REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać różnice kursowe w jednoosobowej działalności gospodarczej?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dokonywanie transakcji międzynarodowych zwykle pociąga za sobą konieczność przeliczenia walut. Warto pamiętać, że kurs waluty zastosowany do celów podatkowych może być inny, niż kurs waluty w momencie zapłaty zobowiązania. Powstałe w ten sposób przychód lub koszt należy rozliczyć.

 

REKLAMA

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Czym są różnice kursowe?


Różnice kursowe to korekta wartości transakcji związana z operowaniem obcą walutą. Księgując koszty lub przychody w walutach obcych, przedsiębiorcy mają obowiązek przeliczania walut obcych na złotówki, z zastosowaniem kursu Narodowego Banku Polskiego ogłoszonego w dniu poprzedzającym obowiązek podatkowy. Różnica kursowa powstaje w związku z porównaniem kursu waluty z dnia poprzedzającego zaksięgowanie przychodu z kursem obowiązującym w momencie zapłaty zobowiązania.


Rodzaje różnic kursowych


W rozliczeniach transakcji walutowych powstają dwa rodzaje różnic kursowych:

- dodatnie,

- ujemne.

Dodatnie różnice kursowe są generowane, gdy przychód faktyczny (w momencie zapłaty) przewyższa przychód zaksięgowany lub gdy koszt zaksięgowany okazuje się niższy od faktycznego kosztu w momencie zapłaty. Natomiast ujemne różnice kursowe powstają w przeciwnym przypadku - gdy przychód faktyczny (w momencie zapłaty) jest niższy niż przychód zaksięgowany lub gdy koszt zaksięgowany okazuje się wyższy, niż koszt w momencie zapłaty. Dodatnie różnice kursowe oznaczają zwiększenie przychodu firmy, zaś ujemne różnice kursowe powodują zwiększenie kosztów uzyskania przychodów.


Kiedy powstają różnice kursowe?


Różnice kursowe mogą pojawić się na gruncie różnych rozliczeń finansowych w walutach obcych. Mogą one pojawić się m.in. w wyniku:

- transakcji sprzedaży lub kupna towarów lub usług od kontrahentów zagranicznych, rozliczanych w obcych walutach,

- sprzedaży lub zakupu waluty obcej,

- spłacania kredytu lub pożyczki zaciągniętej w walucie obcej,

- rozliczania delegacji zagranicznej.


Jak księgować różnice kursowe w KPiR?

REKLAMA


Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, rozliczający się na zasadach ogólnych, muszą właściwie zakwalifikować różnice kursowe do kosztów lub przychodów podatkowych i ująć je w Księdze Przychodów i Rozchodów. 

Oba rodzaje różnic kursowych muszą znaleźć odzwierciedlenie w Księdze Przychodów i Rozchodów na podstawie dowodu wewnętrznego. Jeśli chodzi o dodatnie różnice kursowe księguje się je w kolumnie „Pozostałe przychody”, zaś w przypadku ujemnych różnic kursowych - w kolumnie „Pozostałe wydatki”. W przypadku rozliczania transakcji, których sumy wyrażone są w walutach obcych, przedsiębiorca powinien je przeliczyć na złotówki, a wynik umieścić w wolnych polach dowodu lub załączniku do dowodu sporządzonego w walucie obcej.


Kiedy księgować różnice kursowe?


Moment, w którym należy zaksięgować różnice kursowe do kosztów podatkowych lub jako przychód, to chwila zrealizowania zapłaty, czyli uiszczenia danego zobowiązania lub faktycznego uzyskania przychodu. Może to być np. moment zaksięgowania na koncie bankowym wpływu z przelewu zagranicznego, wymiany gotówki w kantorze, zaksięgowania płatności dokonanej zagranicą na koncie bankowym czy przeliczenia kwoty przez serwis płatności internetowych (np. PayPal).


Jaki dokument jest potrzebny do zaksięgowania różnic kursowych?


Do celów zaksięgowania różnic kursowych stosuje się dowód wewnętrzny. Powinno w nim być określone:

- w jaki sposób dokonuje się wyliczenia różnic kursowych,

- do której pozycji KPiR wyliczane są różnice kursowe - można przy tym podać numer faktury lub rachunku,

- szczegóły dotyczące dowodu zapłaty, np. data i numer wyciągu bankowego,

- jaka jest kwota różnicy kursowej i z jakim znakiem (+ czy -) należy ją zaksięgować,

- w której kolumnie księgi należy dokonać księgowania.

Co za tym idzie, w dokumentacji firmy należy zachować dokument potwierdzający kwotę zapłaty w złotówkach (po przeliczeniu). Takim dokumentem może być wyciąg z konta bankowego, potwierdzenie wymiany waluty z kantoru (także internetowego) lub potwierdzenie z serwisu płatności oferującego wymianę waluty (np. z PayPala). Dzięki temu, w razie kontroli podatkowej można z łatwością udowodnić zastosowane wyliczenia.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA