REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Problematyczne koszty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Sikora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W razie wątpliwości, czy dany wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, można zwrócić się do Ministra Finansów o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.


REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się nieodzownie z ponoszeniem kosztów. Aby zarobić, trzeba najpierw zainwestować. W celu wspomożenia rozwoju gospodarczego ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie do systemu podatkowego instytucji kosztów uzyskania przychodu. Zależność jest bardzo prosta - im większe koszty uzyskania przychodu, tym mniejszy podatek do zapłacenia. Stąd też od lat najwięcej kontrowersji między podatnikami a urzędami skarbowymi budzi zaliczenie konkretnego wydatku do kosztów uzyskania przychodu.


Na tym tle powstało już wiele interpretacji i orzeczeń sądowych, ponieważ przepisy dotyczące tej kwestii nie są jednoznaczne.


Definicje

REKLAMA


Po zmianie definicji od 1 stycznia 2007 r. kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ważne!

Aby zaliczyć wydatek do kosztów podatkowych, niezbędne jest właściwe udokumentowanie wydatku. Ponadto między wydatkiem a przychodem musi istnieć związek przyczynowy.


Wiążące interpretacje


W razie wątpliwości, czy dany wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu zawsze można zwrócić się z takim pytaniem do Ministra Finansów. Do lipca br. wiążących interpretacji podatkowych dokonywały urzędy skarbowe. Konsekwencją funkcjonowania takiego systemu były liczne rozbieżności w odpowiedziach udzielanych przez różne urzędy na zapytania podatników. Aby uniknąć takich sytuacji od 1 lipca 2007 r. wydawanie interpretacji podatkowych leży w kompetencji Ministra Finansów. Wykonuje on swoje uprawnienia za pośrednictwem czterech izb skarbowych: bydgoskiej, katowickiej, poznańskiej i warszawskiej.

Dyrektor Izby Skarbowej:

- w Bydgoszczy jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: kujawsko-pomorskim, podlaskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim lub zachodniopomorskim,

 w Bydgoszczy jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: kujawsko-pomorskim, podlaskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim lub zachodniopomorskim,

- w Katowicach jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: małopolskim, opolskim, podkarpackim, śląskim lub świętokrzyskim,

- w Poznaniu jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: dolnośląskim, lubuskim lub wielkopolskim,

- w Warszawie jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: lubelskim, łódzkim lub mazowieckim.


Jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, właściwy miejscowo do wydania interpretacji indywidualnej jest Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.


Aby uzyskać interpretację, należy złożyć wniosek na formularzu, którego wzór został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz sposobu uiszczenia opłaty od wniosku (DzU nr 112, poz. 771). Od złożonego wniosku w ciągu 7 dni należy uiścić opłatę w kwocie 75 zł. Konsekwencją niezapłacenia tej kwoty będzie pozostawienie wniosku bez rozpoznania.


Niestety na wydanie interpretacji trzeba poczekać. Co prawda, interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak jak stanowi dalej art. 14 d ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (DzU z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) - nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. W związku z tym należy liczyć się, że termin „niezwłocznie” będzie oznaczał właśnie owe 3 miesiące. Poniżej są omówione te wydatki, z którymi podatnicy miewają problemy interpretacyjne przy zaliczeniu ich do kosztów uzyskania przychodu.


Rozmowy kontrolowane


Nie ma już chyba firm, w których nie byłoby telefonów stacjonarnych czy też komórkowych. Ich używanie wiąże się z ponoszeniem określonych (często niemałych) wydatków. Powstaje zatem pytanie, czy wszystkie wydatki ponoszone w związku z wykorzystywaniem telefonów mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zwłaszcza w sytuacji, gdy telefony służą pracownikom nie tylko do prowadzenia rozmów służbowych, ale i prywatnych.


Przy rozmowach służbowych raczej nie pojawiają się wątpliwości, jednak zaliczenie wydatków związanych z prowadzeniem przez pracowników prywatnych rozmów budzi już kontrowersje. Zdaniem organów skarbowych kosztem nie może być część wydatków przypadająca na prywatne rozmowy pracownika, gdyż nie ma ona związku z prowadzaną przez podatnika działalnością gospodarczą. Problem taki powstaje w szczególności w sytuacji, gdy pracodawca w związku z przyznaniem pracownikowi telefonu komórkowego zawiera z pracownikiem umowę, w której określa kwotę, jaka będzie przysługiwała pracownikowi na rozmowy prywatne. Nie jest to najszczęśliwsze rozwiązanie, chociaż taki wydatek może zostać zakwalifikowany jako część wynagrodzenia pracownika, a tym samym z tego tytułu może stanowić koszt uzyskania przychodu. Stąd w praktyce najczęściej spotyka się umowy, w których zostaje określony ogólny limit kosztów połączeń, który pracodawca uznaje za rozmowy służbowe.


Świadczenia dla członków zarządu


Do kosztów uzyskania nie można zaliczyć wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych z wyjątkiem wynagrodzeń wypłaconych z tytułu pełnionych funkcji (art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - DzU z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.). W związku z powyższym, czy świadczenia dla prezesa zarządu spółki stanowią koszt uzyskania przychodów spółki? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy określić status zarządu jako organu w działalności spółki. W świetle prawa handlowego zarząd jest organem wykonawczym, a nie stanowiącym spółki, stąd też wyłączenie z ww. przepisu nie znajduje zastosowania do wydatków na rzecz osób wchodzących w skład zarządu, nawet gdyby członek zarządu był jednocześnie udziałowcem spółki. Do kosztów uzyskania przychodu nie można zaliczyć wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz udziałowców (akcjonariuszy), jednak przedmiotowe świadczenia dla członka zarządu nie wynikają przecież z posiadania przez niego udziałów, lecz stanowią wynagrodzenie za wykonaną pracę.


Bartłomiej Sikora

Doradca podatkowy

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA