REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stratne lokaty

REKLAMA

REKLAMA

W pięciu bankach zakładane rok temu depozyty przyniosły straty, bo ich oprocentowanie nie przekroczyło inflacji.

Inflacja w styczniu wyniosła 3,6 proc. – podał Główny Urząd Statystyczny. Na podstawie tego wskaźnika sprawdziliśmy jakie są realne zyski z lokaty zakładanej przed rokiem, czyli ile zarobiliśmy po uwzględnieniu inflacji.

REKLAMA

Trzeba bowiem pamiętać, że zamykając po roku lokatę dostajemy wpłaconą kwotę powiększoną o odsetki, ale równocześnie te pieniądze są już mniej warte, bo można za nie kupić mniej. I to właśnie wskaźnik inflacji pokazuje ile tracą na wartości pieniądze. Policzyliśmy więc ile wyniósł realny zysk z oszczędności zdeponowanych na rocznych lokatach zakładanych w styczniu 2009 roku w 32 bankach.

REKLAMA

Okazało się, że klienci pięciu banków stracili na zakładanych depozytach. Inflacji nie udało się pokonać lokatom z Inteligo, PKO BP, Pekao, Kredyt Banku i z Banku Ochrony Środowiska. Rok temu banki te proponowały depozyty z oprocentowaniem od 3,45 proc. do 4,2 proc. Pamiętajmy, że to oprocentowanie przed opodatkowaniem.

Po odliczeniu 19-proc. podatku od zysków kapitałowych, oprocentowanie jest jeszcze niższe i w powyższych przypadkach zbyt niskie, by przekroczyć poziom inflacji. Warto zwrócić uwagę, że wśród banków, które nie dały klientom zarobić, są dwie największe instytucje, czyli Bank Pekao i PKO BP.

Obie nie miały w tamtym okresie problemów z płynnością, więc nie uczestniczyły w wojnie depozytowej. Utrzymywanie niskiego oprocentowania ułatwiało im jeszcze posiadanie marek, które dla przeciętnego Polaka są niemal synonimem słowa bank.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z kolei najlepsze depozyty ze stycznia 2009 roku dały zarobić realnie ponad 3 proc. Noble Bank oferował wtedy lokatę na 8,5 proc. w skali roku, co daje realny zysk na poziomie 3,17 proc. W Raiffeisen Banku można było założyć depozyt przynoszący 8,2 proc., co realnie dało zysk wynoszący 2,94 proc.

Sprawdziliśmy również czego można się spodziewać po depozytach zakładanych w styczniu tego roku. Do tego celu trzeba posłużyć się prognozą inflacji za rok, czyli wtedy kiedy będziemy odbierać pieniądze z rocznego depozytu. Najlepsze tradycyjne lokaty przynoszą 6 proc., co przy założeniu, że inflacja za styczeń 2011 wniesie 2,5 (oficjalna prognoza Getin Noble Bank), daje szansę na realny zysk w wysokości 2,3 proc. Gdybyśmy zdeponowali środki na najlepszych lokatach antypodatkowych, które cały czas dają 5,65 proc. na rękę, to realny zysk wyniesie 3,08 proc. Oszczędzający nadal mają więc szansę zarobić na lokatach niemal tyle, co w szczycie wojny depozytowej.

Poniższa tabela pokazuje jak wypadały najlepsze roczne depozyty zakładane co styczeń począwszy od stycznia 2005 roku wraz z tymi oferowanymi obecnie.

Widać, że najwyższą stopę zwrotu można było uzyskać wcale nie w okresie wojny depozytowej, ale wcześniej: w styczniu 2005 roku. Najlepsze lokaty zakładane w tym okresie dawały 6 proc., ale po roku okazało się, że inflacja była rekordowo niska, bo spadła w styczniu 2006 roku do 0,6 proc.

Dzięki temu realna stopa zwrotu z założonej rok wcześniej lokaty wyniosła 4,23 proc., czyli o ponad jeden punkt procentowy więcej niż z lokaty ze stycznia 2008 roku na 8,5 proc. Ten przykład pokazuje, że nominalna wysokość oprocentowania nie gwarantuje jeszcze wysokiego zysku, bo równie ważna jest wysokość inflacji.

Mateusz Ostrowski, Michał Sadrak - Open Finance 

Zobacz także: Lokaty.wieszjak.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA