REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po rozwiązaniu spółki trzeba skorygować podatek naliczony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

1 lutego br. została rozwiązana spółka cywilna, podatek naliczony odliczaliśmy na podstawie proporcji. Dla środków trwałych (samochody) nie skończył się jeszcze okres korekty. Zakupiono je w 2006 r. Czy te środki trwałe wykazujemy w remanencie? Czy mamy obowiązek korygować podatek naliczony?

rada

REKLAMA

Tak, posiadane środki trwałe trzeba wykazać w remanencie. Trzeba również dokonać korekty za pozostały okres korekty. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Odpowiadając na pierwsze pytanie, czy trzeba wykazać w remanencie środki trwałe, od których nabycia odliczono część podatku naliczonego, należy odpowiedzieć twierdząco. W przypadku gdy po:

1) rozwiązaniu spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) zaprzestaniu przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego,

podatnikowi pozostały towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów - ma on obowiązek opodatkować te towary.

Obowiązują tutaj następujące zasady:

1) opodatkowaniu podlegają tylko towary wytworzone lub zakupione przez podatnika - art. 14 ust. 1;

2) podatnik, którego dotyczy obowiązek podatkowy, nie korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy - art. 14 ust. 2 ustawy;

3) w remanencie wykazujemy tylko towary, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - art. 14 ust. 4 ustawy.

Podatnicy, którzy mają obowiązek sporządzenia remanentu wykazują w nim również środki trwałe. Są one bowiem również zaliczane do towarów. Ustawa o VAT definiuje towary jako rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Wątpliwości powstają w przypadku kas rejestrujących. Nie powinno się ich zamieszczać w remanencie, gdyż ze względu na ich specyficzny charakter mogą być wykorzystywane tylko przez jeden podmiot, dlatego nie mogą być przedmiotem dostawy (wyrok WSA w Lublinie z 4 kwietnia 2008 r., sygn. akt I SA/Lu 27/08).

Dlatego samochody, gdy spełniają pozostałe warunki, podatnik ma obowiązek wykazać w remanencie.

W Państwa przypadku przysługiwało prawo do odliczenia VAT, gdyż przepisy nie zastrzegają, że ma to być odliczenie całości VAT. Dlatego samochody należy wykazać w remanencie.

Sposób opodatkowania będzie uzależniony od tego, czy przy nabyciu samochodów przysługiwało Wam prawo do odliczenia VAT w wysokości:

1) cena nabycia x wskaźnik proporcji, czy

2) cena nabycia x wskaźnik proporcji x 60%, nie więcej niż 6000 zł.

W pierwszym przypadku stosujemy stawkę 22%, w drugim - zwolnienie. Zastosowanie zwolnienia lub stawki 22% ma wpływ na sposób dokonania korekty po zakończeniu roku.

Od 1 grudnia 2008 r. z przepisów (art. 91 ust. 4 ustawy) wynika już wprost obowiązek korekty, gdy w okresie korekty towary wymienione w art. 91 ust. 2 te zostaną opodatkowane w remanencie. W art. 91 ust. 2 są wymienione dwa rodzaje towarów:

REKLAMA

• środki trwałe podlegające amortyzacji, a także grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł - w tym przypadku obowiązuje pięcioletni, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów dziesięcioletni okres korekty, liczony od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu;

• środków trwałych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł; w tym przypadku obowiązuje jednorazowa korekta, której dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Jeśli umieszczamy te towary w remanencie, to dla celów korekty należy wtedy przyjąć, że te towary te są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym - w stosunku do tych towarów - powstał obowiązek podatkowy od remanentu. Według zmienionego art. 14 ust. 6 ustawy obowiązek podatkowy powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania działalności.

Przykład

Spółka 1 lutego br. została rozwiązana. W deklaracji za luty musi rozliczyć VAT od remanentu i dokonać ewentualnej korekty podatku naliczonego.

Jak już wspomniano, sposób korekty będzie uzależniony od tego, czy towary w remanencie zostały opodatkowane, czy zastosowano zwolnienie. Według art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi zostaną w remanencie:

1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2) zwolnione od podatku lub nie podlegają opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Samochody opodatkowane w remanencie stawką 22%

Jeśli opodatkowaliśmy samochody w remanencie stawką 22%, to przyjmujemy, że w pozostałym okresie korekty będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli proporcja wyniesie 100%.

Przykład

Spółka zakupiła samochód ciężarowy w 2006 r., odliczyła 10 680 zł (12 000 zł x 89%). W lutym 2009 r. spółka została rozwiązana. Samochód został w remanencie opodatkowany stawką 22%. Do końca okresu korekty pozostały 2 lata. W deklaracji za luty spółka musi również skorygować podatek pozostały do końca korekty. Stosuje korektę 100%.

2 x (12 000 zł - 10 680 zł) x 1/5 = 2 x 264 zł = 528 zł.

Dlatego spółka koryguje podatek naliczony o 528 zł.

Samochody opodatkowane w remanencie stawką „zw.”

Jeśli na wykazane w remanencie samochody zastosujemy zwolnienie (gdyż odliczyliśmy 60%, nie więcej niż 6000 zł), to przyjmujemy, że w pozostałym okresie korekty będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych, czyli proporcja wyniesie 0%.

Przykład

Spółka zakupiła samochód osobowy w 2006 r., odliczyła 2136 zł (4000 zł x 60% x x 89%). W lutym 2009 r. spółka została rozwiązana. W remanencie zastosowano zwolnienie na samochody. Do końca okresu korekty pozostały 2 lata. W deklaracji za luty spółka musi również skorygować podatek pozostały do końca korekty. Stosuje korektę 0%.

2 x (0 - 4000 zł x 60%) x 1/5 = 2 x (-480 zł) = -960 zł

Dlatego spółka skoryguje podatek naliczony o -960 zł.

REKLAMA

Spółka zakupiła również w 2006 r. samochód osobowy o wartości początkowej 14 000 zł, VAT odliczyła na podstawie proporcji. W deklaracji za styczeń 2007 r. dokonała jednorazowej korekty. Po rozwiązaniu spółki nie będzie dokonywać korekty.

Zasady te dotyczą środków trwałych o wartości powyżej 15 000 zł lub zakupionych przed 1 czerwca 2005 r. Jeśli wartość wynosi poniżej 15 000 zł, korekty odliczonego podatku dokonujemy, gdy środek trwały był zakupiony w roku likwidacji działalności.

Jeśli spółka została rozwiązana, to w deklaracji za ostatni okres rozliczeniowy dokonujemy również korekty rocznej, która obowiązywałaby nas po zakończeniu roku w stosunku do innych towarów niż środki trwałe (art. 91 ust. 3 ustawy). Stosujemy wtedy zasady określone w art. 90 ust. 2-6 ustawy, tak jak dokonywalibyśmy korekty po zakończeniu roku.

W Państwa przypadku nie ma wątpliwości, że trzeba dokonać korekty. Inaczej wygląda sytuacja, gdy podatnik odliczał VAT w całości (bez zastosowania proporcji). Co do zasady nie będzie istniał obowiązek korekty. Ponieważ jeśli podatnik odlicza VAT od zakupu towarów w całości, nie będzie można ich uznać za towary używane, a tym samym zastosować do nich zwolnienia.

Inaczej będzie z samochodami, od których podatnik odliczył 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 6000 zł. Gdy podatnik użytkował samochód co najmniej pół roku, to wykazując go w remanencie, może zastosować zwolnienie. W takim przypadku również dokonuje korekty.

• art. 14, 91 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA