Czego dotyczy zakaz reklamy tytoniu?

REKLAMA
REKLAMA
Czym są wyroby tytoniowe?
REKLAMA
Wyroby tytoniowe to wszelkie wyprodukowane z tytoniu (rośliny tytoniowe uprawne rodzaju Nicotiana) wyroby, takie jak papierosy, cygara, cygaretki, tytoń fajkowy, machorka i inne, zawierające tytoń lub jego składniki, z wyłączeniem produktów leczniczych zawierających nikotynę.
Reklama tytoniu
Z kolei reklama wyrobów tytoniowych to rozpowszechnianie komunikatów, wizerunków marek wyrobów tytoniowych lub symboli z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych firm produkujących wyroby tytoniowe, nieróżniące się od nazw i symboli graficznych wyrobów tytoniowych, służących popularyzowaniu marek wyborów tytoniowych. Za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy firmami zajmującymi się produkcją, dystrybucją i handlem wyrobami tytoniowymi.
Przeczytaj również: Czy rzucenie palenia może ułatwić zakup większego mieszkania?
Czego dotyczy zakaz reklamy tytoniu?
Zakazane jest między innymi nadawanie reklamy wyrobów tytoniowych. Dotyczy to reklamy wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych, produktów imitujących wyroby tytoniowe lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu, w zakresie regulowanym przez ustawę z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm.). Zgodnie z postanowieniami tej ustawy zabroniona jest także reklama i promocja wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych i produktów imitujących wyroby lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu, a w szczególności:
- w telewizji, radiu, kinach, zakładach opieki zdrowotnej, szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych, w prasie dziecięcej i młodzieżowej, na terenie obiektów sportowo-rekreacyjnych oraz w innych miejscach publicznych,
- w prasie innej niż wymieniona w powyżej,
- na plakatach, w tym plakatach wielkoformatowych,
- w środkach usług informatycznych,
- zabronione jest także sponsorowanie przez firmy tytoniowe działalności sportowej, kulturalnej, oświatowej, zdrowotnej i społeczno-politycznej.
Polecamy serwis Samochód w firmie
Warto podkreślić, że wyżej wskazane miejsca i formy reklamy tytoniu mają jedynie charakter przykładowy, zatem innego rodzaju reklamę czy tez promocja tytoniu również uznać za zakazaną.
Nie jest dozwolone urządzanie loterii promocyjnej papierosów (tak też uznał Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyroku z dnia 4 kwietnia 2001 r. (sygn. akt II SA 1016/00).
Jeżeli ktoś reklamuje, promuje lub sponsoruje wyroby tytoniowe wbrew powyższym zakazom podlega grzywnie do 200.000 zł albo karze ograniczenia wolności albo obu tym karom łącznie.
Nowy zakaz
15 listopada 2010 r. wprowadzony został nowy zakaz. Obecnie zabronione jest także eksponowanie w punktach sprzedaży przedmiotów imitujących opakowania wyrobów tytoniowych. Za nieprzestrzeganie tego zakazu również została przewidziana odpowiedzialność karna. Podobnie jak w przypadku innych form zakazanej reklamy tytoniu, jeżeli ktoś eksponuje w punktach sprzedaży przedmioty imitujące opakowania wyrobów tytoniowych wbrew zakazowi podlega grzywnie do 200.000 zł albo karze ograniczenia wolności albo obu tym karom łącznie.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA