REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klaster, czyli jak przedsiębiorstwa mogą lepiej współpracować

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Szymańska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy zaczynają powoli doceniać ideę klasteringu. Dzięki klastrowi współpraca układa się skuteczniej, projekty stają się bardziej konkurencyjne, a regiony odnotowują rozwój.


Klaster to geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, dostawców, przedsiębiorstw działających w pokrewnych sektorach. Firmy działające w ramach klastra konkurują ze sobą, ale znajdują także obszary współpracy.

REKLAMA

REKLAMA


Idea klasteringu, tak popularna na całym świecie, jest niestety w Polsce mało znana. Należy promować tę formę współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami oraz ukazać innowacyjność oraz skuteczność działań podejmowanych przez firmy działające w pokrewnych sektorach na tym samym obszarze geograficznym. W klasteringu ciekawym i wartym przeszczepienia na polski grunt zjawiskiem jest idea zdrowej konkurencji i owocnej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami, która pozwala zwiększyć efektywność działań poszczególnych firm oraz zmniejszyć koszty prowadzenia działalności w wielu dziedzinach funkcjonowania przedsiębiorstwa.


Znakomite wzory ze świata (Dolina Krzemowa, Szampania, Parma, Cognac i wiele innych) ukazują, że współpraca firm przynosi wymierne efekty, dlatego polscy przedsiębiorcy niewątpliwie powinni spróbować stosować tę formę podnoszenia swojej konkurencyjności. Powstające w Polsce pierwsze inicjatywy klastrowe (Dolina Lotnicza, Kotły Pleszewskie, Pomidor Sandomierski, Rogal Marciński, Epoka Gryczoka, Chmielaki Nadwiślańskie oraz wiele innych) wskazują, że istnieje świadomość oraz potrzeba współpracy między przedsiębiorstwami o podobnych działaniach, usługach lub produktach.

Współpraca przedsiębiorstw w budowaniu produktów regionalnych, tradycyjnych i lokalnych z pewnością wzmocni ich pozycję na rynku krajowym i zagranicznym, ale także wpłynie na postrzeganie regionu jako terenu, na którym działają silne grupy producenckie, identyfikujące się z nim oraz go promujące.
Wiele przykładów pokazuje nam dziś, że działając w ramach sieci, we współpracy z innymi podmiotami, pojedyncza firma może podnieść własną konkurencyjność, wykorzystując wspólną wiedzę, zasoby ludzkie, technologie, marketing oraz infrastrukturę. Ponadto w oparciu o trwałą współpracę powiązane ze sobą podmioty mogą szybciej i skuteczniej dotrzeć do odbiorcy oraz mogą też umocnić swoją pozycję na lokalnym rynku.

Unia Europejska wspiera inicjatywy klastrowe powstające we wszystkich krajach członkowskich, w tym także wiele polskich regionalnych i rozwijających się sieci. Aby ich rozwój był efektywny, projekty tego typu powinny być wspierane przez władze samorządowe, wszak klaster w regionie buduje pozytywny klimat dla przedsiębiorczości i jego rozwój.

Współpraca przedsiębiorstw w budowaniu produktów regionalnych, tradycyjnych i lokalnych wzmocni ich pozycję na rynku krajowym i zagranicznym, ale także wpłynie na postrzeganie regionu jako terenu, na którym działają silne grupy producenckie, identyfikujące się z nim oraz go promujące. Taka forma współpracy przyczyni się do owocnej i skutecznej realizacji wspólnych przedsięwzięć ważnych dla rozwoju firm i regionów, a w dalszej perspektywie do rozpoznawalności polskich produktów na konkurencyjnym unijnym rynku.


ANNA SZYMAŃSKA

wiceprezes Doradztwo Gospodarcze, DGA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA