Kategorie

Eksploatacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Trwałość paska rozrządu uzależniona jest od wielu czynników. Teoretycznie powinien on wytrzymać przebieg rzędu 100 tysięcy kilometrów. Należy go jednak co pewien czas sprawdzać.
Nawet jeśli całe życie byłeś świetnym kierowcą z wiekiem możesz stracić swoje umiejętności. Naukowcy są zgodni, że po 75. roku życia siadanie za kółkiem staje się ryzykowne.
Lista możliwych awarii spryskiwacza szyby jest bardzo długa. Jedne można usunąć niemal natychmiast i to często w zasadzie bez żadnych narzędzi, inne mogą być trudne w naprawie i kosztowne. Co zrobić jeśli spryskiwacz nie działa?
Jednym z warunków bezpiecznej jazdy jest dobra widoczność. Zwłaszcza zimą nabiera to szczególnego znaczenia. Przyda się więc kilka wskazówek, jak dbać o to, by dobrze widzieć do przodu, do tyłu i na boki.
Wykładzina podłogi i pokrycia siedzeń narażone są na różne uszkodzenia, ale to wcale nie znaczy, że nie można ich uniknąć czy naprawić.
Żeby jeździć taniej wcale nie trzeba inwestować w samochód. Lepiej, a na pewno taniej, poznać podstawowe zasady ekojazdy, czyli bardzo modnego w całej Europie ecodrivingu. Ile można zyskać? Umiejętnie posługując się pedałem gazu można na każde 100 kilometrów zaoszczędzić nawet ponad 10 złotych!
Stosowanie zasad ekojazdy, czyli ecodrivingu, daje bardzo wymierne korzyści szczególnie w silnikach diesla z turbodoładowaniem. W przypadku najnowocześniejszych jednostek napędowych spalanie rzędu 4,5 litra ropy na 100 kilometrów jest osiągalne nawet dla średnio zaawansowanego kierowcy!
Zmieniaj bieg na wyższy tak wcześnie, jak to możliwe i bezpieczne dla silnika – to jedna z głównych zasad ekojazdy. W praktyce oznacza to, że jednostkę napędową należy rozkręcać do 2500 obr./min w przypadku silnika benzynowego lub 2000 obr./min w dieslu. To optymalny moment na zmianę biegu.
Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów są na tyle inteligentne, że same potrafią maksymalnie oszczędzać paliwo. Ale jak jeździć najbardziej ekonomicznie autem wyposażonym w starszą skrzynię automatyczną?
Czy można myć samochód podczas mrozu? Wielu kierowców nie myje samochodu w zimie, bo mogą przymarznąć uszczelki lub zamki. Trzeba jednak pamiętać, że sól którą posypywane są drogi ma negatywny wpływ na podwozie i karoserię auta. Dlatego paradoksalnie w zimie auto powinno się myć częściej niż latem. Radzimy gdzie i jak właściwie umyć auto w czasie mrozu.
W samochodach przystosowanych do ciężkich warunków zimowych, między innymi sprowadzanych ze Skandynawii, często spotykamy funkcję dogrzewania silnika. To bardzo przydatna funkcja, która ułatwia rozruch auta w duży mróz. Dogrzewanie to jednak nie to samo, co ogrzewanie postojowe, w Polsce często nazywane też webasto.
Na zjawisko jednostronnego ściągania auta podczas jazdy wpływ ma zmiana ustawienia koła w stosunku do nawierzchni drogi. Kryją się za tym nieprawidłowości w geometrii koła.
Oto kilka wskazówek na temat bardziej efektywnego korzystania z systemu klimatyzacji.
Co zrobić, jeśli mamy do przewiezienia naprawdę dużą ilość bagażu i nieduży samochód do dyspozycji? Najrozsądniejszym rozwiązaniem dla przewozu dużej ilości bagażu jest wykorzystanie przyczepki bagażowej.
Oddając auto do naprawy zawsze narażeni jesteśmy na różne nieprzyjemne sytuacje w warsztatach. Pierwszy problem to skuteczne diagnozowanie usterek, drugi to fachowość napraw, trzeci - być może najpoważniejszy to... pieniądze. Jak nie dać się wpędzić w koszta?
Zwykłych reflektorów nie można przerobić domowym sposobem na ksenonowe. Reflektory ksenonowe różnią się bowiem nie tylko źródłem światła. Mają inne odbłyśniki lub w ogóle ich nie mają. W przypadków ksenonów niezbędny jest również system czyszczenia i samopoziomowania.
Delikatne obchodzenie się z pedałem gazu - jedna z głównych zasad ecodrivingu - może dawać mizerne efekty, gdy nasze auto jest niesprawne. Żeby jeździć ekonomicznie i ekologocznie trzeba o samochód zadbać. Dawno nie serwisowane hamulce, brudny filtr powietrza, a nawet niedopompowane koła mogą negatywnie wpłynąć na spalanie.
Eco Driving staje się coraz bardziej popularny nie tylko w krajach Europy Zachodniej, ale także w Polsce. Dlaczego? Ekojazda daje wymierne korzyści. Stosując się do szeregu zasad można oszczędzić nawet trzy litry paliwa na 100 kilometrów!
Turbodoładowanie lub doładowanie mechaniczne, za pomocą kompresora łopatkowego, poważnie zwiększa moc silnika. Warto jednak wiedzieć, że montaż sprężarki nie wystarczy do podniesienia mocy auta. Przeróbki potrzebne są w układzie paliwowym, oprogramowaniu silnika, układzie smarowania i chłodzenia.
Silnik z turbodoładowaniem wcale nie musi być bardziej awaryjny niż jednostka bez doładowania. Tajemnica długowieczności silnika turbo tkwi w dobrej i systematycznej jego obsłudze. Warto również pamiętać o znanych od lat słabych punktach jednostek turbo.
Czasy gdy kluczyk był zwykłym kawałkiem metalu minęły bezpowrotnie. W kluczyku zakodowanych jest wiele informacji, które mają utrudnić złodziejowi jego podrobienie. Niestety jeśli taki kluczyk zaginie lub zostanie skradziony, jego odtworzenie nie będzie operacją łatwą, ani tanią.
Wilgoci w aucie nie da się uniknąć, również zimą. Można natomiast z nią skutecznie walczyć. Oto kilka przykładów.
Co powoduje, że auto samowolnie zbacza z wybranego kierunku jazdy? Przyczyny ściągania, bo tak nazywa się to zjawisko, są różne. Niektóre łatwo usunąć samemu. Za innymi kryją się koszty i to niekiedy znaczne. Oto mała ściągawka moto.wieszjak.pl.
We współczesnych autach tworzywa sztuczne są wszechobecne. Plastikowe obudowy skrywają urządzenia do grzania i chłodzenia wnętrza auta, przeróżnego rodzaju filtry, przekaźniki, bezpieczniki.
Żeby do cylindrów trafiało powietrze pozbawione zanieczyszczeń, wymyślono filtr powietrza. Warto o niego dbać, często sprawdzać, wymieniać, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba, ale też zwracać uwagę na wszystkie elementy, na które składa się układ zasysania powietrza.
Prawie każde auto z kierownicą po prawej stronie można przystosować do ruchu lewostronnego. Tak zwana przekładka to operacja skomplikowana, droga a przez to w wielu przypadkach nieopłacalna. Musi być przy tym zrobiona profesjonalnie, bo przegroda czołowa to ważny element konstrukcyjny.
Nowoczesne oleje to w większości smary syntetyczne. Powstają z wyselekcjonowanych estrów i mają konkretne właściwości. Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik – a to nie musi być zaletą.
Gwarancja mechaniczna i perforacyjna nowo kupionego auta nigdy nie jest bezwarunkowa. Książka gwarancyjna nakłada na właściciela wiele obowiązków, których wypełnienie jest warunkiem usunięcia ewentualnych awarii w ramach gwarancji. O czym trzeba pamiętać jeżdżąc autem na gwarancji, żeby jej nie utracić?
„Zamienniki”, czyli części samochodowe, które nie są firmowane logiem producenta auta, wśród mechaników nie cieszę się dobrą opinia. Zamienniki są tańsze od oryginałów, ale ich jakość bardzo różni się w zależności od producenta.
Zaniedbania wymiany płynów eksploatacyjnych, czyli: płynu hamulcowego lub hydraulicznego, płynu do chłodnicy, oleju silnikowego i przekładniowego, czy płynu do wspomagania kierownicy, może być kosztowne i niebezpieczne. Kiedy je wymieniać? Czy zawsze konieczna jest wymiana?
Uszkodzona tylna roleta to dosyć częsta usterka w Stilo. Objaw jest zazwyczaj jeden - roleta nie chowa się w tylną część dachu. W poradniku tym pokażemy jak poradzić sobie z taką usterką.
W poradniku tym pokażemy sposób, w jaki możemy sami zamontować czujnik poziomu płynu spryskiwaczy. Modyfikacja ta nie należy do trudnych, a jeżeli dużo podróżujemy, z biegiem czasu docenimy jej funkcjonalność.
Po kilku latach lampka podświetlenia tablicy rejestracyjnej Fiata Stilo nadaje się do regeneracji. W poradniku tym pokażemy jak naprawić oświetlenie tylnej klapy w Fiacie Stilo.
Zakup używanych części może znacznie obniżyć koszty naprawy auta, jednak w skrajnych przypadkach montowanie używanych części może być niebezpieczne. Wiele części np. z mocno rozbitego samochodu można wykorzystać ponownie.
Aluminiowe felgi to nie tylko ładny dodatek do auta. Popularne "alusy", zamiast tradycyjnych stalowych felg, dają wymierne korzyści: dzięki lżejszym felgom mniej zużywają się zawieszenie i hamulce, można także zauważyć spadek zużycia paliwa.
Potocznie zwane "alufelgami", aluminiowe obręcze są lżejsze od stalowych. Dzięki temu zmniejsza się zużycie zawieszenia i hamulców, auto zacznie też zużywać trochę mniej paliwa.
Podgrzewane lusterka są bardzo są funkcjonalne. Jednak co zrobić, kiedy nie ma ich w standardzie? - można je bez problemu zamontować. W poradniku tym znajdziesz opis, w jaki sposób.
W poradniku tym pokażemy jak skutecznie wyczyścić przepływomierz. W Hyundaiu Accent II jest to kolejna czynność, którą możemy wykonać przy swoim aucie.
Korozja nadkoli jest dosyć popularna w modelu S coupe. Nie ma potrzeby oddawać auta do lakiernika. W poradniku tym pokażemy jak samemu można się z nią uporać.
Zabrudzenie silniczka krokowego znacząco wpływa na pracę silnika. Nie musimy kupować nowego. W poradniku tym pokażemy jak wyczyścić silniczek krokowy.
Samoistna zmiana wysokości świateł może świadczyć o uszkodzonej regulacji. W poradniku tym pokażemy jak się uporać z taką usterką.
Celem tego poradnika jest zaprezentowanie sposobu na wymianę prowadnicy bagnetu oleju w Hyundaiu. Naprawę można swobodnie wykonać we własnym zakresie.
Zmieniając zegary zazwyczaj chcemy zachować oryginalny przebieg, pozostały na starych zegarach. Czytając ten poradnik dowiesz się, jak wykonać taką operację w swoim Uno.
Demontaż konsoli środkowej wykonujemy z różnych przyczyn. Czasami jest to chęć naprawy któregoś z elementów, wymagającego wyjęcia konsoli. W poradniku tym pokażemy jak samodzielnie dokonać demontażu konsoli środkowej.
W poradniku tym pokażemy jak zmienić podświetlenie zegarka LCD. Nie jest to trudna czynność, jednak trzeba zwrócić uwagę na kilka elementów.
Fiat Uno nie ma w standardzie uchwytów na siatki podtrzymujące bagaż. W poradniku tym pokażemy jak samodzielnie zamontować ten element w bagażniku swojego Fiata.
Komputer w Uno wyposażony jest w pamięć, w której zapisują się błędy. W poradniku tym pokażemy sposób na skasowanie zapamiętanych błędów komputera.
Zdarza się, że osoby sprzedające auto ze sporym przebiegiem, starają się je nieco odmłodzić. Takie zabiegi dotyczą nie tylko karoserii auta. Bardzo często odświeżane a nawet częściowo wymieniane są elementy wnętrza auta.
Zbyt duże luzy na kierownicy mogą w bardzo poważny sposób utrudniać użytkowanie auta. Ich stan ma także duży wpływ na bezpieczeństwo podróżujących. Sprawdźmy zatem, czy w samochodzie, który chcemy kupić, nie ma miejsca taka sytuacja.
Sprowadzanie używanych aut ze Stanów Zjednoczonych jest od kilku lat wręcz modne. Zjawisko to spowodowane jest dużą różnicą między cenami nowych aut w Polsce i w USA oraz niskim kursem dolara.