Kategorie

Awaria

Układ wydechowy wykonany w całości ze stali nierdzewnej to wydatek minimum kilku tysięcy złotych. Różnicę słychać i widać już na pierwszy rzut oka. Ale czy wszystkie zalety wydechu z kwasówki są w stanie zrekompensować tak duże wydatki?
Awaria katalizatora prędzej czy później kończy się jego wymianą na nowy. Najtaniej jest zastosować wówczas katalizator uniwersalny, tańszy od fabrycznego nawet o 60 procent. Trzeba jednak pamiętać, że katalizator to nie tłumik - zły dobór może skutkować problemami z elektroniką sterującą i znaczącym wzrostem zanieczyszczenia spalin.
Pęknięty kolektor wydechowy to niestety częsta awaria. Zdarza się szczególnie w autach z mocno wibrującymi silnikami i objawia się niczym nieuzasadnionym wzrostem hałasu pod maską. Irytujące odgłosy wcale nie łatwo wyeliminować.
Głośna praca układu wydechowego, metaliczny brzęk i dziwne stuki na nierównościach nie zawsze oznaczają poważną awarię. Układ wydechowy ma kilka słabych punktów, na szczęście dużą część uszkodzeń można skutecznie i niskim kosztem naprawić.
Usterki silnika można podzielić na dwie kategorie: wynikające z naturalnego zużywania się części i powstające wskutek wad materiałowych albo niewłaściwej eksploatacji. Pierwsze są łatwe do przewidzenia, drugi pojawiają się nagle, w najmniej spodziewanym momencie.
Stare pojazdy, nie wyposażone w komputery, nie miały prawie żadnych możliwości „informowania” kierowcy lub mechanika o zaistniałych usterkach, dlatego wiele z nich można wykryć jedynie przez oględziny i osłuchanie podejrzanych podzespołów. O istnieniu innych informują pomiary, wykonywane zwykle prymitywnymi przyrządami.
Bieżące i poważniejsze naprawy pojazdów zabytkowych najczęściej bywają bardzo kłopotliwe zarówno z braku odpowiednich instrukcji, jak i trudności w zdobyciu części zamiennych.
Przez dziesiątki lat, zanim wymyślono elektroniczne moduły, w samochodach stosowano prymitywne, a przez to bardzo łatwe w obsłudze i naprawie układy zapłonowe.
Pojazdy, które powstały w zamierzchłych czasach, były budowane nie zawsze z odpowiednich materiałów, często w oparciu o archaiczne technologie i przedziwne rozwiązania konstrukcyjne. Dlatego ich obsługa jest zupełnie inna, niż pojazdów obecnie produkowanych.
Denerwującą usterką, występującą w starszych typach samochodów, były niestabilne wskazania prędkościomierzy, zwłaszcza przy małych prędkościach, objawiające się drganiami wskazówki o niewielkiej częstotliwości i często bardzo dużej amplitudzie, dochodzącej do 50% zakresu pomiarowego.
Istnieje prosty i bardzo skuteczny sposób na stwierdzenie wycieków różnych płynów z urządzeń samochodowych i wstępne zlokalizowanie miejsca ich powstawania. Jest nim ustawienie samochodu na rozłożonych na podłodze lub jezdni arkuszach papieru, w ostateczności na starych gazetach.
Układ hamulcowy pojazdu należy, obok kierowniczego, do najbardziej odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Dlatego należy jak najszybciej usuwać zauważone usterki, nawet najdrobniejsze, a także wymieniać w porę klocki lub szczęki hamulcowe oraz sprawdzać przynajmniej raz na rok stan przewodów hamulcowych, zwłaszcza elastycznych.
Raport TUV wykonywany jest na podstawie okresowych badań technicznych pojazdów w niemieckich stacjach diagnostycznych. Z raportu TUV możemy dowiedzieć się, jakim modelom nie przytrafiają się usterki, a także jaki jest średni przebieg konkretnego modelu używanego auta.
Przyczyny słabo działającego ogrzewania w samochodzie mogą być bardzo różne. W systemie ogrzewania mogą się popsuć zarówno elementy elektryczne, jak i mechaniczne. Naprawa niestety będzie kosztowna, głównie dlatego, że poważniejsze awarie wymagają rozmontowania całej deski rozdzielczej.
Rozrusznik, jak każde urządzenie elektromechaniczne, w skrajnie niskiej temperaturze potrafi nas niemile zaskoczyć. Jakie to mogą być awarie i co robić, żeby na mrozie jak najlepiej korzystać z rozrusznika?
Silnik odpala, ale nie trzyma obrotów, krztusi się i gaśnie, gdy zdejmiemy nogę z gazu – znane objawy? To oznacza, że do cylindra trafia zła porcja paliwa, ewentualnie (w silnikach benzynowych) nie ma iskry. Co się mogło zepsuć?
Co powoduje, że auto samowolnie zbacza z wybranego kierunku jazdy? Przyczyny ściągania, bo tak nazywa się to zjawisko, są różne. Niektóre łatwo usunąć samemu. Za innymi kryją się koszty i to niekiedy znaczne. Oto mała ściągawka moto.wieszjak.pl.
Żeby do cylindrów trafiało powietrze pozbawione zanieczyszczeń, wymyślono filtr powietrza. Warto o niego dbać, często sprawdzać, wymieniać, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba, ale też zwracać uwagę na wszystkie elementy, na które składa się układ zasysania powietrza.
Długie trasy to wyjątkowy sprawdzian dla pojazdu. Żeby uchronić się przed awarią w dłuższej trasie warto sprawdzić w jakiej kondycji jest nasze auto. Lista czynności do wykonania przed ruszeniem w trasę nie jest długa a przeprowadzenie rutynowej kontroli może oszczędzić nam nerwów, czasu i pieniędzy.
Nie każdy silnik można zalać najnowszym olejem syntetycznym. W starszych silnikach stosuje się gęstsze oleje, są to oleje mineralne lub półsyntetyczne z tak dobranymi estrami, żeby uszczelniały wycieki i nie powodowały wypłukiwania osadów.
W 2010 roku ADAC odebrał wręcz rekordową liczbę wezwań do awarii samochodów, dokładnie 4 miliony 250 tysięcy 724. Głównie był to wynik niezwykle srogiej zimy, ale i letnich upałów. W poprzednim roku tego typu zdarzeń było o 8,1% mniej niż w 2010 r.
Awaria wtryskiwaczy może poważnie obciążyć budżet każdego kierowcy. W poradniku tym pokażemy, jak uporać się z problemem z wtryskiwaczami w Daewoo Matizie.
Komputer Nissana Micry K11 zapamiętuje kody błędów, które zarejestrował sterownik silnika. Wspomniane kody błędów w Micrze K11 można w łatwy sposób odczytać, bez użycia diagnoskopu.
Jedną z najgorszych usterek samochodu, jakie objawiają się niemal wyłącznie zimą, jest złe działanie ogrzewania kabiny. Składa się na to kilka przyczyn, które najczęściej nie występują razem. W ponizszym poradniku opisujemy, co może być przyczyną usterki ogrzewania w samochodzie.
Nienaładowany lub w znacznym stopniu rozładowany akumulator jest zmorą kierowców. Najdotkliwiej jest to odczuwane zimą, kiedy mrozy znacznie ograniczają jego pojemność i wydajność prądową.
Zimą w naszych samochodach zdarzają się najrozmaitsze usterki. Np. nie działa rozrusznik, który jeszcze wczoraj był w pełni sprawny. Przyczyną awarii rozrusznika może być np. zamarzająca woda.
Na poruszający się samochód działają siły, wynikające z przemieszczania się wokół niego powietrza. Aby zapobiegać ich negatywnym skutkom, w samochodach montowane są różne dodatki. Podpowiadamy, jak działa dolna osłona, tylny dyfuzor i osłony progów.
Przyzwyczajenia i obiegowe opinie mają spory wpływ na to, w jaki sposób korzystamy z pedału hamulca. A prowadzą one albo do wydłużenia drogi hamowania, albo do zwiększonego zużycia układu hamulcowego.
Zdarza się, że w samochodzie zostaną kluczyki, a system automatycznie zamyka drzwi w kilkanaście sekund po ich zamknięciu. Wybicie szyby jest najprostszą opcją, ale są także inne, często tańsze. Najważniejsze to nie wpadać w panikę.
W nowych autach najczęściej spotykanym widokiem po otwarciu  miejsca na koło zapasowe - jest brak koła zapasowego. Producenci oferują tańszą alternatywę - puszkę z awaryjnym uszczelniaczem opon. Jest łatwa w obsłudze i pozwala na szybkie pozbycie się "kapcia".
Coraz częściej, w nowych autach producent zamiast dać koło zapasowe lub dojazdówkę, dodaje puszkę z kołem zapasowym w spray’u. Awaryjny uszczelniacz opon to prosty w obsłudze sposób na „kapcia”.
Na pierwszy rzut oka holowanie samochodu wydaje się być prostą czynnością. Niestety, pozory mylą, więc przed holowaniem pojazdu trzeba zapoznać się z kilkoma zasadami związanymi z bezpieczeństwem i obsługą holowanego pojazdu.
Najważniejsze przy wymianie koła jest ostrożność i dokładność, aby samochód nie spadł nam z podnośnika a felga została dobrze dokręcona do piasty.
Zmiana koła w bolidzie mechanikom w F1 zajmuje to kilka sekund. My nie musimy robić tego tak szybko, najważniejsza jest dokładność i bezpieczeństwo.
Są takie dni, kiedy przedmioty martwe wydają się być złośliwe. Jeśli przypadkowo złamie nam się kluczyk w zamku drzwi z pewnością możemy mówić o pechu. Podpowiadamy, w jaki sposób wyjść z opresji.
Dmuchawa odpowiada za nawiew zimnego bądź ciepłego powietrza do kabiny pasażerskiej. Jej elementem napędzającym jest silnik prądu stałego, często wyposażony w regulację prędkości obrotowej.
Przyczyn może być, co najmniej kilka i choć wielu będzie kusiła samodzielna naprawa usterki, to w większości przypadków polecamy zlecenie tej czynności fachowcom.
Nadzwyczaj cienka platynowa elektroda środkowa zmniejsza zapotrzebowanie na napięcie zapłonowe i zapewnia optymalny zapłon mieszanki paliwowej.
Awarie samochodu zdarzają się nawet wtedy, gdy pojazd jest stosunkowo nowy. Jeśli wybieramy się w daleką podróż, powinniśmy być przygotowani na taką sytuację.
W zbiorniku paliwa niekiedy może zgromadzić się woda, która w większej ilości może zagrażać pracy silnika i powodować korodowanie baku. Może nam się też zdarzyć, że zatankujemy niewłaściwe paliwo, dlatego podpowiadamy, jak opróżnić zbiornik.
Gdy nasz silnik zaczyna wydawać dźwięki, których nie słyszeliśmy wcześniej, może to oznaczać początek poważnej usterki. Podpowiadamy, jak wstępnie zdiagnozować uszkodzenie.
Przebita opona to problem, który może zdarzyć się każdemu i wszędzie. Niestety, jeśli nam się to przytrafi, kontrola nad samochodem jest bardzo trudna. Podpowiadamy, jak bezpiecznie zjechać z drogi i zatrzymać się z uszkodzoną oponą.
Niektórzy twierdzą, że woda w paliwie nie stanowi zagrożenia dla samochodu. Może się ona tam dostać np. wtedy, jeśli tankujemy na mało zaufanej stacji benzynowej. Niestety jest ona zagrożeniem dla auta a my podpowiadamy jakim dokładnie.
Niedawno rozpoczęła się ogólnopolska kampania społeczna na temat ICE. Wiele osób może zastanawiać się, co to w ogóle jest i dlaczego dotyczy samochodów. Wyjaśniamy, czemu warto się tym zainteresować.
Jeśli lekceważymy pierwsze szumy, piski czy nagrzewanie się samochodu, wyeksploatowane łożysko może nagle unieruchomić pojazd, a nawet doprowadzić do wypadku.
Wielu kierowcom zdarza się konieczność odpalenia samochodu w ten sposób. Dzieje się tak głównie na skutek nieoczekiwanego rozładowania akumulatora, kiedy zmagazynowana w nim energia nie wystarcza, aby poruszyć rozrusznikiem. Podpowiadamy, jak to zrobić.
Połączenie akumulatora kablami rozruchowymi wzbudza wątpliwości i narosło wokół tego wiele powtarzanych mitów. Łączyć plus do plusa, czy plus do minusa? A co z tzw. masą?
Trzymanie nogi na sprzęgle, jazda bez odpowiedniego ciśnienia i na rezerwie to najkrótsza droga do awarii naszego samochodu. Technika jazdy ma wpływ na żywotność pojazdu.
Nawet, jeśli w przyszłości wszystkie pojazdy będą wyposażone w ESP, wciąż będzie dochodziło do dachowań. I choć tylko 3% wszystkich kolizji kończy się dachowaniem to w przypadku śmiertelnych wypadków, aż 20% dochodzi na skutek dachowania .
Kobyłki to narzędzie, które przyda się każdemu samochodowemu majsterkowiczowi. Podpowiadamy, jak je wybrać i jak poprawnie z nich korzystać.