Kategorie

VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2010 r. obserwowaliśmy powolny wzrost gospodarki. Po trzech kwartałach PKB było o 3,6 proc. wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Do końca br. prawdopodobnie zwiększy się jeszcze o 0,2 proc.
Od 2011 roku VAT na nowe mieszkania ma wzrosnąć z 7 do 8 proc. Rząd nie wyklucza podwyżek o kolejny punkt procentowy w lipcu 2011 r. Minister finansów przewiduje również podwyżki w 2012 roku. Istnieje więc groźba, że VAT na rynku pierwotnym wzrośnie do 10 proc.
Wraz z początkiem nowego roku planowane są ograniczenia w odliczaniu VAT przy leasingu aut. Kolejne czekają nas w latach 2012 i 2013. Jak przedsiębiorcy mogą się do nich przygotować?
Koszty uzyskania przychodu rosną, więc podstawa opodatkowania jest niższa - zasada dobrze znana zarówno podatnikom jak i fiskusowi. Wraz ze zmniejszeniem podstawy maleją zobowiązania przedsiębiorcy. Rozwiązaniem pozwalającym zwiększyć koszty uzyskania przychodów jest optymalizacja sposobu amortyzacji.
Polscy przedsiębiorcy nabywający towary na terytorium Unii Europejskiej podlegają opodatkowaniu unijnym VAT-em. Jednak, gdy wartość transakcji nie przekroczy wyznaczonego limitu, to z rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia wyłączeni będą podatnicy podmiotowo zwolnieni w Polsce.
Zakup auta przez przedsiębiorcę, w połączeniu z wprowadzeniem go do ewidencji środków trwałych, uprawnia go do amortyzacji samochodu. Umożliwia to comiesięczne obniżenie podstawy opodatkowania. Dzięki temu prowadzący zapłaci mniejsze podatki.
Przedsiębiorcy szukają kolejnych możliwości pomnożenia kapitału. Umożliwia im to handel z krajami Unii Europejskiej, ale jednocześnie wymaga od nich stosowania dodatkowych regulacji w zakresie podatku VAT.O jakich przepisach mowa?
Ogólnie przyjętą zasadą jest prawo do zwolnienia od podatku VAT wszystkich przedsiębiorców których obroty nie osiągnęły w ubiegłym roku wartości ponad limit 100 tys. złotych. Sytuacja przedstawia się jednak inaczej w przypadku podatników rozpoczynających działalność gospodarczą.
Prawidłowe nabycie nieruchomości przez wspólników spółki cywilnej jest warunkiem odliczenia podatku od towarów i usług oraz amortyzowania budynków i budowli. Podczas nabycia należy zwrócić uwagę, aby skutecznie wnieść nieruchomość do majątku spółki.
Instytucja „jednego okienka”, która w założeniu miała maksymalnie uprościć procedury związane z założeniem działalności gospodarczej, nie do końca spełniła swoją rolę. Przyszły przedsiębiorca ciągle musi dopełnić formalności w kilku urzędach. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku aktualizacji danych firmy.
Podpisując umowę kredytową, otrzymujemy informację, że płacone przez nas raty mają charakter stały. Pojawia się pytanie, dlaczego w takim razie co kilka miesięcy ulegają one zmianie? Tajemnica tkwi w stopach procentowych.
Co zrobić, gdy oryginał faktury zapadnie się pod ziemię? Przed takim problemem staje niejeden przedsiębiorca. Z fiskusem trzeba jednak się rozliczyć. Jak sobie z tym poradzić?
Od początku nowego roku wzrosną ceny mieszkań. Wartość mieszkania może skoczyć w górę od kilku do kilkuset tysięcy złotych, ale deweloperzy zapewniają, że nie będzie to mieć większego wpływu na rynek nieruchomości. Prognozy te zdaje się potwierdzać fakt, że jak dotąd sprzedaż mieszkań nie wzrosła gwałtownie.
Zmiany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, zwana dalej „ustawą z dnia 11 marca 2004 r.) zbliżają się wielkimi krokami. Obecnie wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. (w zakresie stawek i przepisów przejściowych) reguluje projekt ustawy z dnia 30 września 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (druk sejmowy 3430) który uchwalono, po trzecim czytaniu, w dniu 29 października 2010 r. oraz przekazano Prezydentowi i Marszałkowi Senatu.
Rozważania zacznijmy może od definicji samochodu z kratką. Jest to samochód o nadwoziu osobowym spełniający kryteria samochodu ciężarowego, w którym część przeznaczona do przewozu ładunków jest oddzielona od rzędu siedzeń ścianą lub trwałą przegrodą, tak zwaną kratką.
Osoby, które nabyły auta w innym kraju UE mają obowiązek uzyskać zaświadczenie VAT-25 potwierdzające uiszczenie VAT (w przypadku nowych samochodów) lub potwierdzające brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług (samochody używane) z tytułu nabycia środka transportu.
Prawidłowe jest stanowisko, że kupując mieszkanie z miejscem parkingowym powinniśmy zapłacić 7% VAT od całej wartości transakcji. Natomiast jeżeli kupowalibyśmy tylko samo miejsce parkingowe, to stawka VAT powinna wynosić 22%.
Warto mieć świadomość, że wykorzystywanie majątku prywatnego do działalności gospodarczej może w określonych sytuacjach powodować powstanie przychodu z tytułu np. odszkodowania.
W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony można odliczyć tylko 60% kwoty VAT określonej w fakturze - nie więcej jednak niż 6.000 zł.
Do pełnego odliczenia VAT zawartego w cenie pojazdu uprawnia obecnie zakup samochodów ciężarowych oraz samochodów z tzw. „kratką”. Dotyczy to również odliczania VAT od nabywanych paliw do takich samochodów.
Warto wiedzieć, że można wrzucić w koszty firmy cenę jaką zapłaciło się nawet kilka lat temu za swój prywatny samochód. Trzeba jednak wprowadzić swój stary samochód do firmy jako środek trwały.
Co do zasady każda czynność musi być uznawana za odrębną i niezależną, jednakże świadczenie obejmujące jedną czynność z ekonomicznego punktu widzenia nie powinno być sztucznie dzielone, by nie zakłócić funkcjonowania systemu VAT.
Od 2011 r. zaczną obowiązywać nas nowe stawki VAT.  Małe i średnie firmy produkcyjne, które nie mogą zrekompensować podwyżek efektem skali oraz niektóre przedsiębiorstwa usługowe, powinny szczególnie liczyć się z możliwymi konsekwencjami. Co zatem firmy z sektora MŚP mogą zrobić, aby zmniejszyć negatywne skutki zmian w podatkach?
Minister Finansów stwierdził w odpowiedzi na interpelację poselską nr 16915, że Polska nie może wprowadzić zerowej stawki VAT na usługi zdrowotne.
Handel domenami w dzisiejszych czasach jest rzeczą powszechną. Czy jednak w przypadku umów, w wyniku których zmienia się abonent domeny, można mówić o „sprzedaży” czy „zbyciu”? Jakie konsekwencje podatkowe wywołuje taka umowa?
Co stanowi podstawę do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego? Jakie są ustawowe ograniczenia? Przeczytaj.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Niestety od ogólnej zasady są wyjątki, wyłączenia i ograniczenia. Poniżej przedstawimy najważniejsze aspekty związane z odliczeniem podatku naliczonego.
W trakcie dokonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zdarza się, że zachodzi potrzeba wystawienia faktury korygującej, zmniejszającej wielkość sprzedaży. Prowadzący działalność gospodarczą przedsiębiorcy znają sytuacje, kiedy trzeba obniżyć cenę towaru, przyjąć zwrot towaru, zmniejszyć zakres wykonanej usługi.
W 2011 roku ceny apartamentów mogą wzrosnąć o nawet kilkuset tysięcy złotych. Będzie to efekt objęcia podstawową stawką VAT, czyli 23% zamiast obecnie obowiązujących 7%, nadwyżki metrażu wynoszącej ponad 150 m kw. To samo dotyczy usług budowlanych. Czy w takim wypadku deweloperzy zrezygnują z budownictwa luksusowego?
Od 2011 roku rząd planuj podwyżkę VAT na nowe mieszkania. Co to oznacza dla kupujących? Z obliczeń Home Broker wynika, że cena 2-pokojowego mieszkania może wzrosnąć średnio o 3600 zł, a 3-pokojowego o 4800 zł. Ponadto możliwe są dalsze podwyżki. Eksperci jednak uspokajają, że wyższej stawki VAT można uniknąć odpowiednio formułując umowę z deweloperem lub po prostu kupując gotowe mieszkanie.
Dużą część spotykanego w sieci marketingu zajmują działania podejmowane we współpracy przez np. dwa podmioty. W takim przypadku już na wstępie rozstrzygnięcia wymaga istotne pytanie, czy prowadzone działania to promocja „wspólna”, czy też „wzajemna”.
Zapowiedziana przez rząd podwyżka VAT dotknie, nie tylko konsumentów, ale i również małe firmy. Dla najmniejszych, jednoosobowych firm, finanse firmowe są tożsame z prywatnymi, dlatego też odczują wzrost stawek VAT podwójnie – i jako konsumenci, i jako przedsiębiorcy.
Przy najmie nie ma obowiązku stosowania kas rejestrujących – w przypadku, kiedy są świadczone usługi na rzecz podatników VAT. Jednakże przy sprzedaży konsumenckiej przewidziano liczne wyjątki, – które zostaną omówione poniżej.
Nie jest tajemnicą, że eksport towarów jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług. Dla eksportu towarów została przewidziana preferencyjna i warunkowa stawka VAT wynosząca 0% podstawy opodatkowania.
Musisz wiedzieć, że rejestracji samochodu na terytorium Polski, która jest warunkiem dopuszczenia do ruchu pojazdu, towarzyszą dodatkowe opłaty. Jakie? Czytaj w poniższym artykule.
Usługi świadczone przez korporację taksówkarską zakwalifikowane do grupowania PKWiU 63.21.25-00-10 „Obsługa centrali wzywania radio-taxi” podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%.
Każdy właściciel, posiadacz lub użytkownik wieczysty gruntu, budynku lub budowli związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej zobowiązany jest do zapłaty podatku od nieruchomości. W przypadku działalności związanej z udzielaniem świadczeń zdrowotnych mamy do czynienia ze stawką preferencyjną, czyli obniżoną, wynoszącą 4,16 zł/m² powierzchni użytkowej.
Krajowa Izba Gospodarcza popiera propozycję Komisji „Przyjazne Państwo”, zawartą w komisyjnym projekcie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, która dostosowuje formy zwrotu podatku VAT podróżnym do praktyk obrotu gospodarczego i nowoczesnych form rozliczeń finansowych.
W przypadku, gdy spółka zakupiła samochód z prawem do odliczenia 100 proc. podatku naliczonego zawartego w jego cenie chce sprzedać pojazd po upływie okresu trwania umowy mogą pojawić się wątpliwości dotyczące sposobu korekty podatku naliczonego.
Spółka dokonała zakupu samochodu z prawem do odliczenia 100 proc. podatku naliczonego zawartego w jego cenie i po upływie okresu obowiązywania umowy chce sprzedać pojazd. W takiej sytuacji istnieją wątpliwości co do sposobu korekty podatku naliczonego.
Faktura VAT-marża to taki dokument sprzedaży, na którym cena netto jest równa cenie brutto – nie ma podatku VAT, który można byłoby rozliczyć.Firma leasingowa wszystkie opłaty nalicza od ceny zakupu netto, dodając do nich 22 proc. VAT z tytułu leasingu.
Faktura VAT-marża charakteryzuje się tym, że cena netto jest równa cenie brutto. Brak jest wyróżnionego podatku VAT, który można byłoby rozliczyć. Czy rodzi to problem dla firmy leasingowej, która wszystkie opłaty nalicza od ceny zakupu netto, dodając do nich 22 proc. VAT z tytułu leasingu? Przeczytaj.
Kiedy jest możliwe odliczenie całości podatku VAT naliczonego od opłat leasingowych i innych płatności wynikających z zawartej umowy leasingowej? Czy samochód ciężarowym musi spełniać określone warunki? Przeczytaj.
Prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego od opłat leasingowych lub innych płatności wynikających z zawartej umowy leasingowej jest możliwe jeżeli pojazd jest samochodem ciężarowym i spełnia obowiązujące warunki.
Chcę kupić samochód ciężarowy - czy mogę skorzystać z amortyzacji jednorazowej ?
Przedsiębiorcy drżą na myśl o tym, że wkrótce nie będzie już można odliczać pełnego, 100-proc. VAT od aut z popularną kratką. Ale nie wszystko stracone– na otarcie łez mają bowiem… możliwość podwójnego odliczenia VAT w wysokości 60 procent.
Jeżeli dokonam zawarcia umowy leasingu, to czy będę miał możliwość zaliczenia wpłaty początkowej do kosztów? Eksperci odpowiadają na pytania dotyczące wpłaty początkowej przy leasingu.
Chcę skorzystać z leasingu, czy nie będę miał problemów jeżeli wpłatę początkową wrzucę w koszty ?
Przeważnie oferty leasingowe zawierają wszystkie ważne informacje – trzeba je jednak umieć odnaleźć i przede wszystkim trafnie ocenić ich znaczenie przy porównywaniu firm leasingowych.
Oferty firm leasingowych z reguły wyglądają bardzo atrakcyjnie. Należy jednak uważać, aby nie zostać zaskoczonym przez opłaty dodatkowe. Jak to zrobić?