REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność nieewidencjonowana

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adwokat Małgorzata Duś
Kancelaria Adwokacka
Działalność nieewidencjonowana
Działalność nieewidencjonowana
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Działalność nieewidencjonowana, czyli jak prowadzić biznes „na próbę” albo jako dodatkowe źródło dochodu. Sprawdź jakie warunki trzeba spełnić, żeby taką działalność prowadzić oraz jakie są jej zalety i wady!

Działalność nieewidencjonowana - co to jest?

Działalność nieewidencjonowana inaczej jest nazywana jako: „nierejestrowana”, „nierejestrowa”, „niskoprzychodowa”, „niskodochodowa” „drobna”, czy też „bagatelna”. Ja będę się posługiwała terminem działalności nieewidencjonowanej.

REKLAMA

REKLAMA

Rozwiązanie to jest stosunkowo nowe, ponieważ nie istniało przed 2018 r. i dość skomplikowane od strony teoretycznej, ponieważ działalność ta realizuje cechy właściwe dla działalności gospodarczej, czyli:

  1. jest działalnością zarobkową;
  2. wykonywaną we własnym imieniu;
  3. i prowadzoną w sposób zorganizowany i ciągły.

Zatem wszystkie wymienione cechy działalności nieewidencjonowanej oznaczają, że de facto można ją uznać za działalność gospodarczą, ale jednak ustawodawca zdecydował, że działalnością gospodarczą nie będzie, a w konsekwencji nie podlega wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. I teraz mamy odpowiedź - dlaczego nie odprowadza się składek ZUS? Bowiem właśnie działalność nieewidencjonowana nie jest wpisywana do ewidencji działalności gospodarczych, a w konsekwencji nie jest to działalność gospodarcza.

Wiemy już czym jest działalność nieewidencjonowana, przejdźmy teraz do odpowiedzi na pytanie: jakie warunki trzeba spełnić, aby działalność nieewidencjonowana nie stanowiła działalności gospodarczej?

REKLAMA

  1. warunek przychodowy:

Działalnością nieewidencjonowaną może być wyłącznie działalność, z której przychód należny nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym stanowią właściwe przepisy. W roku 2022 wysokość minimalnego wynagrodzenia to kwota 3.010 zł zatem 50% tej kwoty to 1.505 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, należy pamiętać, że przez przychód należny rozumie się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane.

PRZYKŁAD:

Jan Kowalski sprzedał klientowi w ramach działalności nieewidencjonowanej towar o wartości 200 zł w grudniu 2021 r., pomimo, że klient otrzymał towar w grudniu, to Jan Kowalski i klient umówili się, że zapłata nastąpi dopiero w lutym 2022 r. - w tym przypadku wspomniana kwota 200 zł będzie przychodem należnym przypadającym za grudzień 2021, nie zaś za luty 2022.

  1. warunek podmiotowy:

Działalność nieewidencjonowana może być wyłącznie wykonywana przez osobę fizyczną.

PRZYKŁADY:

  1. Spółka ABC sp. z o.o. uzyskała przychód miesięczny w wysokości 1.500 zł w 2022 r. - czy może prowadzić działalność nieewidencjonowaną? Nie, ponieważ mimo że spełnia warunek przychodowy uzyskując mniej niż 50% minimalnego wynagrodzenia, to jest spółką, czyli nie jest osobą fizyczną.

  2. Jan Kowalski i Adam Nowak prowadzą działalność wykonywaną w ramach umowy spółki cywilnej i uzyskali przychód miesięczny w wysokości 1.500 zł w 2022 r. - czy mogą prowadzić działalność nieewidencjonowaną? Podobnie jak w poprzednim przykładzie - nie, ponieważ pomimo, że wysokość przychodu nie przekracza dozwolonego limitu, to ustawodawca wyłączył możliwość prowadzenia działalności nieewidencjonowanej w ramach spółki cywilnej.

  3. warunek czasowy:

Działalność nieewidencjonowana może być prowadzona przez osobę, która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej, czyli nie była wpisana do CEIDG.

  1. warunek przedmiotowy:

Działalność nieewidencjonowana musi być działalnością zarobkową wykonywaną we własnym imieniu w sposób zorganizowany i ciągły. Dodatkowo za działalność nieewidencjonowaną nie będzie mogła być uznana działalność wymagająca uzyskania koncesji, zezwolenia albo wpisu do rejestru działalności regulowanej.

PRZYKŁAD:

Jan Kowalski prowadzi działalność polegającą na sprzedaży alkoholu uzyskując przychód miesięczny w wysokości 1.500 zł, zatem przesłanka podmiotowa i przychodowa zostały spełnione, ale sprzedaż alkoholu wymaga uzyskania koncesji, dlatego działalność ta nie może być kwalifikowana jako działalność nieewidencjonowana.

  1. warunek formalny:

Działalność nieewidencjonowana nie może być wpisana do CEIDG. Jeżeli są spełnione wszystkie wymienione warunki, to nie trzeba składać wniosku do CEIDG. Jednak, jest to uprawnienie, a nie obowiązek. Zatem, jeżeli ktoś np. uzyskuje przychód miesięczny w wysokości 1500 zł i wszystkie pozostałe warunki są spełnione to nic nie stoi na przeszkodzie, aby działalność ta była działalnością wykonywaną na podstawie wpisu w CEIDG.

Jednak ta dobrowolność się kończy z momentem, kiedy pułap przychodu odpowiadającego 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia zostanie przekroczony w danym miesiącu. Wówczas działalność ta staje się działalnością gospodarczą, począwszy od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie tej wysokości, a osoba wykonująca tę działalność musi złożyć wniosek o wpis do CEIDG w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie tej wysokości.

Należy pamiętać, że wszystkie wymienione warunki trzeba spełnić łącznie, a zatem jeżeli chociaż jeden nie będzie spełniony - prowadzona działalność nie będzie działalnością nieewidencjonowaną.

Zalety działalności nieewidencjonowanej

Nie trzeba rejestrować firmy, co oznacza, że nie trzeba między innymi:

  1. zgłaszać działalności w Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej,
  2. zgłaszać działalności w urzędzie skarbowym i GUSie
  3. posiadać numeru NIP ani REGON,
  4. płacić składek zusowskich,
  5. oraz zaliczek na podatek dochodowy.

Wady działalności nieewidencjonowanej

  1. Pomimo tego, że działalność nieewidencjonowana nie jest działalnością gospodarczą, a podmiot ją wykonujący przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy - Prawo Przedsiębiorców, to może on być przedsiębiorcą w rozumieniu innych przepisów, np. Kodeksu cywilnego. Oznacza to, że w przypadku np. ewentualnych reklamacji osoba prowadząca działalność nieewidencjonowaną musi przestrzegać praw konsumenta.
  2. W ramach prowadzenia działalności nieewidencjonowanej należy pamiętać o obowiązku wystawiania faktur lub rachunków, na żądanie kupującego. Z racji tego, że osoba prowadząca działalność nieewidencjonowaną nie posiada numeru NIP ani REGON, w ramach danych sprzedawcy wskazuje się imię i nazwisko.
  3. Należy pamiętać również o obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży. Ewidencja ta jest uproszczona, ponieważ ma służyć ustaleniu, czy przedsiębiorca nie przekroczył kryterium przychodowego.
  4. Osoba prowadząca działalność nieewidencjonowaną nie płaci zaliczek na podatek dochodowy, co nie oznacza jednak, że uzyskane przychody nie podlegają opodatkowaniu. Rozliczenie tych przychodów następuje w zeznaniu rocznym według zasad ogólnych.

Masz pytania - skontaktuj się z autorem tego artykułu:

Adwokat Małgorzata Duś
https://adwokatmalgorzatadus.pl/contact

Powyższy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, obejmuje stan prawny na dzień 23 stycznia 2022 r. W żadnym zakresie nie stanowi porady prawnej, ani oferty w rozumieniu przepisów prawa. Autor dokłada wszelkich starań w celu zachowania aktualności oraz rzetelności treści powyższego artykułu, niemniej jednak nie składa żadnych gwarancji, ani nie ponosi odpowiedzialności w tym zakresie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA