Kategorie

Poślizg

Jazda pod górkę zimą - szczególnie w trudnych warunkach drogowych - może wymagać od kierowcy umiejętności. O czym pamiętać? Opowiemy o tym.
Drogi zimą mogą oznaczać błoto pośniegowe, marznące opady deszczu czy śnieg, pod którym ukrywają się dziury w jezdni. Jak bezpiecznie jeździć zimą?
Napęd 4x4 zimą sprawdza się najlepiej? AWD poprawia trakcję i bezpieczeństwo. Słowo poprawia nie sprawdza się jednak zawsze!
Jak jeździć zimą z tylnym napędem? Po opanowaniu kilku podstawowych zasad kierowca nie powinien mieć problemu podczas prowadzenia auta RWD.
Łańcuchy na koła sprawiają, że samochód może jechać nawet w ekstremalnych warunkach zimowych. Kiedy można z nich korzystać i jak z ich używać?
Jednym z trudniejszych warunków drogowych jest gołoledź. Jako że osadza się ona na asfalcie, usypia czujność kierowcy. Nawierzchnia natomiast jest ekstremalnie śliska. Jak powinna wyglądać jazda w czasie gołoledzi?
Nadsterowność i podsterowność to zjawiska, z którymi każdy kierowca się spotyka. Zwłaszcza jeżdżąc samochodem w okresie zimowym. Co zrobić, gdy wpadniemy w nad lub podsterowność?
Jakie błędy najczęściej popełniają kierowcy podczas poślizgu? Jak się zachować, gdy wpadniemy w akwaplaning?
Jazda samochodem po śniegu diametralnie różni się od tej po suchym asfalcie. Auto zaczyna przejawiać tendencję do poślizgów a droga hamowania ulega wydłużeniu. Zobacz na warto zwrócić uwagę w czasie jazdy zimą.
Kierowcy poruszający się samochodami jesienią powinni być wyczuleni na możliwość wystąpienia poślizgu na drodze. Pułapką dla prowadzących są przymrozki, ostre słońce i zalegające na drodze mokre liście.
Przedstawiamy kolejne trzy techniki wprowadzania samochodu w kontrolowany poślizg.
Jazda w poślizgu samochodem, o ile jest on przez nas kontrolowany, jest źródłem sporej frajdy i satysfakcji. Podpowiadamy najbardziej znane techniki wprowadzania auta kontrolowany poślizg.
Piąta generacja napędu Haldex rozdziela napęd pomiędzy przednią a tylną osią. W porównaniu do Haldexa 4, w którym na tylną oś mogło trafić do 85% momentu obrotowego, w najnowszej wersji na tylne koła może trafić aż 100% momentu obr.
Aquaplaning, inaczej zjawisko akwaplanacji jest często spotykane w okresie późnej zimy i wczesnej wiosny, a także jesienią. Występuje zazwyczaj podczas opadów deszczu lub, gdy poruszamy się po mokrej nawierzchni.

Jazda zimą

Jeżdżenie samochodem zimą wymaga od kierowcy szczególnych umiejętności. Nawet najlepsze opony zimowe nie są w stanie naprawić błędów w technice jazdy. Porady odnoszące się do zimowej techniki jazdy samochodem zgromadziliśmy w jednym z działów serwisu Technika jazdy.

Drifting

Podsterowność to charakterystyka jezdna samochodu. wynikająca z faktu, że tylna oś (lub osie) pojazdu ma lepszą przyczepność do nawierzchni po której się porusza. W efekcie zerwanie przyczepności (wejście w poślizg) szybciej nastąpi na przedniej osi niż na tylnej. Auto wpadając w poślizg "wypada" przednią osią na zewnątrz zakrętu.
Nadsterowność to charakterystyka samochodu. wynikająca z faktu, że przednia oś (lub osie) pojazdu ma lepszą przyczepność do nawierzchni po której się porusza. W efekcie zerwanie przyczepności (wejście w poślizg) szybciej nastąpi na tylnej osi niż na przedniej. Auto wpadając w poślizg "wypada" tylną osią na zewnątrz zakrętu.
Poślizg niekontrolowany, czyli wywołany różnymi przyczynami, całkowicie bez woli kierowcy, ma najlepsze warunki do zaistnienia zimą. Nawierzchnie dróg są wówczas bardzo często śliskie, poryte ubitym śniegiem, lodem, błotem pośniegowym lub, w najgorszym przypadku – lodem pokrytym świeżo spadłym sypkim śniegiem.
Poślizg niekontrolowany jest przyczyną licznych wypadków drogowych. Ma miejsce wówczas, kiedy kierowca traci całkowicie kontrolę nad pojazdem i nie jest w stanie przeciwdziałać jego zachowaniu. Jego powodem jest utrata przyczepności wszystkich kół, lub przynajmniej kół przednich.
Poślizg kontrolowany w samochodach z napędem na tylną oś jest ze wszystkich poślizgów najłatwiejszy do zainicjowania, ponieważ do zerwania przyczepności kół wystarczy szybkie zwiększenie prędkości obrotowej silnika.
Poślizg kontrolowany, czyli taki w którym kierowca zachowuje pełną kontrolę nad swoim pojazdem, jest w przypadku samochodów ze stałym napędem na obie osie bardzo trudny do wykonania.
Poślizg kontrolowany w aucie z napędem na przednią oś polega na tym, aby w odpowiednim momencie zerwać przyczepność tylnych kół do drogi, jednocześnie nie zrywając przyczepności kół przednich.
Z poślizgiem kontrolowanym mamy do czynienia wówczas, gdy kierowca dla osiągnięcia konkretnego celu zrywa przyczepność kół do drogi. W niektórych sytuacjach umiejętne wykorzystanie tendencji pojazdu do zrywania przyczepności na śliskiej nawierzchni jest bardzo pożyteczne.

Poślizg

Poślizg to utrata przyczepności jednego lub więcej kół. Podczas jazdy samochodem poślizg następuje wtedy, kiedy pojawi się różnica między faktyczną prędkością koła, a prędkością która powinna wynikać z normalnego toczenia się koła po danej nawierzchni.
Opony deszczowe stają się coraz bardziej „modne”. Kierowcy cenią takie ogumienie głównie za duży margines bezpieczeństwa nawet na kiepskiej jakości nawierzchniach i za wysoki komfort. Opony deszczowe maja jednak i swoje wady – jakie? O czym warto wiedzieć przed zakupem?
Samochód wpada w poślizg, gdy jedna lub więcej opon traci przyczepność z nawierzchnią po której jedzie. Im bardziej śliska nawierzchnia, im gorszy stan techniczny samochodu, im bardziej wyeksploatowane opony, tym szansa na wpadnięcie w niebezpieczny poślizg niekontrolowany jest większa.
Podczas jazdy może wydarzyć się absolutnie wszystko. Może to być „wystrzał” opony w najmniej spodziewanym momencie, awaria hamulców, poślizg na plamie rozlanego oleju, wjechanie w głęboką wyrwę i poważne uszkodzenie zawieszenia... jak wtedy zapanować nad samochodem?
Bezpieczne pokonywanie zakrętów, szczególnie zimą wymaga poznania technik pokonywania zakrętów. Technika ta samochodem z napędem na przód wygląda inaczej niż samochodem z napędem na koła tylne. Warto poćwiczyć wchodzenie w zakręt aby jeździć bezpieczniej.
Dostatecznie wczesne wykrycie śliskości nawierzchni drogi jest niesłychanie ważne z punktu widzenie bezpieczeństwa jazdy, bowiem pozwala na dostosowanie prędkości do sytuacji oraz przygotowanie się na konieczność ewentualnego wyprowadzanie samochodu z poślizgu.

TCS

TCS - Traction Control System - system kontroli trakcji

LSD

LSD – z ang. Limited Slip Differential - to skrót oznaczający mechanizm rożnicowy ze zwiększonym tarciem wewnętrznym.

ESP

ESP – z ang. Electronic Stability Pogram - elektroniczny program stabilizacji toru jazdy.

ASR

ASR jest systemem kontroli trakcji, którego głównym zadaniem jest niedopuszczanie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu w czasie przyspieszania pojazdu.
ASC to system kontroli trakcji, zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania.

ABS

ABS - ang. Anti-lock Breaking System, jest układem stosowanym w samochodach w celu zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania. ABS jest elementem układu hamulcowego.
Jazda zaśnieżoną ulicą, zwłaszcza z wysokimi pryzmami śniegu po jej obu stronach, nie należy do bezpiecznych i wymaga wzmożonej uwagi, skupionej nie tylko na samej jezdni, ale także na jej obrzeżach. W każdej chwili zza pryzmy śniegu może pojawić się pieszy lub inny pojazd, usiłujący włączyć się do ruchu.
Podczas pokonywania zakrętów w zimie niepożądane są gwałtowne manewry. Wejście w zakręt w zimie wymaga szczególnej ostrożności.
Badania pokazują, że na szczególnie odsłoniętych odcinkach dróg, silne wiatry mogą być bezpośrednią przyczyną lub jednym z istotnych czynników w ponad jednej trzeciej wszystkich wypadków drogowych.
Jeżeli jezdnia pokryta jest warstwą wody i widać ślady samochodów, które nią już przejechały, można mieć pewność, że będzie ona tak śliska, jak po zwykłym deszczu, przynajmniej do miejsca, gdzie warstwa pokrywającej ją wody stanie się bardzo cienka.
Ruszanie na śliskiej nawierzchni, zwłaszcza pod górkę, samochodem, w którym nie ma układów wspomagających, takich jak ASR czy choćby blokada mechanizmu różnicowego, jest trudne. Oto kila wskazówek, jak ruszać w zimowych warunkach.
Jazda zimą jest najtrudniejszym ze sprawdzianów umiejętności kierowcy. Mgły, gołoledzie, śnieżyce, nieuprzątnięte drogi to tylko część niebezpieczeństw jakie czyhają na kierowców w zimowych warunkach.
Jesień jest bardzo trudną porą dla kierowców. Czasem przypomina lato, częściej ma w sobie wiele z nadchodzącej zimy. To czas na pozbycie się letnich nawyków.
Przede wszystkim nie wjeżdżajmy w płynącą na całej szerokości jezdni wodę. Nawet niepozornie wyglądający strumień może zepchnąć samochód na pobocze.
Oto druga część opisu technik driftingowych. Druga część dekalogu zasad, które każdy drifter musi poznać.
Wszyscy profesjonalni zawodnicy driftingowych zmagań wiedzą, że nie wystarczy zaciągnąć hamulec ręczny i cieszyć się efektem. Na torze trzeba pokazać prawdziwe umiejętności oraz techniki pozwalające na jak najbardziej efektowny i długi kontrolowany poślizg.
Jesienią podczas jazdy w złych warunkach pogodowych zaburzona zostaje nasza percepcja. Niekorzystnie na koncentrację wpływają również lekarstwa, których dużo zażywamy w związku z częstymi przeziębieniami.
Jesień i początek zimy to niewątpliwie mokry sezon, niebezpieczny dla kierowców. Podpowiadamy, na co zwrócić szczególną uwagę, aby móc czuć się bezpiecznie za kierownicą podczas tego trudnego okresu.
Wielu fachowców powie…w ogóle nie jeździć, bo dziur jest tyle, że nie da się ich ominąć. Są jednak sposoby przejeżdżania przez nie bezpieczne dla naszego samochodu.
Dachowania są charakterystyczne dla pojazdów typu SUV, pickup i aut terenowych z powodu znajdującego się wysoko środka ciężkości.