REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Prawne aspekty promocji firmy /Fot. Fotolia
Prawne aspekty promocji firmy /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z popularniejszych bohaterów reklam – przy rosnącym rynku reklamy suplementów diety oraz wyrobów medycznych – są lekarze czy fizjoterapeuci. Podobnym, choć mniej silnym społecznie autorytetem, będzie mama, babcia, przyjaciółka, które przynoszą swoim bliskim niezawodne preparaty na problemy z trawieniem, bóle głowy czy inne dolegliwości. Pewnie niewielu konsumentów zdaje sobie jednak sprawę z tego, że prawdziwy lekarz nie zaryzykuje występu w reklamie, by reklamować maść na ból stawów. Dlaczego?

Reklama zgodna z prawem – zarys

Trudno w krótkim artykule omówić tak szeroki temat, jakim są rozmaite aspekty prawne reklamowania usług i produktów w różnych kanałach komunikacji. W zarysie podam najistotniejsze wytyczne oraz źródła, z których można czerpać wiedzę.

REKLAMA

Bolączką naszej branży jest to, że ciągle brakuje szczegółowych regulacji – w obliczu coraz bardziej dynamicznych zmian w świecie nowych mediów, kiedy powstają ciągle nowe kanały docierania do odbiorcy oraz rozwijają się kolejne metody promowania usług. Mimo wszystko istniejące zapisy ujmują działalność marketingową w pewne ramy prawne, których warto się trzymać:

  • Reklama, niezależnie od formy czy kanału komunikacji, powinna być zgodna z obowiązującym prawem, nie może naruszać godności człowieka ani ogólnie przyjętych obyczajów;
  • Treść oraz forma reklamy nie mogą naruszać zbiorowych interesów konsumentów, jakimi są m.in. prawo do rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji przekazanej w uczciwy, niewprowadzający w błąd sposób;
  • Przekaz reklamowy nie powinien opierać się na wykorzystywaniu lęków, przesądów czy łatwowierności konsumentów.

Poważnym naruszeniem zasad jest np. niepodawanie pełnej informacji o kosztach, uniemożliwianie reklamacji produktu, żądanie transakcji wiązanych, ale również publikowanie materiałów, których reklamowy charakter nie jest czytelny dla konsumenta.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Hasła „poszanowania ogólnie przyjętych dobrych obyczajów” lub „uwzględnienie przyjętych zasad życia społecznego” wydają się dość ogólnikowe, jednak wystarczy przypomnieć sobie kontrowersje wokół reklamy dla marki Tiger. Reklama – zgodna przecież z identyfikacją marki, charakterem dotychczasowych działań oraz oczekiwaniami konsumentów – przyczyniła się do strat finansowych i nadszarpnięcia wizerunku, natomiast agencję prowadzącą kampanię kosztowała utratę dużego klienta…

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby właściwie planować swoją działalność marketingową i uniknąć kar, warto znać następujące akty prawne:

  • Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów – to dokument traktujący o ochronie interesów zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów, oraz określający zasady prowadzenia działalności na rzecz rozwoju firm w warunkach zdrowej konkurencji.
  • Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – zawiera regulacje dotyczące tego, jak zapobiegać nieuczciwej konkurencji, chronić konsumentów i inne podmioty przed skutkami nieuczciwych praktyk. To w tym akcie znajdziemy przepisy dotyczące wprowadzania w błąd konsumenta, korzystania ze znaków towarowych a także katalog czynów nieuczciwej konkurencji.
  • Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym – dokument klasyfikuje nieuczciwe zachowania rynkowe, szczególnie te związane z promocją i nabywaniem produktów. Znajdziemy w nim również systematykę nieuczciwych praktyk.
  • Ustawa o prawach autorskich i prawach pokrewnych – szczególnie istotna z punktu widzenia tworzenia strategii działań marketingowych, włącznie z opracowaniem identyfikacji wizualnej, w której istotne miejsce zajmuje przygotowanie logo, logotypu, wybór haseł reklamowych itd. Istotne są również akty dotyczące prawa własności przemysłowej, w których uregulowane są kwestie korzystania ze znaków towarowych.

Często pojęcia, którymi posługują się akty prawne są na tyle niejednoznaczne, że same ustawy mogą nie wyczerpać wątpliwości przedsiębiorcy chcącego upewnić się, czy jego działania są zgodne z prawem. Warto w takiej sytuacji sprawdzać także dotychczasowe orzecznictwo polskich sądów.

Zobacz: Reklama

Prawne aspekty działań marketingowych w internecie

Jak zasady te przekładają się na praktykę prowadzenia promocji dla swojej firmy w internecie? Wiele zależy od tego, w jakiej branży działamy. Zasadniczo reklamowanie swoich usług czy produktów możemy podporządkować zasadom zawartych w aktach wymienionych powyżej, jednak niektóre branże obowiązują szczególne obostrzenia. Dotyczą one konkretnych rodzajów usług:

  • Usługi medyczne – lekarze zobowiązani są przestrzegać ustawy o działalności leczniczej (zarówno lekarze pracujący w placówkach publicznych, jak i prowadzący indywidualną praktykę). Wynika z niej, że udzielane przez nich informacje o prowadzonej działalności nie mogą mieć charakteru reklamy: reklamą jest informowanie ludzi o świadczeniach i usługach, podkreślanie ich zalet tak, aby ludzie chcieli za nie zapłacić (opinia Zespołu Radców Prawnych Naczelnej Izby Lekarskiej z 6 marca 2013 roku; NRL/ZRP/WI/163/2013); Kodeks Etyki Lekarskiej precyzuje, że lekarz nie może wykorzystywać ani nazwiska, ani wizerunku w celach komercyjnych.
  • Usługi prawnicze – notariusze i adwokaci, a także radcowie prawni, mogą informować o swojej działalności z uwzględnieniem pewnych ograniczeń. Informacje te nie mogą mieć charakteru reklamowego, a w przypadku adwokatów i notariuszy nie mogą mieć w żadnym stopniu charakteru oceniającego. Radcowie prawni mają w tym względzie nieco większe możliwości, jednak promocja zawodów prawniczych ogólnie jest obwarowana licznymi przepisami. Regulują je przede wszystkim – odpowiednio – Zbiór zasad etyki adwokackiej i godności zawodu, Kodeks etyki zawodowej notariusza, Kodeks etyki radcy prawnego.
  • Usługi finansowe – ze względu na szczególny charakter tego sektora, reklama finansowa powinna spełniać wysokie standardy – KNF przygotowała wytyczne, które wskazują, jak powinien być kształtowany przekaz reklamowy instytucji finansowych.

Podsumowanie

Zanim przystąpi się do planowania strategii marketingowej dla swojej firmy warto upewnić się, czy nasze cele, wybrane działania oraz metody i kanały komunikacji z konsumentem nie są sprzeczne z prawem lub nie naruszają regulacji dotyczących uczciwych praktyk. Jest to rzecz, o którą powinna zadbać także zewnętrzna agencja prowadząca działania promujące firmę – w przeciwnym razie można narazić się nie tylko na szkody finansowe, ale przede wszystkim na poważny uszczerbek na wizerunku.

Źródła:

http://www.apella.com.pl/prawne-aspekty-dzialan-marketingowych-185.html

https://www.paih.gov.pl/prawo/prawo_konkurencji/artykuly/ochrona_interesu_przedsiebiorcow

https://www.bankier.pl/wiadomosc/KNF-Zasady-reklamowania-uslug-bankowych-1840680.html

https://nowymarketing.pl/a/8146,prawne-aspekty-content-marketingu

Autor: Aleksandra Kowalska, starszy specjalista ds. e-marketingu

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA