REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie zarejestrować domenę?

NetArt
Najlepszym sposobem unikania konsekwencji związanych z dostaniem się cennych informacji w niepowołane ręce jest wczesne zapobieganie.
Najlepszym sposobem unikania konsekwencji związanych z dostaniem się cennych informacji w niepowołane ręce jest wczesne zapobieganie.

REKLAMA

REKLAMA

Najczęściej nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele cennych informacji, łatwo może paść łupem osób, wykorzystujących je dla osiągnięcia zysku. Przykładem mogą być dane identyfikacyjne podawane przy rejestracji domeny, które następnie zamieszczane są w bazach WHOIS. Informacje takie, np. odnośnie domen globalnych są łatwo dostępne dla każdego.

Domena .com jest najbardziej rozpoznawalnym na świecie rozszerzeniem. Aktualnie blisko 90 milionów adresów WWW kończy się właśnie w ten sposób. Dlatego też rejestracja domeny zawierającej .com jest obowiązkowym krokiem dla każdej firmy, która myśli o prowadzeniu działań biznesowych wykraczających poza granicę Polski. Dla partnerów i klientów z innych państw będzie ono sprawiało wrażenie większej wiarygodności niż rodzime .pl. Jednocześnie klient np. z Francji w przeciwieństwie do polskiego nie wpisze intuicyjnie na końcu adresu polskiego rozszerzenia, a raczej globalne. W związku z tym przezorni i myślący o rozwoju firmy przedsiębiorcy wzbogacają pakiet rejestrowanych domen o końcówkę .com, zwłaszcza że koszty związane z nim są zazwyczaj bardzo przystępne.

REKLAMA

.com to nie .pl

REKLAMA

Osoby nieposiadające doświadczenia w rejestracji domen, nie zdają sobie najczęściej sprawy z tego, że istnieją duże różnice w zarządzaniu poszczególnymi rozszerzeniami. Jedna z kluczowych i wpływających w dużym stopniu na bezpieczeństwo posiadanego adresu i samej firmy, która jest abonentem domeny, jest prezentacja danych w bazie WHOIS.

Czym jest owa baza? W skrócie można powiedzieć, że jest to katalog informacji o domenach. Można z nich dowiedzieć się między innymi: kiedy domena została zarejestrowana, kiedy kończy się okres abonamentowy, kto jest jej Abonentem oraz rejestratorem. Bazy WHOIS dla domen .pl, i .com dostępne są pod adresami: www.whois.pl oraz www.whois.com. Dostęp do nich ma każdy użytkownik Internetu. Jawność informacji w bazach WHOIS uzależniona jest od regulacji prawnych, którym podlega główny operator danej domeny.

Dla domen polskich jest to NASK, do działań którego stosuje się ustawa o ochronie danych osobowych (Dz.U.2002.101.926). Zapewnia ona, że dane abonentów, którzy nie chcą publikować swoich danych, są niewidoczne. Pokazuje się wtedy informacja „dane niedostępne”. W przypadku firm dane te zawsze są jawne. Z kolei operator domeny globalnej VeriSign, którego siedziba znajduje się w USA, podlega prawodawstwu amerykańskiemu. Nie reguluje ono kwestii związanych z ochroną danych umożliwiających identyfikację podmiotu. Dlatego też wszystkie dane podane przy rejestracji domeny natychmiast są publikowane w bazie WHOIS. Polscy rejestratorzy pełnią rolę partnerów operatorów domen i podporządkowują się zasadom, którym oni podlegają. Oznacza to, że informacje podawane przy rejestracji domeny np. przez firm rejestrator musi przekazać operatorowi, a ten z kolei zamieszcza je w ogólnodostępnym katalogu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj także: Jak właściwie eksponować domenę?

Jakie zagrożenia?

REKLAMA

Widniejące w jawnej bazie WHOIS informacje, pozwalające zidentyfikować abonenta domeny, mogą stanowić przeszkodę dla podejmowanych przez przedsiębiorstwo działań. Naturalnym zjawiskiem jest rejestrowanie adresów WWW związanych z planowanymi inicjatywami, np. wprowadzeniem na rynek nowego produktu lub usługi. Zwlekanie z wykupieniem domeny może sprawić, że zostanie ona zajęta przez inny podmiot, co wymusi zmianę dotychczasowych założeń i pociągnie dodatkowe koszty. Jednak jawność danych pod nowym adresem w bazie, może sprawić, że konkurencja dowie się o planach przedsiębiorstwa i podejmie odpowiednie kroki, by je wyprzedzić.

Jawność danych może być również niewygodna z czysto prozaicznych powodów. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i osoby fizyczne narażone są przez nią na natarczywość m.in.: telemarketerów, akwizytorów i smaperów. Handel masowo pozyskiwanymi informacji jest jednym z patologicznych zjawisk internetowych, które niestety przynosi coraz większe zyski osobom trudniącym się tym procederem. Bazy WHOIS są jednym ze źródeł, gdzie dane te są łatwo dostępne. Sprzyja to zwiększającej się liczbie osób, które starają się je wyłudzić. Z kolei przedsiębiorstwa, które są świadome tego, jak duże znaczenie handlowe mają ich dane identyfikacyjne, starają się je chronić.

Administratorzy serwisów odpowiedzialnych za udostępnianie danych pozwalających identyfikować Abonentów domen, starają się walczyć z tego typu zjawiskami.

Przykładem mogą być zabezpieczenia antyfloodowe w postaci kluczy bezpieczeństwo. Użytkownik musi przepisać ciąg znaków widoczny na wyświetlonym obrazku w celu zweryfikowania, czy zapytanie nie jest wysyłane automatycznie. Z jednej strony chroni to sam serwer przed przeciążeniem, które prowadziłoby do jego zawieszenia. Z drugiej chroni zawarte dane przed ich masowym gromadzeniem.

O tym, że dane kontaktowe wpadły w niepowołane ręce można wnioskować po zwiększonej liczbie niechcianych korespondencji mającej charakter sprzedażowy, spływającej na adres podany jako kontaktowy. Nie trzeba tu chyba wspominać, że pocztą tego rodzaju firma rzadko jest zainteresowana. Jeżeli wraz z adresem widoczny jest również numer telefonu, może to zostać wykorzystane przez telemarketerów. W przeciwieństwie do baz polskiej domeny, które nie udostępniają adresu e-mail, sprawdzając domenę .com można tą informację uzyskać. To z kolei jest cenna wiadomością dla spamerów. Z pewnością może zostać wykorzystana, a na firmową skrzynkę zaczną spływać w coraz większej liczbie niepotrzebne wiadomości.

Dane można jednak ukryć

Najlepszym sposobem unikania konsekwencji związanych z dostaniem się cennych informacji w niepowołane ręce jest wczesne zapobieganie. Należy się w tym celu zwrócić do usługodawcy, który umożliwia ukrycie danych Abonenta domeny. Całość procesu jest bardzo prosta. Wystarczy w Panelu Klienta zaznaczyć przy odpowiedniej domenie opcje ukrywania danych – można tego dokonać już w momencie zamawiania usługi lub w trakcie okresu abonamentowego. Wynikiem jest zastąpienie dotychczasowych informacji, które wskazywały bezpośrednio na Abonenta, danymi usługodawcy.

Polecamy serwis Programy dla firm

W tym przypadku każdy, kto będzie chciał się skontaktować z Abonentem domeny musi zrobić to za pośrednictwem usługodawcy. Ten ostatni przekazuje informacje o chęci porozumienia się klientowi, a w razie dostarczenia, np. przesyłki listownej informuje o możliwości jej odbioru. Dzięki temu żadna osoba trzecia nie ma dostępu do właściwych danych kontaktowych. Jednocześnie należy zauważyć, że mimo zastąpienia informacji w bazie WHOIS, które służą identyfikacji Abonenta, ten nadal jest jedynym pełnoprawnym dysponentem domeny.

Prawidłowo rozumiana anonimowość w Internecie jest jednym z jego największych atutów. Możliwość zabezpieczenia się przed nachalnością niektórych jego użytkowników, którzy działają na szkodę wirtualnej społeczności, jest z pewnością interesującą opcją zarówno dla zwykłych posiadaczy domen, jak i przedsiębiorców wykorzystujących marketingowy potencjał Sieci. W związku z tym umożliwienie polskim Internautom ukrywania swoich danych w dostępnych bazach WHOIS, nie powinno przejść bez echa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA