Kategorie

Opony

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dębica S.A., największa polska firma produkująca opony, ma w planach zainwestowanie nawet 70,4 mln USD w rozwiązania, które pozwolą na dostosowanie swoich opon do przyszłych wymogów technicznych i prawnych.
Przegląd układu hamulcowego i ogumienia to jeden z większych, jakie możemy wykonać samemu. W poradniku tym znajduje się opis krok po kroku jak dokonać kontroli w modelu Honda Civic IV, V i VI generacji.
Podróżowanie na Litwę jest ułatwione ze względu na jej przynależność do strefy Schengen. Warto dowiedzieć się więcej o naszym wschodni sąsiedzie w kwestii przepisów drogowych, ponieważ ta wiedza może posłużyć nam jako materiał do pasjonującej wycieczki objazdowej po tym kraju.
Na targach Challenge Bibendum 2011, które odbyły się w Berlinie zaprezentowanych zostało wiele nowych rozwiązań. Jednym z nich była samoreperująca się opona do zastosowania w samochodach osobowych.
Wzrost sprzedaży w branży motoryzacyjnej pozwolił pobić kolejny rekord produkcji opon Continental. W samym 2011 r. wiodąca fabryka koncernu w Akwizgranie (Niemcy) zamierza dostarczyć 9 milionów nowych opon do samochodów osobowych.
Zużywanie się opon powoli, ale nieustannie zmienia ich właściwości. Większość kierowców ze zużywania się opon zdaje sobie sprawę, ale niewielu wie w jaki sposób wraz z rosnącym przebiegiem zmieni się zachowanie auta.
Jeśli niektórym argument bezpieczeństwa nie wystarcza, warto pamiętać, że za zły stan opon grożą też konsekwencje... finansowe. W razie spotkania z drogówką, oprócz mandatu, za jazdę autem niesprawnym technicznie, stracimy też dowód rejestracyjny. Kiedy możemy mieć problemy przez opony?
Gdzie znaleźć najtańsze opony? Najczęściej okaże się, że najlepsze oferty znajdziemy w sklepach internetowych. Powstaje jednak problem – kupujemy poniekąd „kota w worku”. Płacimy nie widząc opon na oczy... Czy warto podjąć takie ryzyko?
Pisk opon bawi głównie początkujących kierowców, którzy nie są jeszcze świadomi, że przyjdzie im zapłacić za fantazję. Z wiekiem i zdobytym doświadczeniem zaczyna się oszczędzać... również opony. Warto jednak pamiętać, że pisk opon nie zawsze wynika z nierozsądnego posługiwania się pedałem gazu.
Większość nowych aut już klasy średniej wyższej ma w wyposażeniu seryjnym system monitorujący ciśnienie powietrza w oponach. Takie systemy nie tyle mierzą ciśnienie, co ostrzegają gdy jest ono zbyt niskie, minimalizując ryzyko jazdy na „kapciu”. Czy taki system można zamontować w starszym aucie? Ile to kosztuje i czy opłaca się w niego inwestować?
Dzięki prostym i tanim zabiegom możemy przedłużyć okres eksploatacji opon samochodowych. Właściwe użytkowanie, serwis i konserwacja mogą przynieść konkretne oszczędności.
Stare przysłowie mówi, że gdy coś jest do wszystkiego to... nie sprawdza się do końca w żadnych warunkach. Czy tak samo jest z uniwersalnymi oponami całorocznymi? Czy jedne opony poradzą sobie w skrajnie różnych warunkach, w lecie jak i zimą?
Wielu kierowców zapomina, że samochód ma nie cztery, a pięć kół. Piąte leży w bagażniku lub wisi na tylnej klapie, ewentualnie pod podłogą. Oponę w zapasie - bo o nim mowa – również trzeba zmieniać! Jak często i jakie ogumienie najlepiej nadaje się na koło zapasowe?
Jednym z ciekawszych wynalazków ostatnich lat są opony reklamowane jako „nie do przebicia”. Ich konstrukcja powoduje, że z opony nie będzie schodzić powietrze nawet jeśli w oponie utkwi „ciało obce” o średnicy 1,6 milimetra – tak przynajmniej jest w teorii. A jak wygląda to w praktyce, czy są opony, których nie można przebić?
Opony do najszybszych aut na świecie potrafią kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych za komplet. Takie gumy wymagają bezwzględnej kontroli po przejechaniu każdych 500 kilometrów i zużywają się po pokonaniu dystansu kilkunastu tysięcy kilometrów. W zamian za te wszystkie niedogodności oferują jedno – brak limitu prędkości. Ile auto wyciśnie tyle wytrzymają!
Opony na osi napędowej zużywają się nawet dwukrotnie szybciej niż te, które nie muszą przenosić na asfalt momentu obrotowego. Co zrobić gdy opony z osi napędowej się zużyją, czy można wymienić opony tylko na jednej osi i jak postępować w przypadku aut z napędem 4x4?
O zjawisku aquaplaningu mówimy wtedy, gdy pomiędzy powierzchnią opony a podłożem dojdzie do powstania utrzymującej się warstwy wody. Bieżnik nie może efektywnie odprowadzić nadmiaru wody, w konsekwencji czego następuje utrata przyczepności i kontroli nad pojazdem.
Opona samochodowa jest jak orkiestra. Składa się z dużej liczby "instrumentów" generujących dźwięki podczas jazdy. Każdy rowek, a nawet każda lamelka wpływa na to, co słyszymy podczas toczenia kół. Niestety czasem ta „muzyka” nie jest przyjemna dla ucha. Czy warto wybierać ciche opony? Co trzeba wiedzieć poszukując cichych opon?
Przeglądając ofertę nowych opon - chociażby w internecie - bardzo szybko zostaniemy postawieni przed wyborem jaki bieżnik mają te opony mieć: symetryczny, kierunkowy, a może asymetryczny. Na czym polega faktyczna różnica między tymi bieżnikami?
Już od kilku lat jedną z najpopularniejszych i najchętniej kupowanych grup aut są te wyposażone w napęd na cztery koła. Chodzi oczywiście o SUV-y, które mimo wielkich aspiracji nie można traktować jako pełnokrwiste terenówki. Czy takie samochody zawsze muszą jeździć na droższych oponach przeznaczonych specjalnie do aut 4x4?
Dobierając opony do auta wybieramy konkretny rozmiar, ale może się okazać, że konkretny model dostępny jest z kilkoma indeksami prędkości. Jaki będzie najlepszy? Czy montowanie opon z wyższym indeksem prędkości ma sens?
Jednym z najnowszych i najbardziej promowanych wynalazków na rynku oponiarskim są opony ekologiczne. Na papierze mają same zalety, obniżają spalanie, wytrzymują większe przebiegi i pasują do najpopularniejszych modeli aut. Ale... Czy eko-opony naprawdę działają i dają realne oszczędności?
Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu to jeden z podstawowych parametrów o jakie powinien dbać każdy posiadacz czterech kół. Dlaczego? Bo ma ono wpływ na bezpieczeństwo jazdy, trwałość samych opon, ale i elementów zawieszenia, w końcu na spalanie i ekonomię jazdy.
Wbrew temu co widać na ulicach wielu polskich miast i miasteczek, niektóre wynalazki nigdy nie powinny znaleźć się na publicznych drogach... Zasada ta dotyczy również opon. Jakich opon nie wolno używać w ruchu drogowym i dlaczego? Co grozi za jazdę na oponach torowych czy z kolcami?
Prawo o ruchu drogowym wyraźnie mówi, iż pojazd nie może być wyposażony "w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki – o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm". Czy jednak warto czekać aż opony będą tak zużyte? Co z ich terminem ważności?
Opona została wyważona na stanowisku, a po założeniu do samochodu na kierownicy wyraźnie czuć drgania, jakby auto cały czas jechało po nierównej nawierzchni? To może oznaczać, że opona jest „wyząbkowana”. Na czym polega takie uszkodzenie, czy da się jeszcze coś z takim ogumieniem zrobić?
Szerokość, profil, wielkość felgi na jakiej powinna być zamontowana, nośność, dopuszczalna prędkość maksymalna, ale też data produkcji i informacje o dodatkowych właściwościach – to wszystko zapisane jest na ścianie bocznej opony. Trzeba tylko wiedzieć JAK te dane rozszyfrować.
Proces doważania kół zamontowanych na samochodzie eliminuje błędy, które powstają w wyniku "laboratoryjnego" wyważania koła na wyważarce.
Są nowe, tanie, wyglądają dokładnie tak samo jak te renomowanych firm, co więcej mają nawet podobną nazwę. O czym mowa? O oponach z Chin. Takie ogumienie robi ostatnio furorę, szczególnie w internecie. Jaka jest prawda o chińskich produktach oponiarskich?
Szukając niedrogiego ogumienia prędzej czy później trafimy na ofertę opon bieżnikowanych. Takie gumy sprzedawane są zazwyczaj jako „nowe” i kuszą bardzo korzystną ceną. Czy to dobre rozwiązanie, czy nalewki są bezpieczne? Kiedy można je stosować?
Wielu kierowców decyduje się na opony szersze niż te fabryczne. Takie rozwiązanie ma swoje uzasadnienie, ale niesie też ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Jakie? Na co trzeba uważać zakładając szersze opony niż te zalecane przez fabrykę?
Wybierając opony trzeba pamiętać nie tylko o odpowiednim rozmiarze, czy indeksie prędkości. Opony mają też ograniczoną nośność. To oznacza, że do szczególnie ciężkich aut potrzeba specjalnego ogumienia. Najczęściej zapominają o tym kierowcy vanów.
Wiele samochodów sprowadzanych do Polski szczególnie z krajów Beneluksu i Holandii jeździ na oponach deszczowych. Czasem zdarza się też, że handlarze próbują sprzedawać takie gumy jako zimówki. Niestety to nie to samo, a użyteczność opon deszczowych w Polsce jest delikatnie rzecz ujmując ograniczona.
Opony run on flat (ROF) to takie, które umożliwiają jazdę nawet bez powietrza. Maja one specjalną konstrukcję i wbrew obiegowej opinii nie nadają się do każdego auta. Dlaczego? Jakie mają zalety i wady?
Zimowe opony trzeba zastąpić letnimi wtedy, kiedy średnia dobowa temperatura przekracza 7 stopni. Dlaczego wymiana jest konieczna?
Większość kierowców ma do swojego auta dwa komplety opon – letnie i zimowe. Co zrobić z oponami, ewentualnie całymi kolami, których w danym sezonie nie używamy? W jaki sposób je właściwie przechowywać?
Jedną z najsłabszych stron produkowanych w pierwszej połowie XX wieku pojazdów były ich opony. Nie bez powodu nazywano je „kartoflakami”.
Nie wszystkie felgi w pojazdach zabytkowych są na tyle szczelne, że można na nie założyć opony bezdętkowe. Jeszcze pięćdziesiąt lat temu stosowanie dętek było normą.
Aby układ kierowniczy pracował poprawnie oraz aby do minimum zmniejszyć zużycie opon przednich kół pojazdu, muszą być one wzajemnie ustawione w odpowiedni sposób. Najważniejsze jest ustawienie ich położenia w płaszczyźnie poziomej. Podpowiadamy, jak ustawić zbieżność kół.
Opony to ważny element bezpieczeństwa. Na co zwracać uwagę i jak je użytkować, aby zawsze były w dobrym stanie?
W jaki sposób można zadbać o opony w samochodzie? Jakie wpływ na ich stan ma styl jazdy czy sposób ich przechowywania?
Do Helsinek możemy dostać się promem bezpośrednio z Gdyni bądź przejechać krajami bałtyckimi trasą krajoznawczą. Bez względu na wybór trasy – u celu naszej podróży będziemy musieli poruszać się w ciężkich warunkach atmosferycznych. Podczas podróżowania po fińskich drogach duże zagrożenie stanowią łosie i renifery, które tarasują drogi w rejonach lasów. Nie zawsze ostrzegają przed stosowne znaki.
Opony zimowe doskonale sprawdzają się w niskich temperaturach, gdy pada śnieg, i tylko w takich warunkach należy ich używać. W lecie zimówki będą gorzej hamowały, gorzej poradzą sobie z deszczem. Dlatego dobrze jest wymienić opony już na wiosnę, gdy temperatury przez całą dobę będą już dodatnie.
Opony zimowe należy założyć na auto, gdy temperatura w dzień spadnie poniżej pewnego poziomu. Tak samo działa to w drugą stronę: na wiosnę warto zmienić zimówki na opony letnie.
Większe felgi doskonale prezentują się na każdym aucie. Trzeba jednak pamiętać, że zmieniając rozmiar felgi, zmieniamy jednocześnie wielkość całego koła, a zatem i jego obwód, a to od tego parametru zależy działanie prędkościomierza.
Większe felgi to też przekłamanie wskazań prędkościomierza. Zmiana wielkości koła to również zmiana jego obwodu, od którego zależy prawidłowe działanie wskaźnika prędkości.
Łata na kole ma trwałość nawet 30 tysięcy kilometrów, może więc wytrzymać nawet cały okres "życia" opony. Niestety nie każde uszkodzenie da się załatać.
Uszkodzonej opony nie trzeba od razu wymieniać. Warsztaty wulkanizacyjne są w stanie załatać różnego rodzaju przebicia. Taka „łatka” ma trwałość nawet 30 tysięcy kilometrów, a to oznacza, że jest w stanie przeżyć cały czas eksploatacji opony. Niestety, nie da się załatać każdej dziury.
Są auta, w których nie można stosować łańcuchów śnieżnych. Chodzi przede wszystkim o rozmiar felg, profil opony i wielkość przestrzeni między kołem a nadkolem. Jeśli jest ona za mała, łańcuchów nie założymy. A nawet jeśli się to uda, ich zerwanie może zdewastować drogie części zawieszenia. Jaka jest alternatywa?
Aluminiowe felgi to nie tylko ładny dodatek do auta. Popularne "alusy", zamiast tradycyjnych stalowych felg, dają wymierne korzyści: dzięki lżejszym felgom mniej zużywają się zawieszenie i hamulce, można także zauważyć spadek zużycia paliwa.