REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Znak towarowy wykształcił się dla odróżnienia towarów i usług jednego przedsiębiorcy od tożsamej lub podobnej oferty drugiego. Taka jest także podstawowa rola ochrony, udzielonej przez przepisy ustawy Prawo własności przemysłowej.

REKLAMA


Ochrona udzielona oznaczonej kategorii oznaczeń przez przepisy ustawy Prawo własności przemysłowej zapewnia nie tylko wyłączność używania ich przez uprawnionego, lecz także daje pewne gwarancje, iż znaki korzystające z ochrony nie będą wywoływały konfuzji w obrocie, co do pochodzenia towarów nimi opatrzonych, od określonego przedsiębiorcy.

REKLAMA

 
Niekiedy używaniem jednego znaku jest zainteresowanych kilku przedsiębiorców. Dla takich sytuacji przewidziana została instytucja wspólnego znaku towarowego. Już w podstawowej dla prawa własności przemysłowej Konwencji paryskiej z 1883 r. o ochronie własności przemysłowej została ona przewidziana (art. 7 bis), a następnie przejmowana przez ustawodawstwa krajowe. I tak w polskim systemie prawnym nieobowiązująca już ustawa o znakach towarowych do instytucji tej nawiązywała w art. 32 i następnych. Aktualnie obowiązujące przepisy regulują problematykę związaną z równoległym korzystaniem z danego oznaczenia przez kilka podmiotów, przy czym wyróżnić należy dwie sytuacje faktyczne i prawne. Dalsze uwagi należy rozpocząć od art. 122 ust. 1, zgodnie z którym przepis art. 120 ust. 1 nie wyklucza uznania za znak towarowy oznaczenia przeznaczonego do równoczesnego używania przez kilku przedsiębiorców, którzy zgłosili go wspólnie, jeżeli używanie takie nie jest sprzeczne z interesem publicznym i nie ma na celu wprowadzenia odbiorców w błąd co do charakteru, przeznaczenia, jakości, właściwości lub pochodzenia towarów (wspólne prawo ochronne). Zasady używania znaku towarowego na podstawie wspólnego prawa ochronnego określa regulamin znaku przyjęty przez przedsiębiorców, o których mowa w ust. 1.

REKLAMA


Tak więc przy spełnieniu wskazanych powyżej warunków możliwe jest zarejestrowanie znaku towarowego na rzecz kilku przedsiębiorców. Warunki te są następujące: po pierwsze, wspólne używanie znaku nie pozostaje w sprzeczności z interesem publicznym oraz - po drugie, nie może mieć na celu wprowadzania w błąd odbiorców, w zakresie przykładowo w tym przepisie wskazanym.

Dla uniknięcia ewentualnych kolizji co do sposobu i zakresu używania oraz innych kwestii z tym związanych, przepisy zobowiązują przedsiębiorców do opracowania regulaminu.
Jest on niezbędnym elementem procedury zgłoszeniowej (art.138 ust. 3 p.w.p.). Ustęp 4 art. 138 ustawy wskazuje, jaką w każdym razie treść musi on zawierać. Wskazanie to należy traktować jako obligatoryjną część regulaminu. Należy tu: sposób używania znaku, wspólne właściwości towarów, dla których oznaczenie jest przeznaczone, zasady kontroli ich właściwości oraz skutki naruszenia postanowień regulaminu.


Charakterystyczne jest przy tym, iż w powyższy sposób ustawodawca połączył możliwość uzyskania ochrony dla wspólnego znaku z właściwościami towarów, które są dla nich wspólne. De facto są to zatem towary jednorodzajowe, i to kontrolowane pod względem właściwości. A jeśli tak, to obojętne jest dla nabywcy, który z uprawnionych je produkuje. Wprawdzie zachwiana jest tu podstawowa dla znaków funkcja wskazania pochodzenia, jednak dzieje się tak za zgodą i wolą przedsiębiorców, przy zagwarantowaniu ochrony interesu publicznego.

Odrębną od pierwszej kategorią normatywną jest instytucja wspólnego znaku towarowego i wspólnego znaku gwarancyjnego.
O pierwszej mowa jest w art. 136 ust. 1 ustawy. Zgodnie z nim organizacja posiadająca osobowość prawną, powołana do reprezentowania interesów przedsiębiorców, może uzyskać prawo ochronne na znak towarowy przeznaczony do używania w obrocie przez tę organizację i przez zrzeszone w niej podmioty (wspólny znak towarowy).


EWA NOWIŃSKA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, adwokat

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA