REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność nieewidencjonowana

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adwokat Małgorzata Duś
Kancelaria Adwokacka
Działalność nieewidencjonowana
Działalność nieewidencjonowana
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Działalność nieewidencjonowana, czyli jak prowadzić biznes „na próbę” albo jako dodatkowe źródło dochodu. Sprawdź jakie warunki trzeba spełnić, żeby taką działalność prowadzić oraz jakie są jej zalety i wady!

Działalność nieewidencjonowana - co to jest?

Działalność nieewidencjonowana inaczej jest nazywana jako: „nierejestrowana”, „nierejestrowa”, „niskoprzychodowa”, „niskodochodowa” „drobna”, czy też „bagatelna”. Ja będę się posługiwała terminem działalności nieewidencjonowanej.

REKLAMA

Rozwiązanie to jest stosunkowo nowe, ponieważ nie istniało przed 2018 r. i dość skomplikowane od strony teoretycznej, ponieważ działalność ta realizuje cechy właściwe dla działalności gospodarczej, czyli:

  1. jest działalnością zarobkową;
  2. wykonywaną we własnym imieniu;
  3. i prowadzoną w sposób zorganizowany i ciągły.

REKLAMA

Zatem wszystkie wymienione cechy działalności nieewidencjonowanej oznaczają, że de facto można ją uznać za działalność gospodarczą, ale jednak ustawodawca zdecydował, że działalnością gospodarczą nie będzie, a w konsekwencji nie podlega wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. I teraz mamy odpowiedź - dlaczego nie odprowadza się składek ZUS? Bowiem właśnie działalność nieewidencjonowana nie jest wpisywana do ewidencji działalności gospodarczych, a w konsekwencji nie jest to działalność gospodarcza.

Wiemy już czym jest działalność nieewidencjonowana, przejdźmy teraz do odpowiedzi na pytanie: jakie warunki trzeba spełnić, aby działalność nieewidencjonowana nie stanowiła działalności gospodarczej?

  1. warunek przychodowy:

Działalnością nieewidencjonowaną może być wyłącznie działalność, z której przychód należny nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym stanowią właściwe przepisy. W roku 2022 wysokość minimalnego wynagrodzenia to kwota 3.010 zł zatem 50% tej kwoty to 1.505 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, należy pamiętać, że przez przychód należny rozumie się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane.

PRZYKŁAD:

Jan Kowalski sprzedał klientowi w ramach działalności nieewidencjonowanej towar o wartości 200 zł w grudniu 2021 r., pomimo, że klient otrzymał towar w grudniu, to Jan Kowalski i klient umówili się, że zapłata nastąpi dopiero w lutym 2022 r. - w tym przypadku wspomniana kwota 200 zł będzie przychodem należnym przypadającym za grudzień 2021, nie zaś za luty 2022.

  1. warunek podmiotowy:

Działalność nieewidencjonowana może być wyłącznie wykonywana przez osobę fizyczną.

PRZYKŁADY:

  1. Spółka ABC sp. z o.o. uzyskała przychód miesięczny w wysokości 1.500 zł w 2022 r. - czy może prowadzić działalność nieewidencjonowaną? Nie, ponieważ mimo że spełnia warunek przychodowy uzyskując mniej niż 50% minimalnego wynagrodzenia, to jest spółką, czyli nie jest osobą fizyczną.

  2. Jan Kowalski i Adam Nowak prowadzą działalność wykonywaną w ramach umowy spółki cywilnej i uzyskali przychód miesięczny w wysokości 1.500 zł w 2022 r. - czy mogą prowadzić działalność nieewidencjonowaną? Podobnie jak w poprzednim przykładzie - nie, ponieważ pomimo, że wysokość przychodu nie przekracza dozwolonego limitu, to ustawodawca wyłączył możliwość prowadzenia działalności nieewidencjonowanej w ramach spółki cywilnej.

  3. warunek czasowy:

Działalność nieewidencjonowana może być prowadzona przez osobę, która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej, czyli nie była wpisana do CEIDG.

  1. warunek przedmiotowy:

Działalność nieewidencjonowana musi być działalnością zarobkową wykonywaną we własnym imieniu w sposób zorganizowany i ciągły. Dodatkowo za działalność nieewidencjonowaną nie będzie mogła być uznana działalność wymagająca uzyskania koncesji, zezwolenia albo wpisu do rejestru działalności regulowanej.

PRZYKŁAD:

Jan Kowalski prowadzi działalność polegającą na sprzedaży alkoholu uzyskując przychód miesięczny w wysokości 1.500 zł, zatem przesłanka podmiotowa i przychodowa zostały spełnione, ale sprzedaż alkoholu wymaga uzyskania koncesji, dlatego działalność ta nie może być kwalifikowana jako działalność nieewidencjonowana.

  1. warunek formalny:

REKLAMA

Działalność nieewidencjonowana nie może być wpisana do CEIDG. Jeżeli są spełnione wszystkie wymienione warunki, to nie trzeba składać wniosku do CEIDG. Jednak, jest to uprawnienie, a nie obowiązek. Zatem, jeżeli ktoś np. uzyskuje przychód miesięczny w wysokości 1500 zł i wszystkie pozostałe warunki są spełnione to nic nie stoi na przeszkodzie, aby działalność ta była działalnością wykonywaną na podstawie wpisu w CEIDG.

Jednak ta dobrowolność się kończy z momentem, kiedy pułap przychodu odpowiadającego 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia zostanie przekroczony w danym miesiącu. Wówczas działalność ta staje się działalnością gospodarczą, począwszy od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie tej wysokości, a osoba wykonująca tę działalność musi złożyć wniosek o wpis do CEIDG w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie tej wysokości.

Należy pamiętać, że wszystkie wymienione warunki trzeba spełnić łącznie, a zatem jeżeli chociaż jeden nie będzie spełniony - prowadzona działalność nie będzie działalnością nieewidencjonowaną.

Zalety działalności nieewidencjonowanej

Nie trzeba rejestrować firmy, co oznacza, że nie trzeba między innymi:

  1. zgłaszać działalności w Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej,
  2. zgłaszać działalności w urzędzie skarbowym i GUSie
  3. posiadać numeru NIP ani REGON,
  4. płacić składek zusowskich,
  5. oraz zaliczek na podatek dochodowy.

Wady działalności nieewidencjonowanej

  1. Pomimo tego, że działalność nieewidencjonowana nie jest działalnością gospodarczą, a podmiot ją wykonujący przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy - Prawo Przedsiębiorców, to może on być przedsiębiorcą w rozumieniu innych przepisów, np. Kodeksu cywilnego. Oznacza to, że w przypadku np. ewentualnych reklamacji osoba prowadząca działalność nieewidencjonowaną musi przestrzegać praw konsumenta.
  2. W ramach prowadzenia działalności nieewidencjonowanej należy pamiętać o obowiązku wystawiania faktur lub rachunków, na żądanie kupującego. Z racji tego, że osoba prowadząca działalność nieewidencjonowaną nie posiada numeru NIP ani REGON, w ramach danych sprzedawcy wskazuje się imię i nazwisko.
  3. Należy pamiętać również o obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży. Ewidencja ta jest uproszczona, ponieważ ma służyć ustaleniu, czy przedsiębiorca nie przekroczył kryterium przychodowego.
  4. Osoba prowadząca działalność nieewidencjonowaną nie płaci zaliczek na podatek dochodowy, co nie oznacza jednak, że uzyskane przychody nie podlegają opodatkowaniu. Rozliczenie tych przychodów następuje w zeznaniu rocznym według zasad ogólnych.

Masz pytania - skontaktuj się z autorem tego artykułu:

Adwokat Małgorzata Duś
https://adwokatmalgorzatadus.pl/contact

Powyższy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, obejmuje stan prawny na dzień 23 stycznia 2022 r. W żadnym zakresie nie stanowi porady prawnej, ani oferty w rozumieniu przepisów prawa. Autor dokłada wszelkich starań w celu zachowania aktualności oraz rzetelności treści powyższego artykułu, niemniej jednak nie składa żadnych gwarancji, ani nie ponosi odpowiedzialności w tym zakresie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA