REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W razie wątpliwości, czy dany wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, można zwrócić się do Ministra Finansów o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.


REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się nieodzownie z ponoszeniem kosztów. Aby zarobić, trzeba najpierw zainwestować. W celu wspomożenia rozwoju gospodarczego ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie do systemu podatkowego instytucji kosztów uzyskania przychodu. Zależność jest bardzo prosta - im większe koszty uzyskania przychodu, tym mniejszy podatek do zapłacenia. Stąd też od lat najwięcej kontrowersji między podatnikami a urzędami skarbowymi budzi zaliczenie konkretnego wydatku do kosztów uzyskania przychodu.


Na tym tle powstało już wiele interpretacji i orzeczeń sądowych, ponieważ przepisy dotyczące tej kwestii nie są jednoznaczne.


Definicje

REKLAMA


Po zmianie definicji od 1 stycznia 2007 r. kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ważne!

Aby zaliczyć wydatek do kosztów podatkowych, niezbędne jest właściwe udokumentowanie wydatku. Ponadto między wydatkiem a przychodem musi istnieć związek przyczynowy.


Wiążące interpretacje


W razie wątpliwości, czy dany wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu zawsze można zwrócić się z takim pytaniem do Ministra Finansów. Do lipca br. wiążących interpretacji podatkowych dokonywały urzędy skarbowe. Konsekwencją funkcjonowania takiego systemu były liczne rozbieżności w odpowiedziach udzielanych przez różne urzędy na zapytania podatników. Aby uniknąć takich sytuacji od 1 lipca 2007 r. wydawanie interpretacji podatkowych leży w kompetencji Ministra Finansów. Wykonuje on swoje uprawnienia za pośrednictwem czterech izb skarbowych: bydgoskiej, katowickiej, poznańskiej i warszawskiej.

Dyrektor Izby Skarbowej:

- w Bydgoszczy jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: kujawsko-pomorskim, podlaskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim lub zachodniopomorskim,

 w Bydgoszczy jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: kujawsko-pomorskim, podlaskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim lub zachodniopomorskim,

- w Katowicach jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: małopolskim, opolskim, podkarpackim, śląskim lub świętokrzyskim,

- w Poznaniu jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: dolnośląskim, lubuskim lub wielkopolskim,

- w Warszawie jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: lubelskim, łódzkim lub mazowieckim.


Jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, właściwy miejscowo do wydania interpretacji indywidualnej jest Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.


Aby uzyskać interpretację, należy złożyć wniosek na formularzu, którego wzór został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz sposobu uiszczenia opłaty od wniosku (DzU nr 112, poz. 771). Od złożonego wniosku w ciągu 7 dni należy uiścić opłatę w kwocie 75 zł. Konsekwencją niezapłacenia tej kwoty będzie pozostawienie wniosku bez rozpoznania.


Niestety na wydanie interpretacji trzeba poczekać. Co prawda, interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak jak stanowi dalej art. 14 d ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (DzU z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) - nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. W związku z tym należy liczyć się, że termin „niezwłocznie” będzie oznaczał właśnie owe 3 miesiące. Poniżej są omówione te wydatki, z którymi podatnicy miewają problemy interpretacyjne przy zaliczeniu ich do kosztów uzyskania przychodu.


Rozmowy kontrolowane


Nie ma już chyba firm, w których nie byłoby telefonów stacjonarnych czy też komórkowych. Ich używanie wiąże się z ponoszeniem określonych (często niemałych) wydatków. Powstaje zatem pytanie, czy wszystkie wydatki ponoszone w związku z wykorzystywaniem telefonów mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zwłaszcza w sytuacji, gdy telefony służą pracownikom nie tylko do prowadzenia rozmów służbowych, ale i prywatnych.


Przy rozmowach służbowych raczej nie pojawiają się wątpliwości, jednak zaliczenie wydatków związanych z prowadzeniem przez pracowników prywatnych rozmów budzi już kontrowersje. Zdaniem organów skarbowych kosztem nie może być część wydatków przypadająca na prywatne rozmowy pracownika, gdyż nie ma ona związku z prowadzaną przez podatnika działalnością gospodarczą. Problem taki powstaje w szczególności w sytuacji, gdy pracodawca w związku z przyznaniem pracownikowi telefonu komórkowego zawiera z pracownikiem umowę, w której określa kwotę, jaka będzie przysługiwała pracownikowi na rozmowy prywatne. Nie jest to najszczęśliwsze rozwiązanie, chociaż taki wydatek może zostać zakwalifikowany jako część wynagrodzenia pracownika, a tym samym z tego tytułu może stanowić koszt uzyskania przychodu. Stąd w praktyce najczęściej spotyka się umowy, w których zostaje określony ogólny limit kosztów połączeń, który pracodawca uznaje za rozmowy służbowe.


Świadczenia dla członków zarządu


Do kosztów uzyskania nie można zaliczyć wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych z wyjątkiem wynagrodzeń wypłaconych z tytułu pełnionych funkcji (art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - DzU z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.). W związku z powyższym, czy świadczenia dla prezesa zarządu spółki stanowią koszt uzyskania przychodów spółki? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy określić status zarządu jako organu w działalności spółki. W świetle prawa handlowego zarząd jest organem wykonawczym, a nie stanowiącym spółki, stąd też wyłączenie z ww. przepisu nie znajduje zastosowania do wydatków na rzecz osób wchodzących w skład zarządu, nawet gdyby członek zarządu był jednocześnie udziałowcem spółki. Do kosztów uzyskania przychodu nie można zaliczyć wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz udziałowców (akcjonariuszy), jednak przedmiotowe świadczenia dla członka zarządu nie wynikają przecież z posiadania przez niego udziałów, lecz stanowią wynagrodzenie za wykonaną pracę.


Bartłomiej Sikora

Doradca podatkowy

 
Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA