Kategorie

Transport intermodalny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy odpowiedzią na pytanie, w którą stronę powinny zmierzać firmy z branży logistycznej jest rozwój transportu intermodalnego?
Z początkiem roku rynek usług transportowych zyskał nowe połączenie intermodalne między Turcją i Wielką Brytanią
Bałtycki Terminal Kontenerowy 19 listopada 2012 r. rozpoczął obsługę nowego regularnego połączenia kolejowego realizowanego na trasie Gdynia – Warszawa, uruchomionego przez dwóch operatorów kolejowych ATC Rail i Cargosped. To pierwsze regularne połączenie gdyńskiego portu ze stolicą i Mazowszem.
W Bałtyckim Terminalu Kontenerowym zostały oddane do użytku dwa reachstackery marki Kalmar – wozy wysięgnikowe, kupione w ramach największego w historii spółki programu inwestycyjnego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Intermodal postrzegany jest jako bardzo perspektywiczna, nowoczesna i pro-ekologiczna, dynamicznie rozwijająca się branża transportowa, zaś z drugiej strony operator intermodalny, chcąc dostarczyć dobrej jakości serwis (a tylko taki jest rynkowo sprzedawalny i akceptowalny) musi stawić czoło wielu przeciwnościom.
14,6 mln zł dołoży Unia Europejska do budowy terminalu na terenie stacji kolejowej Poznań-Franowo. Koszt całej inwestycji to ok. 40 mln zł. Terminal będzie przystosowany doobsługi przewozów intermodalnych, czyli z wykorzystaniem kilku środków transportu.
Jakie są zalety transportu intermodalnego? Dlaczego firmy decydują się na te rozwiązania? Jak kształtuje się rynek logistyki kolejowej i przewozów intermodalnych w Polsce oraz w innych krajach europejskich?
Prawie 170 milionów złotych może trafić do operatorów terminali kontenerowych oraz centrów logistycznych, a także zarządców portów morskich i właścicieli firm transportowych. Środki pochodzą z funduszy unijnych z Działania 7.4 „Rozwój transportu intermodalnego” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Ponieważ aż 25 proc. wysyłek samochodów realizowanych przez GEFCO odbywa się właśnie przy pomocy pociągów (przy europejskiej średniej wynoszącej 17 proc.), firma zdecydowała się na opracowanie własnego modelu transportowego dla przepływów kolejowych.
Wystarczy rzut oka na mapę, by zauważyć, że przez Polskę przebiega najkrótsza droga lądowa, łącząca Skandynawię z basenem Morza Śródziemnego, równie ważna z punktu widzenia rozwoju naszej gospodarki.
Dokładnie rok temu PCC Intermodal S.A. włączyło do swojej sieci Terminal kontenerowy w Gliwicach.
Z początkiem lipca Paweł Jagusiak dołączył do zarządu CTL Logistics. Ostatnio pełnił funkcję Dyrektora Zarządzającego ds. Kruszyw, Wiceprezesa Zarządu Lafarge Kruszywa i Beton Sp. z o. o.
Opłaty za dostęp do infrastruktury stanowią już ok. 30 proc. kosztów przewoźników kolejowych. Wysokość tych stawek jest kluczowym elementem kształtującym ceny usług przewoźników kolejowych.
W obecnych warunkach rynkowych, gdzie konkurencja ma charakter międzygałęziowy, o sukcesie operatora logistycznego coraz częściej decyduje stopień specjalizacji usług. Klienci oczekują dziś bowiem kompleksowej obsługi logistycznej, a nie prostego transportu towarów, zwłaszcza jeśli tymi towarami są produkty chemiczne.
Odpowiedzią na potrzeby klientów jest oferta połączenia kolejowego jako przedłużenie transportu morskiego. Dzięki temu można otrzymać swoje kontenery od armatora w dogodnej dla siebie lokalizacji.
Polska gospodarka, czerpiąca duże zyski z eksportu i mocno uzależniona od importu, jest skazana na rozwój transportu kontenerowego
PCC Intermodal: Podniesienie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej, stawek które i tak już są nieproporcjonalnie wysokie przyrównując je do warunków rynkowych w innych krajach Europy, to oczywisty „zamach” na rozwój przewozów koleją w Polsce, a za tym na przewozy intermodalne.
Udział transportu intermodalnego w Polsce jest w dalszym ciągu niedostateczny, choć to obecnie najdynamiczniej rozwijająca się gałąź transportu.
Pod koniec kwietnia uruchomiono terminal intermodalny firmy ATC Rail. Uruchomienie nowego terminalu kontenerowego w Poznaniu z pewnością usprawni procesy dystrybucyjne firm zlokalizowanych na terenie Wielkopolski, a w przepływach towarów pomiędzy portami morskimi a siecią drogową.
O korzyściach płynących z transportu intermodalnego nie trzeba nikogo przekonywać, ale jak zwiększyć jego udział w przewozach ładunków, który w Polsce oscyluje w granicach 3 proc.? 
Maersk Polska uruchamia nowe połączenie kolejowe. 3 marca wyruszy pierwszy pociąg z Gdańska do Sławkowa.
Pociągi towarowe w Polsce jeżdżą 25-26 kilometrów na godzinę - alarmują przewoźnicy kolejowi. To bardzo wolno. Średnia prędkość w Unii Europejskiej wynosi 50 km/godz.
DB Schenker Logistics uruchomił nowe połączenie intermodalne Polska - Włochy. Klientom udostępniono dwanaście naczep wymiennych na trasie Ostrava – Verona.
Odpowiadając na coraz większe wymagania klientów, którzy z jednej strony oczekują krótkiego czasu tranzytu, a z drugiej redukcji kosztów transportu, operatorzy logistyczni wprowadzają nowoczesne rozwiązania transportowe, jakimi są przewozy multimodalne.
Bieżący rok okazał się być dobrym okresem jeżeli chodzi o transport kolejowy. W porównaniu do roku poprzedniego transport ładunków wzrósł o ponad 8%, dzięki temu wiele firm ugruntowało swoją pozycję na rynku przewoźników kolejowych.
Nowym dyrektorem Logistyki Multimodalnej w GEFCO Polska został Georges Gomes. GEFCO planuje zredukowanie udziału transportu drogowego w operacjach firmy do 75 proc.
Spółka Uboat Line w dniu dzisiejszym uruchomiła międzynarodowe call center w Gliwicach. Centrum telefoniczne będzie świadczyć usługi europejskim firmom transportowym w zakresie transportu intermodalnego oraz wyszukiwania nowych klientów w Polsce i w Europie.
Spółka Uboat Line chce uruchomić w Gliwicach międzynarodowe call center dla firm transportowych. Spodziewa się 40 proc. wzrostu przychodów.
Grupa GEFCO uzyskała wsparcie finansowe w ramach europejskiego programu Marco Polo na uruchomienie linii kolejowej pomiędzy Vesoul we Francji, a Kaługą w Rosji.