REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto skorzysta ze statusu Upoważnionego Podmiotu Gospodarczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Władze unijne zdecydowały się na wprowadzenie do przepisów prawa celnego nowej instytucji, tzw. statusu Upoważnionego Podmiotu Gospodarczego (ang. Authorized Economic Operator). Dlaczego postanowiono zastosować to rozwiązanie?


Zapewnienie skutecznej kontroli celnej w ramach międzynarodowego łańcucha dostaw wymusiło na władzach Unii Europejskiej podjęcie prac nad opracowaniem nowej koncepcji zapewnienia bezpieczeństwa obrotu towarowego. W trakcie prac zgodzono się co do tego, że dla ochrony międzynarodowego obrotu towarowego władze celne nie powinny koncentrować się wyłącznie na kontroli fizycznej napływających do Unii Europejskiej towarów, ale powinny również starać się gromadzić i zbierać informacje zarówno o towarach, jak i o podmiotach partycypujących w handlu międzynarodowym. Według nowej koncepcji tego typu analiza i selekcja danych powinna umożliwić władzom celnym skuteczne zwiększenie kontroli i bezpieczeństwa nad całym procesem przepływu towarów, poczynając od etapu ich wytwarzania przez producenta do momentu dostarczenia ich do końcowego użytkownika.

REKLAMA

 

REKLAMA


W celu ustanowienia jednakowego poziomu ochrony kontroli celnej towarów Komisja Europejska, przy współudziale Parlamentu Europejskiego, zdecydowała się wprowadzić wspólnotowy (ramowy) system zarządzania ryzykiem celnym w Unii Europejskiej (UE). System ten w swoim założeniu ma na celu zachowanie równowagi między kontrolą celną a ułatwianiem, zgodnego z prawem, międzynarodowego obrotu towarowego.


Na podstawie tych założeń powołano, na mocy rozporządzenia zmieniającego, Wspólnotowy Kodeks Celny, nową instytucję prawa, czyli status Upoważnionego Podmiotu Gospodarczego. Zgodnie z założeniami - Upoważniony Podmiot Gospodarczy ma wprowadzić nową jakość w bezpieczeństwie obrotu towarowego, jak również przeprowadzania analizy ryzyka celnego i kontroli celnej.

Jednym z głównych założeń Upoważnionego Podmiotu Gospodarczego (UPG) jest wprowadzenie certyfikacji dla firm w ramach trzech kategorii: uproszczenia celne, bezpieczeństwo oraz uproszczenia celne i bezpieczeństwo (tzw. status pełny).
Jeżeli chodzi o uproszczenia celne, to status ten przewidziany jest dla tych firm, które zainteresowane są kontynuacją lub uzyskaniem uproszczeń celnych związanych z obrotem towarowym i odprawami celnymi. Co się tyczy bezpieczeństwa, to status ten przewidziany jest głównie dla tych podmiotów i firm, które dokonują w imieniu swoich klientów przewozu i transportu towarów oraz zainteresowane są szybkimi dostawami towarów. Jeśli zaś chodzi o uproszczenia celne i bezpieczeństwo, to ten status przewidziany jest dla firm, które są lub będą zainteresowane uproszczeniami celnymi, jak również pewnymi ułatwieniami przy obrocie towarowym.

REKLAMA


Certyfikat UPG ma być przyznawany bezterminowo i obowiązywać we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, niezależnie od tego, przez które państwo UE został wydany. Podmiot, który będzie posiadał taki certyfikat, będzie podlegał nie rzadziej niż co trzy lata weryfikacji zmierzającej do ustalenia, czy wciąż kwalifikuje się do posiadania tego statusu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zgodnie z założeniami, status UPG przyznany przedsiębiorcy przez jedno państwo członkowskie powinien być uznawany przez inne państwa członkowskie. Stąd też organy celne, które są odpowiedzialne za kontrole celne, będą brały pod uwagę status upoważnionego podmiotu gospodarczego jako element analizy ryzyka oraz przy przyznawaniu podmiotom gospodarczym ułatwień w zakresie odnoszącym się do bezpieczeństwa. W celu uzyskania przed dany podmiot statusu Upoważnionego Podmiotu Gospodarczego należy spełnić szereg kryteriów związanych z zapewnieniem przez przedsiębiorstwo przestrzegania procedur bezpieczeństwa i znajomości przepisów celnych.


HUBERT JĄDRZYK

partner PricewaterhouseCoopers

Not. KT

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA