REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto skorzysta ze statusu Upoważnionego Podmiotu Gospodarczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Władze unijne zdecydowały się na wprowadzenie do przepisów prawa celnego nowej instytucji, tzw. statusu Upoważnionego Podmiotu Gospodarczego (ang. Authorized Economic Operator). Dlaczego postanowiono zastosować to rozwiązanie?


Zapewnienie skutecznej kontroli celnej w ramach międzynarodowego łańcucha dostaw wymusiło na władzach Unii Europejskiej podjęcie prac nad opracowaniem nowej koncepcji zapewnienia bezpieczeństwa obrotu towarowego. W trakcie prac zgodzono się co do tego, że dla ochrony międzynarodowego obrotu towarowego władze celne nie powinny koncentrować się wyłącznie na kontroli fizycznej napływających do Unii Europejskiej towarów, ale powinny również starać się gromadzić i zbierać informacje zarówno o towarach, jak i o podmiotach partycypujących w handlu międzynarodowym. Według nowej koncepcji tego typu analiza i selekcja danych powinna umożliwić władzom celnym skuteczne zwiększenie kontroli i bezpieczeństwa nad całym procesem przepływu towarów, poczynając od etapu ich wytwarzania przez producenta do momentu dostarczenia ich do końcowego użytkownika.

REKLAMA

 

REKLAMA


W celu ustanowienia jednakowego poziomu ochrony kontroli celnej towarów Komisja Europejska, przy współudziale Parlamentu Europejskiego, zdecydowała się wprowadzić wspólnotowy (ramowy) system zarządzania ryzykiem celnym w Unii Europejskiej (UE). System ten w swoim założeniu ma na celu zachowanie równowagi między kontrolą celną a ułatwianiem, zgodnego z prawem, międzynarodowego obrotu towarowego.


Na podstawie tych założeń powołano, na mocy rozporządzenia zmieniającego, Wspólnotowy Kodeks Celny, nową instytucję prawa, czyli status Upoważnionego Podmiotu Gospodarczego. Zgodnie z założeniami - Upoważniony Podmiot Gospodarczy ma wprowadzić nową jakość w bezpieczeństwie obrotu towarowego, jak również przeprowadzania analizy ryzyka celnego i kontroli celnej.

Jednym z głównych założeń Upoważnionego Podmiotu Gospodarczego (UPG) jest wprowadzenie certyfikacji dla firm w ramach trzech kategorii: uproszczenia celne, bezpieczeństwo oraz uproszczenia celne i bezpieczeństwo (tzw. status pełny).
Jeżeli chodzi o uproszczenia celne, to status ten przewidziany jest dla tych firm, które zainteresowane są kontynuacją lub uzyskaniem uproszczeń celnych związanych z obrotem towarowym i odprawami celnymi. Co się tyczy bezpieczeństwa, to status ten przewidziany jest głównie dla tych podmiotów i firm, które dokonują w imieniu swoich klientów przewozu i transportu towarów oraz zainteresowane są szybkimi dostawami towarów. Jeśli zaś chodzi o uproszczenia celne i bezpieczeństwo, to ten status przewidziany jest dla firm, które są lub będą zainteresowane uproszczeniami celnymi, jak również pewnymi ułatwieniami przy obrocie towarowym.

REKLAMA


Certyfikat UPG ma być przyznawany bezterminowo i obowiązywać we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, niezależnie od tego, przez które państwo UE został wydany. Podmiot, który będzie posiadał taki certyfikat, będzie podlegał nie rzadziej niż co trzy lata weryfikacji zmierzającej do ustalenia, czy wciąż kwalifikuje się do posiadania tego statusu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zgodnie z założeniami, status UPG przyznany przedsiębiorcy przez jedno państwo członkowskie powinien być uznawany przez inne państwa członkowskie. Stąd też organy celne, które są odpowiedzialne za kontrole celne, będą brały pod uwagę status upoważnionego podmiotu gospodarczego jako element analizy ryzyka oraz przy przyznawaniu podmiotom gospodarczym ułatwień w zakresie odnoszącym się do bezpieczeństwa. W celu uzyskania przed dany podmiot statusu Upoważnionego Podmiotu Gospodarczego należy spełnić szereg kryteriów związanych z zapewnieniem przez przedsiębiorstwo przestrzegania procedur bezpieczeństwa i znajomości przepisów celnych.


HUBERT JĄDRZYK

partner PricewaterhouseCoopers

Not. KT

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA