REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Każda firma musi mieć książkę kontroli

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wszyscy przedsiębiorcy są zobowiązani prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie książkę kontroli (a także przechowywać upoważnienia i protokoły kontroli).


Udostępnienia książki kontroli żąda organ kontrolujący przedsiębiorcę w celu dokonania odpowiednich wpisów. Kontrole w zakładach pracy skupiają się przeważnie na działach kadrowo-księgowych, dlatego w tych działach przeważnie przechowuje się tę dokumentację i to na pracownikach tych działów spoczywa najczęściej obowiązek ich prowadzenia.

REKLAMA

REKLAMA

 


Każda firma powinna posiadać jedną książkę kontroli. Jeżeli w kontrolach uczestniczą pracownicy różnych działów, to w zależności od tego, jaki organ kontroluje firmę, książka powinna być przekazywana w ramach firmy z działu do działu.


PRZYKŁAD

REKLAMA

Pracodawca, w zależności od tego, jaka instytucja kontrolowała jego firmę, pisemnie wskazywał inną osobę upoważnioną do reprezentowania go w trakcie kontroli. Gdy firma była przedmiotem kontroli ZUS, jako osobę właściwą wskazał kierownika działu płac. Kiedy firmę kontrolowała PIP, pracodawcę reprezentował dyrektor personalny, zaś w trakcie kontroli służb skarbowych zakład był reprezentowany przez głównego księgowego. Książka kontroli jest przechowywana w sekretariacie prezesa firmy i jest wydawana każdorazowo pracownikowi, który reprezentuje pracodawcę w trakcie kontroli. Taka sytuacja jest prawidłowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Na obowiązek posiadania jednej książki kontroli nie ma wpływu ani wielkość przedsiębiorstwa (liczba zatrudnionych, liczba oddziałów i filli), ani forma prawna działalności.


Książka kontroli zawiera wpisy dokonywane przez organ kontroli. Wpisy obejmują:

l oznaczenie organu kontroli;

l oznaczenie upoważnienia do kontroli;

l zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli;

l daty podjęcia i zakończenia kontroli;

l zalecenia pokontrolne oraz określenie zastosowanych środków pokontrolnych.


Pracodawca powinien uważnie zapoznać się z wpisami dokonanymi przez kontrolującego. Zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu, który następnie powinien być ujawniony w książce kontroli.


Wyjątkowo, przed wszczęciem kontroli nie muszą pokazywać upoważnienia:

l inspekcja dozoru jądrowego,

l organ podatkowy,

l Najwyższa Izba Kontroli,

l Inspekcja Transportu Drogowego.


W tych przypadkach do wszczęcia kontroli wystarczy legitymacja służbowa.


Pozostałe organy kontroli (np. Inspekcja Pracy, ZUS) mają obowiązek, oprócz okazania legitymacji służbowej, posiadać stosowne upoważnienie.


Prowadzenie książki kontroli nie jest uciążliwe ani kosztowne dla pracodawcy. Pracodawca nie ma prawie żadnych obowiązków poza koniecznością jej prowadzenia i przechowywania, a także dokonywania w niej po zakończeniu kontroli wpisów dotyczących wykonania zaleceń pokontrolnych lub wpisów dotyczących uchylenia zaleceń pokontrolnych przez organ kontrolny, jego organ nadrzędny lub sąd administracyjny.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli zaś chodzi o samą formę książki kontroli, to może nią być odpowiednio przystosowany zeszyt, gdyż przepisy nie precyzują, jak powinna ona wyglądać.


Zagrożenie


W celu uniknięcia podejrzeń o niekompletność prowadzonej dokumentacji, książkę kontroli powinno się prowadzić zgodnie z zasadami ewidencji.


Książka, mimo braku ustalonego wzorca, powinna być więc broszurą i mieć numerację stron.


Obowiązek prowadzenia książek kontroli może pozytywnie kształtować sytuację niektórych pracodawców.


Korzyści 


Poza pewnymi wyjątkami, nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy.


Ponadto czas trwania wszystkich kontroli (poza pewnymi wyjątkami) u mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców nie może przekroczyć w roku kalendarzowym 4 tygodni, a u pozostałych przedsiębiorców 8 tygodni. Przepisy te mają chronić pracodawców, którzy w razie skupienia w jednym roku kilku kontroli nie mogliby normalnie prowadzić swojej działalności.


l art. 79, art. 80 ust. 3, art. 81-84 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (DzU nr 173, poz. 1807 ze zm.),

l art. 24 ust. 5 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (DzU nr 89, poz. 589).


Małgorzata Bedyńska

specjalista w zakresie płac i rozliczeń

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA