REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NBP: potrzebna jest edukacja ekonomiczna społeczeństwa

REKLAMA

REKLAMA

Edukacja ekonomiczna społeczeństwa nie jest w stanie przeciwdziałać kryzysom na rynkach finansowych, ale pozwala łagodzić ich skutki – wskazali uczestnicy seminarium zorganizowanego 21 stycznia br. przez NBP.

Było to kolejne spotkanie ekspertów z dziedziny ekonomii i finansów, którzy dyskutowali o roli edukacji ekonomicznej społeczeństwa w przeciwdziałaniu kryzysom.

REKLAMA

– Kryzys na rynkach finansowych pokazał nam, jak bardzo potrzebna jest edukacja ekonomiczna społeczeństwa – powiedział prezes NBP Sławomir Skrzypek.

Jak dodał, to brak odpowiedniej wiedzy ekonomicznej i umiejętności zarządzania finansami wśród społeczeństwa – klientów instytucji finansowych – był jedną z przyczyn obecnego kryzysu finansowego.

REKLAMA

– Kryzys pokazał też, że to banki centralne pełnią obecnie wiodącą rolę w sieci bezpieczeństwa finansowego, czyli w zapobieganiu destabilizacji na rynku finansowym, zarządzaniu kryzysowym czy rozwiązywaniu problemów w sytuacji pokryzysowej – podkreślił prezes Skrzypek.

Szef NBP zapowiedział przy tym, że bank centralny będzie kontynuował działania edukacyjne. Będą one skierowane do dzieci, młodzieży, studentów, konsumentów, a także do przedsiębiorców i mediów. Główne cele edukacji prowadzonej przez NBP to m.in. wyjaśnianie i interpretacja zjawisk ekonomicznych oraz zwiększanie świadomości ekonomicznej klientów instytucji finansowych i uczenie ich ponoszenia odpowiedzialności za decyzje finansowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uczestnicy dyskusji zwrócili uwagę na kierunki, w jakich powinna rozwijać się akcja edukacyjna NBP.

– Edukacja ekonomiczna powinna służyć rozwojowi gospodarczemu, bo wtedy dałaby znacznie większe efekty – powiedziała dr Małgorzata Straczewska-Krzysztoszek z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Mikołaj Steppa, wiceprezes Fundacji Wspomagania Wsi, podkreślił zaś potrzebę edukacji mieszkańców małych miejscowości.

– Brak edukacji finansowej w szkołach powoduje, że młode pokolenie wchodzi w dorosłe życie z wzorcami wyniesionymi z rodzinnego domu, a te nie zawsze się sprawdzają i często prowadzą do podejmowania decyzji, których skutki mogą być odczuwalne przez wiele lat – mówił.

Nie mniej ważna, zdaniem uczestników seminarium, jest edukacja dziennikarzy.

REKLAMA

– Media przekazują społeczeństwu 95 proc. informacji ekonomicznych. Musi być to informacja rzetelna, by odbudować zaufanie konsumentów do instytucji finansowych – podkreślił Marcin Gomoła, przewodniczący Rady Ładu Informacyjnego przy Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Prezes NBP zapowiedział także, że w ostatnich trzech latach znacznie wzrosła wartość nakładów finansowych przeznaczanych przez bank na cele edukacyjne. O ile w 2007 roku było to 9,9 mln zł, to w 2009 roku już 28,7 mld zł.

– W bieżącym roku na ten cel zamierzamy przeznaczyć ponad 33 mld zł, szczególnie, że pozyskaliśmy znaczącego partnera – Fundację NBP, która wzmocni nasze działania – powiedział prezes Skrzypek podczas konferencji prasowej po seminarium.

NBP/IN

Zobacz także: Finanse.wieszjak.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA