REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Savoir-vivre w branży usług

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Maculak
Napiwek zawsze zostawiamy obsłudze, z której pracy byliśmy zadowoleni
Napiwek zawsze zostawiamy obsłudze, z której pracy byliśmy zadowoleni

REKLAMA

REKLAMA

Branża usług rządzi się swoimi prawami. Cechuje ją, tak jak społeczeństwo, w którym przyszło nam żyć, wymiana ról. Termin ważny.

Pracuję jako fryzjerka. Obsługuję klientów, staram się, aby byli zadowoleni z moich usług. Wychodzę z pracy i idę do restauracji na lunch, gdzie chciałabym być równie dobrze obsłużona. Czyli ten, kto korzysta z naszych usług powinien być z nich zadowolony, ponieważ role za chwilę mogą się odwrócić i będziemy zmuszeni skorzystać z jego usług.

REKLAMA

Jak się zatem zachować. Nie przesadzajmy zatem. Zasada złotego środka jest tu jak najbardziej na miejscu. Będąc usługodawcą nie bądźmy nachalni. Profesjonalizm przede wszystkim. Obsłużmy tego klienta jak należy, tak jak sobie życzy.

Trudny Klient

Co zrobić kiedy zdarzy nam się trudny do obsłużenia klient. Starajmy się zrozumieć. Spróbujmy delikatnie podejść do sprawy. Być może nasz usługobiorca ma zły dzień, który kiedyś może i nam się zdarzyć, gdy na przykład będziemy zmuszeni skorzystać z jego usług.

Zobacz: Trudności w zapamiętywaniu imion i nazwisk

„Poczekalnia”

Jeżeli mamy taką możliwość starajmy się umówić naszego klienta na konkretną godzinę i nie dajmy mu czekać. Jeżeli obsługa poprzedniego klienta nam się przedłuży, przeprośmy i zaproponujmy czekającemu kawę lub herbatę. W wielu salonach fryzjerskich czy gabinetach kosmetycznych tak się robi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miła rozmowa

„Uśmiech jest najkrótszą drogą do drugiego człowieka”. Jako usługodawca czy też usługobiorca powinniśmy sobie zapamiętać tę zasadę. Kiedy wchodzi do naszego „zakładu” klient przywitajmy go miłym uśmiechem oraz ciepłym słowem. Podczas wykonywania przez nas usługi porozmawiajmy o czymkolwiek. Lub... posłuchajmy, często panie korzystające z gabinetu kosmetycznego czy salonu fryzjerskiego przychodzą tam głównie po to by pogawędzić, a poprawienie wyglądu to dla nich drugorzędna sprawa.

Pozostawienie dobrego wrażenia

Pamiętajmy, że klient miło przez nas obsłużony opowie o nas innym – rodzinie, znajomym. Starajmy się jak najbardziej fachowo i profesjonalnie podejść do wykonywanych przez nas usług, a to zaprocentuje; być może większą ilością klientów w przyszłości.

Karta stałego klienta, gratisy

Pamiętajmy by zadbać o klientów, którzy odwiedzają nas regularnie. Być może skłoni nas to do podarowania takiemu klientowi Karty stałego klienta z odpowiednimi upustami. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, możemy na przykład naszej stałej klientce podarować odżywkę do włosów lub próbkę jakiegoś kremu.

Nieprzewidziane sytuacje

REKLAMA

Jeżeli zdarzy nam się niekoniecznie profesjonalnie wykonać usługę lub nie tak jak sobie tego klient życzył, starajmy się szybko i pozytywnie dla obu stron rozwiązać ten problem. Koniecznie: przeprośmy za zaistniałą sytuację, jeżeli wynikła z naszej winy.

Jeżeli na przykład kolor włosów o jakim marzył klient nie jest taki jakiego sobie życzył, zaproponujmy na przykład kilka kolejnych wizyt gratis. Koniecznie wysłuchajmy co klient ma do powiedzenia, być może będzie miał dla nas inną propozycję rozwiązania tego czy innego problemu. Starajmy się znaleźć satysfakcjonujący dla obu stron kompromis.

Napiwek

To wyraz zadowolenia klienta z wykonanej obsługi. Można zostawić go w restauracji, ale także w salonie fryzjerskim czy kosmetycznym. Jeżeli jesteśmy zadowoleni z uzyskanego efektu dokonanej usługi (ładnej fryzury czy dobrze wykonanego manikiur) nie w tym nic złego, że zostawimy tam dodatkowych parę groszy. Oczywiście często napiwek jest ujęty w cenie usługi. Lecz mimo tego wielu usługobiorców zostawia jakąś dodatkową kwotę kelnerowi czy fryzjerce. Podręczniki dobrych manier mówią o tym iż napiwek powinien wynosić od 7 do 10% rachunku. Ja zostawiam to zawsze jako sprawę otwartą, przecież nie stanie się nic, jeżeli zostawimy go mniej czy więcej. Liczy się nasza dobra wola. Inna zasada, jaką przyjmują powyższe podręczniki to taka, że im wyższa suma rachunku, tym mniejszy udział procentowy.

Zobacz serwis: Przyjęcia i uroczystości

Napiwek zawsze zostawiamy obsłudze, z której pracy byliśmy zadowoleni. Wyjątkiem jest płatność kartą kredytową. Wtedy napiwek zostawiamy przy barze.

Jeżeli chodzi o wczasy i pobyt w pensjonacie czy hotelu to dajemy go już pierwszego dnia - pokojówce czy innej osobie z obsługi. Jeżeli zapowiada się pobyt dłuższy niż dwa tygodnie napiwek uiszczamy w połowie turnusu, a także na jego zakończenie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA