Zanim podpiszesz umowę leasingową

REKLAMA
REKLAMA
Przede wszystkim musimy wiedzieć, co konkretnie zamierzamy wziąć w leasing. Szczególnie w przypadku maszyn i urządzeń, pojazdów używanych oraz nieruchomości ważna jest dokładna specyfikacja, bez której firma leasingowa nie podejmie szybkiej decyzji. Musimy też określić wysokość opłaty wstępnej oraz okres, na jaki chcemy zawrzeć umowę.
REKLAMA
Samochód używany
Leasingując samochód używany musimy wiedzieć, czy sprzedawca wystawi fakturę sprzedaży oraz jaka stawka VAT zostanie naliczona. W leasingu operacyjnym firma leasingowa nalicza opłaty od ceny netto przedmiotu i dolicza VAT ze stawką 22 proc. Może się okazać, że wybrany przez nas samochód będzie można wyleasingować tylko w tzw. leasingu finansowym, co wiąże się z inną kwotą i rozliczaniem VAT oraz innymi możliwościami rozliczania przez klienta kosztów uzyskania przychodów.
Polecamy: Czym jest opłata leasingowa
Rodzaj umowy
REKLAMA
Jeśli chodzi o rodzaj umowy, 90 proc. umów zawieranych jest w tzw. leasingu operacyjnym, gdzie całość opłat leasingowych jest kosztem uzyskania przychodu dla korzystającego, natomiast amortyzacji przedmiotu dokonuje finansujący. Pozwala to np. na wysokie skumulowanie kosztów podatkowych i obniżenie tym samym podstawy opodatkowania. Standardowo umowy zawierane są w złotych, jednak firmy uzyskujące przychody w walutach obcych mogą wnioskować o leasing walutowy.
Bardzo istotną kwestią są zapisy tzw. Ogólnych Warunków Umowy, które precyzują zakres praw i obowiązków stron. Definiują one również zasady wzajemnych rozliczeń i sposób postępowania w tak ważnych sprawach jak: ubezpieczenie przedmiotu i zasady rozliczania odszkodowań, zasady naliczania opłat leasingowych, możliwości odstąpienia i zasady wypowiedzenia umowy oraz sposób i warunki jej zakończenia oraz wykupu przedmiotu.
Polecamy: Umowa leasingu - porada
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
Komentarze(0)
Pokaż: