REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski przemysł wychodzi na prostą

REKLAMA

REKLAMA

Polski przemysł zaczyna sobie coraz lepiej radzić. W kwietniu br. produkcja przemysłowa odnotowała wzrost w stosunku do tego samego okresu 2009 roku.

W kwietniu br. produkcja przemysłowa wzrosła o 9,9 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, natomiast w stosunku do marca br. była niższa o 9,1 proc. Z kolei produkcja budowlano-montażowa była w kwietniu o 6,1 proc. niższa niż przed rokiem i o 18 proc. wyższa w stosunku do marca - podał Główny Urząd Statystyczny.

REKLAMA

Małgorzata Starczewska - Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan zaznacza, że produkcja wzrasta już szósty miesiąc z rzędu, co świadczy o tym, że przemysł, który w 2009 roku został szczególnie dotknięty przez kryzys, zaczyna sobie coraz lepiej radzić. Wzrost produkcji nastąpił co prawda tylko w 23 na 34 działy (w marcu w 29 działach), ale to - podobnie jak niższa dynamika w stosunku do marca - efekt mniejszej liczby dni roboczych w kwietniu niż w marcu. 

Polecamy: Inwestycje.wieszjak.pl

REKLAMA

- Cieszy fakt, że odradza się przetwórstwo przemysłowe, bo to ważny dział gospodarki, mocno dotknięty przez kryzys. Rośnie sprzedaż komputerów, wyrobów elektronicznych, wzrasta zapotrzebowanie na produkty chemiczne. Ciągle jednak w 11 działach przemysłu produkcja jest niższa niż w kwietniu 2009 roku. To znaczy, że jesteśmy dopiero na początku drogi wchodzenia na ścieżkę wzrostu gospodarczego - mówi ekspert.

Małgorzata Starczewska - Krzysztoszek, dodaje także, że spadek produkcji sprzedanej w dziale maszyn i urządzeń, który dużą część wyrobów wysyła na eksport, świadczy o tym, że nasi główni partnerzy handlowi jeszcze nie zwiększają zakupów. Kłopoty ze sprzedażą ma też branża meblowa, w której koniunktura zależy w dużym stopniu od odbiorców zagranicznych. Chociaż w tym przypadku zawiedli także klienci krajowi. Gospodarstwa domowe, w dobie kryzysu, ograniczyły bowiem zakupy mebli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast wyniki budownictwa pozostają pod wpływem długiej i mroźnej zimy, która wstrzymała prace na wielu budowach. W kolejnych miesiącach należy się jednak spodziewać znacznego przyśpieszenia robót i odrobienia przez branżę strat z pierwszych miesięcy roku.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

Polecamy: Mała firma Wieszjak.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA