REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W której kolumnie pkpir ująć materiały biurowe wykorzystywane przy świadczeniu usług edukacyjnych

Ryszard Kubacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą w zakresie usług edukacyjnych. Są to usługi zwolnione od VAT. W trakcie kursów rozdaję uczestnikom materiały biurowe (długopisy, zeszyty). W której kolumnie pkpir należy ewidencjonować zakup tych materiałów? Czy ich zakup należy ująć w pkpir w cenie netto czy brutto?

RADA

REKLAMA

Zakup materiałów biurowych wykorzystywanych przy świadczeniu usług edukacyjnych podatnik powinien ująć w kolumnie 13 pkpir - pozostałe wydatki. Ich zakup podatnik powinien ująć w pkpir w cenie brutto. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Kolumna 10 pkpir służy do ewidencjonowania zakupu towarów handlowych oraz materiałów. Rozporządzenie w sprawie prowadzenia pkpir wyróżnia materiały podstawowe i pomocnicze. Materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu. Do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania - puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi (§ 3 pkt 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie pkpir). Materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości (§ 3 pkt 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie pkpir).

W przypadku świadczenia usług edukacyjnych przekazywane uczestnikom kursów materiały biurowe nie są główną substancją świadczonej usługi. Głównym przedmiotem usługi jest przekazywana wiedza. Materiały biurowe przy świadczeniu takiej usługi są wyłącznie materiałami pomocniczymi. Ich zakup podatnik powinien ujmować w kolumnie 13 pkpir - pozostałe wydatki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cena brutto czy netto

Zasadniczo podatek naliczony VAT jest wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 43 updof. Jednym z wyjątków, zawartych w tym przepisie, jest VAT naliczony od towarów i usług nabytych w celu sprzedaży towarów lub usług zwolnionych od VAT, który nie podlega odliczeniu w ramach rozliczeń VAT. Taki podatek naliczony może stanowić koszt uzyskania przychodu, jeżeli nie powiększa wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. W analizowanym przypadku podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów podatek naliczony od zakupionych materiałów biurowych, ponieważ materiały te są wykorzystywane przy świadczeniu usług edukacyjnych zwolnionych od VAT.

PRZYKŁAD

Podatnik świadczy wyłącznie usługi edukacyjne zwolnione od VAT. W dniu 12 lutego 2010 r. kupił partię materiałów biurowych o wartości 234 zł netto, VAT naliczony 51,48 zł. Zakup udokumentowany jest fakturą VAT. Większą część materiałów podatnik przeznaczył dla uczestników prowadzonych kursów. Resztę przeznaczył na potrzeby firmowego biura. Całość zakupu podatnik ujmuje w kolumnie 13 pkpir w kwocie brutto 285,48 zł.

Zapis w pkpir

• art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1541

• § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Ryszard Kubacki

doradca podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA