Kategorie

Bezpieczeństwo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda krętymi drogami, z licznymi zakrętami, czyli takich, jak większość dróg górskich, wymaga skupienia, wytężonej uwagi, a także pewnych umiejętności.
Jeżeli nie ma żadnych urządzeń do slipowania, trzeba wepchnąć przyczepę do wody dostatecznie daleko, a następnie wciągnąć na nią łódkę i wyciągnąć obciążoną przyczepę z wody
Życie osób, poszkodowanych w wypadku drogowym zależy w dużym stopniu od tego, czy i w jaki sposób zostanie im udzielona pierwsza pomoc. Nie chodzi tu o resuscytację, ponieważ wymaga ona bardzo specjalistycznej wiedzy. Chodzi o zachowanie na miejscu wypadku.
Zmiana koła, zwłaszcza podczas deszczu lub zimą, nie należy do przyjemnych czynności. Często kończy się pobrudzeniem ubrania kierowcy i zanieczyszczeniem bagażnika.
Podczas holowania ciężkiej przyczepy może się zdarzyć, że zaczyna ona wyczyniać przeróżne „harce”, które są bardzo trudne do opanowania. Tor jazdy holowanej przyczepy nie pokrywa się zupełnie z torem jazdy ciągnącego ją samochodu.
Polscy kierowcy w ogromnej większości przypadków zachowują się na skrzyżowaniach skandalicznie. Tylko jeden zmotoryzowany na stu, na widok zapalającego się żółtego światła natychmiast zaczyna hamować. Reszta – gwałtownie przyspiesza.
Duże i ciężkie przyczepy, ciągnięte przez auta osobowe muszą być wyposażone w hamulec najazdowy, wspomagający działanie samochodowego hamulca zasadniczego.
Cofanie przy ograniczonej widoczności do tyłu, np. w samochodach typu van, albo dostawczych, jest rzeczą bardzo trudną. Najlepsze lusterka wsteczne nie zastąpią w takich pojazdach kamery cofania.
Nieraz, aby dojechać do zaplanowanego celu, trzeba opuścić asfaltową lub betonową szosę i zjechać na drogę gruntową. Takie drogi, odpowiednie dla pojazdów konnych, nie są przyjazne samochodom.
W większości krajów o rozwiniętej motoryzacji policjanci, strażacy, medycy i ratownicy, biorący udział w akcji ratowniczej, dysponują łatwą możliwością skontaktowania się z rodziną ofiary wypadku. Możliwość ta to system ICE. Czym jest ICE i jak go stosować?
Nie wszyscy kierowcy dbają o własną wygodę za kierownicą. A nie jest to wcale trudne. Po prostu trzeba dopasować do siebie miejsce, w którym każdego dnia spędza się ponad godzinę. Pozycja za kierownicą jest jednym z istotnych elementów bezpiecznej jazdy.
Złodzieje mają wypracowane i opanowane do perfekcji różne techniki okradania podróżujących kierowców. Oto opis kilku sytuacji, które są najczęściej przez nich wykorzystywane.
Prędkość ekonomiczna – w teorii - to taka, przy której samochód zużywa najmniej paliwa na każde 100 km. Nie jest to do końca prawda. Na koszt podróży ma także wpływ wiele innych czynników, wśród których wartość zużytego paliwa nie jest najważniejsza.
Sporo osób zabiera ze sobą w samochodową podróż ulubione zwierzątko. Jedne znoszą jazdę samochodem całkiem dobrze, inne są zdenerwowane, przerażone.
Ulewny deszcz jest sporym utrudnieniem. Nie zawsze wycieraczki nadążają z usuwaniem wody z szyby. Często na jezdni powstają kałuże, po wjechaniu w które można zalać silnik.
Zawracanie na wąskich ulicach może być kłopotliwe. Manewr ten należy wykonać tak, aby w żaden sposób nie zagroził on innym użytkownikom drogi.
Zawracanie, czyli zmiana kierunku jazdy o 180 stopni, nie jest manewrem prostym i bezpiecznym. Można go wykonywać jedynie tam gdzie nie jest to zakazane.
Sam skręt w lewo w ruchu miejskim to nie łatwy manewr. Gdy na skrzyżowaniu pojawią się także tramwaje, a sygnalizacja nie zarządza ruchem skręcających w lewo lub w prawo, skręt w lewo może być trudny.
Jazda autem w zimie, wymaga znacznie większego skupienia niż jazda latem. W poradniku tym podpowiemy jak bezpiecznie jeździć w okresie zimowym, by w tych trudnych warunkach bezpiecznie dotrzeć do celu.
Bezpieczeństwo na drodze jest najważniejsze, a zwiększamy je w miarę poprawy naszych umiejętności jako kierowców. Oto kilka porad, jak stać się lepszym kierowcą a co za tym idzie, zapewnić sobie i innym maksimum bezpieczeństwa.
Szczelnie zamknięty samochód, pozostawiony podczas upałów na nasłonecznionym miejscu nagrzewa się bardzo szybko, a temperatura w jego wnętrzu zbliża się do temperatury wrzącej wody.
Współczesne samochody wyposażone są w wiele systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Jednym z nich jest ABS. Aby używać go poprawnie, warto wiedzieć, jak działa.
Świeżo zasypane drogi są zmorą kierowców. Nie ma problemu, gdy drogę przetrą inne pojazdy lub gdy leżący na jezdni śnieg jest lekki i puszysty. Gorzej, jeżeli trzeba samemu przebijać się przez zasypaną drogę.
„Prędkość bezpieczna” to określenie bardzo nieprecyzyjne. Bez względu na to, z jaką prędkością pojazd się porusza, ruch ten może stwarzać zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu.
Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów.
Zwykle pod pojęciem kolumny pojazdów rozumie się zorganizowaną grupę aut, należących często do jednego właściciela, które poruszają się drogą z jednakową prędkością i dążącą do wspólnego celu.
Nie wszyscy kierowcy pamiętają o tym, że drogi służą także innym użytkownikom. Można na nich spotkać także rowerzystów, maszyny rolnicze, a nawet wozy konne i pieszych.
Kolizja to stres i wielkie nerwy. A kluczem do poprawnego zachowania w takiej sytuacji spokój. Oto kilka porad, jak opanować stres po stłuczce.
Wozy konne to prawdziwa zmora polskich dróg. Nocą są najczęściej całkowicie niewidoczne: nie mają widocznego dla innych użytkowników drogi oświetlenia, ale najczęściej także nie są wyposażana nawet w światła odblaskowe.
Podczas eksploatacja auta prędzej czy później będziemy zmuszeni podnieść auto lewarkiem lub podnośnikiem. Wystarczy, że złapiemy przysłowiową gumę. Aby bezpiecznie podnieść samochód, należy przestrzegać kilku podstawowych reguł.
Bardzo często cofanie wymaga dużej precyzji, np. gdy trzeba wjechać do warsztatu nad kanał rewizyjny, pomiędzy jakieś przedmioty, leżące na drodze itp.
Chyba nie ma podczas eksploatacji samochodu manewru równie trudnego, jak cofanie. Dlatego na kursach, poprzedzających egzamin na prawo jazdy poświęca mu się bardzo dużo czasu.
Czasem nie ma innego wyjścia i trzeba zapakować samochód na drodze o dużym spadku. W takim przypadku samo użycie hamulca postojowego i włączenie najniższego biegu może nie wystarczyć.
Polskie drogi słyną w całej Europie ze swoich dziur, wyrw, nierówności asfaltu, oraz głębokich kolein. To efekt jazdy po nich przeładowanych ciężarówek.
Jazda z przyczepą nie należy do łatwych zadań. Jednak prawdziwe problemy zaczynają się pojawiać, gdy trzeba z takim dodatkowym obciążeniem przejechać przez miasto.
Spośród trudnych warunków, jakie mogą nękać kierowcę na drodze do najmniej dokuczliwych należą opady deszczu.
Jak uniknąć poślizgu? Wielu kierowców nurtuje to pytanie, na które nie zawsze potrafią znaleźć odpowiedź. W poradniku radzimy jak postępować w razie poślizgu.
Złodzieje czyhający na pozostawione na przednim fotelu torebki, torby, kurtki, portfele, telefony komórkowe i inne drogocenne rzeczy są prawdziwą plagą. Można jednak się przed nimi zabezpieczyć.
Proporcjonalnie do wzrastającej liczby samochodów na drogach, zmniejsza się ilość miejsc parkingowych. Dlatego koniecznością staje się maksymalne wykorzystywanie już istniejących miejsc. Jak więc parkować na zatłoczonych parkingach tak, aby nie uszkodzić sobie i innym pojazdów, a przy tym móc wysiąść?
Chyba nie ma kierowcy, który bez wysiłku odkręcał śruby mocujące koło samochodowe. Zawsze są z tym mniejsze lub większe problemy, a ich przyczyną jest nieumiejętne dokręcanie kół.
Bywa czasem, na szczęście rzadko, że trzeba ruszyć pod górę, a skorzystanie z pomocy hamulca ręcznego jest niemożliwe. Taka sytuacja ma miejsce w samochodach, w których hamulec postojowy zaciąga się naciskając lewą nogą specjalny pedał, zaś zwalnia przez pociągnięcie za odpowiednie cięgło.
Holowanie, zwłaszcza na holu miękkim, nie należy do zadań łatwych i bezpiecznych. Kierowca pojazdu holującego musi równocześnie dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i osób w holowanym samochodzie.
Przepisy kodeksu drogowego są w sprawie holowania pojazdów bardzo rygorystyczne: holować można jedynie wówczas, gdy pojazd nie jest w stanie poruszać się samodzielnie.
Aby osiągnąć najwyższy stopień wtajemniczenia w dziedzinie cofania z przyczepą należy opanować manewr najtrudniejszy: wjazd tyłem do bramy lub pomiędzy zaparkowane inne samochody.
Cofanie z przyczepą po łuku nie jest łatwym manewrem. Podpowiadamy jak krok po kroku nauczyć się wykonywania tego manewru i jak bezpiecznie cofać po łuku z przyczepą.
Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało.
Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. Aby wiedzieć, co ma wpływ na tor jazdy przyczepy, trzeba poznać pewną bardzo ważną tajemnicę.
Cofanie z przyczepą jest jednym z najtrudniejszych manewrów. Trzeba tylko się tego nauczyć, poznając przy tym kilka tajemnic, a cofanie z przyczepą będzie tak proste jak jazda do tyłu samochodem bez przyczepy.
Konsekwencje uczestnictwa w wypadku drogowym z ofiarami są zdecydowanie poważniejsze niż w przypadku kolizji.
 Ogromna liczba kierowców nie wie jak należy się prawidłowo zachować, gdy staną się uczestnikami lub świadkami kolizji.