NBP: potrzebna jest edukacja ekonomiczna społeczeństwa
REKLAMA
REKLAMA
Było to kolejne spotkanie ekspertów z dziedziny ekonomii i finansów, którzy dyskutowali o roli edukacji ekonomicznej społeczeństwa w przeciwdziałaniu kryzysom.
REKLAMA
– Kryzys na rynkach finansowych pokazał nam, jak bardzo potrzebna jest edukacja ekonomiczna społeczeństwa – powiedział prezes NBP Sławomir Skrzypek.
Jak dodał, to brak odpowiedniej wiedzy ekonomicznej i umiejętności zarządzania finansami wśród społeczeństwa – klientów instytucji finansowych – był jedną z przyczyn obecnego kryzysu finansowego.
REKLAMA
– Kryzys pokazał też, że to banki centralne pełnią obecnie wiodącą rolę w sieci bezpieczeństwa finansowego, czyli w zapobieganiu destabilizacji na rynku finansowym, zarządzaniu kryzysowym czy rozwiązywaniu problemów w sytuacji pokryzysowej – podkreślił prezes Skrzypek.
Szef NBP zapowiedział przy tym, że bank centralny będzie kontynuował działania edukacyjne. Będą one skierowane do dzieci, młodzieży, studentów, konsumentów, a także do przedsiębiorców i mediów. Główne cele edukacji prowadzonej przez NBP to m.in. wyjaśnianie i interpretacja zjawisk ekonomicznych oraz zwiększanie świadomości ekonomicznej klientów instytucji finansowych i uczenie ich ponoszenia odpowiedzialności za decyzje finansowe.
Uczestnicy dyskusji zwrócili uwagę na kierunki, w jakich powinna rozwijać się akcja edukacyjna NBP.
– Edukacja ekonomiczna powinna służyć rozwojowi gospodarczemu, bo wtedy dałaby znacznie większe efekty – powiedziała dr Małgorzata Straczewska-Krzysztoszek z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
Mikołaj Steppa, wiceprezes Fundacji Wspomagania Wsi, podkreślił zaś potrzebę edukacji mieszkańców małych miejscowości.
– Brak edukacji finansowej w szkołach powoduje, że młode pokolenie wchodzi w dorosłe życie z wzorcami wyniesionymi z rodzinnego domu, a te nie zawsze się sprawdzają i często prowadzą do podejmowania decyzji, których skutki mogą być odczuwalne przez wiele lat – mówił.
Nie mniej ważna, zdaniem uczestników seminarium, jest edukacja dziennikarzy.
REKLAMA
– Media przekazują społeczeństwu 95 proc. informacji ekonomicznych. Musi być to informacja rzetelna, by odbudować zaufanie konsumentów do instytucji finansowych – podkreślił Marcin Gomoła, przewodniczący Rady Ładu Informacyjnego przy Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Prezes NBP zapowiedział także, że w ostatnich trzech latach znacznie wzrosła wartość nakładów finansowych przeznaczanych przez bank na cele edukacyjne. O ile w 2007 roku było to 9,9 mln zł, to w 2009 roku już 28,7 mld zł.
– W bieżącym roku na ten cel zamierzamy przeznaczyć ponad 33 mld zł, szczególnie, że pozyskaliśmy znaczącego partnera – Fundację NBP, która wzmocni nasze działania – powiedział prezes Skrzypek podczas konferencji prasowej po seminarium.
NBP/IN
Zobacz także: Finanse.wieszjak.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.