REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastrzeżenie karty płatniczej

Aleksandra Pajewska
Zastrzeżenie karty płatniczej możliwe jest pod nr 828 828 828. /Fot. Fotolia
Zastrzeżenie karty płatniczej możliwe jest pod nr 828 828 828. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zastrzeżenie karty płatniczej to procedura stosowana w wyjątkowych przypadkach, takich jak zgubienie, kradzież lub zniszczenie karty. Od stycznia 2014 dostępny jest jeden, wspólny numer służący zastrzeganiu kart płatniczych – 828 828 828.

Zastrzeżenie karty płatniczej to procedura stosowana w przypadku, gdy utracimy dostęp do karty lub umożliwimy go osobie nieuprawnionej. Przykład takiej sytuacji stanowi: zgubienie, kradzież, zniszczenie karty oraz uzyskanie kodu dostępu PIN/ CVV2/ CVC2 przez osobę nieuprawnioną. Rozumiane jest jako zgłoszenie karty do zablokowania. Należy go dokonać niezwłocznie po zauważeniu jednej ze wskazanych wyżej sytuacji. Mamy trzy możliwości dokonania zastrzeżenia: przy pomocy infolinii telefonicznej, poprzez stronę internetową banku lub osobiście w dowolnym oddziale naszego banku. Zastrzeżenie chroni przed użyciem karty przez osobę nieuprawnioną i utratą znajdujących się na rachunku bankowym oszczędności.

REKLAMA

Zastrzeżenie karty płatniczej to zgłoszenie jej do zablokowania.

Dotychczasowe regulacje

Dotychczas każdy bank samodzielnie udostępniał wskazane procedury swoim klientom. Specjalna infolinia, zajmującą się obsługą kart płatniczych była dostępna tylko dla klientów tego konkretnego banku, coraz częściej 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. W przypadku zaistnienia przykrej sytuacji – zgubienia lub zniszczenia karty zmuszeni byliśmy do szukania numeru kontaktowego banku, z którego usług korzystamy. Niejednokrotnie mogło to nastręczać wielu trudności. Sytuacja komplikowała się jeszcze bardziej w przypadku osób korzystających z kilku kart w różnych bankach. Wówczas musiała ona znać kilka numerów telefonów.

Zadaj pytanie na: Forum

Nowe uregulowania

REKLAMA

Od stycznia 2014 roku kartę płatniczą możemy zastrzec dzwoniąc pod jeden, wspólny numer - 828 828 828.  Jest on dostępny całodobowo zarówno w Polsce jak i poza granicami kraju. Do nowego systemu należy 20 banków dysponujących 80% rynku kart płatniczych w Polsce. Wprowadzenie jednolitego systemu zastrzegania kart płatniczych to inicjatywa Związku Banków Polskich (ZBP). Numer dostępny jest z obu typów telefonu (komórkowego oraz stacjonarnego). Dodatkowy kanał umożliwiający dostęp do procedury zastrzegania karty płatniczej stanowi strona internetowa www.zastrzegam.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyjęcie zastrzeżenia wymaga weryfikacji danych osobowych zastrzegającego oraz danych dotyczących karty. Możemy więc zostać poproszeni o okazanie dowodu tożsamości oraz podanie ustalonego wcześniej hasła bezpieczeństwa.

Zobacz: Jak zastrzec dowód osobisty w banku?

Korzyści

Zastrzeżenie karty to procedura bardzo korzystna dla klienta banku. Skutkuje ona przejęciem przez bank pełnej odpowiedzialność za nieuprawnione transakcje dokonane kartą (od kwoty 150 euro). Ważne jest zatem by dokonać jej możliwie najszybciej. Klient banku ponosi ryzyko i odpowiedzialność tylko za transakcje dokonane przez osobę nieuprawnioną od momentu zgubienia czy kradzieży do chwili zastrzeżenia, do kwoty 150 euro. Bank nie bierze na siebie jednak odpowiedzialności za transakcje potwierdzone kodem PIN.  To na właścicielu karty ciąży bowiem obowiązek nieujawniania tego numeru żadnym osobom.

Niedopuszczalne jest umieszczanie samoprzylepnej kartki z kodem PIN bezpośrednio na karcie płatniczej.

Jeśli po jakimś czasie odnajdziemy kartę płatniczą uważaną za zagubioną, nie będziemy już mieli możliwości skorzystania z niej. Nie ma opcji odblokowania zastrzeżonej karty. W tej sytuacji należy złożyć wniosek o wydanie nowej karty. Zgłoszenia takiego można dokonać najczęściej zarówno drogą telefoniczną, internetową jak i osobiście. Starą – nieaktywną - kartę należy zniszczyć bądź zostawić w placówce banku.

Opłaty

Zastrzeżenie karty płatniczej powinno być dokonane bezpłatnie. Opłata za taką usługę widnieje na liście umownych klauzul niedozwolonych prowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK). Klauzula o treści: „W przypadku unieważnienia, zagubienia lub kradzieży karty posiadacz karty zobowiązany jest zapłacić bankowi kwoty należne w związku z jej zastrzeżeniem określone w cenniku usług" została uznana za niezgodną z prawem w wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKIK) z dnia 5 czerwca 2003 roku (sygn. akt XVII Amc 39/02).

Podstawowe zasady użytkowania karty płatniczej

Dla własnego bezpieczeństwa warto pamiętać o podstawowych zasadach użytkowania karty płatniczej.

Po pierwsze nie powinniśmy nosić jej w portfelu, razem z pieniędzmi i innymi dokumentami. W przypadku kradzieży tracimy je wszystkie jednocześnie, a złodziej uzyskuje nieograniczony dostęp do wszystkich naszych danych. Dokonując płatności kartą nie powinniśmy podawać jej sprzedawcy a już na pewno tracić z pola widzenia. Powinniśmy mieć zapewnioną możliwość samodzielnego wprowadzenia karty do odpowiedniego urządzenia (terminala płatniczego). Ważny jest także sposób wprowadzania kodu PIN. Warto upewnić się, czy żadna postronna osoba nie ma do niego dostępu. Wypłat gotówki z bankomatu lub w oddziale banku powinniśmy dokonywać tylko osobiście. Warto także porównać kwoty widniejące na potwierdzeniu dokonania transakcji z tymi zawartymi w historii rachunku. Dokumenty otrzymane z banku w tradycyjnej formie, zawierające np. numer PIN lub numer karty należy przed wyrzuceniem zniszczyć, w sposób uniemożliwiający odczytanie danych.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Dodatkowym zabezpieczeniem może być ustalenie dziennego limitu dokonywanych transakcji. Oznacza to, że w jednym dniu nie moglibyśmy dokonać transakcji, których łączna kwota przekroczyłaby np. 600 zł. W przypadku kradzieży karty mamy gwarancję, że złodziej „nie wyczyści” naszego konta. Będzie mógł wypłacić jednego dnia tylko tyle, na ile opiewa ustalony, dzienny limit.

Podstawa prawna:

  • ustawa z 29 sierpnia 1997 roku - Prawo bankowe,
  • wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKIK) z dnia 5 czerwca 2003 roku (sygn. akt XVII Amc 39/02).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA