Kategorie

Technika jazdy

Współczesne samochody wyposażone są w wiele systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Jednym z nich jest ABS. Aby używać go poprawnie, warto wiedzieć, jak działa.
Częstym zjawiskiem podczas jazdy po drogach piaszczystych, błotnistych lub przysypanych śniegiem jest tzw. zakopanie się samochodu.
Świeżo zasypane drogi są zmorą kierowców. Nie ma problemu, gdy drogę przetrą inne pojazdy lub gdy leżący na jezdni śnieg jest lekki i puszysty. Gorzej, jeżeli trzeba samemu przebijać się przez zasypaną drogę.
„Prędkość bezpieczna” to określenie bardzo nieprecyzyjne. Bez względu na to, z jaką prędkością pojazd się porusza, ruch ten może stwarzać zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu.
Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów.
Zwykle pod pojęciem kolumny pojazdów rozumie się zorganizowaną grupę aut, należących często do jednego właściciela, które poruszają się drogą z jednakową prędkością i dążącą do wspólnego celu.
Nie wszyscy kierowcy pamiętają o tym, że drogi służą także innym użytkownikom. Można na nich spotkać także rowerzystów, maszyny rolnicze, a nawet wozy konne i pieszych.
Wozy konne to prawdziwa zmora polskich dróg. Nocą są najczęściej całkowicie niewidoczne: nie mają widocznego dla innych użytkowników drogi oświetlenia, ale najczęściej także nie są wyposażana nawet w światła odblaskowe.
Bardzo często cofanie wymaga dużej precyzji, np. gdy trzeba wjechać do warsztatu nad kanał rewizyjny, pomiędzy jakieś przedmioty, leżące na drodze itp.
Chyba nie ma podczas eksploatacji samochodu manewru równie trudnego, jak cofanie. Dlatego na kursach, poprzedzających egzamin na prawo jazdy poświęca mu się bardzo dużo czasu.
Czasem nie ma innego wyjścia i trzeba zapakować samochód na drodze o dużym spadku. W takim przypadku samo użycie hamulca postojowego i włączenie najniższego biegu może nie wystarczyć.
Polskie drogi słyną w całej Europie ze swoich dziur, wyrw, nierówności asfaltu, oraz głębokich kolein. To efekt jazdy po nich przeładowanych ciężarówek.
Jazda z przyczepą nie należy do łatwych zadań. Jednak prawdziwe problemy zaczynają się pojawiać, gdy trzeba z takim dodatkowym obciążeniem przejechać przez miasto.
Spośród trudnych warunków, jakie mogą nękać kierowcę na drodze do najmniej dokuczliwych należą opady deszczu.
Jak uniknąć poślizgu? Wielu kierowców nurtuje to pytanie, na które nie zawsze potrafią znaleźć odpowiedź. W poradniku radzimy jak postępować w razie poślizgu.
Proporcjonalnie do wzrastającej liczby samochodów na drogach, zmniejsza się ilość miejsc parkingowych. Dlatego koniecznością staje się maksymalne wykorzystywanie już istniejących miejsc. Jak więc parkować na zatłoczonych parkingach tak, aby nie uszkodzić sobie i innym pojazdów, a przy tym móc wysiąść?
Bywa czasem, na szczęście rzadko, że trzeba ruszyć pod górę, a skorzystanie z pomocy hamulca ręcznego jest niemożliwe. Taka sytuacja ma miejsce w samochodach, w których hamulec postojowy zaciąga się naciskając lewą nogą specjalny pedał, zaś zwalnia przez pociągnięcie za odpowiednie cięgło.
Jedną z najbardziej niemiłych przygód, jakie mogą spotkać kierowcę, jest rozbicie przedniej szyby. Przyczyną tego może być uderzenie kamieniem wyrzuconym spod kół innego pojazdu.
Drożejące paliwo zmusza kierowców do oszczędnej jazdy. Nie chodzi jednak o to, aby jeździć rzadziej lub kupować gorsze jakościowo paliwo. Paliwo możesz oszczędzić umiejętnie używając pedału gazu, skrzyni biegów i hamulców. Jak to zrobić?
Przepisy kodeksu drogowego są w sprawie holowania pojazdów bardzo rygorystyczne: holować można jedynie wówczas, gdy pojazd nie jest w stanie poruszać się samodzielnie.
Aby osiągnąć najwyższy stopień wtajemniczenia w dziedzinie cofania z przyczepą należy opanować manewr najtrudniejszy: wjazd tyłem do bramy lub pomiędzy zaparkowane inne samochody.
Cofanie z przyczepą po łuku nie jest łatwym manewrem. Podpowiadamy jak krok po kroku nauczyć się wykonywania tego manewru i jak bezpiecznie cofać po łuku z przyczepą.
Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało.
Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. Aby wiedzieć, co ma wpływ na tor jazdy przyczepy, trzeba poznać pewną bardzo ważną tajemnicę.
Cofanie z przyczepą jest jednym z najtrudniejszych manewrów. Trzeba tylko się tego nauczyć, poznając przy tym kilka tajemnic, a cofanie z przyczepą będzie tak proste jak jazda do tyłu samochodem bez przyczepy.
Gdy dojdzie do awarii samochodu, która spowoduje jego unieruchomienie jesteśmy zmuszeni do przetransportowania pojazdu do mechanika.
Wiatr wiejący z naprzeciwka bardzo skutecznie przeszkadza w rozwinięciu zaplanowanej prędkości, a na dodatek powoduje wyraźne zwiększenie się zużycia paliwa, w skrajnym wypadku nawet o 50%.
Wpadnięcie samochodu do wody np. w wyniku nieostrożnej jazdy jest na szczęście bardzo rzadkim przypadkiem. Warto jednak wiedzieć, jak się zachować w takich okolicznościach, aby ocalić życie.
Awaria prędkościomierza wcale nie oznacza braku możliwości dokładnej oceny prędkości przez kierowcę. Jest kilka sposobów, aby poznać aktualną prędkość oraz nie dostać mandatu za jej przekroczenie.
Brak kultury u prowadzących pojazdy jest jedną z powszechniejszych przyczyn wypadków i kolizji na drogach. Kultura i wyrozumiałość dla innych użytkowników dróg może znacząco zmniejszyć ich liczbę.
Wielu właścicieli zwierząt przed każdym wyruszeniem w podróż zastanawia się, jak bezpiecznie i zgodnie z przepisami przetransportować swojego pupila.
Ruszanie pod górę z przyczepą to wyjątkowo trudna, ale i przydatna umiejętność. Najważniejsze jest zminimalizowanie ciężaru auta i przyczepy. Podczas ruszania pod górę z przyczepą przyda się także pomoc drugiej osoby.
Długie, wielokilometrowe podjazdy i zjazdy na górskich drogach to prawdziwa zmora kierowcy. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę podczas jazdy w górach.
Z uwagi na często zmieniającą się aurę oraz na to, że droga wiodąca przez góry nigdy nie prowadzi na jednym poziomie, kierowcę podczas jazdy czekają dziesiątki różnych niespodzianek, najczęściej niemiłych.
Jazda zimą po górskich drogach jest bardzo trudna i ryzykowna. Trzeba liczyć się z oblodzonymi jezdniami, zachmurzeniami i zamgleniami, ograniczoną widocznością i zaspami śnieżnymi. Podpowiadamy jak należy przygotować się do jazdy w górach w warunkach zimowych.
Wjeżdżając na mało ruchliwe, zwykle nieutwardzone leśne drogi kierowcy często wyłączają myślenie. Tymczasem nawet w środku lasu należy być ostrożnym. Tu też są piesi… ale nieco inni. Podpowiadamy jak poruszać się autem w terenie leśnym.
Co robić, gdy drogę pokrywa gładki lód lub cienka warstwa gliniastego błota albo, co gorsza, lód poryty warstwą świeżego, sypkiego śniegu.
Padający śnieg, zwłaszcza intensywnie, należy obok mgły, do najmniej pożądanych przez kierowców zjawisk meteorologicznych.
Aby dojechać do celu, trzeba zadbać o bezpieczeństwo. Nie tylko sama technika jazdy jest ważna, ale też umiejętność przewidywania czyhających niebezpieczeństw.
Nocna jazda we mgle to przerażające doświadczenie. Poniższe wskazówki pomogą przewidzieć i zapobiec większości niebezpieczeństw, jakie jej towarzyszą.
Mgła, a zwłaszcza mgła połączona z deszczem to jedno z najbardziej nieprzyjemnych zjawisk, jakie mogą spotkać kierowców. Jazda podczas mgły jest jak jazda z zawiązanymi oczami.
Wieś rządzi się swoimi prawami. Nie zawsze są one zgodne z obowiązującymi przepisami. Najbardziej widać to na styku wiejskiej obyczajowości z ruchem samochodów na przebiegającej przez wieś drodze.
Umiejętność jazdy i hamowania na śliskiej nawierzchni to najwyższy stopień wtajemniczenia w zawodzie kierowcy. Wiele wypadków na drogach jest wynikiem jej nie opanowania.
Kierunkowskazy w samochodzie są jednym z najważniejszych urządzeń sygnalizacyjnych, a ich wpływ na bezpieczeństwo jest niemal tak istotny, jak sprawnie działających reflektorów i świateł „stop”.
Większość z nas nad morze jeździ po to, by leżeć na plaży i raczyć się świeżymi rybkami w okolicznych smażalniach. Tymczasem zwykle miasteczka nadmorskie mają do zaoferowania turystom wiele więcej niż tylko piasek i wodę. Jednym z takich pełnych atrakcji miast jest Świnoujście.
Sprawę pierwszeństwa przejazdu regulują obowiązujące przepisy. Mimo to często dochodzi do kolizji i wypadków, a potem do ostrych dyskusji, kto w danej sytuacji miał pierwszeństwo, a kto je wymusił.
Manewrowi mijania towarzyszy bardzo ograniczona widoczność, pogorszona jeszcze przez efekt oślepiania światłami nadjeżdżającego z naprzeciwka pojazdu.
Mijanie się pojazdów jest manewrem prawie tak niebezpiecznym, jak wyprzedzanie, a w niektórych warunkach nawet bardziej. Błąd może doprowadzić do czołowego zderzenia przy ogromnej prędkości.
Złość, zdenerwowanie, rozkojarzenie są za kierownicą nie mniej groźne, niż spożycie alkoholu czy zażycie narkotyków. W Polsce niestety mało kto zwraca uwagę na stan emocji kierowcy.
Czy postoje podczas jazdy są konieczne? Zmęczenie, potrzeby fizjologiczne, konieczność spożycia posiłku lub zakupu paliwa to okoliczności, zmuszające do przerwania jazdy na kilka do kilkunastu minut.