REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędną wpłatę na ryczałt można poprawić

REKLAMA

Pomimo, iż ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to jedna z najprostszych form opodatkowania, przedsiębiorca może popełnić błąd… dokonując wpłaty.  Sytuacja komplikuje się, gdy minie już termin wymaganej wpłaty. Aby uniknąć dalszych  problemów niezbędny będzie wniosek.

Ryczałt ewidencjonowany to uproszczona forma opodatkowania, pozwalająca przedsiębiorcom na znaczną redukcję prowadzonej dokumentacji. Jej atrakcyjność to przede wszystkim możliwość zastosowania niższej stawki do przychodów. Dzięki temu przedsiębiorca nie musi ewidencjonować ponoszonych kosztów ani ich rozliczać.

REKLAMA

Prostota rozliczenia podatku dochodowego w formie ryczałtu

Podatek w tym przypadku ustala się bowiem jako procent uzyskanego przez podatnika przychodu, przy zastosowaniu odpowiedniej stawki ryczałtu, zawartej w artykule 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Przedsiębiorca bez wezwania zobowiązany jest wpłacić  ustaloną samodzielnie kwotę zobowiązania  na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w zależności od przyjętego systemu rozliczeń:

•    do 20 dnia następnego miesiąca - rozliczenie miesięczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•    do 20 dnia następnego miesiąca po upływie kwartału, za który ryczałt ma być  opłacony - rozliczenie kwartalne.

Podatek za ostatni miesiąc lub kwartał roku podatkowego należy uiścić w terminie złożenia zeznania rocznego.

Zamów e-book: Przedsiębiorca w kontaktach z urzędem skarbowym >>


Błędne wypełnienie przelewu  wpłaty wymaga wyjaśnienia

Może zdarzyć się jednak, że podatnik  popełni błąd, który może wywołać różnego rodzaju negatywne konsekwencje.  Jeden z nich to błąd związany z niewłaściwym wypełnieniem blankietu wpłaty.   


Przykładowo drobna z pozoru pomyłka w określeniu miesiąca (kwartału), za który odprowadzany jest ryczałt, wymaga dokonania stosownej korekty, w przeciwnym razie może spowodować powstanie zaległości. Dzieje się tak w przypadku, gdy podatnik nieświadomie odprowadzi  właściwą za dany miesiąc (np. lipiec) kwotę podatku, przyporządkowując ją w tytule przelewu do innego okresu rozliczeniowego (np. do maja). W efekcie, chociaż pieniądze trafią do fiskusa, może powstać zaległość podatkowa. Stanie się tak, gdy przedsiębiorca dopiero po upływie terminu płatności zauważy, że dokonał niewłaściwej wpłaty. Organ dokonuje bowiem zaliczenia wpłaty zgodnie ze wskazaniem podatnika.

Zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności.

Jednocześnie z drugiej strony może powstać nadpłata (w podanym przykładzie za maj).


Za nadpłatę uważa się między innymi kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.


Niezbędne wyjaśnienia


Bardzo prawdopodobne, że to urząd sam pierwszy zauważy błąd i skontaktuje się z przedsiębiorcą w celu wyjaśnienia sytuacji. W przeciwnym razie, w celu dokonania korekty związanej z błędnym przyporządkowaniem kwoty ryczałtu, niezbędnym jest złożenie wniosku o zaliczenie (przeksięgowanie) błędnie dokonanej wpłaty w poczet płatności za miesiąc, za który faktycznie miała być dokonana. Warto wyjaśnić  zaistniałą sytuację, wskazując na pomyłkę w tytule przelewu, który został wysłany w terminie.


Elżbieta Węcławik

Iwona Cackowska

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

REKLAMA

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA