Kategorie

Technika jazdy

Sukcesywnie rośnie liczba kobiet posiadających prawo jazdy i swój własny samochód. W związku z tym trzeba zadać pytanie, czy kobiety, dotąd uważane za słabych kierowców, mogą stanowić zagrożenie na drodze?Jaki jest ich stosunek do jazdy i do samego pojazdu?
Poruszanie się po parkingach to pięta achillesowa polskich kierowców. Bo o ile wielu panów szczyci się umiejętnościami ustawienia samochodu między przysłowiowymi słupkami, o tyle poruszając się po drogach wewnętrznych parkingu zachowują się jak przysłowiowe dzieci we mgle. Gubią się, nie zwracają uwagi na znaki ani na ruch innych pojazdów.
Poruszając się samochodem po śliskiej nawierzchni nie wolno wykonywać raptownych ruchów. Dotyczy to skrętów, hamowania i przyspieszania.
W dobie rosnących cen paliw warto zainteresować się ekonomicznym stylem jazdy. Tym bardziej, że korzyści z niego są odczuwalne nie tylko dla portfeli, ale też dla środowiska.
Zaśnięcie za kierownicą zazwyczaj kończy się tragedią. Tymczasem kierowcy często z ułańską fantazją planują podróże i nie przejmują się wyraźnymi sugestiami organizmu, że czas na odpoczynek.
Eco-driving to ekonomiczny i ekologiczny sposób prowadzenia naszego pojazdu. Stosując się do podstawowych zasad eco-drivingu możemy zmniejszyć emisję dwutlenku węgla wydzielanego przez silniki spalinowe, a także zaoszczędzić na paliwie. Naa czym dokładnie polega eco-driving?
Polacy na tle bogatszych społeczeństw europejskich emanują agresją na każdym kroku. Począwszy od wpychania się w kolejkę do kas, do windy, a skończywszy na zwykłym nieuzasadnionym chamstwie w stosunku do otaczających osób. Aw ruchu drogowym przejawy chamstwa i agresji zdają się występować u Polaków ze zdwojoną siłą.
Okazuje się, że blisko 30 procent wszystkich kolizji z udziałem motocyklistów zdarza się na skrzyżowaniach. Niestety bardzo często winę za zdarzenie ponoszą nierozważni kierowcy samochodów. Na co zwrócić uwagę, by zapobiec nieszczęściu?
Ryzyko spowodowania wypadku przez osoby po 65 roku życia wzrasta o 16% w porównaniu do grupy 25-64. Z drugiej strony, w zestawieniu z tą ostatnią grupą wiekową, kierowcy poniżej 25 roku życia mają aż o 188% większe prawdopodobieństwo na spowodowanie wypadku.*
Aby nocna podróż autem była bezpieczniejsza warto zapamiętać kilka cennych wskazówek.
Jak wynika z najnowszych badań opublikowanych przez Continental, wiodącego producenta opon na rynku europejskim, rodzice jako kierowcy nie dają swoim dzieciom dobrego przykładu. Kłótnie, krzyki, brak koncentracji i rozmowy przez telefon podczas jazdy - takich zachowań za kierownicą uczymy nasze pociechy.
Jazda terenowa stawia przed kierowcą wiele wyzwań. Jednym z nich jest umiejętne opanowanie samochodu na luźnych nawierzchniach. Podpowiadamy jak radzić sobie z jazdą po piasku.
Zagadnienie zmiany biegów jest bardzo istotne z punktu widzenia zarówno bezpieczeństwa jazdy jak i zdrowia samej maszyny. Jako, że motocyklowe skrzynie biegów nie posiadają synchronizatorów, to kierowca powinien poświęcić więcej uwagi podczas zmiany przełożenia.
Właściwy tor jazdy w zakręcie jest zagadnieniem mającym znaczny wpływ na bezpieczeństwo jazdy motocyklem. Jednoślad jest pojazdem znacznie trudniej sterowalnym w zakręcie niż samochód. Z racji tego przygotowanie do wejścia w łuk powinno być należycie wykonane.
Składanie się w zakręcie to czynność mająca na celu przeniesienie ciężaru ciała motocyklisty na jednośladzie w sposób korzystny dla jakości pokonania zakrętu. Należy zastanowić się czy taka technika jazdy w codziennym poruszaniu się po drogach jest wskazana lub przydatna chociaż w najmniejszym stopniu. Postaramy się przybliżyć to zagadnienie i rozwiać wątpliwości.
Przeciwskręt jest jedną z technik jazdy, którą powinien znać każdy szanujący się motocyklista. Pozwala ona na kontrolę motocykla w sytuacjach gdy coś zaskoczy nas na drodze, a zwłaszcza w sytuacjach podbramkowych.
Hamowanie jest jedną z podstawowych czynności, którą należy opanować mając zamiar poruszać się motocyklem po drogach publicznych. Z pozoru czynność banalna do wykonania może okazać się przyczyną upadku jeśli zostanie wykonana w nieodpowiedni sposób.
Podróżowanie z pasażerem to dość ważny temat dotyczący techniki jazdy. Dodatkowa osoba na tylnym siedzeniu powoduje przesunięcie środka ciężkości w górę jednośladu co skutkuje zmniejszeniem stabilności w czasie jazdy. Całkowicie inny rozkład masy motocykla zmusza kierowcę do zmiany stylu jazdy i co najważniejsze – do wcześniejszego reagowania na to co dzieje się na drodze.
Jazda w korku jest stałym elementem przemieszczania się motocyklistów mieszkających w dużych miastach. Jazda taka niesie za sobą dużą odpowiedzialność, bo w razie błędu motocyklisty uszkodzeniu ulec może samochód jadący obok, który porusza się zgodnie z przepisami.
Jedną za charakterystycznych cech kultury motocyklowej są wspólne przejażdżki. Aby podczas grupowych wojaży nie wydarzyło się nic złego należy zapoznać się z podstawowymi zasadami poruszania się grupie.
Jazda motocyklem po mokrej nawierzchni niesie za sobą wiele niebezpieczeństw. Drastycznie zmniejszająca się przyczepność jest powodem dla którego wielu motocyklistów boi się lub nawet rezygnuje z jazdy w czasie deszczowej pogody.
Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że koleiny są niebezpieczne dla motocyklisty. Jazda po rozjeżdżonej przez ciężkie samochody drodze nie należy do najprzyjemniejszych i niesie za sobą wiele niebezpieczeństw.
Każdy silnik spalinowy pracuje najefektywniej w określonym zakresie obrotów. Zarówno za wysokie jak i za niskie obroty są dla niego szkodliwe. Przedstawiamy jakie mogą być konsekwencje jazdy na niewłaściwych obrotach.
Kierowcy, którzy nigdy nie mieli wypadku samochodowego reagują na niebezpieczną sytuację na jezdni szybciej od tych, którzy uczestniczyli już w kolizji lub wypadku drogowym. Jakie jeszcze czynniki mają wpływ na szybkość reakcji kierowcy?
Dzięki systemowi komunikacji bezprzewodowej Car-to-X kierowcy mają szansę w szybkim tempie dowiedzieć się o korku, śliskiej nawierzchni czy utrudnieniach spowodowanych pracami drogowymi.
Prowadząc od 7-miu lat Szkołę Doskonalenia Techniki Jazdy, zaobserwowałem wiele zachowań naszych kursantów. Są nimi głównie przedstawiciele handlowi dużych koncernów i Banków, szeregowi pracownicy biurowi dużych Firm jak również tak zwana „wyższa półka” czyli zamożni klienci przedsiębiorstw. Słowem przekrój driverów czyli wszyscy!
Centrum Druku właśnie rozpoczęło zawody kartingowe pod nazwą „Centrum Druku Karting Talent”, eliminacje trwają do 7 października. Akcja odbywa się na krakowskim torze Motodrom i ma zebrać szesnastu najszybszych kierowców, którzy nie przekroczyli 22 roku życia.

Hamowanie

Hamowaniem nazywamy czynności i reakcji układów pojazdu w celu zmniejszenia jego prędkości lub nawet doprowadzenia do jego zatrzymania się szybciej, niż wynikałoby to z oporów toczenia i układu napędowego oraz oporu powietrza, przeciwstawiających się jego inercji.
Dane techniczne samochodów są czasem wzbogacane o elastyczność. Jest ona mierzona na czwartym lub piątym biegu. Co to znaczy, że silnik wybranego przez nas modelu jest elastyczny? Jak mierzy się elastyczność?
Kiedy nasz samochód najbardziej się zużywa? Odpowiedź wiele osób może zdziwić, ale prawda jest taka, że większość podzespołów doznaje największych obciążeń podczas jazdy w... mieście! Dlatego warto znać kilka podstawowych zasad jak jeździć, żeby oszczędzić samochód, a przy okazji nerwy i pieniądze na częstsze naprawy:
Wysoka temperatura nie sprzyja dalekim podróżom samochodem i nie chodzi tu tylko o mniejszą wydolność kierowcy. W czasie upałów wiele części i podzespołów poddawanych jest dodatkowym obciążeniom, co sprzyja przede wszystkim ich znacznie szybszemu zużyciu, a nawet nagłym awariom.
Ja bezpiecznie przejeżdżać przez przejazdy kolejowe? Jak wyprowadzić auto z poślizgu? Jak hamować autem z ABS? Na te i inne zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa jazdy znajdziesz odpowiedzi w dziale Bezpieczeństwo serwisu technika-jazdy.wieszjak.pl

Jazda zimą

Jeżdżenie samochodem zimą wymaga od kierowcy szczególnych umiejętności. Nawet najlepsze opony zimowe nie są w stanie naprawić błędów w technice jazdy. Porady odnoszące się do zimowej techniki jazdy samochodem zgromadziliśmy w jednym z działów serwisu Technika jazdy.
Wielu początkujących kierowców zadaje sobie zapewne pytanie czy samochody z silnikiem diesla i benzynowym wymagają specjalnej techniki jazdy? Otóż współcześnie podział ten jest dość sztuczny – we współczesnych konstrukcjach większe znaczenie ma to czy prowadzimy auto z silnikiem doładowanym, czy wolnossącym.
Niewielu kierowców o tym wie, ale manualna zmiana biegów wcale nie musi oznaczać używania sprzęgła. Zmiana biegów „na ostro” bez sprzęgła nie jest zadaniem łatwym, wymaga wiele wprawy i wyczucia. Warto jednak nauczyć się tej sztuki, żeby wiedzieć jak się zachować gdy sprzęgło nagle podczas jazdy odmówi posłuszeństwa.

Holowanie

Holowanie należy do manewrów trudnych i niebezpiecznych. Może to być holowanie przyczepy lub innego pojazdu, a w skrajnym i bardzo rzadkim przypadku, także przeciąganie jednostki pływającej np. wzdłuż kei (nabrzeża) przez samochód lub ciągnik rolniczy itp.
Pod pojęciem włączania się do ruchu rozumiemy każdą bez wyjątku inicjację ruchu pojazdu mającą na celu jazdę drogą publiczną, nawet gdy nie porusza się nią w zasięgu wzroku żaden inny pojazd.

Zawracanie

Zawracanie polega na zmianie kierunku jazdy na przeciwny, czyli o kąt równy 180 stopni. Jest to jeden z najtrudniejszych manewrów, zwłaszcza w sytuacji, gdy promień skrętu zawracającego auta jest większy, niż szerokość drogi, po której się on porusza.

Wymijanie

Wymijanie, zwane także mijaniem, polega na przejechaniu obok innego uczestnika, poruszającego się w kierunku przeciwnym, z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami.

Wyprzedzanie

Wyprzedzanie jest jednym z najbardziej niebezpiecznych manewrów na drodze. Polega ono na przejechaniu obok pojazdu, poruszającego się w tym samym kierunku.
Parkowanie skośnie w stosunku do osi drogi, tyłem do krawędzi jezdni znajduje bardzo niewielu zwolenników wśród kierowców i specjalistów od inżynierii drogowej.
Parkowanie pojazdów ukosem do krawędzi jezdni jest bardzo rozpowszechnione z uwagi na prostotę wykonania manewru.
Parkowanie tyłem, prostopadle do krawędzi jezdni bardzo przypomina parkowanie prostopadłe przodem, ale jest od niego o wiele trudniejsze, za to znacznie bezpieczniejsze.
Parkowanie prostopadłe przodem do krawędzi, a więc najczęściej także do osi drogi, jest manewrem prostym. Jedyna trudność polega na ocenie szerokości własnego pojazdu i wolnego miejsca pozostawionego przez zaparkowane wcześniej samochody.
Parkowanie równoległe do krawędzi jezdni tyłem, zwane potocznie „na kopertę” lub „kopertą”, pozwala na ustawienie pojazdu pomiędzy innymi pojazdami na miejscu o długości niewiele przekraczającej jego długość.
Parkowanie równoległe do krawędzi jezdni, po wjechaniu przodem na miejsce parkingowe należy do najłatwiejszych sposobów parkowania.

Parkowanie

Parkowanie to pozostawienie pojazdu na dłuższy postój, kiedy kierowca oddala się od niego i traci z nim bezpośredni kontakt. Nie jest parkowaniem zatrzymanie się nawet na kilka minut, jeżeli kierowca nie opuszcza pojazdu i może nim w każdej chwili odjechać, lub jeśli postój jest spowodowany awarią, uniemożliwiającą dalszą jazdę.
Ruszanie w ruchu pozamiejskim wiąże się najczęściej z włączaniem się do ruchu po postoju na poboczu, a znacznie rzadziej wynika z przymusowej sytuacji na drodze, zmuszającej do zatrzymania się bez opuszczania drogi.
Ruszanie w ruchu miejskim wymaga uwagi i staranności. Nie może to być ruszanie „sportowe”, z gwałtownym przyspieszeniem, zwłaszcza przy średnim i dużym natężeniu ruchu, kiedy większość kierowców nie spodziewa się gwałtownych manewrów, bardzo niebezpiecznych na zatłoczonej jezdni.

Ruszanie

Ruszaniem nazywamy wprawienie pojazdu w ruch. W normalnych warunkach czynności te mają na celu płynne przekazanie momentu obrotowego wału korbowego pracującego silnika na napędzaną oś, nieruchomą w początkowym stadium.