Kategorie

Prawo transportowe

1 stycznia 2020 roku w życie weszła nowelizacja ustawy transportowej. Jej cel? Chodziło o wyrównanie wymogów stawianych firmom realizującym przewozy osób. Jakie dokładnie niesie ze sobą zmiany w stosunku do takich platform jak Uber?
Minister Środowiska w drodze rozporządzenia określił nowe wymagania dla transportu odpadów. W wyniku wprowadzonych zmian wymagany będzie m.in. dokument potwierdzający rodzaj transportowanych odpadów, natomiast pojazdy przewożące odpady będą musiały być szczegółowo oznakowane. Rozporządzenie wejdzie w życie 24 stycznia 2018 r.
Dokument „Modelowe Warunki Spedycyjne FIATA*” („MWS FIATA”) może być zastosowany w relacjach pomiędzy spedytorem a zleceniodawcą. Decydując się na wprowadzenie MWS do umowy spedycji, strony decydują się na wprowadzenie kilku zasad dotyczących odpowiedzialności z tytułu wykonania umowy spedycji.
Dokumentowanie usług transportowych poprzez wystawienie jednej zbiorczej faktury VAT ostatniego dnia danego miesiąca, jest nieprawidłowy.Tak twierdzą organy podatkowe.
Umowy jakie zawierają ze sobą spedytorzy i przewoźnicy regulują przedmiot, zakres oraz ogólne warunki współpracy pomiędzy nimi. W praktyce mamy do czynienia z dwoma rodzajami umów.
Transport drogowy w ostatnich latach coraz bardziej narażony jest na kradzieże i wyłudzenia ładunków. Brak kierowców, zwiększony popyt na przewozy drogowe powoduje „uaktywnienie się” działalności oszustów. Obecnie największym problemem firm spedycyjnych są wyłudzenia towarów na fałszywe licencje drogowe oraz kradzieże na tzw. „fałszywego przewoźnika”.
Spedytor na podstawie umowy spedycyjnej zobowiązuje się na wysłanie lub odbiór przesyłki albo dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Warto zapoznać się ze statusem prawnym spedytora w transporcie lotniczym, by uniknąć nieporozumień związanych, chociażby z odpowiedzialnością za uszkodzoną przesyłkę.
Gestia transportowa stanowi ważny element umów kupna - sprzedaży. Określa ona prawa i obowiązki związane z organizacją transportu towaru oraz z kosztami wynikającymi z przewozu.
Po 4 grudnia każdy przewoźnik będzie musiał uzyskać licencję krajową, która będzie uprawniała do wykonywania zawodu przewoźnika, a więc i uzyskania licencji wspólnotowej.
O liście przewozowym w usłudze kurierskiej napisano wiele obszernych opracowań. Zaskoczyć może jednak pogląd autora, który stwierdza iż umiejętność prawidłowego przygotowania listu przewozowego przez nadawcę jest kwintesencją i podsumowaniem jego całej wiedzy na temat zamawianej usługi. Warto dołożyć starań, aby wiedza ta była jak najbardziej rozległa. W bieżącym artykule na przykładzie lotniczego listu przewozowego AWB (Air Waybill) zostanie przedstawiona instrukcja wypełniania tego typu dokumentu z punktu widzenia klienta firmy kurierskiej nadającego międzynarodową przesyłkę w trybie lotniczym.
Pomimo regularnego stosowania formuł Incoterms®2010 w umowach sprzedaży towarów, nadal istnieje potrzeba wyjaśnienia pojęć handlowych i logistycznych. Znajomość reguł takich jak, chociażby CIF i CPT znacznie ułatwi poruszanie się w normach prawnych związanych z transportem.
W dniu 19 października 2011 zorganizowaliśmy konferencję dla przewoźników: "Co czeka Twoją firmę transportową po 4 grudnia 2011 r." Teraz udostępniamy treść prezentacji naszych prelegentów.
Jakie treści zawarte w umowie decydują o tym, czy mamy do czynienia z umową przewozu, czy spedycji? Co musi zawierać dobrze przygotowana umowa? Jakie są konsekwencje zaniedbań? - o tym w artykule Pawła Budrewicza.
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o transporcie drogowym. Zmienione przepisy mają wpłynąć na zwiększenie konkurencyjności firm transportowych oraz ograniczać nieuczciwą konkurencję.
Prezydent podpisał nowelizację prawa o ruchu drogowym dotyczącą m.in. przewozów tzw. ładunków nienormatywnych, czyli np. wyjątkowo ciężkich.
Posłowie przyjęli w piątek wszystkie za wyjątkiem jednej z ponad trzydziestu poprawek Senatu do nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Poprawki miały charakterdoprecyzowujący.
W dniu 27 września 2011 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie certyfikatów potwierdzających spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu.
W 2011 roku obowiązują nowe przepisy regulujące kompetencje Inspekcji Transportu Drogowego. Teraz inspektorzy mogą karać za naruszenie przepisów ruchu drogowego i sprawdzać stan trzeźwości kierowcy.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego przejmie dotychczasowe kompetencje ministra infrastruktury w zakresie międzynarodowego transportu drogowego - poinformował wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz. Przewoźnicy mają nie odczuć zmian.