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać różnice kursowe w jednoosobowej działalności gospodarczej?

REKLAMA

Dokonywanie transakcji międzynarodowych zwykle pociąga za sobą konieczność przeliczenia walut. Warto pamiętać, że kurs waluty zastosowany do celów podatkowych może być inny, niż kurs waluty w momencie zapłaty zobowiązania. Powstałe w ten sposób przychód lub koszt należy rozliczyć.

 

REKLAMA

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Czym są różnice kursowe?


Różnice kursowe to korekta wartości transakcji związana z operowaniem obcą walutą. Księgując koszty lub przychody w walutach obcych, przedsiębiorcy mają obowiązek przeliczania walut obcych na złotówki, z zastosowaniem kursu Narodowego Banku Polskiego ogłoszonego w dniu poprzedzającym obowiązek podatkowy. Różnica kursowa powstaje w związku z porównaniem kursu waluty z dnia poprzedzającego zaksięgowanie przychodu z kursem obowiązującym w momencie zapłaty zobowiązania.


Rodzaje różnic kursowych


W rozliczeniach transakcji walutowych powstają dwa rodzaje różnic kursowych:

- dodatnie,

- ujemne.

Dodatnie różnice kursowe są generowane, gdy przychód faktyczny (w momencie zapłaty) przewyższa przychód zaksięgowany lub gdy koszt zaksięgowany okazuje się niższy od faktycznego kosztu w momencie zapłaty. Natomiast ujemne różnice kursowe powstają w przeciwnym przypadku - gdy przychód faktyczny (w momencie zapłaty) jest niższy niż przychód zaksięgowany lub gdy koszt zaksięgowany okazuje się wyższy, niż koszt w momencie zapłaty. Dodatnie różnice kursowe oznaczają zwiększenie przychodu firmy, zaś ujemne różnice kursowe powodują zwiększenie kosztów uzyskania przychodów.


Kiedy powstają różnice kursowe?


Różnice kursowe mogą pojawić się na gruncie różnych rozliczeń finansowych w walutach obcych. Mogą one pojawić się m.in. w wyniku:

- transakcji sprzedaży lub kupna towarów lub usług od kontrahentów zagranicznych, rozliczanych w obcych walutach,

- sprzedaży lub zakupu waluty obcej,

- spłacania kredytu lub pożyczki zaciągniętej w walucie obcej,

- rozliczania delegacji zagranicznej.


Jak księgować różnice kursowe w KPiR?

REKLAMA


Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, rozliczający się na zasadach ogólnych, muszą właściwie zakwalifikować różnice kursowe do kosztów lub przychodów podatkowych i ująć je w Księdze Przychodów i Rozchodów. 

Oba rodzaje różnic kursowych muszą znaleźć odzwierciedlenie w Księdze Przychodów i Rozchodów na podstawie dowodu wewnętrznego. Jeśli chodzi o dodatnie różnice kursowe księguje się je w kolumnie „Pozostałe przychody”, zaś w przypadku ujemnych różnic kursowych - w kolumnie „Pozostałe wydatki”. W przypadku rozliczania transakcji, których sumy wyrażone są w walutach obcych, przedsiębiorca powinien je przeliczyć na złotówki, a wynik umieścić w wolnych polach dowodu lub załączniku do dowodu sporządzonego w walucie obcej.


Kiedy księgować różnice kursowe?


Moment, w którym należy zaksięgować różnice kursowe do kosztów podatkowych lub jako przychód, to chwila zrealizowania zapłaty, czyli uiszczenia danego zobowiązania lub faktycznego uzyskania przychodu. Może to być np. moment zaksięgowania na koncie bankowym wpływu z przelewu zagranicznego, wymiany gotówki w kantorze, zaksięgowania płatności dokonanej zagranicą na koncie bankowym czy przeliczenia kwoty przez serwis płatności internetowych (np. PayPal).


Jaki dokument jest potrzebny do zaksięgowania różnic kursowych?


Do celów zaksięgowania różnic kursowych stosuje się dowód wewnętrzny. Powinno w nim być określone:

- w jaki sposób dokonuje się wyliczenia różnic kursowych,

- do której pozycji KPiR wyliczane są różnice kursowe - można przy tym podać numer faktury lub rachunku,

- szczegóły dotyczące dowodu zapłaty, np. data i numer wyciągu bankowego,

- jaka jest kwota różnicy kursowej i z jakim znakiem (+ czy -) należy ją zaksięgować,

- w której kolumnie księgi należy dokonać księgowania.

Co za tym idzie, w dokumentacji firmy należy zachować dokument potwierdzający kwotę zapłaty w złotówkach (po przeliczeniu). Takim dokumentem może być wyciąg z konta bankowego, potwierdzenie wymiany waluty z kantoru (także internetowego) lub potwierdzenie z serwisu płatności oferującego wymianę waluty (np. z PayPala). Dzięki temu, w razie kontroli podatkowej można z łatwością udowodnić zastosowane wyliczenia.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA