REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje przekazywania i otrzymywania prezentów za symboliczną złotówkę

Piotr Florys
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są konsekwencje przekazywania (i otrzymywania) przez firmę prezentów (TV, rowery itp.) za osiągnięcie określonych obrotów. Towary - nagrody fakturowane są po 1 zł. Prezenty są innym asortymentem niż ten, którym firma się zajmuje.

RADA

REKLAMA

Organy podatkowe nie mogą zakwestionować zastosowanej przez podatnika ceny. Wyjątkiem jest tylko sytuacja, gdy przyczyną obniżenia ceny są powiązania rodzinne, majątkowe, kapitałowe lub wynikające ze stosunku pracy. Otrzymywanie towarów za symboliczną złotówkę uprawnia podatnika do odliczenia VAT naliczonego na fakturze tylko wtedy, gdy otrzymany towar służy działalności opodatkowanej podatnika.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego pytania wynika, że między stronami dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, tylko cena tych towarów jest bardzo niska - sprzedaż za symboliczną złotówkę. W takiej sytuacji nie dochodzi do nieodpłatnego przekazania towarów - nagród, nie ma tu więc darowizny towarów. Przyczyna ustalenia ceny na poziomie 1 zł (np. wynikająca z osiągnięcia pewnych obrotów) nie ma wpływu na obowiązek podatkowy.

Sprzedaż za złotówkę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Sytuacja, w której podatnik sprzedaje swój towar z jakichś powodów po obniżonej cenie (za 1 zł), nie różni się od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Obrotem opodatkowanym VAT będzie tu kwota należna z tytułu sprzedaży. Nie ma przy tym znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar ze stratą. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny.

Jedynie gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe lub wynikające ze stosunku pracy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku. Ale tylko w sytuacji, gdy powiązania te miały wpływ na obniżenie ceny (art. 32 ustawy o VAT).

Zakup towaru za złotówkę

Czytelnik ma również wątpliwości, jak potraktować zakup towaru za 1 zł, gdy zakupione towary są „innym asortymentem niż ten, którym firma się zajmuje”. Należałoby zatem domniemywać, że zakupy te nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT (czyli zakup ten nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych). Nie są to towary przeznaczone do dalszej odsprzedaży, ani też nie będą wykorzystywane w firmie jako wyposażenie lub środek trwały.

Jeśli zakupione za 1 zł towary nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego faktury dokumentującej zakup.

Inaczej będzie, gdy zakup będzie służył działalności gospodarczej podatnika (np. zakup za 1 zł telefonów komórkowych) opodatkowanej VAT. Z faktury dokumentującej taki zakup podatnik ma prawo odliczyć VAT.

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 29, art. 32, art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

Piotr Florys

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA