Kategorie

Transport drogowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaką dokumentację muszą gromadzić przewoźnicy wykonujący usługi transportu międzynarodowego aby zastosować 0 proc. stawkę podatku VAT? W jakich sytuacjach usługa nie podlega opodatkowaniu w Polsce?
Od 1 stycznia 2011 roku, na terytorium Unii Europejskiej, obowiązują nowe przepisy techniczne dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych (ADR 2011).
Od 1 lipca klienci DKV będą mogli regulować opłaty drogowe na podstawie faktur wystawianych przez operatora karty paliwowej. Dzięki tej metodzie rozliczeń posiadacz samochodu nie będzie musiał z góry wykładać gotówki na pokrycie opłat – termin płatności wyniesie 21 dni.
Klienci operatorów logistycznych coraz częściej oczekują kompleksowych rozwiązań dystrybucyjnych, które łączą transport drobnicowy i całopojazdowy – mówi Arkadiusz Andruch dyrektor ds. krajowego frachtu całopojazdowego w ROHLIG SUUS Logistics.- W wielu branżach, np. RTV AGD czy FMCG, brak tego typu synergii utrudnia, a niekiedy uniemożliwia stosowanie skutecznych rozwiązań logistycznych.
Jak uchronić się przed wyłudzeniem towarów wyłudzenia towarów na fałszywe licencje drogowe oraz kradzieżami na tzw. fałszywego przewoźnika? Prezentujemy podstawowe zasady bezpiecznej organizacji przewozów.
15 lutego minął ustawowy termin do złożenie deklaracji na podatek od środków transportowych DT1. Duży odsetek podatników nie wypełnia obowiązku i nie składa deklaracji w wymaganym terminie. Organy podatkowe dysponują jednak środkami, które mogą zdyscyplinować podatników.
Od 7 marca br. we Wrocławiu zaczęły obowiązywać przepisy zakazujące ciężarówkom powyżej 18 ton wjazdu w wyznaczonych godzinach do miasta. Decyzja wzbudziła wiele dyskusji, szczególnie w branży TSL. W jaki sposób zakazy wpływają na proces realizacji dostaw i działalność operatorów logistycznych?
Proces realizacji usługi przewozów drobnicowych różni się od innych usług transportowych szczególnie tym, iż występują w nim kilkukrotnie czynności przeładunkowe.  Dlatego bardzo ważne jest, aby nadając przesyłkę drobnicową odpowiednio przygotować ją do przewozu.
Firma świadczy usługi transportowe na rzecz polskich i zagranicznych nabywców (zawsze przedsiębiorców). Są to usługi transportu świadczone na trasach znajdujących się poza UE (przykładowo Chorwacja-Ukraina, USA-Chiny). Czy dokumentując sprzedaż świadczonych usług winniśmy wystawiać faktury z podstawową 23 % stawką podatku VAT czy też tzw. faktury VAT NP?
Czy firma transportowa może wystawić jedną, miesięczną fakturę zbiorczą na rzecz klienta, któremu regularnie świadczy od kilku do kilkunastu usług miesięcznie? Co w sytuacji, gdy firma ma stałą umowę z klientem?
Poważnym problemem w przypadku szkód w transporcie jest nierzadko kwestia utylizacji uszkodzonego ładunku. Wbrew obiegowym opiniom nie jest to koszt, który wchodzi w zakres odpowiedzialności odszkodowawczej przewoźnika.
Każdy, kto związany jest z transportem drogowym na podstawie ustawy o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 roku może zostać poddany kontroli drogowej lub kontroli w siedzibie przedsiębiorstwa. Jakie prawa i obowiązki mają podczas takiej kontroli zarówno przewoźnik, kierowca, spedytor, nadawca i odbiorca i czy zawsze wszczęcie postępowania administracyjnego ITD jest zasadne?
Zmiany ustawy o VAT wprowadzone nowelizacją ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym z 16 grudnia 2010 r. zmieniły zakres, w jakim podatnicy mogą odliczać VAT przy nabywaniu paliwa wykorzystywanego do napędu samochodów. Najważniejszą ze zmian jest odebranie prawa większości użytkowników tzw. samochodów z kratką do odliczania podatku naliczonego przy nabywaniu paliwa wykorzystywanego do ich napędu.
Rozszerzenie zakresu stosowania dyrektywy 2002/15/WE na kierowców pracujących na własny rachunek budziło wiele kontrowersji. Trybunał rozstrzygnął wątpliwości, uznając m.in., że taka interpretacja nie ogranicza swobody przedsiębiorczości.
W Polsce obowiązują zaostrzone kary wobec pijanych kierowców. Warto pamiętać, że każda ilość wypitego alkoholu jest niebezpieczna, ponieważ obniża sprawność działania osoby prowadzącej pojazd i przez to istotnie zwiększa ryzyko wypadku. Obowiązkiem firmy jest przeciwdziałanie takim sytuacjom.
Samochody ciężarowe z serii G firmy Scania to nowy poziom komfortu dla kierowców pracujących w transporcie długodystansowym, dystrybucji oraz wykonujących wszelkiego rodzaju zadania w budownictwie. Wszystkie modele zostały wyposażone w przestronną kabinę typu G, każdy z nich jest dostępny jako ciągnik siodłowy lub podwozie pod zabudowę.
Skonstruowany z myślą o długich trasach oraz pracy, która często trwa cały dzień, a czasem nawet tydzień.
W jaki sposób określić miejsce pracy kierowcy stale obsługującego określony obszar kraju. Pracownik bardzo rzadko pojawia się w siedzibie firmy. W trasie bywa kilka dni. 
Obowiązują nowe zasady odliczania VAT od paliwa do samochodów firmowych. Przepisy nowelizujące ustawę o VAT weszły w życie 1 stycznia 2011 r.
W 2011 roku obowiązują nowe przepisy regulujące kompetencje Inspekcji Transportu Drogowego. Teraz inspektorzy mogą karać za naruszenie przepisów ruchu drogowego i sprawdzać stan trzeźwości kierowcy.
Reklamacja usług przewozowych - w potocznym rozumieniu - oznacza skierowaną do przewoźnika skargę w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług przewozowych, której najczęściej towarzyszy żądanie dobrowolnego naprawienia szkody spowodowanej owym niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług. Kiedy więc reklamacja usług przewozowych ma fakultatywny a kiedy obligatoryjny charakter?
Główny Inspektorat Transportu Drogowego przejmie dotychczasowe kompetencje ministra infrastruktury w zakresie międzynarodowego transportu drogowego - poinformował wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz. Przewoźnicy mają nie odczuć zmian.
Czy w przypadku dostawy na rzecz podatnika mającego siedzibę w Luksemburgu, dostarczonej fizycznie do centrum logistycznego położonego na terenie Niemiec, dokumenty posiadane przez podatnika, czyli kopia faktury, specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku, karta dokumentu przewozowego CMR, potwierdzają wywóz towarów z terytorium kraju na teren innego państwa członkowskiego. Czy uprawniają podatnika do zastosowania stawki VAT 0 proc?