Nowe zasady pomocy de minimis dla zakładów pracy chronionej
REKLAMA
zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1998/2006 z 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5).
REKLAMA
REKLAMA
Możliwość tę wprowadza rozporządzenie Rady Ministrów z 26 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom prowadzącym zakłady pracy chronionej (Dz.U. Nr 76, poz. 496) - dalej: rozporządzenie. Najważniejsze postanowienie to m.in. doprecyzowanie zasad uzyskiwania przez ZPChr zaświadczeń o pomocy de minimis i zakaz łączenia jej z inną pomocą publiczną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą lub tego samego projektu inwestycyjnego.
Katalog wydatków, które można sfinansować ze środków ZFRON na zasadzie pomocy de minimis, nie został zmieniony w porównaniu z rozporządzeniem Rady Ministrów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom prowadzącym zakłady pracy chronionej. A więc pomoc może być udzielona na sfinansowanie wydatków, m.in. na:
1) tworzenie, modernizację, remont i utrzymanie bazy rehabilitacyjnej, socjalnej, wypoczynkowej,
2) przygotowanie stanowisk pracy,
3) dostosowanie miejsca pracy i stanowiska pracy do potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;
4) szkolenie i przekwalifikowanie w celu nabycia lub podnoszenia kwalifikacji zawodowych itd.
Także intensywność pomocy pozostaje na tym samym poziomie co w poprzednim rozporządzeniu. Wynosi ona do 100% poniesionych wydatków.
Na cele określone w rozporządzeniu może być wydatkowane do 81% wartości zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 31 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Określenie maksymalnej wartości zwolnienia na 81% wynika z faktu, że zakłady pracy chronionej 10% wartości zwolnienia przekazują na PFRON, a 90% wpłacają na rachunek ZFRON. Natomiast zgodnie z art. 33 ust. 3 pkt 5 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej jest obowiązany do przeznaczania co najmniej 10% środków funduszu rehabilitacji na pomoc indywidualną dla niepełnosprawnych pracowników i byłych niepełnosprawnych pracowników tego zakładu, która nie stanowi pomocy publicznej. Wobec tego pozostaje do wydatkowania 90% środków zgromadzonych na ZFRON od kwoty 90% zwolnienia (90% × 90% = 81%). Wydatkowanie środków ZFRON zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu stanowi pomoc publiczną.
WAŻNE!
Wydatkowanie środków ZFRON zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu z 26 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom prowadzącym zakłady pracy chronionej stanowi pomoc publiczną.
Fakt udzielenia pomocy powinien być potwierdzony zaświadczeniem o pomocy de minimis wydanym przedsiębiorcy przez organ podatkowy, podmiot uprawniony do pobierania opłat na podstawie odrębnych przepisów albo podmiot udzielający pomocy.
Rozporządzenie doprecyzowało zasady uzyskiwania przez przedsiębiorców zaświadczeń o pomocy de minimis.
Występując o wydanie zaświadczenia, przedsiębiorca przedstawia:
1) informację o dokonaniu wydatku ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych w ciągu 30 dni od dnia jego dokonania,
2) uzyskane zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok kalendarzowy oraz dwa poprzedzające go lata kalendarzowe albo oświadczenie o nieskorzystaniu z pomocy de minimis w tym okresie,
3) informacje o każdej pomocy innej niż de minimis, jaką otrzymał w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych oraz na dany projekt inwestycyjny, z którym związana jest pomoc de minimis,
REKLAMA
4) oświadczenie, że nie jest przedsiębiorcą znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej w myśl wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz.Urz. UE C 244 z 1.10.2004).
Rozporządzenie wprowadza zakaz łączenia pomocy de minimis z inną pomocą publiczną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą lub tego samego projektu inwestycyjnego, na wypadek gdyby łączna kwota pomocy spowodowała przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy określonej w przepisach mających zastosowanie przy udzielaniu pomocy publicznej innej niż de minimis. Zapis ten jest spójny z zasadami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006. Rozporządzenie WE wprowadza ograniczenia w udzielaniu pomocy publicznej w celu uniknięcia obchodzenia maksymalnej intensywności pomocy określonej w różnych instrumentach wspólnotowych.
Rozporządzenie obowiązuje do 30 czerwca 2014 r.
l rozporządzenie Rady Ministrów z 26 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy przedsiębiorcom prowadzącym zakłady pracy chronionej - Dz.U. Nr 76, poz. 496
l rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis - Dz.Urz. UE L 379 z 28 grudnia 2006 r.
dr Katarzyna Żuk
pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Ekonomii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
REKLAMA
REKLAMA