REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prowadzić firmę przejętą w spadku lub darowiźnie

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoba, która nabyła firmę w drodze spadku lub darowizny i zamierza kontynuować działalność, powinna dopełnić koniecznych formalności, które umożliwią dalsze prowadzenie przedsiębiorstwa.


Dla osób fizycznych darowizna lub nabycie w spadku przedsiębiorstwa oznacza konieczność zapłaty podatku od spadków i darowizn. Od 1 stycznia 2007 r. przestały obowiązywać w tym zakresie szczególne zwolnienia podatkowe. Nabywcy należący do grona najbliższej rodziny (małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha) korzystają jednak z całkowitego zwolnienia z podatku od spadków i darowizn, pod warunkiem zgłoszenia nabycia w urzędzie skarbowym.

REKLAMA

 


Ważne!

 

Spadkobierca, który nie prowadził działalności gospodarczej, po przejęciu firmy w ramach spadku lub darowizny powinien w pierwszej kolejności zarejestrować działalność

 

REKLAMA


Pierwszym krokiem na drodze dopełnienia formalności związanych z prowadzeniem firmy jest zarejestrowanie działalności, jeżeli spadkobierca lub darczyńca nie prowadził wcześniej żadnej działalności gospodarczej. W tym celu należy uzyskać wpis w ewidencji (w urzędzie miasta lub gminy według miejsca zamieszkania). Ponadto konieczne będzie uzyskanie numeru REGON oraz otwarcie rachunku bankowego związanego z prowadzoną działalnością, a także dokonanie zgłoszenia w ZUS. Następnie działalność należy zgłosić we właściwym urzędzie skarbowym. Tam też trzeba zarejestrować się dla celów identyfikacji podatkowej, zadeklarować wybór formy opodatkowania oraz zarejestrować się dla celów podatku VAT w przypadku obowiązku albo rezygnacji ze zwolnienia podmiotowego z tego podatku.

REKLAMA


Spadkobiercy, którzy przejęli firmę i dokonali już niezbędnych formalności rejestracyjnych, mają obowiązek zgłoszenia działalności w urzędzie skarbowym. Jako następcy prawni zmarłego przedsiębiorcy są zobowiązani do dokonania zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania działalności w wyniku śmierci spadkodawcy, który był zarejestrowany jako podatnik VAT. Osoba fizyczna rozpoczynająca działalność, która posiada już numer NIP, musi złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne na formularzu NIP-1. Ten sam formularz spełni rolę zgłoszenia identyfikacyjnego, jeśli osoba zgłaszająca działalność nie uzyskała numeru NIP. Jeśli na kontynuowanie działalności spadkodawcy decyduje się kilku spadkobierców, konieczne będzie zawarcie umowy spółki oraz jej rejestracja łącznie ze zgłoszeniem jako podatnika podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W przypadku gdy spadkodawca zmarł w trakcie roku podatkowego, organ podatkowy właściwy ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania spadkodawcy wyda decyzję ustalającą zobowiązanie podatkowe w PIT. Jeżeli spadkodawca zatrudniał pracowników, obowiązkiem spadkobierców kontynuujących działalność jest wpłata zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń zatrudnionych. Osoby kontynuujące działalność w przypadku nabycia przedsiębiorstwa w drodze spadku lub darowizny są uprawnione do amortyzacji nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi suma ich wartości rynkowej, nie wyższa jednak od różnicy między wartością tego przedsiębiorstwa albo jego zorganizowaną częścią a wartością składników mienia, niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi, określoną dla celów podatku od spadków i darowizn.


Jeśli spadkodawca będący podatnikiem VAT zmarł w trakcie okresu rozliczeniowego, spadkobierca zobowiązany jest złożyć deklarację za czas od początku okresu do dnia śmierci w imieniu zmarłego, ale z własnym podpisem. Następną deklarację, czyli już za okres od dnia śmierci do ostatniego dnia miesiąca, spadkobiercy składają we własnym imieniu. Jeżeli spadkodawca nie złożył deklaracji za miesiąc poprzedni przed śmiercią, spadkobiercy będą zobowiązani do jej złożenia.


4 KROKI

Jakich obowiązków trzeba dopełnić prowadząc firmę otrzymaną w spadku

1. Zarejestrowanie działalności.

Jeśli spadkobierca dotychczas nie prowadził działalności, będzie musiał wykonać czynności związane z jej zarejestrowaniem. Oznacza to obowiązek uzyskania wpisu w ewidencji działalności w miejscu właściwym dla miejsca zamieszkania.

2. Aktualizacja w urzędzie skarbowym.

Rozpoczęcie działalności należy także zgłosić do urzędu skarbowego, składając zgłoszenie aktualizacyjne. W przypadku, gdy na prowadzenie działalności zdecyduje się kilku spadkobierców, niezbędne będzie zawarcie umowy spółki oraz przeprowadzenie jej rejestracji, włącznie ze zgłoszeniem spółki jako podatnika VAT.

3. Zamknięcie poprzedniej firmy.

Spadkobiercy powinni zgłosić fakt zaprzestania wykonywania działalności opodatkowanej przez zmarłego podatnika, stosownie do art. 96 ust. 6 i 7 ustawy o VAT. Wskazane jest powiadomić równocześnie organ podatkowy, że spadkobiercy będą kontynuować działalność prowadzoną przez spadkodawcę.

4. Rozliczenie roczne.

Spadkobierca nie ma obowiązku składania zeznania rocznego za miesiące od początku roku do miesiąca, w którym zmarł spadkodawca. Wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy zostanie określona w decyzji wydanej przez organ podatkowy.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl


Podstawa prawna

Art. 4a ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.),

Art. 96 ust. 1, ust. 6 i ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.),

Art. 104 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

Art. 22g pkt 15 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176),

Art. 5a ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 1681).


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA