REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prowadzić firmę przejętą w spadku lub darowiźnie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoba, która nabyła firmę w drodze spadku lub darowizny i zamierza kontynuować działalność, powinna dopełnić koniecznych formalności, które umożliwią dalsze prowadzenie przedsiębiorstwa.


Dla osób fizycznych darowizna lub nabycie w spadku przedsiębiorstwa oznacza konieczność zapłaty podatku od spadków i darowizn. Od 1 stycznia 2007 r. przestały obowiązywać w tym zakresie szczególne zwolnienia podatkowe. Nabywcy należący do grona najbliższej rodziny (małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha) korzystają jednak z całkowitego zwolnienia z podatku od spadków i darowizn, pod warunkiem zgłoszenia nabycia w urzędzie skarbowym.

REKLAMA

 


Ważne!

 

Spadkobierca, który nie prowadził działalności gospodarczej, po przejęciu firmy w ramach spadku lub darowizny powinien w pierwszej kolejności zarejestrować działalność

 

REKLAMA


Pierwszym krokiem na drodze dopełnienia formalności związanych z prowadzeniem firmy jest zarejestrowanie działalności, jeżeli spadkobierca lub darczyńca nie prowadził wcześniej żadnej działalności gospodarczej. W tym celu należy uzyskać wpis w ewidencji (w urzędzie miasta lub gminy według miejsca zamieszkania). Ponadto konieczne będzie uzyskanie numeru REGON oraz otwarcie rachunku bankowego związanego z prowadzoną działalnością, a także dokonanie zgłoszenia w ZUS. Następnie działalność należy zgłosić we właściwym urzędzie skarbowym. Tam też trzeba zarejestrować się dla celów identyfikacji podatkowej, zadeklarować wybór formy opodatkowania oraz zarejestrować się dla celów podatku VAT w przypadku obowiązku albo rezygnacji ze zwolnienia podmiotowego z tego podatku.

REKLAMA


Spadkobiercy, którzy przejęli firmę i dokonali już niezbędnych formalności rejestracyjnych, mają obowiązek zgłoszenia działalności w urzędzie skarbowym. Jako następcy prawni zmarłego przedsiębiorcy są zobowiązani do dokonania zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania działalności w wyniku śmierci spadkodawcy, który był zarejestrowany jako podatnik VAT. Osoba fizyczna rozpoczynająca działalność, która posiada już numer NIP, musi złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne na formularzu NIP-1. Ten sam formularz spełni rolę zgłoszenia identyfikacyjnego, jeśli osoba zgłaszająca działalność nie uzyskała numeru NIP. Jeśli na kontynuowanie działalności spadkodawcy decyduje się kilku spadkobierców, konieczne będzie zawarcie umowy spółki oraz jej rejestracja łącznie ze zgłoszeniem jako podatnika podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W przypadku gdy spadkodawca zmarł w trakcie roku podatkowego, organ podatkowy właściwy ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania spadkodawcy wyda decyzję ustalającą zobowiązanie podatkowe w PIT. Jeżeli spadkodawca zatrudniał pracowników, obowiązkiem spadkobierców kontynuujących działalność jest wpłata zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń zatrudnionych. Osoby kontynuujące działalność w przypadku nabycia przedsiębiorstwa w drodze spadku lub darowizny są uprawnione do amortyzacji nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi suma ich wartości rynkowej, nie wyższa jednak od różnicy między wartością tego przedsiębiorstwa albo jego zorganizowaną częścią a wartością składników mienia, niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi, określoną dla celów podatku od spadków i darowizn.


Jeśli spadkodawca będący podatnikiem VAT zmarł w trakcie okresu rozliczeniowego, spadkobierca zobowiązany jest złożyć deklarację za czas od początku okresu do dnia śmierci w imieniu zmarłego, ale z własnym podpisem. Następną deklarację, czyli już za okres od dnia śmierci do ostatniego dnia miesiąca, spadkobiercy składają we własnym imieniu. Jeżeli spadkodawca nie złożył deklaracji za miesiąc poprzedni przed śmiercią, spadkobiercy będą zobowiązani do jej złożenia.


4 KROKI

Jakich obowiązków trzeba dopełnić prowadząc firmę otrzymaną w spadku

1. Zarejestrowanie działalności.

Jeśli spadkobierca dotychczas nie prowadził działalności, będzie musiał wykonać czynności związane z jej zarejestrowaniem. Oznacza to obowiązek uzyskania wpisu w ewidencji działalności w miejscu właściwym dla miejsca zamieszkania.

2. Aktualizacja w urzędzie skarbowym.

Rozpoczęcie działalności należy także zgłosić do urzędu skarbowego, składając zgłoszenie aktualizacyjne. W przypadku, gdy na prowadzenie działalności zdecyduje się kilku spadkobierców, niezbędne będzie zawarcie umowy spółki oraz przeprowadzenie jej rejestracji, włącznie ze zgłoszeniem spółki jako podatnika VAT.

3. Zamknięcie poprzedniej firmy.

Spadkobiercy powinni zgłosić fakt zaprzestania wykonywania działalności opodatkowanej przez zmarłego podatnika, stosownie do art. 96 ust. 6 i 7 ustawy o VAT. Wskazane jest powiadomić równocześnie organ podatkowy, że spadkobiercy będą kontynuować działalność prowadzoną przez spadkodawcę.

4. Rozliczenie roczne.

Spadkobierca nie ma obowiązku składania zeznania rocznego za miesiące od początku roku do miesiąca, w którym zmarł spadkodawca. Wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy zostanie określona w decyzji wydanej przez organ podatkowy.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl


Podstawa prawna

Art. 4a ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.),

Art. 96 ust. 1, ust. 6 i ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.),

Art. 104 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

Art. 22g pkt 15 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176),

Art. 5a ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 1681).


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

REKLAMA

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA