REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowe konsekwencje zbycia majątku trwałego firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mirosław Dawidziuk

REKLAMA

Nasza spółka ma zamiar zbyć samochód osobowy i dwa samochody ciężarowe. Jak powinniśmy ustalić dochód ze zbycia? Czy jest różnica przy ustalaniu dochodu ze zbycia samochodu osobowego oraz ciężarowego?
Dochód ze zbycia samochodu osobowego czy ciężarowego ustala się według zasad ogólnych, tak jak przy sprzedaży każdego innego środka trwałego. W ramach działalności gospodarczej przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych jest cena określona w umowie sprzedaży (art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej: updop), a kosztem uzyskania przychodów - poniesione wydatki na nabycie, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych (suma ta obejmuje również odpisy, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów). Przy ustalaniu skutku podatkowego w związku ze zbyciem samochodu w niektórych przypadkach, a w szczególności przy zbyciu samochodu osobowego, należy również uwzględnić odpisy amortyzacyjne nieuznane za koszty uzyskania przychodów, np. ze względu na przekroczenie limitu 20 000 euro przy nabyciu zbywanego samochodu.
PRZYKŁAD
Spółka z o.o. sprzedała samochód osobowy za 98 000 zł, który był wykorzystywany przez 1,5 roku. Samochód został uprzednio nabyty za kwotę 135 000 zł, co odpowiadało wartości 30 000 euro. Stawka amortyzacyjna - 20 proc. 2/3 (20 000 : 30 000) kwoty odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Spółka z o.o. otrzymała nieodpłatnie środek trwały (samochód), którego wartość rynkowa - 175 000 zł (równowartość 40 000 euro) - została wykazana jako przychód podatkowy. W jaki sposób ustalić koszty podatkowe przy sprzedaży tego środka, jeżeli był on amortyzowany? Dodam, że spółka zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpisów amortyzacyjnych kwotę 17 500 zł, tj. połowę odpisu obliczonego według stawki 20 proc. rocznego odpisu amortyzacyjnego, po czym po roku używania sprzedała ten samochód za kwotę 140 000 zł.
Przy sprzedaży tego samochodu koszt uzyskania przychodów będzie wynosił 140 000 zł (175 000 zł - 35 000 zł), a dochód - 0 zł (140 000 zł - 140 000 zł).
W przypadku nieodpłatnego otrzymania środka trwałego (rzeczy), w związku z otrzymaniem którego został określonych przychód podatkowy - przy sprzedaży tego środka trwałego kosztem uzyskania przychodów będzie określona wcześniej kwota tego przychodu, pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, w tym nieuznanych za koszty uzyskania przychodów. Aby więc można było uznać koszty podatkowe przy sprzedaży nieodpłatnie otrzymanego środka trwałego, musiał być wcześniej wykazany przychód, który powstaje w dacie otrzymania - art. 12 ust. 5 updop. Stosownie do tego przepisu wartość przychodów w naturze określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia, w odniesieniu do innych transakcji przy odpłatnym zbyciu tego rodzaju rzeczy. Na podstawie art. 16h ust. 1 pkt 1 updop przy określaniu sumy odpisów amortyzacyjnych pomniejszającej przychód należy również uwzględnić odpisy amortyzacyjne, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jakie są skutki podatkowe wniesienia do spółki z o.o. w postaci aportu takich składników, jak „inwestycja rozpoczęta - hotel w budowie” oraz grunty, a następnie sprzedaży objętych za ten aport udziałów. Inwestycja wraz z gruntem została wyceniona przez biegłego ds. nieruchomości na kwotę 6 000 000 zł. Wartość inwestycji wynikająca z ksiąg handlowych wynosiła natomiast 1 500 000 zł. Wartość początkowa gruntu, na którym realizowana była inwestycja, wynosiła 3 500 000 zł. Wartość nominalna objętych udziałów to 6 000 000 zł. Sprzedano je za 5 000 000 zł.
Wycena aportu przez biegłego nie ma znaczenia dla celów oceny skutków podatkowych. Istotna natomiast jest nominalna wartość objętych udziałów w zamian za wkład niepieniężny, stanowiąca przychód podatkowy. W przypadku aportu w postaci środków trwałych kosztem uzyskania tego przychodu jest zaktualizowana wartość początkowa pomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku innych składników majątku - faktycznie poniesione wydatki, niezaliczone wcześniej do kosztów podatkowych.
W postaci aportu zostały zbyte:
1) grunty - środek trwały niepodlegający amortyzacji,
2) „inwestycja rozpoczęta - hotel w budowie” - inny składnik majątku, nie jest to bowiem przyjęty do używania środek trwały, a za inwestycje uznaje się środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy o rachunkowości.
Rozliczenie podatkowe w momencie wniesienia aportu i objęcia udziałów:
• przychody (wartość nominalna objętych udziałów - art. 12 ust. 1 pkt 7 updop) - 6 000 000 zł,
• koszty uzyskania przychodów - 5 000 000 zł:
- wartość początkowa gruntu (art. 15 ust. 1j pkt 1 updop) - 3 500 000 zł,
- wartość inwestycji rozpoczętej jako faktycznie poniesione wydatki na nabycie, niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów (art. 15 ust. 1j pkt 3 updop) - 1 500 000 zł,
• dochód przy wniesieniu aportu, wpływający na ogólny wynik podatkowy 1 000 000 zł (6 000 000 zł - 5 000 000 zł).
W odniesieniu do kosztów podatkowych uregulowany jest moment ustalania skutków podatkowych przy odpłatnym zbyciu udziałów objętych w zamian za aport, ponieważ powstanie przychód podatkowy w postaci uzyskanych pieniędzy za zbyte (sprzedane) udziały. W przypadku odpłatnego zbycia udziałów objętych w zamian za wkład niepieniężny, na dzień zbycia tych udziałów, koszt uzyskania przychodów ustala się w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów z dnia ich objęcia (art. 15 ust. 1k updop) - jeżeli udziały te zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.
Rozliczenia podatkowe w momencie zbycia udziałów:
• przychody (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy) - otrzymane pieniądze - 5 000 000 zł,
• koszty uzyskania tych przychodów (nominalna wartość objętych udziałów - art. 15 ust. 1k pkt 1 updop) - 6 000 000 zł,
• strata przy zbyciu udziałów, wpływająca na ogólny wynik podatkowy - 1 000 000 zł.
Czy przy sprzedaży rzeczy i praw nabytych przez spółkę kapitałową w formie aportu pojawiają się koszty uzyskania przychodów?
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 updop wydatki na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych są kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jednocześnie ustawa nie ogranicza tej sytuacji wyłącznie do wydatków pieniężnych. Z tego też względu należy przyjąć, iż w przypadku sprzedaży rzeczy i praw nabytych przez spółkę kapitałową w formie aportu w zamian za wydane udziały (akcje) kosztem uzyskania przychodów spółki będzie wartość nominalna wydanych za aport udziałów (akcji), pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych od zbywanych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych wcześniej przez spółkę w formie aportu.
Nasza spółka zawarła umowę barterową z kontrahentem. Czy powstają przychody i koszty w przypadku eksportowych transakcji barterowych?
Tak. W przypadku transakcji barterowych (kompensat) mamy do czynienia z przychodami w naturze (zgodnie z przepisami obowiązującymi w br). Wartość tych przychodów określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. W przypadku eksportowej transakcji barterowej, polegającej na sprowadzeniu przez kontrahenta krajowego od kontrahenta zagranicznego składników majątkowych na potrzeby inwestycyjne w zamian za przekazane temu kontrahentowi rzeczy, surowce, materiały (towary), przychodem kontrahenta krajowego będzie wartość otrzymanych składników majątkowych, stanowiąca równowartość przekazanych kontrahentowi zagranicznemu towarów. Kosztami uzyskania tego przychodu będzie wartość zbytych składników majątku, odpowiadająca wartości przychodu określonego na podstawie cen rynkowych.
Czy wydatki na zbudowanie przyłączy do sieci wodno-kanalizacyjnej (infrastruktury technicznej) są kosztem uzyskania przychodów w momencie nieodpłatnego przekazania (zbycia) tych przyłączy na rzecz przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego?
Wydatki poniesione na instalację przyłączy do sieci np. wodociągowej należy kwalifikować do kosztów uzyskania przychodów związanych z dostarczaniem wody niezbędnej do prowadzenia działalności. W przypadku nieodpłatnego przekazania infrastruktury technicznej (zbycia) na zasadzie umów wzajemnych, których treścią są określone zobowiązania obu stron umowy, nie ma podstaw do utożsamiania tego rodzaju czynności z darowizną, której nie uznaje się za koszty podatkowe. W wyroku o sygn. akt SA/Ka 1836/98 (ONSA 2001/3/112) NSA uznał: „Jednocześnie przy tak brzmiącym przepisie nie można było uznać, że przeniesienie własności następowało w formie darowizny w rozumieniu art. 888 k.c. W tym stanie rzeczy uzasadnione jest stanowisko, że wydatki na wytworzenie przyłączy do sieci energetycznej należy traktować jako koszt uzyskania dostawy energii elektrycznej niezbędnej do prowadzenia działalności firmy”.
W świetle powyższego nie powinno być również uznane za darowiznę nieodpłatne przekazanie inwestycji infrastrukturalnych zrealizowanych w ramach wspólnego przedsięwzięcia budowlanego w celu racjonalizacji gospodarki mieszkaniowej. Nie będzie to również ofiara wszelkiego rodzaju, która powoduje wykluczenie z kosztów podatkowych. Takie działania nie mają bowiem na celu obdarowania kogokolwiek, ale wynikają ze współpracy w ramach realizacji określonego zadania budowlanego.
Na podstawie konkretnych stanów faktycznych, w tym umów o nieodpłatne przekazanie oraz wszelkich porozumień w tym zakresie, można ocenić, czy doszło do naruszenia prawa, czy nieodpłatne przekazanie miało charakter tzw. wymuszonej darowizny, czy była to niezbędna i konieczna forma współpracy związanej bezpośrednio z realizacją zadania inwestycyjnego, jakim jest budowa. Jeżeli przekazanie tego rodzaju infrastruktury na podstawie skutecznej umowy było zgodne z przepisami prawa i nie miało cech darowizny, wówczas koszty jej wykonania będą stanowiły dla przekazującego koszty uzyskania przychodów. Zasadniczo bowiem do kosztów przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego zalicza się między innymi koszty wykonania przyłączy technicznych, koszty wykonania urządzeń i obiektów budowlanych związanych z budynkami mieszkalnymi oraz koszty wykonania niezbędnego uzbrojenia terenu.
Spółka sprzedaje obiekt socjalny. Jakie są konsekwencje zbycia zakładowych obiektów socjalnych?
W razie sprzedaży środków trwałych służących działalności socjalnej podatnicy mogą przychody przeznaczyć na utrzymanie lub odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych. W takim przypadku, jeżeli przychody ze sprzedaży nie zwiększają środków Funduszu, a zatem zwiększają przychody dla celów podatku dochodowego, to odpowiednio koszty uzyskania takiego przychodu (wartości netto sprzedanych środków trwałych) będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w całej wysokości, a nie tylko do kwoty uzyskanego przychodu ze sprzedaży. W takiej sytuacji zarówno strata, jak i dochód ze sprzedaży wpływają na dochód stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. W tych okolicznościach istotny jest sam fakt przeznaczenia uzyskanych przychodów ze sprzedaży na utrzymanie lub odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych i nie ma ściśle określonego okresu wydatkowania uzyskanych środków z tej sprzedaży, a zatem podatnik nie musi ich wydatkować w całej wysokości w roku, w którym uzyskano przychód.
Możliwość uniknięcia obowiązku powiększania środków funduszu istnieje również w przypadku wniesienia do innej spółki w postaci aportu środków trwałych służących działalności socjalnej. Wniesienie aportu nie jest ani sprzedażą, ani likwidacją tych środków trwałych, rozumianą jako wycofanie ich z użytkowania, które może mieć miejsce na przykład w wyniku zniszczenia, zużycia lub nieopłacalności ich dalszej eksploatacji, a tym samym nie ma obowiązku zwiększania środków funduszu.
Mirosław Dawidziuk
PODSTAWA PRAWNA
art. 4a pkt 1, art. 12 ust. 1 pkt 7, art. 12 ust. 5, art. 14, art. 15 ust. 1i-1k, art. 16 ust. 1 pkt 1, art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA