REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak na podstawie analizy SWOT stworzyć strategię firmy?

Dzięki koncepcji SWOT menedżerowie firmy mają do wyboru jedną z dwóch procedur
Dzięki koncepcji SWOT menedżerowie firmy mają do wyboru jedną z dwóch procedur

REKLAMA

REKLAMA

O koncepcji SWOT często mówi się: analiza SWOT. W rzeczywistości to więcej niż sama analiza, ponieważ umożliwia także sformułowanie strategii firmy na podstawie wyników przeprowadzonej analizy.

SWOT to akronim słów charakteryzujących cechy zasobów przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia: Strengths – silne strony firmy, Weaknesses – słabe strony firmy, Opportunities – szanse (okazje) rozwojowe w otoczeniu, Threats – zagrożenia występujące w otoczeniu.

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki koncepcji SWOT menedżerowie firmy mają do wyboru jedną z dwóch procedur wzajemnego dopasowania między zasobami (reprezentowanymi przez silne i słabe strony) a otoczeniem firmy (opisanym przez szanse i zagrożenia). Procedury te to: procedura sekwencyjna i procedura iteracyjna (kolejnych kroków).

Procedura sekwencyjna występuje w dwóch wariantach:
1) dopasowanie (poszukiwanie) do istniejących silnych stron firmy odpowiednich dla nich możliwości (szans) w otoczeniu – SW->OT – jest to podejście zasobowe „od silnych stron do możliwości”, które zakłada że w krótkim okresie nie można zmienić silnych stron firmy,
2) dopasowanie zasobów firmy do pojawiających się okazji w otoczeniu – OT->SW – jest to podejście rynkowe, które stanowi że przewidywane w przyszłości szanse w otoczeniu wymagają od firmy posiadania nowych silnych stron, które obecnie nie istnieją w firmie i które trzeba dopiero zdobyć.

Przeczytaj również: Jak komunikuje się lider?

Iteracyjna procedura SWOT oznacza poszukiwanie wzajemnego dopasowania mię¬dzy zasobami a możliwościami w ujęciu dynamicznym. Zakładamy różne możliwości w otoczeniu oraz różne możliwe stany silnych stron. Punktem wyjścia procedury mogą być albo przyszłe możliwości, albo przyszłe silne strony. Następnie dla najbardziej obie¬cujących możliwości określamy potrzebne silne strony, zgodne z możliwościami firmy. W drugim etapie poszukujemy dla tych silnych stron maksymalnie dopasowanych możliwości itd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Zakładam firmę

Można wymienić następujące potencjalne silne strony firmy: wyróżniające firmę umiejętności, odpowiednie zasoby finansowe, konkurencyjne kwalifikacje, dobra opinia u klientów, uznany lider rynku, dobre strategie funkcjonalne, efekty skali, odizolowanie od konkurentów, prawa własności do technologii, przewaga kosztowa, przewaga konkurencyjna, zdolności innowacji produktu, wyróżniające się zarządzanie, duża zdolność produkcyjna, sprawna technologia, duże zasoby finansowe, wysokie umiejętności zarządu, pracowników sfery badawczo-rozwojowej, techników i robotników, marka produktów, renoma firmy, relacje między pracownikami, klientami. Mocnych stron firmy można też szukać według poszczególnych sfer funkcjonalnych zarządzania, czyli w marketingu, zarządzaniu finansami, kadrami, produkcją i logistyką, w zarządzaniu sferą badawczo-rozwojową.

Fragment pochodzi z książki „Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie” Zdzisława Pierścionka (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA